moeizame relatie met moeder

31-07-2018 13:14 63 berichten
Mag ik hier even van me afschrijven. Ik heb een moeizaam contact met mijn moeder. Moeder is vele jaren geleden ingetrokken bij een man (enkele jaren na haar scheiding van mijn vader), een eind van mijn woonplaats destijds. De woonplaats van de man dus. Deze man heeft ook kinderen en de hele wereld draait vooral daarom, naar mijn gevoel.
Moeder en ik hebben nooit de deur platgelopen bij elkaar, dit hoeft ook niet maar de laatste tijd is het echt intriest, ik voel me hier niet goed bij en dit vreet nog meer van mijn energie.

Wij zijn lange tijd aan het bouwen/ verbouwen geweest, we hebben ongeveer gelijktijdig ook een noodgedwongen stopzetting van een zelfstandige activiteit doorgemaakt, we hebben echt een zware periode doorgemaakt en dit had redelijk wat impact op ons leven. Ik heb het gevoel dat elke vorm van medeleven of interesse gewoon ontbrak of slechts heel beperkt aanwezig was.
Een half jaar geleden een bezoek, naar mijn gevoel omdat het bijna niet anders kon, gezien ze bij ons in de buurt moesten zijn en ik hier een opmerking over maakte. Terwijl aan de kant van de man, waar er ook een bouwproject aan de gang was, waar alle aandacht naartoe ging en blijkbaar wel de moeite was om interesse voor te tonen.

Kerstmis wordt gevierd bij kinderen van man, idem voor kerstavond, ik ben daar nooit in betrokken, “ons” kerstfeestje (tesamen ook met kinderen van man, overigens) volgt ergens in januari als alle feestjes al gepasseerd zijn. Bij een issue dat ik op een gegeven ogenblik had met iemand van zijn familie, werd resoluut zijn kant gekozen, met tot gevolg dat het kerstfeestje een paar jaar zonder mij was. Het leek werkelijk niemand te deren. Sinds enkele jaren doe ik weer mee aan het circus.

Op mijn verjaardag nooit een bezoekje – op een 2tal jaren geleden, toen ze ineens aan de deur stond ben ik stante pede in huilen uitgebarsten. Als mijn kind ziek was kon ik nooit op hulp rekenen, zelfs niet die ene keer dat mijn kind gehospitaliseerd was en ik vroeg om een keer bij hem te blijven in het ziekenhuis. Bij de kleinkinderen van de man werd wekelijks ’s avonds gebabysit.

Haar man is nu ziek en ik heb lange tijd om de pakweg 2 weken een bezoek gebracht ondanks de loodzware combinatie van én een voltijdse job, én een huishouden draaiende houden, én (ver)bouwen. Andersom niks, en het is zeker niet zo dat ze aan huis gekluisterd zitten al snap ik dat het door ziekte bij momenten wel moeilijker is. Bezoekjes hier en daar kunnen allemaal, behalve naar mij, ik ben blijkbaar niet de moeite waard.

Ik ben verder enig kind, vader kijkt niet meer naar mij om sinds mijn tienerjaren, dit maakt het extra lastig. Ik voel me wat betreft familie vaak alleen op de wereld. Over het algemeen kan ik hier goed mee omgaan, maar in mentaal wat moeilijke periodes zeg maar (als nu) krijg ik het erg lastig. Wat heb ik verkeerd gedaan, wat is er in godsnaam mis met mij.

Wat ik wil bereiken met deze post? Eigenlijk niets. Ik wil zelfs geen tips van praat met haar, ik heb dit op een gegeven ogenblik gedaan, maar zonder resultaat. Na een recent onverwachts bezoek van mij waarbij ze niet thuis was, terwijl het gedurende een half jaar niet “lukt” om tot bij mij te geraken maar wel overal elders, heb ik er zodanig mijn buik van vol dat ik het contact gewoon wil afkappen. Maar tegelijkertijd voel ik me zo immens schuldig en het vreet aan me. Ik krijg bijna wekelijks een sms van haar met de vraag hoe het gaat, waardoor ik telkens totaal van slag ben. Het is niet zo dat als we afspreken er ruzie is of spanningen, dat totaal niet. Het voelt zo vreselijk dubbel allemaal :-(.

Mocht iemand toch tips hebben om hiermee om te gaan: ik hoor het graag.
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt ze, als je haar dit uitlegt?
lilalinda schreef:
31-07-2018 13:21
Wat zegt ze, als je haar dit uitlegt?
Dat ze "zo is".
Dus ze erkent het wel? Dan zou ik het idd afkappen.
Alle reacties Link kopieren
marie_123 schreef:
31-07-2018 13:22
Dat ze "zo is".
kortom: zij wil niet veranderen.
dat betekent, dat jij alleen maar kan proberen het los te laten. Vecht er vooral niet meer tegen. Stel je verwachtingen bij
Alle reacties Link kopieren
Allereerst: :hug:

Maar waarom voel jij je schuldig? Blijkbaar is voor haar een wekelijks sms-je voldoende contact. Oh nou ja en een kerst-of-toch-nieuwjaarsfeestje per jaar. Waarom vind jij het nodig meer te doen?

Overigens: als jij je beter zou voelen bij afkappen van alle contact ipv smsjes dan mag dat ook hè. Jij moet doen wat goed voor jou is, en voor je eigen gezin. Dat is al moeilijk genoeg.
The owls are not what they seem
Hoe meer ik het tracht los te laten, hoe meer ik er mee bezig ben helaas. Ik krijg die knop voorlopig niet afgezet. Ik heb teveel nog de neiging te denken, dat het aan mezelf ligt maar als ik mijn post hierboven lees dan schieten de tranen in mijn ogen want dat is gewoon het verhaal, hoe het werkelijk is. Dan mocht ik de perfectie zelve zijn, dat zou aan de zaak allicht niets veranderen.
Ik voel me schuldig owv de ziekte van hem, dat ik op dit moment misschien onredelijk ben. Dat het initiatief vooral van mij moet komen en ik maar wat meer mijn best moet doen om me in bochten te wringen. Hij gaat geen jaren meer leven. Zij hebben het ook moeilijk, mijn problemen zijn niets in vergelijking met die van hen.

Maar langs de andere kant denk ik verdorie, ik heb ook altijd kunnen stikken in mijn ellende.
Alle reacties Link kopieren
Er is helemaal niets mis met je.
Het is je moeder.
Mijn moeder is ook zo.
Ook hier komt ze niet zie haar misschien 4xper jaar maar dan bij haar.
Ik heb emotioneel al afscheid van haar genomen.
Concentreer me op mijn eigen gezin...veel belangrijker.
Misschien moet je dat ook proberen.
Is voor mij veel beter..voel me er beter bij.
Wil geen moeite meer voor haar doen en als niets moet kun je je concentreren op mensen die er wel toe doen.
LadyL0101 schreef:
31-07-2018 13:26
Allereerst: :hug:

Maar waarom voel jij je schuldig? Blijkbaar is voor haar een wekelijks sms-je voldoende contact. Oh nou ja en een kerst-of-toch-nieuwjaarsfeestje per jaar. Waarom vind jij het nodig meer te doen?

Overigens: als jij je beter zou voelen bij afkappen van alle contact ipv smsjes dan mag dat ook hè. Jij moet doen wat goed voor jou is, en voor je eigen gezin. Dat is al moeilijk genoeg.
LadyL omschrijft hierboven precies wat ik ook wilde typen.
Heel veel sterkte TO, ik weet hoe rot het voelt :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ah zo. Ja, ze hebben het misschien nu moeilijk(er). Maar jij hebt het óók moeilijk. Ik vind één keer in de twee weken er heen best veel hoor, aangenomen dat ze nog steeds niet bij jou naast de deur wonen. Maar goed, zo'n frequentie waar je je fijn bij voelt is voor iedereen anders. Ik ging, toen mijn moeder nog niet (ernstig) ziek was 1 keer per maand. Anderhalf uur heen, anderhalf uur terug. Maar ik werk 32 uur en wij zijn niet aan het verbouwen. Later ging ik eens per 2 weken, en dat ging echt wel ten koste van mijn eigen welbevinden en huishouden. En dan heb ik niet eens kinderen.
Vragen ze of je langs komt? Of doe je dat zelf, uit plichtsbesef? Vinden ze het eigenlijk wel leuk, dat je komt? Persoonlijk vind ik dat iemand die nooit aandacht voor jou had niet ineens recht heeft op aandacht van jou omdat er iets ernstigs aan de hand is. Maar jij moet vooral doen waar jij je fijn bij voelt.

Dus: waar voel jij je fijn bij, wat zou je willen? En als je dat duidelijk hebt, is dat ook haalbaar? Je wilt bijvoorbeeld dat ze vaker, uit zichzelf, bij jou langskomen. Gaan ze niet doen. Wat zou je dán willen, wat wel haalbaar is?
The owls are not what they seem
Ontzettend verdrietig dat je je zo voelt. Mijn moeder was er ook nooit voor me maar ging voor mijn stiefvader door het vuur. Lang verhaal. Mijn "geluk" was denk ik dat mijn moeder mij links heeft laten liggen vanaf dat ik op mijn 15e het huis uit ging. Ik hoorde via via 8 jaar geleden dat ze al 2 jaar overleden was. Ik word binnenkort 52. Als ik al die jaren contact met haar had gehad en me keer op keer afgewezen had gevoeld zoals jij zou ik het veel moeilijker hebben gehad.


Zoek de schuld niet bij jezelf, jouw moeder kan om wat voor reden dan ook niet de moeder zijn die jij zo nodig hebt. :hug: :rose:
Alle reacties Link kopieren
Oh en natuurlijk: je kunt haar (en hem) niet veranderen, alleen jezelf... maar dat wist je vast al. Als jij dus (onbewust) denkt: als ik maar genoeg aandacht geef dan krijg ik het vast ooit een keer terug, dan moet ik je teleurstellen. Nee. Zo is ze. Dat zegt ze zelf ook.
En, ook belangrijk, zo ben jij dus níet! Het ligt dus zeker niet aan jou!
The owls are not what they seem
Helaas gedeeltelijk herkenbaar, de enige tip die ik je nu mee wil geven is dat je je moeder niet kan veranderen, hoe graag je dit ook wilt. Ik heb ook jarenlang geprobeerd om mijn moeder te veranderen, maar ze wilde geen enkele vorm van hulp aannemen omdat ze naar eigen zeggen niet ziek is. Inmiddels loopt ze wel enkele jaren bij een psychiater, maar dat heeft ook flink wat moeite gekost. Ik ben er zelf bijna aan onderdoor gegaan en heb zelfs overwogen om het contact volledig te verbreken maar dat heb ik nooit gedurfd. Nu ik op mezelf woon gaat het contact wel wat beter maar we zullen nooit een hechte moeder-dochter band krijgen.

Heel veel sterkte :hug:
Thx voor jullie reacties en steun. Ja regelmatige bezoekjes idd vooral uit plichtsbesef en nu ik een aantal weken niet ben geweest (waarna ze wekelijks is beginnen sms'en) voel ik me erg schuldig, want straks is hij er niet meer, en dan heb ik onvoldoende moeite gedaan. Dat is wat ik er nu bij voel. Ik heb niet het idee dat ik bij deze bezoekjes ongewenst of dat het ongemakkelijk is, dat absoluut niet. Het gaat over koetjes en kalfjes, de wat luchtigere zaken, en daarnaast ook wel over zijn ziekte uiteraard.

Maar dan verneem ik dat ze naar hier gaan, en naar daar, kortom ze geraken eigenlijk overal behalve bij mij, en dit is gewoon pijnlijke realiteit. Ik stuurde op een gegeven ogenblik per sms, kom anders gewoon een keer kijken waar we mee bezig zijn, daar gaat ze gewoon niet op in.

Wat ik wil is iets wat ze me niet kan geven, meer aandacht, interesse, meevoelen, meeleven, gewoon het gevoel minstens even belangrijk te zijn dan haar stiefkinderen (omgekeerd, probeerde ik het me al 1000 keer voor te stellen, ik zou het als moeder écht totaal anders aanpakken).
Ik heb dat met de partner van mijn vader. Ze heeft 3 kinderen uit een eerder huwelijk en als ik bij ze ben moet ik ook echt alles horen over die kinderen. ik heb niks met ze, en wil ook niks met ze hebben. Ze hebben alle 3 ook behoorlijk wat problemen en elke dag bellen ze wel naar mijn stief'moeder' en ze doet echt alles voor ze. Dat gaat nog wat worden als ze overlijdt. (niet dat ze hoogbejaard zijn, ik ben zelf nog jong, maar je weet maar nooit).

Maar nu stop ik, want ik wil jou topic niet kapen. :hug:
Ik snap niet dat je op ziekebezoek gaat bij haar zieke man. Die lul is de reden dat je moeder jou heeft laten barsten. Ik zou het contact volledig stop zetten. Jij komt voor haar nog achter zijn kinderen.
marie_123 schreef:
31-07-2018 13:59
Thx voor jullie reacties en steun. Ja regelmatige bezoekjes idd vooral uit plichtsbesef en nu ik een aantal weken niet ben geweest (waarna ze wekelijks is beginnen sms'en) voel ik me erg schuldig, want straks is hij er niet meer, en dan heb ik onvoldoende moeite gedaan. Dat is wat ik er nu bij voel.
Zou juist de dagen aftellen tot ie het loodje legt. Wellicht heeft je moeder dán weer wel tijd voor jou. Of ze moet zich al zo in die clan van stiefkinderen hebben binnengelikt dat ze die nog steeds belangrijker vindt dan jou. Maar goed, dan weet je dat ook gelijk weer dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat sommigen vinden dat er te snel op dit forum geroepen wordt dat je in therapie moet maar heb het zelf als heel erg waardevol en helpend ervaren.

Het was niet makkelijk maar het was voor mij wel verhelderend. Niet alleen naar mijn moeder en/of andere familieleden toe maar vooral voor mezelf, ik heb oud zeer opgeruimd, een sterkere basis en heb veel meer rust in lijf en leden.
nimue_iparis wijzigde dit bericht op 31-07-2018 15:14
27.31% gewijzigd
redbulletje schreef:
31-07-2018 14:06
Ik snap niet dat je op ziekebezoek gaat bij haar zieke man. Die lul is de reden dat je moeder jou heeft laten barsten. Ik zou het contact volledig stop zetten. Jij komt voor haar nog achter zijn kinderen.
Ik heb nooit een slechte relatie gehad met deze man, integendeel, ik zou het zeker geen lul durven noemen. Ze hebben het altijd goed gehad samen, naar mijn idee. Ik gun mijn moeder dit ook van harte. Het is alleen hoe ze handelt naar mij toe, die me tegensteekt. En hoe de andere kant stelselmatig meer betekent voor haar/ hun dan wat ik beteken.
marie_123 schreef:
31-07-2018 14:24
Ik heb nooit een slechte relatie gehad met deze man, integendeel, ik zou het zeker geen lul durven noemen. Ze hebben het altijd goed gehad samen, naar mijn idee. Ik gun mijn moeder dit ook van harte. Het is alleen hoe ze handelt naar mij toe, die me tegensteekt. En hoe de andere kant stelselmatig meer betekent voor haar/ hun dan wat ik beteken.
Maar hij heeft haar bij jou weggehouden. Anders zou hij wel met haar kerst bij jou zijn gaan vieren bijv ipv dat alles om zijn familie draaide. Jij bungelt ergens helemaal onderaan de prioriteitenlijst van deze man en jouw moeder.
redbulletje schreef:
31-07-2018 14:29
Maar hij heeft haar bij jou weggehouden. Anders zou hij wel met haar kerst bij jou zijn gaan vieren bijv ipv dat alles om zijn familie draaide.
Dat is deels ook mijn eigen fout, situatie met kerst bv, ik heb het allemaal maar laten gebeuren en nooit letterlijk uitgesproken dat ik dit niet leuk vind. Wel gedacht, uiteraard. Elk jaar opnieuw eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
marie_123 schreef:
31-07-2018 14:41
Dat is deels ook mijn eigen fout, situatie met kerst bv, ik heb het allemaal maar laten gebeuren en nooit letterlijk uitgesproken dat ik dit niet leuk vind. Wel gedacht, uiteraard. Elk jaar opnieuw eigenlijk.
Ehm... jij liet het gebeuren... maar zij DOET het!
Echt niet jouw fout. Haar fout.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
marie_123 schreef:
31-07-2018 14:41
Dat is deels ook mijn eigen fout, situatie met kerst bv, ik heb het allemaal maar laten gebeuren en nooit letterlijk uitgesproken dat ik dit niet leuk vind. Wel gedacht, uiteraard. Elk jaar opnieuw eigenlijk.
Ik weet dat je schreef dat je niet wilt horen dat je met haar moet praten, maar ik denk toch dat het goed is als je dat wél een keer doet.

Wat ik lees, misschien geheel ten onrechte, is dat jullie allebei elkaar belangrijk vinden en het graag anders zien.
Ze sms't je niet om je te pesten, denk ik.

Het vormgeven van een relatie met een afstand kan heel onzeker en ingewikkeld zijn. Niet te veel eisen, niet te veel opdringen, niet te veel verwateren, niet te weinig vragen en te weinig geven. En als het al wringt ligt het ook nog eens heel gevoelig.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Je moeder moet nog maar zien of de kinderen van haar man haar na de dood van hun vader nog wel in hun leven willen...
Mijn oma heeft zoiets meegemaakt.
Altijd voor de kinderen en kleinkinderen van man gezorgd, maar na zijn dood was ze niets meer.( afwikkeling van erfenis werd belangrijk)
Ze kwam toen ineens wel weer bij mijn moeder en oom...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven