Gebruik medicatie / Quetiapine 25 mg

10-08-2018 18:21 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit al bijna het gehele jaar aan de nodige medicijnen.

Begin Januari operatie gehad. 5 dagen ziekenhuis. Na ontslag uit ziekenhuis eerste periode 15 á 20 medicijnen per dag. Waaronder 8 pillen oxycodon 10 Mg elke dag. Omdat ik vooral van de oxycodon veel bijwerkingen had ben ik zo snel als mogelijk gaan proberen afvte bouwen iom de chirurg. Toen ik in April overal vanaf was ben ik weer heel erg gestressed, angstig, nerveus en depressief geworden. Iom de huisarts ingeschreven bij ggz en begonnen met oxazepam. Toen dit na een paar weken niet hielp heb ik citalopr voorgeschreven gekregen. Aangezien ik hier hele ernstige bijwerkingen van kreeg ben ik terug gegaan naar de huisarts en hier weer mee gestopt. Toen hogere dosis oxazepam en voor het slapen mirtazapine voorgeschreven gekregen. Uiteindelijk had ik hier ook weer vrij weinig aan. Ben er uit mezelf aantal weken geleden mee gestopt. Wel neem ik al een tijdje 1 á 2 keer per week weer oxycodon. Tegen mijn rugpijn en depressie. Is de huisarts noet blij mee maar weet hij van. Dit neem ik ook niet vaker, heb ik onder controle. Gisteren uiteindelijk toch weer terug gegaan naar de huisarts en quetiapine voor het slapen voorgeschreven gekregen. Gisteren voor het eerst genomen. Was half uur na inname heel erg slaperig. Eindelijk goed geslapen, maar mijn wekker vanochtend nog geen eens gehoord. Hele dag duf en mega vermoeid. Maar goed, vermoeid ben ik dagelijks.

Schrijf dit denk ik vooral om het van me af te schrijven, weet door al die medicatie ook niet heel goed meer aan welke ik wel iets heb of helemaal niet. Elke keer probeer ik weer wat nieuws. Weet heel goed alle bijwerkingen. Daarom probeer ik als iets niet helpt er snel mee te stoppen.

Iemand misschien ervaringen met quetapine?
Of misschien ervaringen in een situatie die ik nu heb met eventueel goeie tips waar ik iets aan zou kunnen hebben?

Alvast bedankt.
Eerste dagen is wennen.
Neem anders een halfje.
Als ik jou was zou ik een afspraak met een psychiater om je medicatie te bespreken, die heeft veel meer kennis in huis wat deze medicatie betreft.
Ik heb ervaring, werd er ook heel duf van. Begonnen met 25 mg om te slapen, dat afgebouwd naar 12.5 maar nog steeds erg durf. Uiteindelijk in overleg met de psychiater gestopt en overgestapt naar olanzapine.
Alle reacties Link kopieren
strontvlieg schreef:
10-08-2018 18:26
Als ik jou was zou ik een afspraak met een psychiater om je medicatie te bespreken, die heeft veel meer kennis in huis wat deze medicatie betreft.
Ik heb ervaring, werd er ook heel duf van. Begonnen met 25 mg om te slapen, dat afgebouwd naar 12.5 maar nog steeds erg durf. Uiteindelijk in overleg met de psychiater gestopt en overgestapt naar olanzapine.
Ik heb de afgelopen weken 3 afspraken bij een psycholoog en 1 bij een psychiater gehad. Ze weten van mijn medicatie af. Alleen omdat er extra onderzoeken gaan volgen voor ik een programma beginnen willen ze nog niets veranderen aan de medicatie.

Mij werd verteld gisteren door de huisarts en apotheker dat ik pas na een paar dagen/week iets zou merken van quetiapine. Maar ik werd half uur na inname zo verschrikkelijk duf, kon bijna niet op mijn benen meer staan.
Alle reacties Link kopieren
strontvlieg schreef:
10-08-2018 18:26
Als ik jou was zou ik een afspraak met een psychiater om je medicatie te bespreken, die heeft veel meer kennis in huis wat deze medicatie betreft.
Ik heb ervaring, werd er ook heel duf van. Begonnen met 25 mg om te slapen, dat afgebouwd naar 12.5 maar nog steeds erg durf. Uiteindelijk in overleg met de psychiater gestopt en overgestapt naar olanzapine.
Hoe ben jij afgebouwd naar 12.5?
Mijn pilletje van 25mg is zo klein, die krijg ik niet door de helft, zit ook geen snij streek op.
Alle reacties Link kopieren
To, eerste dagen, week is even wennen, geef het tijd. Ik ben ook voorstander van een psychiater. Die heeft meer specifieke kennis.
Gele_Suikerspin schreef:
10-08-2018 18:31
Hoe ben jij afgebouwd naar 12.5?
Mijn pilletje van 25mg is zo klein, die krijg ik niet door de helft, zit ook geen snij streek op.
met een tablettensplitser lukte dat.
strontvlieg schreef:
10-08-2018 18:39
met een tablettensplitser lukte dat.
Met een aardappelschilmesje lukt het ook hoor.

Verder vind ik het echt rot medicijnen.
Helpt wel om in slaap te komen maar ik kreeg van 50 mg ontzettende nachtmerries.
Om over de verdere bijwerkingen maar te zwijgen.

Het werkt uiteraard bij iedereen anders maar de mensen die ik ken en die het ook geslikt hebben om te slapen vonden het stuk voor stuk rot medicijnen.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
10-08-2018 18:32
To, eerste dagen, week is even wennen, geef het tijd. Ik ben ook voorstander van een psychiater. Die heeft meer specifieke kennis.
Ja dat geloof ik, maar afspraak bij de psychiater gaat nog even op zich laten wachten.

Ja alleen heeft mijn lichaam tot nu toe niet echt ideaal gereageerd op de medicijnen waardoor ik weer wat nieuws heb geprobeerd.

Maar jij hebt deze ook gebruikt en iets aan gehad?
Baal schreef:
10-08-2018 18:30


Mij werd verteld gisteren door de huisarts en apotheker dat ik pas na een paar dagen/week iets zou merken van quetiapine. Maar ik werd half uur na inname zo verschrikkelijk duf, kon bijna niet op mijn benen meer staan.
Klopt hoor..Als je het als anti psychotica gebruikt zal het waarschijnlijk inwerktijd van dagen / weken nodig hebben..Als slaapmedicatie voel je het inderdaad na ongeveer een half uurtje.
Alle reacties Link kopieren
diaanopviva schreef:
10-08-2018 18:50
Met een aardappelschilmesje lukt het ook hoor.

Verder vind ik het echt rot medicijnen.
Helpt wel om in slaap te komen maar ik kreeg van 50 mg ontzettende nachtmerries.
Om over de verdere bijwerkingen maar te zwijgen.

Het werkt uiteraard bij iedereen anders maar de mensen die ik ken en die het ook geslikt hebben om te slapen vonden het stuk voor stuk rot medicijnen.
Heb ik heel erg gehad bij citalopram. En veel waanideeën. Daar ging ik echt aan onderdoor.

Oxycodon is niet echt heel erg goed voor je, maar tot nu toe de enige medicijn waar ik iets aan heb. Als ik het maar niet teveel gebruik.

Maar gebruik jij iets anders inmiddels waar je wel iets aan hebt?
Baal schreef:
10-08-2018 18:30
Ik heb de afgelopen weken 3 afspraken bij een psycholoog en 1 bij een psychiater gehad. Ze weten van mijn medicatie af. Alleen omdat er extra onderzoeken gaan volgen voor ik een programma beginnen willen ze nog niets veranderen aan de medicatie.

Mij werd verteld gisteren door de huisarts en apotheker dat ik pas na een paar dagen/week iets zou merken van quetiapine. Maar ik werd half uur na inname zo verschrikkelijk duf, kon bijna niet op mijn benen meer staan.
Maar als de GGZ aangeeft niks te willen veranderen aan de medicatie zolang de onderzoeken nog lopen, is het dan wel verstandig om via de huisarts toch je medicatie te gaan veranderen?
Baal schreef:
10-08-2018 18:53
Ja dat geloof ik, maar afspraak bij de psychiater gaat nog even op zich laten wachten.

Ja alleen heeft mijn lichaam tot nu toe niet echt ideaal gereageerd op de medicijnen waardoor ik weer wat nieuws heb geprobeerd.

Maar jij hebt deze ook gebruikt en iets aan gehad?
Ik lees het alsof je in korte tijd heel veel verschillende medicatie hebt gehad. Geef je lichaam even de tijd om aan weet iets nieuws te wennen.
Alle reacties Link kopieren
diaanopviva schreef:
10-08-2018 18:54
Klopt hoor..Als je het als anti psychotica gebruikt zal het waarschijnlijk inwerktijd van dagen / weken nodig hebben..Als slaapmedicatie voel je het inderdaad na ongeveer een half uurtje.
Ja gebruik het nu voorlopig alleen als slaapmedicatie. En voorlopig geen anti depressiva/anti psychotica, want daar heb ik alleen maar ellende mee gehad.
Baal schreef:
10-08-2018 18:57
Ja gebruik het nu voorlopig alleen als slaapmedicatie. En voorlopig geen anti depressiva/anti psychotica, want daar heb ik alleen maar ellende mee gehad.
quetiapine is een anti-psychotica.
Alle reacties Link kopieren
strontvlieg schreef:
10-08-2018 18:56
Maar als de GGZ aangeeft niks te willen veranderen aan de medicatie zolang de onderzoeken nog lopen, is het dan wel verstandig om via de huisarts toch je medicatie te gaan veranderen?
As dinsdag weer terug naar de psycholoog. In dat gesprek zal ik het meenemen. Maar ik slaap al maanden amper dus ik moest iets doen.

Maar heb veel medicatie gebruikt inderdaad. Ook eea gecombineerd op 1 dag, dat zal niet meehelpen.
Daarom heb ik gisteren ook alle medicatie behalve oxycodon afgegeven bij de huisarts zodat ik dat niet meer thuis heb liggen.
Alle reacties Link kopieren
strontvlieg schreef:
10-08-2018 18:59
quetiapine is een anti-psychotica.
Ja weet ik, maar behalve die ‘s avonds niets overdag meer. Behalve af en toe 1 oxycodon in de middag.
Baal schreef:
10-08-2018 19:00
As dinsdag weer terug naar de psycholoog. In dat gesprek zal ik het meenemen. Maar ik slaap al maanden amper dus ik moest iets doen.

Maar heb veel medicatie gebruikt inderdaad. Ook eea gecombineerd op 1 dag, dat zal niet meehelpen.
Daarom heb ik gisteren ook alle medicatie behalve oxycodon afgegeven bij de huisarts zodat ik dat niet meer thuis heb liggen.
Dan kun je stoppen met dit medicijn en accepteren dat je dus niet slaapt of jezelf voornemen dit medicijn minstens een x aantal weken te gebruiken zodat je echt weet of het werkt voor jou.
Goed dat je alles hebt afgegeven bij de huisarts.
Is het nou zo dat je door de pijn van de operatie en de oxycodon (of onttrekkingsverschijnselen van de oxycodon), aan allerhande angstremmers en antidepressiva zit?

Het klinkt echt alsof je het ene gat met het andere dicht, onttrekkingsverschijnselen zit te dempen met weer iets anders, wat dan óók weer zijn bijwerkingen of kans op verslaving geeft. Graaf je je niet alleen maar dieper, kan je niet een tijd gewoon de shit verdragen zodat je hersenen kans hebben om te stabiliseren?

MIsschien is het makkelijk oordelen vanaf hier, er is vast wel een punt dat ik ook oxycodon zou willen nemen, zoals ik ook, inderdaad, Quetiapine neem, 25mg. eerste week bijwerkingen en daarna niet meer. Begonnen met een halfje. Psychisch doet t niet zo veel met me maar het slaapt super.

sterkte sowieso, en pas goed op jezelf... Als je een opiaat gebruikt om je psychisch beter te voelen lijkt me dat een verslaving in de maak...
Alle reacties Link kopieren
strontvlieg schreef:
10-08-2018 19:08
Dan kun je stoppen met dit medicijn en accepteren dat je dus niet slaapt of jezelf voornemen dit medicijn minstens een x aantal weken te gebruiken zodat je echt weet of het werkt voor jou.
Goed dat je alles hebt afgegeven bij de huisarts.
Niet meer slapen is geen optie. Ben uitgeput, pijn in de rug wordt steeds erger. En ik heb eindelijk goed geslapen vannacht Haha. Alleen kon ik bijna niet opstaan vanochtend.

Alleen ik word er gek van dat tot nu toe niets helpt, ook al gebruik ik het voor langere tijd. Op begeven moment weet je niet meer wat goed voor je is.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij werkt quetiapine 25mg geweldig. Meteen vanaf eerste avond. Wel neem ik het om 21uur al in, omdat ik dan pas om 23uur in slaap val en 's ochtends niet zo duf ben. Wat voor jou de fijnste in neem tijd is, is even puzzelen. Neem het wel elke avond op een zelfde tijdstip.

Neem geen alcohol en ook geen grapefruit (sap) dat gaat niet samen met dit medicijn.
Alle reacties Link kopieren
Dat duffe in de ochtend word wel beter.

Geef het 14 dagen de tijd.

En een tip dus, neem het eerder op de avond in.

Reken uit wanneer je nu minder duf was, bv 3 uur na het opstaan, neem het dan vanavond 3 uur eerder in als gisteren.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je eindelijk weer geslapen hebt!
Baal schreef:
10-08-2018 19:29
Niet meer slapen is geen optie. Ben uitgeput, pijn in de rug wordt steeds erger. En ik heb eindelijk goed geslapen vannacht Haha. Alleen kon ik bijna niet opstaan vanochtend.

Alleen ik word er gek van dat tot nu toe niets helpt, ook al gebruik ik het voor langere tijd. Op begeven moment weet je niet meer wat goed voor je is.
Je switcht volgens mij veel te snel van de ene naar de andere pil en dan weet je uiteindelijk inderdaad niet meer wat goed voor je is en wat nou helpt en wat niet. Ik zou echt een gesprek met de psychiater afwachten voor je wéér van medicatie wisselt. Je hebt nu iets waarop je goed slaapt, je kunt de bijwerkingen voor lief nemen en s nachts goed slapen of je stopt er mee en slaapt dus niet goed. Weer iets anders halen bij de huisarts zou ik niet doen ( vind het ook bijzonder trouwens dat de huisarts steeds mee gaat in de medicatie wissel).
Alle reacties Link kopieren
tigri schreef:
10-08-2018 19:25
Is het nou zo dat je door de pijn van de operatie en de oxycodon (of onttrekkingsverschijnselen van de oxycodon), aan allerhande angstremmers en antidepressiva zit?

Het klinkt echt alsof je het ene gat met het andere dicht, onttrekkingsverschijnselen zit te dempen met weer iets anders, wat dan óók weer zijn bijwerkingen of kans op verslaving geeft. Graaf je je niet alleen maar dieper, kan je niet een tijd gewoon de shit verdragen zodat je hersenen kans hebben om te stabiliseren?

MIsschien is het makkelijk oordelen vanaf hier, er is vast wel een punt dat ik ook oxycodon zou willen nemen, zoals ik ook, inderdaad, Quetiapine neem, 25mg. eerste week bijwerkingen en daarna niet meer. Begonnen met een halfje. Psychisch doet t niet zo veel met me maar het slaapt super.

sterkte sowieso, en pas goed op jezelf... Als je een opiaat gebruikt om je psychisch beter te voelen lijkt me dat een verslaving in de maak...
Nee dat heb niets met elkaar te maken. Ik heb heel mijn leven last van stress, angst, onrust in mijn lichaam/hoofd, depressies etc.

Dit is wederom allemaal gekomen door andere dingen in mijn leven. Ik heb stressgerelateerde klachten in rug, schouders en nek. Al jaar of 7. Nu sinds paar maanden weer toegenomen. Ben aan iets anders geopereerd dan mijn rug, die pijn is nu te doen zonder medicatie.

Ik heb tijdje geleden omdat ik me elke dag slecht voel af en toe oxycodon genomen zodat ik me beter zou voelen. Omdat ik het thuis heb liggen en me dan voel mentaal hoe ik me wil voelen. Nu gebruik ik het alleen af en toe tegen de pijn in mijn rug. Die is echt niet te doen op het moment. Probeer zo min mogelijk te nemen, want ik ben nogal verslavingsgevoelig. Dat is namelijk ook iets wat bij de ggz aangepakt gaat worden.

Het liefst zou ik elke dag oxycodon nemen. Het neemt mijn pijn in mijn rug weg en alle gedachten in mijn hoofd draaien 180 graden de positieve kant op. Maar omdat ik in januari/februari heel veel heb moeten gebruiken weet ik alle bijwerkingen. Dat hou ik in mijn achterhoofd. Daarom ga ik het niet vaker nemen.

Bedankt in ieder geval, ik doe mijn best om op mezelf te letten. Valt alleen laatste maanden niet helemaal mee. Daarom ga ik ook twijfelen wat goed voor me is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven