geen begrip

06-11-2018 17:02 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zoals ik eerder al heb vermeld borderline, na jaren ploeteren en overleven heb ik enigszins stabiliteit in mijn leven. Het was heel zwaar en hoewel ik nu min of meer stabiel ben is het nog dagelijks moeilijk. Wat me echt tegen de borst stuit is het onbegrip. Onbegrip op alle vlak. Ik heb het gevoel dat ik steeds weer wordt beoordeeld. Mijn zus is altijd klaar met een oordeel als er iets niet verloopt zoals zij het wil. Als ik me eens minder of niet goed voel is ze boos , als ik er eens moe uitzie dan is ze klaar met de vraag je ziet er weer niet fris uit wat is er toch? Nooit of te nooit bekijken ze de situatie eens vanuit mijn kant. Ik heb het nu nog steeds niet makkelijk maar oh daar hebben ze geen oren naar. Ik moet maar lekker normaal doen en doen zoals alle anderen en vooral zoals zij. Ik draag elke dag zorg voor mijn bejaarde moeder en doe heel veel voor haar maar toch vinden ze het nodig om te oordelen als iets anders is als bij hen thuis. Ze komen me liever belasten dan vervangen en hebben voor niks begrip. Veel onbegrip is bij deze ziekte. Er waren veel uitspattingen die worden gelinkt aan het karakter, dan aan de ziekte. Ook werkonbekwaamheid stuit op veel kritiek waarom kon je niet uit werken gaan? Ik voel een enorme boosheid als ik denk aan hoe mensen graag een etiket plakken op je en hoe mensen zo graag oordelen. Naar mijn zus toe voel ik me ook heel erg boos maar ja we moeten communiceren voor moeder en we moeten elkaar blijven zien . Graag zou ik helemaal geen contact meer hebben heb het gevoel dat ik me echt laat doen. Wat vinden jullie hoe ik moet handelen en hoe ik ermee moet omgaan met de kritiek?
Alle reacties Link kopieren
En je hebt nog contact met zo iemand omdat?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
AeonOfWinter schreef:
06-11-2018 17:04
En je hebt nog contact met zo iemand omdat?
Omdat het haar zus is en je daarmee niet zomaar of gemakkelijk contact verbreekt, misschien?
Alle reacties Link kopieren
Of je uitspatting nou komen door je "karakter" of door je "ziekte", je naasten moeten er wel mee omgaan. Jij kan er misschien weinig aan doen dat jij zo bent, maar voor anderen zal het soms ook wel moeilijk zijn.

Heb je momenteel (nog) therapie? Anders zou je daar eens kunnen bespreken hoe jij het beste hiermee kan omgaan. Is het alleen je zus waar je boos op bent?
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
06-11-2018 17:04
En je hebt nog contact met zo iemand omdat?

Nou nou, moet je iedereen die ook maar een negatieve eigenschap heeft uit je leven schrappen? Ja zus plakt een etiket op TO. Vervelend, maar misschien niet onoverkomelijk lijkt me.
Kun je het misschien met je zus hebben over hoe je je voelt? Dat wat je hier geschreven hebt, tijdens een gesprek aangeeft?

Ik weet niet hoeveel kennis je zus heeft van de stoornis. Misschien helpt het om haar daar meer informatie over te geven, en aan te geven wat voor effect deze stoornis op jou heeft, en hoe lastig je het vindt dat je zus je niet begrijpt (als ze dit niet al weet)?

Van kritiek van anderen zou ik proberen niks aan te trekken. Zijn er mensen in je omgeving die wel begrip voor je hebben en je steun bieden?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zeg je 'we moeten elkaar blijven zien' ? Van wie moet dat? En waarom?
Alle reacties Link kopieren
Disastermind schreef:
06-11-2018 17:08
Omdat het haar zus is en je daarmee niet zomaar of gemakkelijk contact verbreekt, misschien?
Ohja, de bloedband. Daarom heeft iemand alles maar te slikken want tja, het blijft toch familie he?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
AeonOfWinter schreef:
06-11-2018 17:15
Ohja, de bloedband. Daarom heeft iemand alles maar te slikken want tja, het blijft toch familie he?
Het gaat niet om de bloedband of het feit dat ze familie is. Het gaat erom dat ze samen zijn opgegroeid en je niet zomaar/gemakkelijk iemand uit je leven schrapt, of het nu een zus is, een vriendin of slechts een kennis die je al jaren kent.

Verder geeft niemand hier aan dat ze alles hoeft te slikken. Er zijn meer oplossingen mogelijk bij conflicten. Ik vind het een beetje kortzichtig om bij zoiets meteen te besluiten om direct het contact te verbreken.
Het is onmogelijk om via dit topic te achterhalen hoe het contact met je zus werkelijk is. Jij schrijft hier zoals jij het ervaart en je zus zal het vast anders ervaren. Er zullen vast ook aan beide kanten dingen zijn die jullie anders kunnen doen.

Dat bepaalde 'uitspattingen' door je borderline komen betekent niet dat jij daar geen verantwoordelijkheid voor draagt.

Heb je een therapeut die jou kent met wie je dit kan bespreken? Dat lijkt me het beste in deze situatie, want juist relaties met anderen zijn lastig te ontrafelen wanneer je borderline hebt. Via het forum kunnen we dus over jouw persoonlijke situatie niets zeggen.

Praktisch gezien, wat helpt jou om je boosheid kwijt te raken? Sporten, stukje lopen, in een kussen slaan of op en boksbal, kranten verscheuren, op papier krassen...?
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 06-11-2018 17:31
43.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
06-11-2018 17:15
Ohja, de bloedband. Daarom heeft iemand alles maar te slikken want tja, het blijft toch familie he?
Je kunt in ieder geval altijd proberen om moeite voor elkaar te doen en begrip te tonen.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
06-11-2018 17:27
Je kunt in ieder geval altijd proberen om moeite voor elkaar te doen en begrip te tonen.
Zeker maar ergens houdt het ook wel een keer op natuurlijk.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
AeonOfWinter schreef:
06-11-2018 17:04
En je hebt nog contact met zo iemand omdat?
Dit is nou typisch zoiets dat letterlijk in de tekst staat.
Sommige mensen hebben heel erg veel moeite om zich in een ander te verplaatsen, willen dat niet, kunnen dat niet of nemen een "aandoening" totaal niet serieus. Hoe hard en moeilijk het ook is, je kan het niet veranderen en zal jezelf ertegen moeten harden. Heel soms is een gesprek zinvol en gaat er bij iemand een knop om, maar in de meeste gevallen blijft het zoals het is. Juist omdat je blijft proberen begrepen te worden, wordt je elke keer gekwetst. Dat moet je doorbreken.

Je staat overigens niet alleen, er zijn ontzettend veel mensen die hetzelfde gevoel ervaren, wellicht heb je iets aan contact met mensen in eenzelfde situatie?
Heb je hier dmv schematherapie niet mee om leren gaan?
Hoeveel van jouw drama hebben zij meegekregen en opgevangen voordat het wat beter met jou ging?
...
anoniem_331193 wijzigde dit bericht op 07-11-2018 12:42
Reden: TO reageert toch niet
99.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja zo zijn zussen; zeker als ze uit hetzelfde nest komen met dezelfde ouders. Ze heeft het zelf vermoedelijk ook moeilijk en dan ben je veelal met jezelf bezig. Dat is rot voor jou maar je kan zussen niet in een winkel bestellen maar je krijgt er gewoon een toegewezen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het zou anders moeten zijn he, maar vaak moet je het doen met wat je krijgt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Is systeemtherapie iets voor jullie?
Alle reacties Link kopieren
Als ik me eens minder of niet goed voel is ze boos , als ik er eens moe uitzie dan is ze klaar met de vraag je ziet er weer niet fris uit wat is er toch?
Misschien denkt ze "ze loopt aandacht te trekken of te manipuleren (en dan krijgt zij weer alle aandacht en ik niets)".
Nooit of te nooit bekijken ze de situatie eens vanuit mijn kant.
Ze ervaren de wereld niet zoals jij (want ze hebben een andere persoonlijkheid) dus inleven gaat gewoon niet goed.
Ik heb het nu nog steeds niet makkelijk maar oh daar hebben ze geen oren naar.
Niemand heeft het "makkelijk" ook al denk jij misschien dat de afwezigheid van jouw problemen de hemel op aarde zou betekenen.
Ik moet maar lekker normaal doen
Sommigen denken nu eenmaal zo simpel omdat ze denken dat het een kwestie is van "gewoon doen".

Enzovoorts. Ik zou vooral contacten aangaan met mensen die zelf minder belast zijn en die de ruimte daarvoor hebben en je familie vooral verdragen en hen vergeven dat ze de eigenschappen die jij nodig hebt, niet hebben. Verzin een luchtig assertief antwoord en ga over tot de orde van de dag. Vraag veel naar hun welzijn en verdiep je er ook in. Dat stemt welwillend en leidt je af. Sterkte en succes.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
GinnyJones schreef:
06-11-2018 17:37
Sommige mensen hebben heel erg veel moeite om zich in een ander te verplaatsen, willen dat niet, kunnen dat niet of nemen een "aandoening" totaal niet serieus.
Nemaìn’ schreef:
06-11-2018 17:42
Hoeveel van jouw drama hebben zij meegekregen en opgevangen voordat het wat beter met jou ging?
.
Deze twee reacties zijn dus precies waarom wij hier niets over kunnen zeggen TO. Wij kennen jullie niet en zoals je leest zijn er verschillende invullingen te geven aan je verhaal. Jij zal het contact ook op een bepaalde manier intrpreteren en gezien je borderline hebt is het nóg risicovoller om alleen op jouw interpretatie af te gaan.

Dus, bespreek met je therapeut, hij/zij kent jou en jouw situatie beter.
Hoi Cyranno, moeilijke sitiuatie voor je, je onbegrepen voelen of onbegrepen worden is een naar gevoel. Het lastig om je vraag te beantwoorden, hoe je het beste met kritiek om kan gaan. Omdat wat voor de een in een bepaalde situatie werkt niet perse voor een ander zo werkt.
Jij ervaart in iedergeval dat je bekritiseert word, of het zo is, dat laten we nu even in het midden. Ik ervaar zelf ook vaak het gevoel onbegrepen te worden. Door mijn persoonlijkheidstoornis ervaar ik vaak dat ik denk dat andere mensen mij willen kwetsen en of willen bekritiseren. Voor mij voelt dit als waarheid. Binnen therapie leer ik nu hier mee om te gaan. Ik krijg nu schema therapie en vanaf januari ga ik MBT doen.
Op dit moment probeer ik te leren om mezelf gerust te stellen, bijvoorbeeld door tegen mijzelf te zeggen; ook al begrijpt de ander mij niet, dat mag en dat kan,het doet pijn, maar dat zegt niks over mij. Ik ben oke. Hierdoor zakt de boosheid een beetje. Ook hier boven staan nog mooie tips beschreven.
Alle reacties Link kopieren
Kom je nog reageren TO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven