Borderline persoonlijkheidsstoornis - mijn nieuwe diagnose.

15-01-2018 11:59 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een HBO-student van 22 jaar en ben een week geleden gediagnosticeerd met een borderline persoonlijkheidsstoornis. Mijn leven is altijd erg bewogen geweest op het gebied van relaties en emoties en sinds 1.5 jaar was ik opzoek naar de oorzaak hiervan. Uiteindelijk ben ik via de crisisdienst terecht gekomen bij de GGZ en hebben zij mij, na een uitgebreid onderzoek, deze diagnose gegeven.

Ondanks dat ik erop was voorbereid komt het nog hard aan, het is echt even schrikken. Maar wisten jullie dat deze stoornis verholpen kan worden? Met de juiste therapie kun je aan je symptomen gaan werken. Dus dat ga ik nu ook doen. Over 1,5 week heb ik weer een afspraak bij de GGZ en gaan ze mij vertellen welke therapie zij van plan zijn om te gaan uitvoeren met mij. Spannend...

Zijn er hier mensen die hier uit ervaring over kunnen meepraten?
Kan me voorstellen dat het hard aankomt, er is toch wel een stigma rond borderline... Maar opzich heb je ze in alle soorten en maten en verbetering is vaak mogelijk. Zelf ben ik ook eens gediagnostiseerd met een vermoeden van 'trekken van borderline', maar dat is er na de adolescentie, met wat meer levenswijsheid en stabiele relaties, gewoon uit geslopen. Ik was vooral gewoon een erg wilde en onzekere puber, denk ik eigenlijk. Mijn schoonvader heeft ook borderline, en dat is echt een fantastische man- bij hem is het met de jaren, en met medicatie, goed hanteerbaar geworden. Hij blijft wel gevoelig en intens, maar dat is ook mooi natuurlijk.

Jezelf en je eigen handleiding leren kennen is wel heel belangrijk, goed dat je therapie gaat doen!
Alle reacties Link kopieren
Er zit een heel groot verschil tussen een stoornis verhelpen en tussen symptoombestrijding dan wel er mee om leren gaan volgens mij ;)
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook therapie gehad, en slik medicijnen, maar weg gaat het niet hoor... De symptomen worden wel minder, maar weg gaat het nooit. Het is een stoornis, geen virusje ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het per persoon verschilt tot in hoeverre je de symptomen kunt bestrijden maar als je opgegeven moment in een punt komt in je leven waaraan je niet meer voldoet aan de 5 van de 9 criteria dan ben je de diagnose in principe weer kwijt. Dit is mij in ieder geval verteld bij de GGZ. Ik heb woensdag weer een afspraak en dan zal ik vragen om wat meer duidelijkheid want ik heb inderdaad ook al vaak gehoord dat dit een blijvende diagnose is. Beetje tegenstrijdig allemaal, denk dat ik het zelf even ga opzoeken in de DSM-5.

Maar goed, dat is ook niet het belangrijkste. Ik vind het belangrijk om met deze diagnose te kunnen leven en om mijn symptomen te bestrijden. Ik wil mijn emoties onder controle kunnen houden en zekerder worden als persoon. Ik wil een goede partner kunnen zijn voor mijn vriend, een goede moeder voor mijn toekomstige kinderen en een volwaardig professional in het sociale werkveld (ik doe een zorggerelateerde opleiding, gaat goed). Dat is mijn doel en daar ga ik keihard voor werken (met behulp van therapie)!
Js klopt, mij id ok vertelt dat je bepaalde criteria kunt verliezen waardoor je niet meer officieel de diagnose borderline hebt. Denk dat het wel een kwetsbaarheid is waar je mee leert omgaan maar wat je niet helemaal verliest.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er door de juiste therapieën en medicijnen goed mee leren omgaan. Weg is het niet maar ik heb goede handvaten en een goed sociaal netwerk waardoor het veel draaglijker is voor mij.
Wat goed om te lezen!
Heftig, maar goed dat je je problemen aan gaat pakken. Het klopt inderdaad dat met de juiste therapie en met voldoende inzet van jezelf je van je borderline diagnose af kan komen. Zo'n traject duurt dan wel een aantal jaar en is erg hard werken, maar je bent nog heel jong en als je bereid bent naar jezelf te kijken, te reflecteren op jezelf en dingen anders te gaan doen dan kan het je heel veel opleveren! Het klopt zoals ze je het verteld hebben bij de GGZ.

Misschien is dit artikel uit de NRC ook interessant voor je:
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/11/gr ... 9-a1531467

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Onbevangen schreef:
15-01-2018 16:44
Ik heb er door de juiste therapieën en medicijnen goed mee leren omgaan. Weg is het niet maar ik heb goede handvaten en een goed sociaal netwerk waardoor het veel draaglijker is voor mij.
Wat knap van je, ik hoop dat mij hetzelfde lukt!
Alle reacties Link kopieren
KeaAlpine schreef:
15-01-2018 19:56
Heftig, maar goed dat je je problemen aan gaat pakken. Het klopt inderdaad dat met de juiste therapie en met voldoende inzet van jezelf je van je borderline diagnose af kan komen. Zo'n traject duurt dan wel een aantal jaar en is erg hard werken, maar je bent nog heel jong en als je bereid bent naar jezelf te kijken, te reflecteren op jezelf en dingen anders te gaan doen dan kan het je heel veel opleveren! Het klopt zoals ze je het verteld hebben bij de GGZ.

Misschien is dit artikel uit de NRC ook interessant voor je:
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/11/gr ... 9-a1531467

Veel succes!
Hoi, bedankt voor je bericht. Dat is inderdaad een interessant artikel waar ik veel motivatie uit haal. Ik ben zeker bereid om aan mezelf te werken en ik geloof dat ik de juiste instelling heb. Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt hoopvol. Je bent heerlijk jong, en na een paar jaar intensieve therapie ligt er een makkelijker leven voor je.
Goed dat je die kans aangrijpt.
Alle reacties Link kopieren
Super knap van je van je petje af dat je zo goed voor jezelf zorgt!
Daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen.
Alle reacties Link kopieren
ChiquitaBanana schreef:
15-01-2018 11:59
Ik ben een HBO-student van 22 jaar en ben een week geleden gediagnosticeerd met een borderline persoonlijkheidsstoornis. Mijn leven is altijd erg bewogen geweest op het gebied van relaties en emoties en sinds 1.5 jaar was ik opzoek naar de oorzaak hiervan. Uiteindelijk ben ik via de crisisdienst terecht gekomen bij de GGZ en hebben zij mij, na een uitgebreid onderzoek, deze diagnose gegeven.

Ondanks dat ik erop was voorbereid komt het nog hard aan, het is echt even schrikken. Maar wisten jullie dat deze stoornis verholpen kan worden? Met de juiste therapie kun je aan je symptomen gaan werken. Dus dat ga ik nu ook doen. Over 1,5 week heb ik weer een afspraak bij de GGZ en gaan ze mij vertellen welke therapie zij van plan zijn om te gaan uitvoeren met mij. Spannend...

Zijn er hier mensen die hier uit ervaring over kunnen meepraten?
Hai ChiquitaBanana, dit is een best laat bericht aangezien ik dit forum nu pas tegen ben gekomen^ - ^ Ik hoopte dat ik je wat vragen kon stellen ivm BPS (misschien via privé berichten) als je dat zou zien zitten? Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Je kan inderdaad van borderline afkomen. Met intensieve schema therapie. Maar dan moet je wel eerlijk naar jezelf durven kijken en dat is heel moeilijk met borderline. Succes to!
Alle reacties Link kopieren
Monsteradeliciosa schreef:
08-02-2020 23:52
Hai ChiquitaBanana, dit is een best laat bericht aangezien ik dit forum nu pas tegen ben gekomen^ - ^ Ik hoopte dat ik je wat vragen kon stellen ivm BPS (misschien via privé berichten) als je dat zou zien zitten? Alvast bedankt!
Je mag mij ook pb doen. Weet niet of TO nog leest hier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven