Hoe bezien mensen met een zeer laag inkomen de wereld?

12-02-2019 19:05 32 berichten
Stel, je leeft op bijstandsniveau. Of net een beetje daarboven. Hoe kijk je dan tegen de wereld aan?

Je moet zuinig leven. Voorzichtig boodschappen doen. A-merken zijn al snel te duur.

De huidige wereld biedt een overstelpend aanbod aan leuke spullen en interessante belevenissen, maar niet voor jou.

Een wandeling door een winkelcentrum is een confrontatie met alle dingen waar je geen geld voor hebt.

Je huis is niet top, de buurt waarin je woont is ook al niet leuk, maar geld voor iets beters heb je niet.

Sociale activiteiten zijn ongemakkelijk, want je hebt geen geld voor kadootjes, dinertjes of kroegrekeningen.

Dagelijks kun je zien dat bijna iedereen economisch succesvoller is dan jij.

Hoe kijk je naar de wereld als dit je dagelijkse realiteit is? Ervaar je gevoelens van jaloezie? Of is er toch iets van berusting?
Een voortdurende stroom aan 'ik heb gefaald', 'wanneer komt de volgende rekening', 'zie ik iets over het hoofd?' en 'nee, sorry, daar heb ik even geen geld voor.

Kortom, zwaar verrot.
Alle reacties Link kopieren
Het is stressvol.
Alle reacties Link kopieren
Beetje last van vooroordelen?

Ik verdien net boven bijstand

A merken zijn bijna atijd wel in de aanbieding en wat is er mis met een b of c merk? Vaak zijn die kwa smaak veel lekkerder

Waarom zou je niks voor jezelf kunnen kopen? Alie of wish is echt niet zo duur

Ik woon echt super leuk niks geen achterstand buurt of iets gewoon centrum met alles op loop afstand.

Als je goed om kan gaan met geld kan je prima eens uit eten gaan of iets

Ik snap niet waar al deze vooroordelen vandaan komen we wonen in een welvarend land waar veel mogelijk is.
Ik ken een aantal mensen met erg weinig geld en een deel daarvan geeft het kabinet Rutte de schuld en is op facebookgroepen zoals: eigen volk eerst en gele hesjes.
Ontevreden over de samenleving en boos op de politiek en een beetje verbitterd.

Maar anderen gaan soms zwart ergens poetsen zodat ze ook gewoon een verjaardagscadeautje kunnen betalen en kopen veel dingen tweedehands en halen er verder hun schouders over op.

Je moet vaak langer roeien met de riemen die je hebt.

Ik denk dat er veel verschillen zijn in hoe mensen met weinig geld de wereld zien.
Berusting langs de ene kant.
Zeker als het langdurig / levenslang is.
Er valt dan toch weinig tot niets aan te veranderen.

Dromen van een prins(es) op 't witte paard als je alleenstaande bent.

Stress voor de volgende grote rekening of toestel dat de geest geeft.

Een feestje bouwen met anderen die aan de zijkant van de maatschappij staan.
Omdat die weten hoe het voelt.

En shoppingcenter? Waarom zou je daar naartoe trekken?
Elke stap buiten kost je zo'n beetje geld, dus de meesten komen toch echt zo weinig mogelijk buiten.
Al was het maar opdat hun kinderen niet elke keer zouden zien wat ze "missen" of wat hun vriendjes / klasgenoten wel kunnen kopen.
derooiekater schreef:
12-02-2019 19:12
Beetje last van vooroordelen?

Ik verdien net boven bijstand

A merken zijn bijna atijd wel in de aanbieding en wat is er mis met een b of c merk? Vaak zijn die kwa smaak veel lekkerder

Waarom zou je niks voor jezelf kunnen kopen? Alie of wish is echt niet zo duur

Ik woon echt super leuk niks geen achterstand buurt of iets gewoon centrum met alles op loop afstand.

Als je goed om kan gaan met geld kan je prima eens uit eten gaan of iets

Ik snap niet waar al deze vooroordelen vandaan komen we wonen in een welvarend land waar veel mogelijk is.
Wat een positieve instelling, top!
Ik zou mezelf overal in kunnen schikken behalve het eventueel moeten wonen in een "slechte buurt". Een straat met veel achterstallig onderhoud, en onaangename buurtbewoners zou ik het ergste vinden,
Alle reacties Link kopieren
Is dit een parodie op 'hoe zien mensen met een laag iq de wereld'? ;)

Volgens mij is het over het algemeen zo dat mensen zich (onbewust) vergelijken met de mensen uit hun omgeving. Dus als je op bijstandsniveau leeft in een rijke buurt, of rijke familie/vrienden hebt, dan zul je je gemiddeld minder gelukkig voelen dan iemand die in z'n omgeving niets anders gewend is.

Maar goed, dat is gemiddeld.

Ik vond het als student iig wel wat hebben om van bijna niets rond te moeten komen. Nu is het kutte dat de woningmarkt zo verkloot is, maar daar hebben met name de mensen met een net iets hoger inkomen last van
Ik heb wel een lijstje gelezen met inkomens hier ik denk dat de meeste “ grootverdieners” zijn en dat je topic niet vol komt.
Wat wil je met dit topic?
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
12-02-2019 19:17
Wat een positieve instelling, top!
Ik zou mezelf overal in kunnen schikken behalve het eventueel moeten wonen in een "slechte buurt". Een straat met veel achterstallig onderhoud, en onaangename buurtbewoners zou ik het ergste vinden,
Dank je wel :-D Ik woon in een super leuk dorp en de woningbouw houd het goed en netjes bij.

Ik roei met de riemen die ik heb en ben gelukkig wil ik iets dan spaar ik er voor. Wil dit jaar b.v een nieuwe telefoon en spaar dat via koopzegels bij elkeaar heb nu 3 boekjes vol dus schiet al aardig op.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee banen in de horeca en heb een inkomen iets boven bijstandsniveau.
Maar zo negatief als jij het schetst is het niet hoor, ik ga regelmatig uit eten en doe genoeg leuke dingen. Maar ik kan dan ook goed met geld omgaan en heb geen schulden.

Wat ik wel minder vind is de buurt en het huis waar ik in woon, een sociale huurwoning die over een aantal jaar tegen de vlakte gaat.
Carpe Diem
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alle kanten gezien/beleefd.
Ik heb nu een inkomen die redelijk te noemen is. Jarenlang tegen de bijstandsgrens aan gezeten en ken de klappen van de zweep

Maar ben nimmer bij de pakken gaan neer zitten. Ik kijk niet naar wat en ander heeft of doet, 9 van de 10 x is de auto gefinanciëerd door de bank, idem voor die verbouwing of die all-inclusive vakantie naar .....

Leuke dingen zat om te doen die je niet of nauwelijks geld kosten, van expositie's, festivals tot een heerlijk dagje zwemmen, wandelen in buitengebied enz.
Kleding haal ik bij de weggeefwinkel, evenals huisgerei wat aan vervanging toe is, tenzij de wasmachine of koelkast vervangen moet worden tuulk.

Boodschappen bij Lidl, Aldi of de markt ( daar is je gulden nog steeds een daalder waard ). Cooking from scratch en veel zelf koken, bakken, dingen maken en veel kunnen besparen op energie dmv kaarsen ipv lampen, regenwater gebruiken om toilet door te spoelen en planten water te geven, verwarming op 15 als ik ga koken of bakken enz enz enz.
Geen abonnementen dan alleen Netflix ( gedeeld met zijn 4en ) en Ziggo.

Geld is fijn als je het hebt, het maakt je leven een stuk makkelijker, maar geluk zit um toch echt wel in de kleine dingen die het zo groots en mooi kunnen maken.
Wat is cooking from scratch nu weer? Kan het ook in Nederlands?
2019 schreef:
12-02-2019 19:36
Wat is cooking from scratch nu weer? Kan het ook in Nederlands?

Koken met basisingrediënten.
herfstappeltaart schreef:
12-02-2019 19:38
Koken met basisingrediënten.
Kijk zo had ze het ook neer kunnen zetten. Dank voor de uitleg.
herfstappeltaart schreef:
12-02-2019 19:38
Koken met basisingrediënten.
Meer toch alles zelf maken? Maar dat is toch juist duurder? Verse groenten is toch duurder dan een pakje oid.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
12-02-2019 19:38
Koken met basisingrediënten.
En koken met wat je in de koelkast en voorraadkast hebt, dus een beetje mixen van alles zonder naar de winkel te hoeven :-)
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
12-02-2019 19:41
Meer toch alles zelf maken? Maar dat is toch juist duurder? Verse groenten is toch duurder dan een pakje oid.
De markt afstruinen loont nog altijd
Flowerpowerwoman schreef:
12-02-2019 19:43
En koken met wat je in de koelkast en voorraadkast hebt, dus een beetje mixen van alles zonder naar de winkel te hoeven :-)
Moet die voorraadkast natuurlijk niet al leeg-gegeten zijn omdat net deze maand de afrekening van de elektriciteit / gas / water kwam en zwaar tegenviel.

Ik ken er genoeg met weinig budget die gewoon geen geld hebben voor de vulling van een voorraadkast.
Of die dromen van bakken of "koken from scratch" maar de realiteit - zeker aan 't eind van de maand - zegt hen dat het toch echt een boterham met choco / jam zal zijn. Want geen budget meer voor een warme maaltijd.


Veel hangt dus af van je uiteindelijke budget, wat je ermee moet betalen, hoeveel kinderen er zijn, ... en hoe krap het elke maand is.
kopjechino schreef:
12-02-2019 19:41
Meer toch alles zelf maken? Maar dat is toch juist duurder? Verse groenten is toch duurder dan een pakje oid.

Nee niet perse alles zelf maken maar wel vanaf de basis koken dus zelf aardappels schillen, groente snijden, geen pakjes en zakjes en maaltijd-dozen (wereldgerechten bijvoorbeeld). Een pakje koekjes kan inderdaad goedkoper zijn dan zelfgemaakt (met roomboter).
Alle reacties Link kopieren
Bij mij in de buurt is de markt juist veel duurder dan de supermarkten.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
12-02-2019 19:50
Bij mij in de buurt is de markt juist veel duurder dan de supermarkten.
Hier is de markt an sich goedkoper.

Maar alles is de volgende dag wel slecht en rot.


Ben je dus vet mee als je inkopen wil doen voor 3 dagen of een week.
Ik woon tijdelijk in een land waar mensen gemiddeld zo'n 500 euro per maand verdienen en ik zie hier zelden iemand lachen
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
12-02-2019 19:47
Moet die voorraadkast natuurlijk niet al leeg-gegeten zijn omdat net deze maand de afrekening van de elektriciteit / gas / water kwam en zwaar tegenviel.

Ik ken er genoeg met weinig budget die gewoon geen geld hebben voor de vulling van een voorraadkast.
Of die dromen van bakken of "koken from scratch" maar de realiteit - zeker aan 't eind van de maand - zegt hen dat het toch echt een boterham met choco / jam zal zijn. Want geen budget meer voor een warme maaltijd.


Veel hangt dus af van je uiteindelijke budget, wat je ermee moet betalen, hoeveel kinderen er zijn, ... en hoe krap het elke maand is.
Klopt, ga ik niet op afdingen, heb die tijden ook helaas gekend.
En is idd zwaar kalote.
En diepvriesgroente kan inderdaad een voordelige vervanger zijn van vers. Maar ook diepvriesgroente vind ik koken vanaf de basis. De al genoemde dozen en pakjes niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven