Je hebt een tijdmachine

10-11-2018 21:45 74 berichten
...en hij werkt. Dat weet je om dat je hem hebt getest, de datum op gisteren zette en twee keer een vrijmibo hebt gehad.

Er zijn wel enige regels: je kunt niet verder terug dan je geboorte. En je hebt geen lichaam, maar reist terug met je bewustzijn: je landt in het lichaam van die tijd. Je kunt terug naar baby tijd, maar dat zou ik niet aan bevelen. Je lichaam is immers gewoon zo oud als het jaar en baby hersenen zijn nog niet echt ontwikkeld. Je hebt kans dat je brein in shut down gaat met alle info die je hebt verzameld van over de jaren. Ik zou zeggen dat rond 12 j het veilig genoeg is. Hormonen heb je uiteraard dan ook op die leeftijd, dus enkel voor de liefhebbers die hun puberteit nog eens willen door maken.

Anyway, wat zou je doen? En waar om?

Enkele zaken om te overwegen: 11 september 2001 vliegen er twee vliegtuigen in de Twin Towers. Doe je iets met die info? En op kleinere schaal: wat zouden de implicaties zijn als je een en ander verandert, zo als een studie, een te laat ontdekte ziekte bijeen familielid voorkomen, een verhuizing?

Hard mode:er is maar 1 tijdlijn, er is geen vertakking. De wereld zo als je die kent splitst niet, maar je reist echt lineair terug.

P.S.: ik heb dit op psyche staan om dat enkel een gek zo'n topic kan aanmaken :P
P.S 2: ik kwam hier op net toen ik dacht wat ik zelf het liefst zou wensen, al denk ik hier wel minstens eens per maand aan al lang, gewoon om dat ik vaag ben en te veel Star Trek keek vroeger.
Anoniem17062022182122 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 21:51
7.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar je herinnert je wel waar je de vorige keer de mist in ging?
Zo ja, terug naar 18 en aan een studie beginnen.
Zo nee, hoef ik niet terug.
Terug naar mijn kindertijd waar ik een keer een klasgenootje gekwetst heb. Altijd spijt van gehad en zou dat graag overnieuw en dus anders hebben gedaan.
parbleumondieu schreef:
10-11-2018 21:48
Maar je herinnert je wel waar je de vorige keer de mist in ging?
Zo ja, terug naar 18 en aan een studie beginnen.
Zo nee, hoef ik niet terug.
Jazeker!

Maar, zou je dan ook bepaalde mensen ontmoeten als je dat deed? Je herinnert hen wel, zij jou niet want het is nog niet gebeurd.
Als ik mijn levenservaring en inzichten mee zou kunnen nemen zou ik terug gaan naar de tijd toen ik rond de 18 was. En dan zou ik gaan doen wat ik echt wilde, ipv te proberen te passen in de wereld van anderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zo laten. Mijn leven is gelopen hoe het is gelopen, en ik ben wie ik ben door wat ik heb meegemaakt.
Terug naar het moment van slagen voor mijn eindexamen. Daarna heb ik alles fout gedaan.

Niet zo'n spannend antwoord op je spannende OP ;)
anoniem_356192 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 22:01
22.67% gewijzigd
Ik zou terug gaan naar denk ik rond mijn achtste. De tijd waar de natuurlijke aanleg voor angst en weet ik het voor rare neigingen de overhand begon te nemen door naderende puberteit.

Ik weet dat ik zei '12' in mijn OP maar ik was nog al vroegrijp en snel niet meer kinderlijk in mijn gedachten.

Maar dan he, weer op groeien. En het dan wel 'goed' doen nu, maar ook mensen missen die ik dan alleen in de toekomst ontmoette. Die ik nu ook mis, maar waar ik wel echt mee heb gedeeld in plaats van in een toekomst die ik herschrijf.

En dit zijn dus dingen waar ik over denk of droom.
RégineFilange schreef:
10-11-2018 22:01
Terug naar het moment van slagen voor mijn eindexamen. Daarna heb ik alles fout gedaan.
Klote is dat he.
RégineFilange schreef:
10-11-2018 22:01
Terug naar het moment van slagen voor mijn eindexamen. Daarna heb ik alles fout gedaan.

Niet zo'n spannend antwoord op je spannende OP ;)
Er is maar 1 tijdlijn. Moet je al die ellende nog een keer doorstaan.
Nemaìn’ schreef:
10-11-2018 22:03
Er is maar 1 tijdlijn. Moet je al die ellende nog een keer doorstaan.
Of ze kiest met de kennis van nu de toekomst voor iets anders.

Het is ook een filosofische kwestie, vrije wil vs determinisme. Zou je altijd het zelfde doen om dat je zo bent? Etc.

(daar denk ik ook erg veel aan, aan determinisme)
Nemaìn’ schreef:
10-11-2018 22:03
Er is maar 1 tijdlijn. Moet je al die ellende nog een keer doorstaan.
Nou ik ga er vanuit dat je het kan veranderen, waarom anders de tijdmachine? :P
Realiseer je dat alles dat je anders doet, al het verdere verandert. Je komt op andere plaatsen, ontmoet andere mensen, krijgt andere interesses relaties, en je beïnvloed de levens van anderen ook op een andere manier...
strikjemetstippels schreef:
10-11-2018 22:04


Het is ook een filosofische kwestie, vrije wil vs determinisme. Zou je altijd het zelfde doen om dat je zo bent? Etc.


Als ik als persoon met de kennis van nu terug zou gaan zeker niet. Want ik weet nu wat er zo ongeveer fout is gegaan.
strikjemetstippels schreef:
10-11-2018 22:04
Of ze kiest met de kennis van nu de toekomst voor iets anders.

Het is ook een filosofische kwestie, vrije wil vs determinisme. Zou je altijd het zelfde doen om dat je zo bent? Etc.

(daar denk ik ook erg veel aan, aan determinisme)
Mar als je andere keuzes kan maken, zijn er dus meerdere tijdlijnen en vertakkingen.
Maar ik geloof dat ik verder te moe ben voor dit onderwerp hoor ;)
Magister schreef:
10-11-2018 22:06
Realiseer je dat alles dat je anders doet, al het verdere verandert. Je komt op andere plaatsen, ontmoet andere mensen, krijgt andere interesses relaties, en je beïnvloed de levens van anderen ook op een andere manier...
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Wat een mooi inzicht.. er zijn wel kansen die ik heb gemist, keuzes die een andere weg hebben afgesloten, maar echt terug om andere keuzes te maken.. daad heb ik toch geen behoefte aan. Bkijkbaar is het goed zoals het is.
Magister schreef:
10-11-2018 22:06
Realiseer je dat alles dat je anders doet, al het verdere verandert. Je komt op andere plaatsen, ontmoet andere mensen, krijgt andere interesses relaties, en je beïnvloed de levens van anderen ook op een andere manier...
Yup, en dat is inderdaad dus waar je aan moet denken. Ik denk daar dan in mijn fantasie aan. Aan alle consequenties.

Overigens zou ik niets doen met grote gebeurtenissen als 9/11 etc. Dat is veel te groot en eigenlijk interesseert het me ook niet zo. Als ik eerlijk ben.

En ik denk echt dat ik niemand positief heb beïnvloed in mijn leven, dus dan zou terug gaan en dingen anders doen misschien beter zijn voor alle partijen. Tenzij er determinisme geldt en ik altijd de levens van anderen slecht zou beïnvloeden welke keuze ik ook maak...
RégineFilange schreef:
10-11-2018 22:01
Terug naar het moment van slagen voor mijn eindexamen. Daarna heb ik alles fout gedaan.
Same here. Nou ja, iets eerder nog zelfs. Als ik alles opnieuw had kunnen doen had ik echt alles volledig anders gedaan. En meer voor mezelf gekozen, in plaats van mezelf zolang te laten leiden door anderen. Zou bij overdoen echt compleet het tegenovergestelde hebben gedaan ten opzichte van toen.

Wat voor manier werkt is voor iedereen logischerwijs anders, maar voor mezelf kan ik persoonlijk niets met uitspraken van 'wat ik heb meegemaakt heeft me gevormd tot wat/wie ik nu ben' of 'what doesn't kill you makes you stronger'.
Ik zou heel veel dingen en mensen liever hebben gemist en niet hebben meegemaakt, dan maar niet sterk.
Magister schreef:
10-11-2018 22:06
Realiseer je dat alles dat je anders doet, al het verdere verandert. Je komt op andere plaatsen, ontmoet andere mensen, krijgt andere interesses relaties, en je beïnvloed de levens van anderen ook op een andere manier...
Zou alleen maar heel fijn zijn geweest in mijn geval. Ik zou er met de kennis die ik nu heb voor getekend hebben.
Nemaìn’ schreef:
10-11-2018 22:08
Mar als je andere keuzes kan maken, zijn er dus meerdere tijdlijnen en vertakkingen.
Nee, de tijdlijn verandert mee. Daar om zou je al moeten weerhouden grote zaken te veranderen als 9/11 bij voorbeeld. Dat heeft te veel impact.

Waar om ik dus die meerdere vertakkingen heb 'verboden' is om dat het een cop-out is vind ik, je weet dan dat sommige zaken wel OK zijn in die andere vertakking en dat vertroebelt imho de morele consequenties van je acties.

Hard mode he ;-)
Alle reacties Link kopieren
Dat zou ik tien jaar terug gaan en mijn moeder vertellen dat ze kanker heeft. Omdat we het dan op tijd wisten, zodat ze nog wel behandeld kon worden.
Ik ga niet terug want:
1. als ik, terugkijkend, maar een klein beetje minder bewust was geweest dan was ik allang dood en begraven.
2. mijn leven zoals het is gegaan heeft mij uiteindelijk 2 kinderen opgeleverd welke ik voor niets/niemand zou willen ruilen.
3. de tand des tijds is mij tot zover zeer gunstig gezind. Gaat me geen 2e keer lukken...
Ik zou niets over doen, ook de hel niet.
Dan had ik mijn kind niet gehad.
Dan was ik niet geweest wie ik nu ben en ik ben best tevreden met waar ik nu sta :)

Ik vind het butterfly effect veel te groot. Ik kan nooit overzien wat er allemaal zou veranderen als ik die ene stap anders zou zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven