Ervaringen Citalopram

07-03-2018 20:51 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds 4 weken 10 mg tegen paniek/depressie, en moest van huisarts ophogen.
Dat heb ik geprobeerd door een tablet van 10 mg er bij te nemen, dus totaal 20 mg,maar daardoor slechts paar uur geslapen en ook overdag enorm duizelig.
Sowieso kon ik met 10 mg al merken dat ik meer moe ben dan dat ik van mezelf al was..!!
Nu op eigen initiatief Cipramil druppels, zodat ik in kleine stappen kan ophogen.Maar dit lijkt me ook niet te lukken.
Gisteren totaal 16 mg en de hele middag alleen maar willen slapen.
Korte stukjes autorijden ging al slecht, langere stukken lijkt me onverantwoord.
Vanavond in totaal 14 mg Citalopram.
Ondertussen dus enorm veel bijwerkingen (droge mond, enorm moe, slecht slapen, duizelig, diaree,concentratieproblemen, geirriteerd, oorpijn, wazig zien) en geen gunstige effecten.
Wie kan me vertellen hoelang dit nog gaat duren?
Kan een dosis van 14 mg uberhaupt wel gaan werken?
Heb veel ervaring met ad maar niet met Citalopram. Wel met Escitalopram.
Voor iedereen is het anders qua gewenning en beleving.
Sterkte. :sun:
Eerste weken kan moeilijk zijn. Sommigen zeggen tot wel 6 weken.
Gun jezelf de tijd maar aarzel niet om aan de bel te trekken als jij het niet aan kan.
Alle reacties Link kopieren
Tijdens de opbouwfase van dit soort medicijnen mag je niet rijden. Pas als je gewent bent aan de nieuwe dosis.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen ervaring met Citalopram maar wel met Escitalopram.
Auto rijden zou ik wel afraden hoor, aangezien je toch wel redelijk wazig kan zijn vooral met opbouwen. 4 weken is jammer genoeg nog niet vreselijk lang om er iets van te kunnen zeggen, waarom moet je na 4 weken al opbouwen van je HA?
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij verwacht je teveel. Het is normaal dat je eerst belabberd voelt van AD. Daar moet je even doorheen. (en dan daar dus ook rekening mee houden met de dingen die je doet. Dus even geen autorijden of andere dingen waar alle concentratie voor nodig is).
Hoe lang had je bijwerkingen van die 10 mg? Is dit je eerste ervaring met AD? Bij mij waren de bijwerkingen na een ophoging, ongeveer zo lang als bij de opstart. Bij mij een dag of 4 heftig, en na een week gewoon weer okee. Officieel geld dat de werking vaak start na min. 3 weken op de voor jou werkzame dosis, maar bij mij was het wel al wat eerder. Een week-10 dagen na ophoging ofzo. Maar daar heb je niet zoveel aan, want is bij iedereen anders. Ik ken wel mensen die prima gaan op minder dan de minimale werkzame dosis- je kan een gevoelig typje zijn. Of dit middel valt jou net slecht- ik vond Escitalopram, zusje van Citaloram, qua bijwerkingen het heftigst, terwijl het nou juist de AD met weinig bijwerkingen moest zijn. Evengoed gingen die bijwerkingen ook met een weekje wel weer weg.

Zet hem op!! Zonde om zo close bij de finish op te geven!
Ik had totaal geen bijwerkingen van de Escitalopram en 9 andere ad. Van de eerste had ik echt alle bijwerkingen.
Het is voor iedereen anders hoe de reactie op een ad is.
Niks van te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Kohaku schreef:
07-03-2018 21:27
Hier ook geen ervaring met Citalopram maar wel met Escitalopram.
Auto rijden zou ik wel afraden hoor, aangezien je toch wel redelijk wazig kan zijn vooral met opbouwen. 4 weken is jammer genoeg nog niet vreselijk lang om er iets van te kunnen zeggen, waarom moet je na 4 weken al opbouwen van je HA?
Geen idee.
Hij wi ook perse dat ik minimaal 20 mg Citalopram neem uit eindelijk
Soms gebeurd het opbouwen al veel eerder dan 4 weken dus dat zegt niks.
Het kan zijn dat deze ad niet geschikt is voor jou.
Alle reacties Link kopieren
JustcallmeTuT schreef:
07-03-2018 22:46
Soms gebeurd het opbouwen al veel eerder dan 4 weken dus dat zegt niks.
Het kan zijn dat deze ad niet geschikt is voor jou.
Nee, mischien .Dat waren de vorige 5 ook niet.
Als het (nog) niet goed werkt, is het probleem niet.Maar die bijwerkingen... :-(
Ik wil ook zelf kunnen beslissen over de dosering, en niet een ietwat drammerige huisarts, hoewel hij het goed zal bedoelen.
Laat je doorsturen naar een psychiater.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik 10 Mg,was de eerste 3 dagen wel wat moe maar niet overdreven,ik denk dat je even met je huisarts moet overleggen of je niet beter een ander middel kan gebruiken. En waarom is 10 Mg niet genoeg?
10 mg is bij velen te weinig om de depressie en angst te doorbreken.
Als je na een depressie langere tijd stabiel bent ga je vaak terug naar 10 mg. Dit wordt onderhoudsdosis genoemd.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik 10 mg maar het is bij mij een ondersteunende ad voor mijn angsten naast een andere ad voor de depressieve klachten.

Voor mij was het een wondermiddel. Zeer kort na de start ervan merkte ik dat mijn angsten veel minder werden en kon ik weer zonder paniekaanval het openbaar vervoer gebruiken bijvoorbeeld.

Ikzelf ben wel altijd begeleid door een psychiater en dat zou ik jou ook adviseren. Persoonlijk zou ik eerst een langere tijd 10 mg proberen. Pas als naar loop van tijd blijkt dat dit niet voldoende is ophogen.

En zoals al gezegd autorijden mag de opbouwperiode niet, en met reden. Is dat je niet verteld?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Zo nu ik toch niet kan autorijden, heb ik de dosering verhoogd naar 20 mg.
Helpt het niet na 6 weken dan kan ik eindelijk met die rommel stoppen.
Trouwens ook iemand die meer last heeft van vet haar?
Als dat alles zou zijn....
Ik ben benieuwd hoe het nu gaat met de 20 mg. Sterkte :high5:
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Tut!

Heb eerste nacht met 20 mg weer overleefd.
Heb vrijwillgierswerk vandaag afgezegd.
Ben moe, down, en ontzettend draaierig.
en de weegschaal loop ik met een boog omheen!
Ik was vroeger slank, maar toen een kwakzalver me het advies gaf veel volle melk en wijn te drinken tegen vermoeidheid heb ik nu overgewicht.
Alle reacties Link kopieren
4 dagen verder en ben ontzettend suf, moe, duizelig en down.
Pff
Ik was vanmorgen zelfs al een beetje hyper en dat na 4 dagen...
Denk toch dat 20 mg Ctialopram sandoz voor mij al teveel is, maar ik zie het nog even aan.
Wat naar Miedo. Blijkbaar is het moeilijk om iets te vinden waar je wel goed op reageert.
Je kunt geen pillen doorbreken zodat je op 15 mg uit komt?

:sun:
Alle reacties Link kopieren
JustcallmeTuT schreef:
15-03-2018 09:11
Wat naar Miedo. Blijkbaar is het moeilijk om iets te vinden waar je wel goed op reageert.
Je kunt geen pillen doorbreken zodat je op 15 mg uit komt?

:sun:
Dankje Tut voor je reactie.:)
Nee, ik kan wel op 15 mg uitkomen hoor, met druppels.
Maar dan weet ik gelijk dat ik uitiendelijk nog een keer de ellende van de verhoging moet meemaken.Omdat mijn huisarts wil dat ik minimaal 20 mg gebruik.
Nog maar even door de zure appel heenbijten.Na 2 wekn zou het toch beter moeten worden....zucht
Ondertussen mijn vrijwilligerswerk maar weer afgezegd.
Alle reacties Link kopieren
Die druppels zijn wel vervelend vond ik! Vooral om acht uur in de ochtend netjes tien van die dingen in een glas krijgen.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Kohaku schreef:
15-03-2018 20:07
Die druppels zijn wel vervelend vond ik! Vooral om acht uur in de ochtend netjes tien van die dingen in een glas krijgen.

Die druppels zijn onhandig inderdaad.
En volgens internet bestaat er wel een Citalopram Sandoz 10 mg. Maar mijn apotheek kan die niet leveren.
Alle reacties Link kopieren
^
Ik heb 10 mg! Moesten ze bij mijn apotheek wel apart bestellen.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Pff dag 6
En nog steeds alleen maar slapen, eten en hangen.
Ik doe dingen die ik een halve minuut later al niet meer weet.
Verleiding is erg groot om maar weer wat minder te nemen vanwege die bijwerkingen.Nog 2 weken dan hoop ik dat de ergste bijwerkingen weg zijn..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven