Ben ik een bitch geworden of is dit gewoon gezond?

05-09-2018 20:39 180 berichten
Mijn omgeving vindt dat ik geen empathisch vermogen meer heb.
Waar ik voorheen nog met een vriendin om haar problemen kon janken en mij lekker in de slachtoffer rol wentelde, schijnt het nu verleden tijd te zijn.
Mijn omgeving merkt het ook. men vindt mij koud en hard geworden.
Ik ben gewoon klaar met dat slachtoffer gedoe en gezeur om niks.
Ik heb een allergie ontwikkeld voor mensen die ontzettend in hun slachtoffer rol blijven hangen.
Ik kan niet meer tegen zielige praatjes.


Is dit een gezonde ontwikkeling (deze vraag is vooral voor de mensen die mij al jaren van dit forum kennen)?

Je bent idd hard geworden

Totaal aantal stemmen: 86

Gezond (36%)
Ongezond (64%)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je vooral een aandachttrekker...maar die optie is er niet.
MissPientje schreef:
05-09-2018 20:41
Ik vind je vooral een aandachttrekker...maar die optie is er niet.
Dat was niet mijn vraag.
Wij kennen jou niet echt.
Maarals jouw omgeving zegt dat je koud, hard en empathieloos bent geworden zou ik me, als ik jou was, wel even achter de oren krabben. Wil je wel zo zijn?
Er zit nog wel iets tussen een bitch en een je wentelen in slachtofferschap.
Er is nogal een verschil tussen je in de slachtoffer rol wentelen en kil en hard zijn natuurlijk. Leef je helemaal niet mee dan als er iemand echte tegenslag heeft?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je moet oppassen om niet door te slaan. Hetzelfde bij mensen die een assertiviteitscursus hebben gedaan, meestal worden ze er niet gezelliger van zeg maar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Probeer de tussenweg.
_Inkie_ schreef:
05-09-2018 20:45
Er is nogal een verschil tussen je in de slachtoffer rol wentelen en kil en hard zijn natuurlijk. Leef je helemaal niet mee dan als er iemand echte tegenslag heeft?
Nee, niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je veel zeikerds om je heen.
Damned if I don’t
“RiRi” schreef:
05-09-2018 20:46
Nee, niet meer.
Dat vind ik niet gezond.
Nou kan ik me wel voorstellen dat als je heel er anders bent dan vroeger dat je omgeving daar moeite mee heeft en dat dan al snel koud en hard noemt.
Nouschi schreef:
05-09-2018 20:45
Ik denk dat je moet oppassen om niet door te slaan. Hetzelfde bij mensen die een assertiviteitscursus hebben gedaan, meestal worden ze er niet gezelliger van zeg maar.
Of ik ben wakker geworden, dat kan ook.

Er is namelijk altijd wel iets met sommige mensen die ik om mij heen.
“RiRi” schreef:
05-09-2018 20:46
Nee, niet meer.
Oei dat klinkt wel hard ja.
ViezeHond schreef:
05-09-2018 20:46
Misschien heb je veel zeikerds om je heen.
Dat kan ook nog dat je niet meer geeft om de mensen waar je mee omgaat en het je daarom niet meer raakt.
Daar is een term voor: compassion fatigue.

Ik herken het van de periode dat ik beroepsmatig te maken kreeg met heel veel ellende. Heb toen besloten om een andere richting te kiezen omdat ik het geen leuke ontwikkeling vond.

Heb je het idee dat je te veel ellende hebt gezien, of komt deze ontwikkeling van binnenuit door een andere kijk op het leven?
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 05-09-2018 20:51
0.42% gewijzigd
Misschien weer gewoon gaan leven. Te veel afvallen en daar mee steeds bezig zijn maakt het vaak niet beter op.
“RiRi” schreef:
05-09-2018 20:48
Of ik ben wakker geworden, dat kan ook.

Er is namelijk altijd wel iets met sommige mensen die ik om mij heen.
En met jezelf ineens niet meer?
Dat moet je natuurlijk zelf weten, maar dan moet je je er ook op voorbereiden dat sommigen misschien afstand zullen nemen.

Wat mij betreft zou het niet zo zwart-wit hoeven zijn. Ik begrijp ook niet altijd waar sommige vrienden problemen mee hebben, en ik leef niet met alles tot in detail mee. Maar sosm is het voldoende om te accepteren dat iemand het moeilijk heeft met iets dat voor jezelf geen probleem zou zijn. Omgekeerd geldt vast hetzelfde voor dingen waar jij mee bij je omgeving aanklopt.
“RiRi” schreef:
05-09-2018 20:48
Of ik ben wakker geworden, dat kan ook.

Er is namelijk altijd wel iets met sommige mensen die ik om mij heen.
Tja en dan?
Lucifer2018 schreef:
05-09-2018 20:51
En met jezelf ineens niet meer?
Dit inderdaad.
Laat me raden, je vindt t stiekem wel leuk dat mensen je een bitch noemen.
Er zit nml een wereld van verschil tussen meejanken met iedereen of het geen reet interesseren dat een ander verdriet heeft.
Vreemdgenoeg is er echter zo’n trend onder vrouwen om er trots op te zijn als een ander ze een bitch noemt. En dan vooral hun best doen om zo hard mogelijk te doen.
Snap ik niet, ik vind t niet fijn als iemand me een kutwijf noemt.
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
05-09-2018 20:50
Misschien weer gewoon gaan leven. Te veel afvallen en daar mee steeds bezig zijn maakt het vaak niet beter op.
Je kunt niet tegelijkertijd afvallen en ook een empathisch mens zijn?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
“RiRi” schreef:
05-09-2018 20:48
Of ik ben wakker geworden, dat kan ook.

Er is namelijk altijd wel iets met sommige mensen die ik om mij heen.

Met jou is nooit iets aan de hand?
Alle reacties Link kopieren
“RiRi” schreef:
05-09-2018 20:46
Nee, niet meer.
Dat is toch wel zorgelijk, Riri. Ik denk niet dat jij een bitch bent. Maar als mensen door tegenslag gehard raken, zie je wel eens dat ze (in het begin) dat harde ook doorzetten naar anderen. Dat werkt natuurlijk niet, en dan vinden mensen er een middenweg in. Vaak ontstaat dat vanuit het idee dat anderen niet bij jou mogen klagen omdat je zelf iets ergers hebt meegemaakt. Dat je bijvoorbeeld denkt: wat zit ze nou te zeuren over ruzie met haar moeder terwijl mijn traumatische relatie net uit is.
Ik noem maar een voorbeeld.
Is zoiets bij jou het geval? Je vindt heus wel de gulden middenweg, geef het tijd.
Als meerdere mensen je dat opeens teruggeven zou het natuurlijk niet heel gek zijn dat er een kern van waarheid in zit.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Jij bent de laatste tijd veel afgevallen en voelt je en stuk beter over jezelf dan voorheen. Het kan heel goed dat je je eigen proces op anderen gaat projecteren en daardoor weinig oog hebt voor hen. Je hebt dan vooral oog voor hoe de dingen voor jou waren en voor jezelf. Maar het leven beslaat meer dan alleen jouw ervaringen en jouw referentiekader.

Er zit natuurlijk heel veel tussen een slachtofferrol en je gevoel uiten. Er zit veel meer tussen niks doen en 'niet klagen alleen maar doorgaan en aanpakken'. Dat lijk jij niet zo heel goed te kunnen zien.

Misschien ben je wel toe aan nieuwe vrienden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven