Niet meer laten raken

30-07-2018 14:49 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet meer laten raken

Aan jullie de vraag om mij advies te geven.
In de slechtste periode in mijn leven kwamen er nieuwe mensen in mijn leven die zelf een bak ellende meenamen.
Ik heb die mensen toen gevraagd om mij met rust te laten omdat ik het niet aankon.
Dit is niet zonder slag of stoot gegaan want de persoon in kwestie kon er niet over uit dat ik zomaar 'nee' zei en voor mijzelf koos.
Daarna zijn zij uit mijn leven verdwenen al werden er wel 'vrienden' van mij meegenomen, ook mijn leven uit.

We zijn nu 2 jaar verder en helaas kom ik er niet los van. Er worden vreselijke dingen over mij rondverteld en mensen die ik niet ken worden voor mij gewaarschuwd. Sterker nog, er wordt ze verboden met mij om te gaan (ja, echt).

Nu denk ik zelf dat dit mij veel erger raakt dan noodzakelijk omdat het in zo'n, voor mij, verdrietige periode is ontstaan. En dat ik het niet kan loslaten omdat ik het daarmee associeer. Het gaat weer helemaal goed met mij, maar dit blijft mij maar achtervolgen en ik laat me er ook door raken.

Wie ik kan mij uitleggen hoe ik de associatie loskoppel zodat ik me niet erger laat raken door deze situatie dan noodzakelijk?
Ik wil deze laatste wond graag laten helen.

Alvast bedankt,
Simone
Alle reacties Link kopieren
Heb je hulp?
een therapeut met wie je dit bespreken kan?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Lilalinda,

Niet meer, ik heb zeker hulp gehad waar dit ook ter sprake is gekomen al was het destijds maar een heel klein deel van mijn, toen hele grote, verdriet.
Met mijn verstand weet ik precies wat er gebeurt en waarom ik het moet ontgelden. Ik wéét ook dat ik vooral 'niet thuis' moet geven. Alleen mijn gevoel denkt er anders over. En daar wil ik vanaf!
Alle reacties Link kopieren
moni1973 schreef:
30-07-2018 14:56
Hoi Lilalinda,

Niet meer, ik heb zeker hulp gehad waar dit ook ter sprake is gekomen al was het destijds maar een heel klein deel van mijn, toen hele grote, verdriet.
Met mijn verstand weet ik precies wat er gebeurt en waarom ik het moet ontgelden. Ik wéét ook dat ik vooral 'niet thuis' moet geven. Alleen mijn gevoel denkt er anders over. En daar wil ik vanaf!
Maar kun je dan heel 'verstandelijk' deze mensen uit je leven houden?
Alle reacties Link kopieren
Mijn verstand weet precies hoe ermee te dealen alleen mijn gevoel wordt continu geprikkeld (door foto's, mensen die ik spreek, andere soorten van contact) en word ik steeds wéér kwaad. En ik weet het..... maar ik voel het anders.....
Alle reacties Link kopieren
Hé wat gemeen van die andere persoon om anderen zo op te zetten tegen jou, terwijl jij al met veel grotere problemen kampte waar je al je aandacht aan moest besteden.

Een kant en klare oplossing is hier niet voor.
In principe hoeft het natuurlijk jou niet te raken, maar als je vriendschappen wilt (her-)opbouwen dan is het wel noodzaak om de schade te laten herstellen.

Wellicht is het een idee om met de persoon in kwestie een gesprek aan te gaan.
Schrijf eventueel je gevoelens en gedachtes uit op papier, en blijf dan ook bij dat gesprek.
Dit om te voorkomen dat je dingen gaat zeggen die je niet wil zeggen.

Ik wil nogmaals zeggen dat ik het echt heel erg vind dat je op deze manier nog steeds iedere keer aan je verdrietige periode wordt herinnerd.

Hopelijk dient de oplossing zich snel aan!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Kusbo,

Bedankt voor je lieve woorden.
Ik ga geen gesprekken aan met de personen in kwestie. Ze zijn mijn aandacht niet (meer) waard. Ik wil dit puur binnen in mijzelf helen.

tnxxx
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het!

Heb je al eens gekeken naar helende sporten?
Bij uitstek natuurlijk de yoga en meditatie voorbeelden, maar er is nog veel meer.

Nia bijvoorbeeld, ofwel Neuromuscular Integrative Action, heeft drie fundamenten: danskunst, gevechtssport en helende bewegingsleer. Invloeden komen onder andere vanuit Tai Chi, Taekwondo, yoga, jazz- en modern dance, Feldenkrais en Alexandertechniek. Je spreekt je kracht en precisie aan met vechtsport-elementen, verbetert houding en lichaamsbewustzijn met ‘healing arts’-invloeden en ervaart je creativiteit en energie dankzij de dans. Alles begint bij de voeten. Ofwel: ‘Je voeten zijn je handen die de aarde aanraken.” Op blote voeten dansen, stimuleert energiepunten onder je voeten.


Het is maar een voorbeeld, maar misschien is het iets!
Ik weet ook niet of je het op die manier bedoelde, maar wellicht is dit wel de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Kusbo,

Ik doe lange afstanden hardlopen, maar ik vind het een heel mooi advies!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven