Lastig het leven leuk te vinden

19-11-2017 14:51 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al een beetje, ik vind het lastig mijn leven leuk en zinvol te vinden.
Ik ben 40 jaar, heb geen gezin of relatie, wel werk.
Moeite met vriendschappen onderhouden, redelijk onzeker en introvert.
Ik zit het leven uit, zo voelt het.

Eens in de zoveel tijd geef ik mezelf een schop onder mijn kont en probeer ik nieuwe dingen uit, ga angsten aan, etc. Dat lukt dan even, maar al snel verval ik in passiviteit en negativiteit.

En ik snap dat ik de enige ben die dit kan veranderen, maar omdat het me zo vaak al niet gelukt is, begin ik een beetje hopeloos te worden, zelfs overtuigd dat ik er gewoon niet geschikt voor ben.

Ik vroeg mij af of meer mensen hier ervaring mee hadden en hoe zij hier mee omgaan.

Dank je wel alvast voor het lezen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je hulp van een psych hierbij?
Alle reacties Link kopieren
Hoi, weleens van NMLK gehoord? Echt heel veel verschillende activiteiten, en als je je op je eigen regio richt, zal je na een tijdje steeds vaker mensen tegenkomen die je vaker gezien hebt. De meesten zijn ook singles en ook heel veel kindeloze mensen en je zit in de beste leeftijdscategorie.

Prima dat je werkt aan je angsten overwinnen, maar de activiteiten die je onderneemt moeten ook wel bij je passen wil je er plezier aan beleven, oftewel ga na welke dingen je gelukkig maken, misschien een hobby? Ik word bijvoorbeeld gelukkig van creatief bezig zijn. Pinterest is een bron van inspiratie voor zowat alles. Waarschuwing: het is verslavend, haha.

Een doel op langere termijn stellen voor jezelf kan ook helpen, bijv een bepaalde afstand hardlopen, ik zeg maar iets, wat was ik trots op mezelf toen het me lukte om 5 km hard te lopen!

Vrijwilligerswerk is natuurlijk ook een optie en bedenk dat iedereen op de wereld waardevol is en wie weet wie jij allemaal inspireert, opvrolijkt..ook al is het alleen maar omdat je vriendelijk gedag zegt tegen je buurvrouw bijvoorbeeld.

Maak het voor jezelf gezellig thuis, inrichting, (geur)kaarsjes enz....en als de tijd van de winter meespeelt, bedenk dat het vanzelf weer lente wordt.

Succes en sterkte!

O ja, en dingen plannen kan ook goed werken, dan heb je concrete dingne om naar uit te kijken, ik bekijk soms de kalender van NMLK voor hele jaar en schrijf me al voor vanalles is. (je kan je afmelden)
gekopreizen wijzigde dit bericht op 19-11-2017 15:08
7.46% gewijzigd
Het leven is ook zelden leuk. Het komt neer op overleven.
Tja, je moet het leven zelf invullen, niemand die het voor je doet.
Wat je kan doen is hier om inspiratie vragen om je leven invulling te kunnen geven.

Ga je weleens naar de bios, een museum? Doe je weleens een leuke workshop? Heb je hobby's en zo niet, weet je wat je leuk vindt?

In een aantal steden hebben ze de stadspas, waar allerlei bezigheden in worden aangeboden voor een klein prijsje, misschien hebben ze dat in jouw omgeving ook.

Ik snap wel dat het niet altijd leuk is om alles zelf en alleen te doen, maar ik ben bang dat er niets anders op zit, al kan je natuurlijk nieuwe contacten op doen als je dingen gaat ondernemen waar meer mensen bij betrokken zijn.

Ik doe het ook al een hele tijd alleen en ik moet zeggen dat het steeds lastiger wordt om leuke dingen te bedenken die je alleen kunt doen en het daarmee ook leuk naar je zin te hebben.

Misschien is dit iets voor je: NMLK.nl , Dat is een organisatie die mensen bij elkaar brengt en van alles organiseert om de dag leuk met elkaar te vullen. nmlk is de afkorting van nieuw mensen leren kennen.

Succes, ik hoop dat ik je ergens mee hebt kunnen helpen.
Ja dat herken ik heel erg, precies zo. Als of er ergens een schakelaar bij mij aan staat daar waar het dus uit hoort te staan, en je te veel meta denkt over wat anderen gewoon doen. Natuurlijk kent iedereen ongelukkige tijden maar dat is toch iets anders dan als het ware je zelf buiten het leven voelen te staan. Stap maar eens in dat cirkeltje als je weet hoe het landschap buiten dat cirkeltje er uit ziet. Niet simpel. Sterker nog, ik denk dat het ook niet echt mogelijk is, tenzij je iets chemisch toe voegt om de effecten van die schakelaar te verbloemen.

Of zo.

tl;dr: ik herken het
Zeker herkenbaar. Sterker nog, ik had de OP zo zelf kunnen schrijven! :$

Echt adviezen heb ik niet, behalve wat je zelf al schrijft: af en toe jezelf een schop onder je kont geven en toch proberen dingen te ondernemen. Maak er het beste van.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbare dingen. Single zonder gezin, introvert, onzeker, moeite met vriendschappen sluiten. Nu is mijn leven wel beter dan 10 jaar geleden. Toen had ik helemaal niks meer, behalve mijn moeder.
De laatste paar jaar heb ik weer een klein vriendenkringetje. Allemaal op mijn werk ontmoet. Er zijn er ook weer 2 afgevallen.
Passief en negatief zijn zit denk ik in mijn karakter. Als iets me veel moeite en/of energie kost vind ik het al snel niet meer leuk of vervaagt de interesse. Doordat ik erg introvert ben, vind ik vermoeiend om lang in gezelschap te zijn. Ik ben maar 1 avond per week bezet (badminton) en dan nog ga ik niet altijd. De sport vind ik leuk, maar voel geen echte klik met de mensen. Zoals ik dat op hobbyclubs ook had. Vind het altijd zo oppervlakkig. De anderen lijken/leken ook fanatieker dan ik. Ik beleef(de) er minder plezier aan dan ik zou willen. Ik zou willen dat ik meer energie had om dingen te ondernemen. Dat het me niet zo'n moeite kost. Af en toe ga ik wel een dagje weg.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
19-11-2017 16:31
Zeker herkenbaar. Sterker nog, ik had de OP zo zelf kunnen schrijven! :$

Echt adviezen heb ik niet, behalve wat je zelf al schrijft: af en toe jezelf een schop onder je kont geven en toch proberen dingen te ondernemen. Maak er het beste van.
Dit.
EN jezelf niet op je donder geven als het niet uitpakte zoals je wilde.
Soms moet je 100 nieuwe dingen doen, blijken er 99 toch niet bij je te passen/te veel moeite te kosten/niet geven wat je zocht... dat mag. Geef jezelf niet op je kop. Als je er geen 100 uitprobeert blijft er ook niet 1 hangen. Hoe frustrerend het gevoel ook is dat je actief bezig bent om het te proberen te veranderen maar alles 'meh' afloopt..

Heb je er toevallig last van dat je jezelf stiekem zaken verplicht? 'ik ga nu deze sport/vrijwilligerswerk/vriendschappen/psychische hulp/gezond eten/ etc. aan' want dan kom ik hier vast uit? En dat hoor ik te doen? Anders 'wil ik het zelf niet en ligt het aan mij' en 'dit is de enige manier om hier vanaf te komen'. Kappen met die nonsens.
Als je niks doet gebeurd er inderdaad niks. Maar als je van jezelf verwacht dat veranderingen die je maakt direct het resultaat opleveren wat je wenst maak je het voor jezelf heel moeilijk, en dus makkelijk om jezelf op je kop te geven en teleurgesteld in jezelf en het leven en weer passief en neerslachtig te worden.

Kies 1 ding. Geef jezelf daar 3 maanden de tijd voor. De andere dingen die je wilt veranderen komen later wel. Je kunt niet alles in één keer.
Bruise schreef:
19-11-2017 15:04
Het leven is ook zelden leuk. Het komt neer op overleven.
Is dit een serieuze reactie van jou?
Dat is hoe ik het zie.
Hoezo?
*Ik zit het leven uit, zo voelt het.*

heb je dit gevoel al je hele leven? of is het iets van de laatste tijd?
zou het kunnen dat je depressief bent?
:hug: Wat vervelend dat je je zo voelt.

Mocht je het nog niet gedaan hebben, dan zou ik aanraden professionele hulp te regelen, bijvoorbeeld via de huisarts.

Verder kun je proberen om beter uit te zoeken wat je graag zou willen. Er zijn veel boeken over geschreven en allerlei coaching programma's om te doen. Je schrijft dat je nu snel stopt met nieuwe activiteiten, misschien omdat het niet goed bij je past?

In ieder geval heel goed dat je dit topic opent. Want het is jou gegund om van het leven te genieten! Hopelijk krijg je tips waar je mee verder kunt.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar..... introvert, kat uit de boom kijk-type, geen relatie, bescheiden en onzeker.... ik heb 1 goede vriendin. Maar daar kan ik ook niet altijd op leunen, die heeft een fulltime baan en een gezin, dus weinig tijd. Ikzelf heb een deeltijd baan en doe vrijwilligerswerk. Ik haat sporten :$ dus daar nieuwe mensen leren kennen wordt hem niet.
NMLK kende ik niet. Kijk ik even naar. Maar ik lees in elke geval dat we niet alleen zijn TO...
Soms is het lastig. Dit is ook geen leuke tijd om alleen te zijn. Sinterklaas, Kerst, Oud en Nieuw. Overal waar je komt wordt je geconfronteerd met het feit dat je alleen bent. Nog een paar maanden en dan is het weer voorjaar :daisy: , dan ziet het leven er ook weer anders uit...
Is het een gemis aan vrienden, contacten?
Want men gaat daar wel van uit, maar dat hoeft het helemaal niet te zijn.
Bruise schreef:
20-11-2017 20:56
Dat is hoe ik het zie.
Hoezo?
Omdat ik het vreselijk zwaar klinken vind, maar ik ken jouw omstandigheden niet. Uitzitten, of uitzingen, dat voel ik wel. Proberen er het beste van te maken. Leuke dingen proberen te doen, waarbij ik er dan weer moeite heb als dat voorbij is, soms al gedurende de leuke tijd, omdat het zo weer over is. Soms staat dat het kunnen genieten in de weg.
De ene keer zit ik de tijd uit de andere keer is het overleven.
En soms is het een tijdje leuk en dan zit je daarna weer in de sleur.
Ik heb hier zelf voor gekozen.

Als je weet dat je hier niet alleen in staat is het misschien minder erg.
Donna, is er iets wat jij echt anders zou willen?
Alle reacties Link kopieren
Een aantal reacties geeft aan hetzelfde te voelen/hebben als de to, namelijk introvert, kat uit de boom kijk-type, geen relatie, bescheiden en onzeker.

Is het misschien een leuk idee als jullie een meeting gaan houden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven