14-jarige naar jeugdzorginstelling

30-03-2019 23:00 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Het gaat al een tijdje niet zo goed met een 14-jarig familielid. Er is veel ruzie thuis, hij gaat niet meer naar school en gebruikt geweld tegen z'n moeder (verbaal, spugen etc). Hij is waarschijnlijk hoogbegaafd, maar dit is (nog) niet vastgesteld.

Nu is alles dusdanig uit de hand gelopen dat zijn moeder (vader is uit beeld) hem niet meer thuis wil hebben en over enkele weken vertrekt hij naar een jeugdzorginstelling, een vrij beruchte. Ik maak me hier erge zorgen over. Deze instelling is absoluut niet ingericht op zijn problematiek, vanuit hier kan hij een (hogere) opleiding wel vergeten (terwijl hij daar juist eigenlijk ontzettend behoefte aan heeft) en is er ook geen programma dat gericht is op de terugkeer naar huis. Moeder zal hier ook geen begeleiding in krijgen.

Zijn moeder weet de weg niet zo goed in hulpverlenersland, heeft dit adres gekregen en hem ingeschreven. Ze staat een beetje met haar rug tegen de muur. Ik ben erg bang dat deze jongen er slechter uit gaat komen dan hoe hij erin gaat.

Ik ben benieuwd of jullie ideeën hebben. Samenvatting: slimme jongen, grote problemen, waar kan hij (intern) terecht?

Alvast hartelijk dank!
-
anoniem_382861 wijzigde dit bericht op 31-03-2019 00:07
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Moeder heeft het adres gekregen en hem ingeschreven?
Zo makkelijk gaat dat niet hoor, daar wordt eerst onderzoek naar gedaan, of hij daar wel heen moet en of hij daar wel past.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Waar is die instelling berucht om dan?
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
30-03-2019 23:01
Gesloten jeugdzorg?
Waar hij nu heen zal gaan is een half gesloten groep, maar dat is geloof ik meer toeval dan wijsheid. Hij heeft verder geen ondertoezichtstelling, of een strafblad oid.
Raar verhaal weer.
Lady*Voldemort schreef:
30-03-2019 23:04
Raar verhaal weer.
Inderdaad.
:puh:
anoniem_382861 wijzigde dit bericht op 31-03-2019 00:08
98.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
30-03-2019 23:02
Moeder heeft het adres gekregen en hem ingeschreven?
Zo makkelijk gaat dat niet hoor, daar wordt eerst onderzoek naar gedaan, of hij daar wel heen moet en of hij daar wel past.
Ja nee, dat begrijp ik :) Er is wel een intake gedaan natuurlijk. Daar is echter vooral besproken wat er lastig is en niet zo zeer wat hij nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Mijnboom schreef:
30-03-2019 23:05
Ja nee, dat begrijp ik :) Er is wel een intake gedaan natuurlijk. Daar is echter vooral besproken wat er lastig is en niet zo zeer wat hij nodig heeft.
Was jij daarbij?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Mijnboom schreef:
30-03-2019 23:05
Ja nee, dat begrijp ik :) Er is wel een intake gedaan natuurlijk. Daar is echter vooral besproken wat er lastig is en niet zo zeer wat hij nodig heeft.

Hoe weet jij dat allemaal?
Was je erbij?
Alle reacties Link kopieren
Je komt niet zomaar in een dergelijke instelling. Echt niet. Intake, gesprekken, onderzoeken, en in een aantal gevallen is er ook een vonnis van de rechtbank nodig.

Uithuisplaatsing is doorgaans de laatste optie, als de rest allemaal al geprobeerd is.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
30-03-2019 23:04
Raar verhaal weer.
Bedoel je het verhaal, of hoe ik het vertel? Ik probeer het een beetje onherkenbaar te houden, dus misschien komt het wat vaag over.

Wil je iets specifieks toegelicht hebben?
Voor toegang naar tot een universitaire of hbo-opleiding kijken ze niet of je toevallig in een jeugdinstelling hebt gezeten. Als hij gewoon naar school kan gaan, waar ben je dan bang voor?
En hoe kan het dat je zoveel weet over de instelling waar hij naartoe gaat, maar helemaal niets over mogelijke alternatieven?
:puh:
anoniem_382861 wijzigde dit bericht op 31-03-2019 00:08
99.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
..
anoniem_208023 wijzigde dit bericht op 31-03-2019 11:04
98.50% gewijzigd
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Mijnboom schreef:
30-03-2019 23:07
Bedoel je het verhaal, of hoe ik het vertel? Ik probeer het een beetje onherkenbaar te houden, dus misschien komt het wat vaag over.

Wil je iets specifieks toegelicht hebben?
Nou, dat inschrijven bijvoorbeeld. Bij mijn weten kun je als ouder je kind helemaal niet inschrijven voor een (half)gesloten inrichting, daar gaat een heel proces aan vooraf. Alle begrip als je dat proces niet in detail wilt beschrijven, maar als het kind daadwerkelijk naar die inrichting moet zal er vast wel iets anders aan de hand zijn, naast de door jou vermoede hoogbegaafdheid.
Als hij toch al niet naar school gaat is dit jaar toch al verloren. Dan is het beter om in te zetten op een goede behandeling, omdat hij volgend schooljaar een frisse start kan maken.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
30-03-2019 23:08
Nee hoor, voor open hoeft er geen machtiging te zijn. Opname kan gebruikt worden voor onderzoek en hoeft dus helemaal niet allemaal vooraf gedaan te zijn. Het zou ook nog een crissiplaatsing kunnen zijn.
Ik zeg ook: in een aantal gevallen.
Celaena_Aelin schreef:
30-03-2019 23:17
Ik zeg ook: in een aantal gevallen.
Niet relevant, want geen gesloten plaatsing.
Alle reacties Link kopieren
Hij is al 14 dus waarom is hij nog niet eerder getest?

Waarom heb jij niet al in een eerder stadium aangeboden om moeder wat te ontlasten zodat de problemen niet zo hoog opgelopen zouden zijn?

Ala moeder nu gaat zeggen dat opname niet meer hoeft gok ik dat die ots alsnog een feit wordt.

En waar zou hij dan wel naar toe moeten?
hoezo heeft een jongen van 14 met psychische klachten behoefte aan een hoge opleiding?
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel aan die goede behandeling, nogmaals, ik wil niet in detail treden, maar een kind kan zien dat dit geen plek is voor hem.

De vraag is of iemand hier ideeën heeft, of namen van instellingen die gericht zijn op genoemde problemen maar tegelijkertijd ingesteld zijn op de terugkeer naar de maatschappij en het herstel van de band tussen moeder en kind en dan ook het allerliefst met de mogelijkheid z'n opleiding af te kunnen maken.
:puh:
anoniem_382861 wijzigde dit bericht op 31-03-2019 00:09
99.43% gewijzigd
Mijnboom schreef:
30-03-2019 23:21
Ik twijfel aan die goede behandeling, nogmaals, ik wil niet in detail treden, maar een kind kan zien dat dit geen plek is voor hem.

De vraag is of iemand hier ideeën heeft, of namen van instellingen die gericht zijn op genoemde problemen maar tegelijkertijd ingesteld zijn op de terugkeer naar de maatschappij en het herstel van de band tussen moeder en kind en dan ook het allerliefst met de mogelijkheid z'n opleiding af te kunnen maken.
hij is gewelddadig zeg je, nou dan lijkt me dat een prima plek

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven