Plotseling overlijden alcoholverslaafde moeder

21-09-2018 11:43 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen,
Normaal gesproken neem ik nooit deel aan forums, maar ik heb het gevoel dat ik van me af moet schrijven.
Onlangs is namelijk mijn moeder plotseling overleden na een ongeval in huis. Er was, zoals zo vaak, alcohol in het spel. Ze laat meerdere kinderen achter waarvan ik de oudste ben (25 jaar). Mijn ouders zijn al lang gescheiden dus het regelen van de uitvaart en alle administratieve rompslomp de komende tijd kwam/komt ineens op mijn bordje. Uiteraard spelen er ook schuldgevoelens. Al bijna 10 jaar had mijn moeder alcoholproblemen, maar hebben we wel genoeg gedaan om haar te helpen? Ook komen er gedachten in me op waar ik me voor schaam. Dat het misschien maar beter is zo, dat wij als kinderen er nu tenminste geen zorg meer aan hebben, dat het anders wel op een andere tragische manier was geëindigd. Zijn er anderen die zich in (een deel van) dit verhaal herkennen? :"-(
Gecondoleerd en sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd met het verlies van je moeder.

Ik vind het een misplaatst schuldgevoel, waar je je niet teveel van aan moet trekken. Beter nog misschien helemaal niets. Verslaafden moeten zichzelf willen helpen, daar had jij niet veel in kunnen betekenen. Dat is als dochter ook helemaal niet jouw taak.

Ik wil je heel veel sterkte wensen de komende tijd.
...
Gecondoleerd. Ik heb ook een alcoholverslaafde ouder verloren en was ook verantwoordelijk voor alle rompslomp. Je emoties zijn ook herkenbaar. Niet zo'n zin om het hele verhaal hier uit de doeken te doen vanwege herkenbaarheid, maar je mag me een PB sturen. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd met het verlies van je moeder :hug:

De emoties die je voelt zijn heel normaal. Bij rouw komen vrijwel nooit alleen gevoelens van verdriet kijken. Boosheid, ontkenning, etc. is allemaal heel normaal.

Zouden jij en jouw broertjes / zusjes misschien iets kunnen hebben aan rouwbegeleiding? Als je er zo jong alleen voor staat, kan dat goed helpen?
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd, ik vind je gevoelens heel begrijpelijk, hopelijk hebben jullie als achterblijvers iets aan elkaar, sterkte.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd met het verlies van je moeder.
Heel begrijpelijk en natuurlijk dat veel gedachten rondgaan in je hoofd.
Misschien kun je het er met je broers/zussen over hebben.
Wellicht hebben zij soortgelijke gedachten.

Veel sterkte gewenst :rose:
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd. Ik herken je gevoel van opluchting wel dat de zorgen wegvallen. Bij het verdriet om.mijn vader die is overleden overheerst dat gevoel ook altijd nog (al jaren dood). Soms voelt dat egoistisch, maar in zijn geval was hij al jaren ziek (en jouw moeder ook!) En zijn situatie was uitzichtloos (en die van jouw moeder ook als ze geen hulp wilde). Je bent dus echt niet de enige die naast verdriet ook opgelucht is.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste gecondoleerd :rose: Ten tweede wil ik je op je hart drukken dat alleen professionele hulp iets voor jouw moeder had kunnen betekenen, mits jouw moeder dat zelf had gewild. Verslaving is een moordenaar vermomt als de beste vriend, het is een demon, hoe ontzettend moeilijk is het om iets af te wijzen waardoor je tijdelijk alle ellende vergeet en wat alle pijn verdooft?
We don't know the Devil's side of the story, because God wrote all the books. J.A. Konrath
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd en sterkte 💜, je schuldgevoel is niet terecht. De enige die je moeder kon helpen, was je moeder zelf. Ze had hulp kunnen vragen, therapie kunnen volgen om van haar verslaving af te komen, dat heeft ze niet gedaan. Bovendien heeft ze geen verantwoording genomen ondanks dat ze meerdere kinderen heeft..

Ik denk dat ik in jouw plaats boos op haar zou zijn. Zij zadelt jullie met verdriet en ellende op en hopelijk zijn er geen schulden.. en hoeveel ellende hebben jullie al gehad door haar verslaving.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven