Gezocht therapie, niet alleen praten

20-08-2017 22:02 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een probleem met hechting door mijn verleden. Op zich gaat dat allemaal prima maar het probleem uit zich vooral op seksueel gebied. Ik vind het lastig om mij te laten gaan bij mijn partner en daardoor komen er frustraties die zich het meeste uiten in ons seksleven. Ik ben iemand die veel in haar hoofd zit en moeite heeft om te voelen en in het hier-en-nu te zijn.
Ik ben 5/6 jaar geleden al eens bij een seksuoloog geweest en dan hadden we het erover. Gaat op zich wel een beetje beter maar ik heb niet het idee dat het echt helpt. Omdat er vooral gepraat wordt. Er wordt gevraagd hoe ik mij voel, ik ga dat rationaliseren en dan hebben we het gesprek. Zo kom ik niet echt uit mijn hoofd. Ook vond ik het lastig om wanneer ik weer thuis was de "opdrachten" uit te voeren. Zij gaf ook aan dat een deel van mijn "probleem" op het gebied van hechting in de vroege jeugd zit. Uiteindelijk zijn we uit elkaar gegaan omdat ik niet echt verder kwam.

Nu ben ik toch weer aan het denken om hulp te zoeken. Maar weet niet echt aan welke kant ik moet zoeken, naar iemand op het gebied van hechting of toch op het seksuele gebied. Daarnaast ben ik bang dat wat ik ook zoek dat ik veelal in praat-therapie kom. Waar ik dus weer in eenzelfde cyclus kom waarbij ik vooral in mijn hoofd probeer "het goede antwoord" te geven en er weinig echt van leer. Ik zou ook niet weten wat voor andere opties er zijn op het gebied van niet-praten.

Heeft iemand van jullie ergens goede ervaringen mee? Therapie-vormen of therapeuten bij een soortgelijke problematiek?
Alle reacties Link kopieren
Tantra-cursus is het eerste dat in me opkomt. Misschien is dat iets?
That's just me though...
Alle reacties Link kopieren
AlterEga schreef:
20-08-2017 22:05
Tantra-cursus is het eerste dat in me opkomt. Misschien is dat iets?
Daar heb ik een hele tijd geleden wel naar gegoogled maar toen geen verdere stappen in genomen.
Voelde niet helemaal als mijn ding maar misschien heb ik er ook een verkeerd beeld bij.
Heb jij (of anderen) ervaring met zo'n cursus? Is dat alleen of met je partner of met een groep?
Alle reacties Link kopieren
Wat dapper dat je ermee aan de slag wilt!
Ik denk aan haptonomie, of PMT (psycho motorische therapie). Ik heb ook de neiging om een 'hoofd op pootjes' te zijn. Ik heb aan allebei echt wat gehad. Al wel een aantal jaren geleden en een wat andere aanleiding.
Ik hoop dat je iets passends gaat vinden!
Alle reacties Link kopieren
Je zoekt een therapeut die niet alleen praat maar het ook met je doet ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in een ver verleden een relatie gehad met iemand die ooit zo'n cursus had gedaan, maar die wilde er (heel flauw) niet te veel over vertellen. Bang dat hij z'n bedgeheimen en kunstjes prijs zou geven ofzo. Maar volgens mij had hij dat met een partner samen gedaan. En ook nog eens in Duitsland (was een Duitse jongen).
Maar misschien heeft iemand anders ervaring met tantra?
anoniem_352207 wijzigde dit bericht op 20-08-2017 22:20
1.58% gewijzigd
That's just me though...
Alle reacties Link kopieren
Misschien zou je een activiteit kunnen oppakken waarbij je met je lichaam bezig bent: yoga, stijldansen of zelfs toneel.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Creatieve therapie, PMT of misschien EMDR?
Alle reacties Link kopieren
AlterEga schreef:
20-08-2017 22:19
Ik heb in een ver verleden een relatie gehad met iemand die ooit zo'n cursus had gedaan, maar die wilde er (heel flauw) niet te veel over vertellen. Bang dat hij z'n bedgeheimen en kunstjes prijs zou geven ofzo. Maar volgens mij had hij dat met een partner samen gedaan. En ook nog eens in Duitsland (was een Duitse jongen).
Maar misschien heeft iemand anders ervaring met tantra?
Brrr... een sekscursus op z'n Duits.
Jawohl, mach mal Puppe, das ist ja aber schön, na nimm den schwanz, ...jetzt gehts loss!

Sorry to voor de off-topic, al kan humor in de slaapkamer ook helpen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Runningtherapie misschien? Kan me wel voorstellen dat je niet alleen maar wil praten inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
20-08-2017 22:17
Je zoekt een therapeut die niet alleen praat maar het ook met je doet ?
Ligt eraan wat je met "met je doet" bedoeld :-?
Iets doen om uit mijn hoofd te komen, ja. Seks, nee :nooo:

Bedankt voor de gegeven tips. Meerdere ideeën dat is fijn.
Ik werk in de gehandicaptenzorg en heb daardoor andere ideeën bij PMT. Zal eens googlen naar PMT bij mijn vraagstuk.
miriampiej wijzigde dit bericht op 20-08-2017 22:35
3.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
--
miriampiej wijzigde dit bericht op 20-08-2017 22:34
Reden: Dubbel
99.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net het omgekeerde :-) op zoek naar een goede therapeut kwam ik min of meer bij toeval bij een lichaamsgerichte psychotherapeut terecht. Aardige en competente man, maar echt niet mijn ding. Ik hou het liever bij gesprekken. Maar voor jou werkt het misschien wel... de sessies zijn een combinatie van praten (erg 'vrij' , de cliënt bepaalt grotendeels welke kant het gesprek op gaat en het is niet zo'n strak stramien als klassieke cognitieve therapie) en lichaamsgericht werk (ademhalingsoefeningen, haptonomie).
Mijn eerste ingeving is Haptotherapie.
Een andere optie is lichaamsgerichte therapie.
Eventueel Shiatsu voor erbij.

Deze drie vallen allen onder alternatieve geneeswijzen en worden vaak deels vergoed door de verzekering.

Ben benieuwd wat je van deze ideeen vindt?
Alle reacties Link kopieren
Google eens op sensory motor therapie. Kan dat iets voor je zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ben mij nu aan het verdiepen in haptonomie en moet zeggen dat dit wel klinkt als iets wat kan passen. En er zitten een aantal therapeuten in de omgeving, helemaal fijn.
Haptonomie klinkt als wel iets voor je. Succes.
Alle reacties Link kopieren
zakdoek schreef:
20-08-2017 23:08
Google eens op sensory motor therapie. Kan dat iets voor je zijn?
Wat ik zo snel kan vinden is een beetje vaag maar de trefwoorden die erbij komen slaan wel op wat ik zoek 👍
Miriampiej schreef:
20-08-2017 23:10
Ben mij nu aan het verdiepen in haptonomie en moet zeggen dat dit wel klinkt als iets wat kan passen. En er zitten een aantal therapeuten in de omgeving, helemaal fijn.
Fijn Meriampie.
Hopelijk kun je ergens starten en gaat het je op termijn helpen.
Check wel vooraf even goed je verzekering en overleg hierover met de therapeut. Met het oog op de zorgbudgetten raad ik je aan hier z.s.m. actie op te ondernemen.
Alle reacties Link kopieren
Saga_Röversdotter schreef:
20-08-2017 23:16
Haptonomie klinkt als wel iets voor je. Succes.
Helpt mij ook om uit mijn hoofd te komen en meer in mijn gevoel

Succes
Haptonoom heeft mij goed geholpen. En salsadansen! Als je ergens niet van 'in je hoofd gaan zitten' is dat wat mij betreft dansen,
Alle reacties Link kopieren
Denk ook meteen aan haptonomie, hier ook veel aan gehad rondom zelfde thema.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
theatime schreef:
20-08-2017 23:04
Mijn eerste ingeving is Haptotherapie.
Een andere optie is lichaamsgerichte therapie.
Eventueel Shiatsu voor erbij.

Deze drie vallen allen onder alternatieve geneeswijzen en worden vaak deels vergoed door de verzekering.

Ben benieuwd wat je van deze ideeen vindt?
Lichaamsgerichte therapie hoeft niet alternatief te zijn. Wordt vaak gegeven door psychologen en psychotherapeuten binnen eigen praktijken en ook de grote GGZ instellingen. Ik dacht hier ook aan en ook de haptotherapie of PMT.
Alle reacties Link kopieren
appeltje78 schreef:
20-08-2017 23:42
Haptonoom heeft mij goed geholpen. En salsadansen! Als je ergens niet van 'in je hoofd gaan zitten' is dat wat mij betreft dansen,
Heb jaren gedanst en klopt inderdaad. Door combinatie met werk gestopt maar van plan om dit toch weer op te pakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven