Nadere diagnostiek... en nu ?

04-03-2019 10:52 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ivm mijn depressiegevoeligheid en klachten die daarmee samenhangen heb ik op zeer regelmatige basis gesprekken bij een psychologe. Ik kom daar al geruime tijd.

Na laatste gesprek gaf zij aan dat het toch verstandig zou zijn om eens naar de GGZ te gaan voor " nadere diagnostiek" , ze was niet heel duidelijk waar ze nu precies aan dacht en ik was beetje overdonderd door de verwijzing en stond zo weer buiten ..

Inmiddels oproep binnen (verrassend snel gezien de verwijsbrief aangaf dat toegangstijd 28 dagen zou zijn).. en ik kan volgende week al terecht..

En ondanks het feit dat ik wel ervaring heb bij dit soort dingen (vooral door mijn kinderen die alle 3 ASS hebben ) en ik in verleden ook wel bij psychiater heb gelopen ivm mijn depressies (en waar destijds het woord ADHD is gevallen) ben ik toch even uit balans nu.

Klinkt misschien heel stom maar kan 1 en 1 even niet bij elkaar plakken..

Ik wilde het gewoon even opschrijven... kan er verder niet zo veel mee.. maar ik heb het niemand verteld en mijn partner zit, zoals gewoonlijk, in buitenland .
Alle reacties Link kopieren
Trek het je niet persoonlijk aan.

Je psychologe moet waarschijnlijk aan de verzekering verantwoorden waarom ze jou behandeld en waarom dat probleem nog niet opgelost is. Dat kan ze doen als ze een complete diagnose heeft.

Het is dus eerder voor de verzekering dan voor jou.
Ik kan me voorstellen dat het even rauw op je dak valt, maar ik denk dat het uiteindelijk wel positief kan zijn. Stel dat je depressief bent vanwege onderliggende problematiek, dan kun je therapie volgen tot je een ons weegt, maar het moet natuurlijk wel aansluiten.

Ik ben zelf bijvoorbeeld anderhalf jaar geleden gediagnosticeerd met een obsessief compulsieve persoonlijkheidsstoornis. Elke keer weer liep ik vast in somberheid en depressie, maar ik bleef maar in dezlefde valkuilen trappen. Achteraf dus vanwege die persoonlijkheidsproblematiek die elke keer maar niet behandeld werd. Nu inmiddels eindelijk de juiste therapie, en dat heeft echt flink verschil gemaakt.

Dus ik hoop dat jij straks ook beter aansluitende hulp zult krijgen. Of heb je zelf wel het idee dat je bij je huidige therapeut voldoende resultaat hebt?
Mij valt vooral eigenlijk de laatste zin in je post op.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
04-03-2019 10:58
Mij valt vooral eigenlijk de laatste zin in je post op.
Wat bedoel je ?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij vooral voor een psycholoog en jezelf prettig om te weten wat je precies hebt (als je ten minste iets hebt), zodat een therapie daar op aangepast kan worden. Een stempel krijgen met wat je volgens een psychiater hebt, maakt jou toch geen ander mens?

Misschien een heel stom voorbeeld, maar je kan iedere week met rugklachten naar een fysiotherapeut gaan, maar als er een keer een röntgenfoto van je rug gemaakt wordt, komen daar wellicht weer hele andere dingen uit naar voren zodat je een andere behandeling voor de rugpijn kunt krijgen.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
04-03-2019 10:57
Ik kan me voorstellen dat het even rauw op je dak valt, maar ik denk dat het uiteindelijk wel positief kan zijn. Stel dat je depressief bent vanwege onderliggende problematiek, dan kun je therapie volgen tot je een ons weegt, maar het moet natuurlijk wel aansluiten.

Ik ben zelf bijvoorbeeld anderhalf jaar geleden gediagnosticeerd met een obsessief compulsieve persoonlijkheidsstoornis. Elke keer weer liep ik vast in somberheid en depressie, maar ik bleef maar in dezlefde valkuilen trappen. Achteraf dus vanwege die persoonlijkheidsproblematiek die elke keer maar niet behandeld werd. Nu inmiddels eindelijk de juiste therapie, en dat heeft echt flink verschil gemaakt.

Dus ik hoop dat jij straks ook beter aansluitende hulp zult krijgen. Of heb je zelf wel het idee dat je bij je huidige therapeut voldoende resultaat hebt?
Uhm.. nee.. ik heb het idee dat ik niet verder ben gekomen of dat het beter gaat / wordt.. dus in die zin is het misschien een goed idee..

Ik weet zelf niet of er iets onderliggends is behalve dat ADHD.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat de behandeling van een depressie anders kan zijn als er een ander probleem onder zit.
Toen bij mij ASS werd vastgesteld werd de behandeling voor mijn terugkerende depressies ook anders.

Ik zou wel van de psych willen weten waar ze aan denkt trouwens.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Dat er vooral veel bij jou op je bordje komt en je daar genoeg van lijkt te hebben? Zelf in behandeling, kinderen met een rugzakje en een partner die er nooit is?
Ik lees in die laatste zin vooral heel veel pijn van jou. Maar ik kan me vergissen hoor.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
04-03-2019 11:06
Het lijkt mij vooral voor een psycholoog en jezelf prettig om te weten wat je precies hebt (als je ten minste iets hebt), zodat een therapie daar op aangepast kan worden. Een stempel krijgen met wat je volgens een psychiater hebt, maakt jou toch geen ander mens?

Misschien een heel stom voorbeeld, maar je kan iedere week met rugklachten naar een fysiotherapeut gaan, maar als er een keer een röntgenfoto van je rug gemaakt wordt, komen daar wellicht weer hele andere dingen uit naar voren zodat je een andere behandeling voor de rugpijn kunt krijgen.

O ik zie niet op tegen een eventueel stempel hoor, dat maakt mij niet anders.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
04-03-2019 11:07
Dat er vooral veel bij jou op je bordje komt en je daar genoeg van lijkt te hebben? Zelf in behandeling, kinderen met een rugzakje en een partner die er nooit is?
Ik lees in die laatste zin vooral heel veel pijn van jou. Maar ik kan me vergissen hoor.
Oef.. ja.. nou.. ja.. ik ben een soort van gehuwde alleenstaande moeder met een uitdagend gezin en nog los van dat psychische stuk, is mijn lichamelijke gezondheid ook bagger (al jaaaaaren).. Dus.. misschien is mijn emmer wel vol.. Ik weet niet.. Ik doe mijn best.

Psychologe heeft overigens geen vermoeden uitgesproken..
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-03-2019 11:06
Ik kan me voorstellen dat de behandeling van een depressie anders kan zijn als er een ander probleem onder zit.
Toen bij mij ASS werd vastgesteld werd de behandeling voor mijn terugkerende depressies ook anders.

Ik zou wel van de psych willen weten waar ze aan denkt trouwens.
Ze heeft niet gezegd waaraan ze denkt..

Als ik zelf ga nadenken.. tja.. ik heb drie kinderen met ASS. Nu heeft mijn man het ook wel, maar wie weet ik ook wel ? Ik hou wel erg van voorspelbaarheid etc.. maar ja.. wie niet ?
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
04-03-2019 10:56
Trek het je niet persoonlijk aan.

Je psychologe moet waarschijnlijk aan de verzekering verantwoorden waarom ze jou behandeld en waarom dat probleem nog niet opgelost is. Dat kan ze doen als ze een complete diagnose heeft.

Het is dus eerder voor de verzekering dan voor jou.

DAt denk ik niet.. dat stuk hebben we al gehad.. ik meen dat er iets van chronsiche depressie oid als diagnose destijds is afgegeven. Ik loop er al best lang.
poldervrouw schreef:
04-03-2019 11:10
Oef.. ja.. nou.. ja.. ik ben een soort van gehuwde alleenstaande moeder met een uitdagend gezin en nog los van dat psychische stuk, is mijn lichamelijke gezondheid ook bagger (al jaaaaaren).. Dus.. misschien is mijn emmer wel vol.. Ik weet niet.. Ik doe mijn best.

Psychologe heeft overigens geen vermoeden uitgesproken..
Dat idee had ik inderdaad, en ik kan me er alles bij voorstellen. Lijkt me echt heel pittig en knap dat je het al jaren zo draaiende houdt.
Maar... denk en zorg goed voor jezelf, je bent het waard :hug:
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
04-03-2019 11:25
Dat idee had ik inderdaad, en ik kan me er alles bij voorstellen. Lijkt me echt heel pittig en knap dat je het al jaren zo draaiende houdt.
Maar... denk en zorg goed voor jezelf, je bent het waard :hug:
dank je
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
04-03-2019 11:07
Dat er vooral veel bij jou op je bordje komt en je daar genoeg van lijkt te hebben? Zelf in behandeling, kinderen met een rugzakje en een partner die er nooit is?
Ik lees in die laatste zin vooral heel veel pijn van jou. Maar ik kan me vergissen hoor.
Ik moet bekennen dat ik het ook zo las. Je staat er alweer alleen voor.
Klinkt alsof het genoeg is geweest.
Sterkte :hug:
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Ally. Misschien is dat ook wel de hoofdzaak.. maar daar hoeft geen diagnostiek voor worden uitgevoerd, dat kan iedereen wel zien die mij en mijn gezin kent.
\
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
04-03-2019 12:03
Dank je Ally. Misschien is dat ook wel de hoofdzaak.. maar daar hoeft geen diagnostiek voor worden uitgevoerd, dat kan iedereen wel zien die mij en mijn gezin kent.
\
Maar misschien loop je nu meer vast en wil ze daarom nadere diagnostiek doen.
Lijkt me wel belangrijk om te weten voor je naar verdere behandelingen/oplossingen gaat kijken.
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
AllyMcBeal schreef:
04-03-2019 12:06
Maar misschien loop je nu meer vast en wil ze daarom nadere diagnostiek doen.
Lijkt me wel belangrijk om te weten voor je naar verdere behandelingen/oplossingen gaat kijken.
Is het ook.. ik ga het maar gewoon ondergaan en zien wat eruit komt.
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf heb ook al tijden last van mijn psyche. Aantal keren bij een psycholoog geweest maar kwam voor mijn gevoel geen steek verder.
Nu alweer een aantal jaren zonder, maar ben eigenlijk wel benieuwd voor mezelf of er voor mij een stempel zou zijn. Ik heb het idee dat ik dan veel gerichter aan mezelf kan werken.

Maar daar heb je dus een verwijzing voor nodig begrijp ik? Of kan je gewoon bij het ggz aankloppen?

Sorry voor het zijspoor op je topic :)
Alle reacties Link kopieren
Chickeletta schreef:
04-03-2019 12:18
Ikzelf heb ook al tijden last van mijn psyche. Aantal keren bij een psycholoog geweest maar kwam voor mijn gevoel geen steek verder.
Nu alweer een aantal jaren zonder, maar ben eigenlijk wel benieuwd voor mezelf of er voor mij een stempel zou zijn. Ik heb het idee dat ik dan veel gerichter aan mezelf kan werken.

Maar daar heb je dus een verwijzing voor nodig begrijp ik? Of kan je gewoon bij het ggz aankloppen?

Sorry voor het zijspoor op je topic :)

ging bij mij via de huisarts; althans.. de psych doet dat zelf via de computer, dan rolt er iets bij mijn huisarts uit de printer en tegelijkertijd is het bij de betreffende GGZ aangemeld. Zo werkt dat bij ons iig.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels geweest. Eerste sessie. Duurde twee uur. En het gaat echt om stellen van diagnose. Ze denken oa aan autisme. Niet geheel raar gezien mijn gezin ;) en verdenking burn-out ..

Volgende week weer (en de komende 4 weken staan er allerlei gesprekken in de planning )

Ik zie het wel
Veel succes Poldervrouw. Als ze denken aan autisme, is het dan ook de bedoeling dat ze met jouw opvoeders in gesprek gaan of maakt dat geen deel uit van het traject om een autisme diagnose te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
15-03-2019 17:49
Veel succes Poldervrouw. Als ze denken aan autisme, is het dan ook de bedoeling dat ze met jouw opvoeders in gesprek gaan of maakt dat geen deel uit van het traject om een autisme diagnose te krijgen?
Ja. Ik kreeg ook een vragenlijst mee voor mijn moeder oa. Over kindertijd etc. Heel uitgebreid. Leek sterk op wat ik ook voor mijn kinderen heb moeten invullen destijds.

Ik heb nog een sessie staan van 2 uur als vervolg op eerste sessie. Daarna diagnose en die wordt dan in 2 sessies doorgenomen en daarna psycho educatie (althans. Dat staat op mijn afspraken overzicht )
En ga je nog terug naar de andere psycholoog? Dan zou je ook aan haar kunnen laten weten dat je de manier waarop ze dit bracht (+ Niet uitgelegd heeft) niet prettig vond en bespreken waarom ze dit heeft gedaan, zodat je wel weet waarom je doorgestuurd bent. Dan kun je dat meer afsluiten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven