Sociale angst

22-07-2018 17:54 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Ik weet sinds enkele maanden dat ik een sociale fobie heb en word daarvoor behandeld. Ik zou het leuk vinden om met lotgenoten in contact te kunnen komen zodat we ervaringen uit kunnen wisselen en misschien dat we elkaar kunnen steunen. Mocht je interesse hebben reageer dan gerust hieronder of in een pb. ;)
anoniem_373292 wijzigde dit bericht op 23-07-2018 21:03
13.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sorry wanneer mijn vraag dom is, maar wat is een sociale fobie precies eigenlijk?
Waar uit zich dat in?
Alle reacties Link kopieren
Haha maakt niet uit. Voor mij betekent het dat ik bang ben dat anderen mij niet aardig, goed of interessant vinden en denk ik dat ik tekort schiet. Ik zit hier zo erg overin dat ik er ziek van word. Ik ga bijvoorbeeld situaties vermijden en piekeren.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor het antwoorden Lovelyy.
Daar heb ik (op onzekere dagen) ook wel eens last van.
Toevallig zit ik nu in een periode dat ik me erg onzeker kan voelen en ik herken de gevoelens die je op noemt.
Wat voor mij helpt om de negatieve gevoelens los te laten, is de natuur in trekken om te wandelen, met mijn kinderen spelen, fijne muziek opzetten.
Verder komt het bij mij vooral door soms een gevoel van lage eigenwaarde te hebben. Dan denk ik dat iedereen op zo'n dag dat ook ziet hoe mis alles met mij is. Wanneer ik dat dan navraag aan mijn man of aan mijn beste vriendin, blijkt dat dan helemaal niet waar te zijn. Mensen bij wie ik me onveilig voel, zoals opdringerige drammerige mensen, kan ik me op zulke momenten helemaal niet goed bij voelen en ontwijk ik liever. Ik lees ook even mee voor wat tips van jou en andere lieve forummers!
Alle reacties Link kopieren
ken je de socially awkward penguin meme? Zo kon ik vaak nog hard lachen om mezelf. Helpt ook om het te relativeren.
...
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
22-07-2018 18:39
ken je de socially awkward penguin meme? Zo kon ik vaak nog hard lachen om mezelf. Helpt ook om het te relativeren.
Kende ik niet, vind ze ook leuk!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je tips 'Een nieuwe lente' ! Hopelijk voel je je snel weer wat beter. In de natuur lopen is inderdaad een goede manier om negatieve emities los te laten. Verder vraag ik bij anderen ook na als ik ergens onzeker over ben. Maar dat hoeft nu veel minder doordat ik zelf, als ik me onzeker voel, allemaal redenen bedenk waardoor ik mijn negatieve gedachte minder/niet voor waar aanneem. Verder merk ik dat het belangrijk is om jezelf te accepteren zoals je bent en dat als ik bang ben om tekort te schieten mezelf niet anders voor moet doen dan ik werkelijk ben. 😁 Meer tips zijn altijd welkom 😘
Alle reacties Link kopieren
Een*Nieuwe*Lente schreef:
22-07-2018 21:03
Kende ik niet, vind ze ook leuk!
Haha niceee 😎 ik ook niet
Lovelyy schreef:
22-07-2018 18:26
Haha maakt niet uit. Voor mij betekent het dat ik bang ben dat anderen mij niet aardig, goed of interessant vinden en denk ik dat ik tekort schiet. Ik zit hier zo erg overin dat ik er ziek van word. Ik ga bijvoorbeeld situaties vermijden en piekeren.
Situaties vermijden en piekeren herken ik erg sterk.
Ook uit onzekerheid in de zin of iemand mij wel echt mag oid.
En/of ik diegene wel kan vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Lovelyy schreef:
22-07-2018 21:17
Bedankt voor je tips 'Een nieuwe lente' ! Hopelijk voel je je snel weer wat beter. In de natuur lopen is inderdaad een goede manier om negatieve emities los te laten. Verder vraag ik bij anderen ook na als ik ergens onzeker over ben. Maar dat hoeft nu veel minder doordat ik zelf, als ik me onzeker voel, allemaal redenen bedenk waardoor ik mijn negatieve gedachte minder/niet voor waar aanneem. Verder merk ik dat het belangrijk is om jezelf te accepteren zoals je bent en dat als ik bang ben om tekort te schieten mezelf niet anders voor moet doen dan ik werkelijk ben. 😁 Meer tips zijn altijd welkom 😘
Knap dat je je zelf uit de negatieve gedachtes kunt praten.
Hoe doe je dat: "jezelf accepteren"? Heb jij daar tips voor?

Ik heb sommige dagen echt een lage eigenwaarde en merk dat ik dan snel van slag ben door wat anderen vinden over mij, mijn leven, enz.
Op betere dagen kan ik dat prima van me af laten glijden. Op dagen dat ik me "niet leuk en niets kan en iedereen ziet het" voel, dan vind ik het zo moeilijk om mezelf te accepteren. Bij mij is het ook iedere keer weer hetzelfde "gebied" (lees 'eigenwaarde') waaraan mijn issues kunnen worden gelinkt. Kan dan vlug denken dat ik minder waard ben dan anderen, dat anderen het wel beter zullen weten en vind het dan ook bijzonder moeilijk om mijn grenzen aan te geven wanneer iemand erover gaat (door zich bijvoorbeeld te bemoeien o.i.d,).

Volgens mij sta jij al best wel ver in je leerproces hiermee! Zo kom je wel over.
Jij vraagt tips aan ons, maar ik zit jou uit te horen voor tips ;-)

Nou ja, ik ben vooral benieuwd hoe dat moet 'van jezelf houden'. Zijn daar wel handleidingen voor? Ben bang van niet ;-)
Alle reacties Link kopieren
Lee2017 schreef:
22-07-2018 21:22
Situaties vermijden en piekeren herken ik erg sterk.
Ook uit onzekerheid in de zin of iemand mij wel echt mag oid.
En/of ik diegene wel kan vertrouwen.
Ja vervelend is dat. Hopelijk heb je ook wat aan de tips!
Alle reacties Link kopieren
Een*Nieuwe*Lente schreef:
22-07-2018 21:53
Knap dat je je zelf uit de negatieve gedachtes kunt praten.
Hoe doe je dat: "jezelf accepteren"? Heb jij daar tips voor?

Ik heb sommige dagen echt een lage eigenwaarde en merk dat ik dan snel van slag ben door wat anderen vinden over mij, mijn leven, enz.
Op betere dagen kan ik dat prima van me af laten glijden. Op dagen dat ik me "niet leuk en niets kan en iedereen ziet het" voel, dan vind ik het zo moeilijk om mezelf te accepteren. Bij mij is het ook iedere keer weer hetzelfde "gebied" (lees 'eigenwaarde') waaraan mijn issues kunnen worden gelinkt. Kan dan vlug denken dat ik minder waard ben dan anderen, dat anderen het wel beter zullen weten en vind het dan ook bijzonder moeilijk om mijn grenzen aan te geven wanneer iemand erover gaat (door zich bijvoorbeeld te bemoeien o.i.d,).

Volgens mij sta jij al best wel ver in je leerproces hiermee! Zo kom je wel over.
Jij vraagt tips aan ons, maar ik zit jou uit te horen voor tips ;-)

Nou ja, ik ben vooral benieuwd hoe dat moet 'van jezelf houden'. Zijn daar wel handleidingen voor? Ben bang van niet ;-)
negatieve gedachten zou je kunnen aanpakken door jezelf allereerst af te vragen welke situatie je naar het vervelende gevoel leidde. Vervolgens is het van belang om na te gaan welke automatische gedachten je daarbij kreeg. Waarna je kijkt hoe geloofwaardig die gedachten eigenlijk zijn door kritische vragen te stellen over je automatische gedachten. Daarop geef je dan ook antwoord. Vervolgens bedenk je een realistische (en meer functionele) gedachte en ga je kijken hoe geloofwaardig de functionele gedachte is en hoe geloofwaardig de automatische gedachten die je had. Als het goed is, zijn de automatische gedachte(n) dan niet meer geloofwaardig.

Het is inderdaad een leerproces. Ik denk dat ik goed op weg ben, maar ik moet er aan blijven werken. Dat niet leuk genoeg zijn en niet kunnen dat herken ik bij mezelf ook. En inderdaad is het zo dat je de ene dag er beter om kan gaan dan de andere dag. Ik heb geen handleiding voor van jezelf houden haha.
anoniem_373292 wijzigde dit bericht op 29-07-2018 03:05
11.40% gewijzigd
Lovelyy schreef:
23-07-2018 21:05
Ja vervelend is dat. Hopelijk heb je ook wat aan de tips!
Dat heb ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Wat lief dat je zo uitgebreid reageert, Lovelyy.
Voortbordurend op jouw antwoord heeft mijn man, de schat, me het boek "Leven in je leven" gegeven waarin je op een wetenschappelijk gefundeerde wijze je eigen valkuilen in je leven leert herkennen en tackelen. Ik denk dat dit ook weer inzichten gaat verschaffen, want voorbeelden van valkuilen zijn 'ik hoor er niet bij', 'ik ben niets waard', 'het is nooit goed genoeg', enz. Ik ben nog maar net begonnen in het boek, maar ben benieuwd naar de tips die daarin staan. Het zou heerlijk zijn om niet meer zo aan mezelf te twijfelen soms. Zeker omdat het niet nodig is: ik heb alles: een lieve man, vier schatten van gezonde kinderen, een hele fijne baan, lieve beste vriendin, fijne zus en ouders, enz. Waarom dan toch dat stomme mezelf afkraken? Wellicht perfectionistisch en inderdaad, zoals jij ook zegt, de lat erg hoog leggen voor jezelf.

Bedankt lieve TO voor je posts, ook dat brengt mij weer verder om er sterker uit te komen. Ik weet zeker dat dat bij jou ook lukt, want je staat nu al zo ver!
Alle reacties Link kopieren
Een*Nieuwe*Lente schreef:
24-07-2018 10:18
Wat lief dat je zo uitgebreid reageert, Lovelyy.
Voortbordurend op jouw antwoord heeft mijn man, de schat, me het boek "Leven in je leven" gegeven waarin je op een wetenschappelijk gefundeerde wijze je eigen valkuilen in je leven leert herkennen en tackelen. Ik denk dat dit ook weer inzichten gaat verschaffen, want voorbeelden van valkuilen zijn 'ik hoor er niet bij', 'ik ben niets waard', 'het is nooit goed genoeg', enz. Ik ben nog maar net begonnen in het boek, maar ben benieuwd naar de tips die daarin staan. Het zou heerlijk zijn om niet meer zo aan mezelf te twijfelen soms. Zeker omdat het niet nodig is: ik heb alles: een lieve man, vier schatten van gezonde kinderen, een hele fijne baan, lieve beste vriendin, fijne zus en ouders, enz. Waarom dan toch dat stomme mezelf afkraken? Wellicht perfectionistisch en inderdaad, zoals jij ook zegt, de lat erg hoog leggen voor jezelf.

Bedankt lieve TO voor je posts, ook dat brengt mij weer verder om er sterker uit te komen. Ik weet zeker dat dat bij jou ook lukt, want je staat nu al zo ver!
Klinkt als een goed boek. Ik houd het in gedachten! dankje voor de tip :)
Alle reacties Link kopieren
Hallo Lovelyy

Ik zag dit topic tussen mijn meldingen van Google Alerts. Ik ben zelf vrijwilliger bij de Vereniging voor Verlegen Mensen vzw (een Vlaamse vereniging). In Nederland bestaat er ook zo'n lotgenotenvereniging: de Vereniging van Verlegen Mensen. Je kan meer informatie vinden op hun website: http://verlegenmensen.nl.

Hopelijk heb je daarmee een antwoord op je vraag.
Alle reacties Link kopieren
VVMvzw schreef:
25-07-2018 15:44
Hallo Lovelyy

Ik zag dit topic tussen mijn meldingen van Google Alerts. Ik ben zelf vrijwilliger bij de Vereniging voor Verlegen Mensen vzw (een Vlaamse vereniging). In Nederland bestaat er ook zo'n lotgenotenvereniging: de Vereniging van Verlegen Mensen. Je kan meer informatie vinden op hun website: http://verlegenmensen.nl.

Hopelijk heb je daarmee een antwoord op je vraag.
Bedankt voor je reactie. Ik ga de website bekijken en me evt aanmelden. ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven