Chronische ontevredenheid of "behandelbare aandoening&q

23-04-2019 10:56 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve lezers,

Mijn vraag in de titel van het topic slaat op mijn gemoed en stemming. Ik heb namelijk op papier niets te klagen (fysiek gezond, goede baan, partner, lieve familie en vrienden, leuke woonplaats etc) maar blijf zo in de knoop zitten met mezelf. Vorig jaar een aantal maanden overspannen/depressief thuis gezeten, maar inmiddels weer volop aan het werk en mijn sociale leven draait weer. Het blijft alleen zo dat iedere maand-2 maanden er een soort terugval is: dan voelt het alsof er een gordijn tussen mij en de rest van de wereld hangt, heb ik nergens zin in, kan nergens van genieten, voel me hier vervolgens enorm schuldig over en verval in dwangmatig met eten om gaan en twijfel over alles. Tussendoor zijn er soms dagen dat ik euforisch en onrustig ben en gelukkig ook "normale" dagen waarin alles gewoon is zoals het is.
Ik heb trucjes om mezelf wat op te lappen (wandelen, sporten, yoga, soms gevoelens te delen, schrijven) maar op de slechte momenten moet ik dit blijven doen om niet te vervallen in piekeren en zwartgalligheid.
Voor mijn werk kom ik soms in aanraking met psychologie/psychiatrie waardoor ik me ben gaan afvragen of ik in een hokje daarvan te plaatsen ben (ik herken pre-menstruele klachten, depressieve symptomen maar ook bepaalde persoonlijkheidstrekken) of dat ik last heb van chronische ontevredenheid cq dat dit bij mij hoort en ik mijn verwachtingen over eventuele verbetering van mijn stemming moet bijstellen.
Nu snap ik dat jullie ook geen diagnose kunnen en mogen stellen, maar ik ben vooral benieuwd naar herkenning en/of tips hoe jullie hier dan mee om gaan (nog andere trucs, stappen ondernomen bij dokter etc)?

Alvast thanks voor de reacties en het meedenken :)
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben je (ongeveer) en heb je dit je al langer of sinds je burn-out.
Hoeveel dagen duurt zon terugval.
Hangt het precies samen met je cyclus?

Stemmingswissingen zijn herkenbaar en vrij normaal maar het klinkt bij jou wel wat heviger.
anoniem_378317 wijzigde dit bericht op 23-04-2019 11:09
23.08% gewijzigd
Valt deze 'depressieve' periode in specifieke maanden van het jaar?
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
23-04-2019 11:07
Valt deze 'depressieve' periode in specifieke maanden van het jaar?
of op specifieke dagen van je cyclus
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, herken het en doe er niks aan. Ik herken echt ontzettend veel als mensen depressieve gevoelens beschrijven, dat al heel lang vinden duren en ik zit daar qua termijn veel langer over heen. Het gewoon accepteren scheelt bij mij wel. Vooral als je weet dat het ook weer opklaart, ookal komt het na een tijd weer terug. Het accepteren haalt de stress of het gezeik eromheen weg, dat is wat het scheelt.
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik weer aan de pil ben, ben ik helemaal van deze gevoelens af. Dacht op het laatst zelfs dat ik een burn-out kreeg.

Volgens mij wordt de invloed van de vrouwelijke cyclus op heel veel zaken ontzettend onderschat.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
23-04-2019 11:22
Sinds ik weer aan de pil ben, ben ik helemaal van deze gevoelens af. Dacht op het laatst zelfs dat ik een burn-out kreeg.

Volgens mij wordt de invloed van de vrouwelijke cyclus op heel veel zaken ontzettend onderschat.
Ik dacht dat ik gek werd, had hele rare angsttoestanden, heel akelig. Ik kan me ineens voorstellen, dat mensen echt doordraaien, zo beangstigend. Wist niet meer of ik droomde (nachtmerrie) of wakker was.
Huisarts herkende het, pil voorgeschreven (geen stopweek) en het is over.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het (al ben ik niet gezond op het moment) en ik ben gediagnostiseerd met een dysthyme stoornis. Dat is een soort chronische chagerijnigheid. Een stemmingsstoornis, waardoor je nog wel in staat bent om dingen te doen, je vindt er alleen geen reet aan. Ik krijg geen AD van de huisarts ivm risico op verslaving, dus ik probeer er nu met yoga en mindfulness iets aan te doen.
Alle reacties Link kopieren
ladybass schreef:
23-04-2019 11:30
Ik herken het (al ben ik niet gezond op het moment) en ik ben gediagnostiseerd met een dysthyme stoornis. Dat is een soort chronische chagerijnigheid. Een stemmingsstoornis, waardoor je nog wel in staat bent om dingen te doen, je vindt er alleen geen reet aan. Ik krijg geen AD van de huisarts ivm risico op verslaving, dus ik probeer er nu met yoga en mindfulness iets aan te doen.
Nummer 1 misvatting over antidepressiva is dat het verslavend is. AD is niet verslavend. Je hebt bijwerkingen van het afbouwen (net zoals je als je stopt met anticonceptie je ook bijwerkingen hebt, dat is ook niet verslavend), maar het medicijn is absoluut niet verslavend. In tegenstelling tot zaken als oxazepam/diazepam/temazepam etc. Wel kan afbouwen inderdaad lastig zijn en blijven mensen het daarom slikken. Met goede begeleiding hoeft dat niet nodig te zijn.

Ontopic naar TO (dus niet ladybass): heb je weleens geprobeerd om bij te houden hoe lang je depressief bent, hoe lang zo opgewekt en hoe lang normaal? Het zou inderdaad ook goed samen kunnen hangen met cyclus etc.
anoniem_376079 wijzigde dit bericht op 23-04-2019 12:37
9.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad meestal de week voor tot en met de week zelf van mijn ongesteldheid. Maar soms kan het ook meer random optreden, blijft lastig om het verband objectief te zien

Ik ben 30 jaar, toen ik thuis kwam te zitten pil gestopt en koperspiraal erin laten zetten. Hoopte op een halleluja maar die bleef helaas uit ;). Terug naar pil is niet zo aantrekkelijk gezien binnenkort kinderwens en migraine tijdens pil.

Wel fijn om herkenning te zien bij anderen, ik blijf het ook lastig vinden om eea met vrienden te bespreken, voel me al snel een zeikerd.

Misschien idd een goeie om het eens structureel bij te houden om meer inzicht te krijgen. Echt manisch ben ik trouwens nooit geweest.
Alle reacties Link kopieren
Overigens heb ik in de winter meer klachten, maar dan ben ik sws wat meer teruggetrokken en minder actief, niet buiten het normale gok ik
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
23-04-2019 11:39
Nummer 1 misvatting over antidepressiva is dat het verslavend is. AD is niet verslavend. Je hebt bijwerkingen van het afbouwen (net zoals je als je stopt met anticonceptie je ook bijwerkingen hebt, dat is ook niet verslavend), maar het medicijn is absoluut niet verslavend. In tegenstelling tot zaken als oxazepam/diazepam/temazepam etc. Wel kan afbouwen inderdaad lastig zijn en blijven mensen het daarom slikken. Met goede begeleiding hoeft dat niet nodig te zijn.

Ontopic: heb je weleens geprobeerd om bij te houden hoe lang je depressief bent, hoe lang zo opgewekt en hoe lang normaal? het zou inderdaad ook goed samen kunnen hangen met cyclus etc.
met deel 1 ben ik het met je eens [...]
rosanna08 wijzigde dit bericht op 23-04-2019 12:42
Reden: deel reactie is weggehaald, dus mijn reactie daarop ook
12.34% gewijzigd
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
23-04-2019 11:51
met deel 1 ben ik het met je eens, maar hoe kom je er in hemelsnaam bij om te denken aan [...]? Dat is echt heel iets anders dan een dysthyme depressie hoor
[...] was op topicstarter, niet op dame die het postte! Sorry dat is inderdaad niet duidelijk.
anoniem_376079 wijzigde dit bericht op 23-04-2019 12:41
3.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
23-04-2019 11:57
Bipolair was op topicstarter, niet op dame die het postte! Sorry dat is inderdaad niet duidelijk.
ah vandaar. Niettemin, ook daar vind ik het nogal ver gezocht hoor, even los van het feit dat je geen diagnose mag stellen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Bee_Kind schreef:
23-04-2019 11:39
Nummer 1 misvatting over antidepressiva is dat het verslavend is. AD is niet verslavend. Je hebt bijwerkingen van het afbouwen (net zoals je als je stopt met anticonceptie je ook bijwerkingen hebt, dat is ook niet verslavend), maar het medicijn is absoluut niet verslavend. In tegenstelling tot zaken als oxazepam/diazepam/temazepam etc. Wel kan afbouwen inderdaad lastig zijn en blijven mensen het daarom slikken. Met goede begeleiding hoeft dat niet nodig te zijn.
AD is niet ‘verslavend’ in de zin dat je er telkens meer van nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken.
Het is wel een enorme strijd om ermee te stoppen. Het is makkelijker om van heroïne af te kikken dan van AD. Zelfs met het afbouwen via taperingstrips blijft het een helse ervaring. Aldus een dierbare vriend van me.
Alle reacties Link kopieren
Ananas schreef:
23-04-2019 12:04
AD is niet ‘verslavend’ in de zin dat je er telkens meer van nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken.
Het is wel een enorme strijd om ermee te stoppen. Het is makkelijker om van heroïne af te kikken dan van AD. Zelfs met het afbouwen via taperingstrips blijft het een helse ervaring. Aldus een dierbare vriend van me.
Ja, al verschilt ook dat weer per AD (eigen ervaring en van vriendinnen om me heen), maar het stoppen kan inderdaad echt hels zijn.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
23-04-2019 12:02
ah vandaar. Niettemin, ook daar vind ik het nogal ver gezocht hoor, even los van het feit dat je geen diagnose mag stellen
Vandaar ook 'mag geen diagnose stellen', 'deed me denken aan'.
Maar kan het altijd weghalen natuurlijk als dat alsnog als aanmatigend wordt beschouwd :-)
Alle reacties Link kopieren
M, ik zou eens gaan praten met je huisarts. Je zou dan samen kunnen gaan kijken of er een patroon in te ontdekken valt en of daar iets aan te doen is.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
23-04-2019 12:24
Vandaar ook 'mag geen diagnose stellen', 'deed me denken aan'.
Maar kan het altijd weghalen natuurlijk als dat alsnog als aanmatigend wordt beschouwd :-)
niet zo zeer aanmatigend, maar het is nogal een zware diagnose waardoor iemand nogal in paniek kan raken en dat lijkt me ook geen goed idee.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
23-04-2019 12:32
niet zo zeer aanmatigend, maar het is nogal een zware diagnose waardoor iemand nogal in paniek kan raken en dat lijkt me ook geen goed idee.
Daar heb je een heel goed punt :-) Ik haal het even weg.
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
23-04-2019 12:36
Daar heb je een heel goed punt :-) Ik haal het even weg.
top! Haal ik mijn quote ook even weg :)
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Wellicht een goed idee om het bij te houden voor een maand of 2 en dan naar de huisarts te gaan, dan heeft die ook meer zicht op het patroon en waar naartoe (al dan niet) door te verwijzen.

Maar zijn er, naast mevrouw75, nog meer mensen die dit herkennen en verder geen stappen in het medische hebben ondernomen en hun weg gevonden hebben om ermee om te gaan?
Alle reacties Link kopieren
M_o89 schreef:
23-04-2019 12:56
Wellicht een goed idee om het bij te houden voor een maand of 2 en dan naar de huisarts te gaan, dan heeft die ook meer zicht op het patroon en waar naartoe (al dan niet) door te verwijzen.

Maar zijn er, naast mevrouw75, nog meer mensen die dit herkennen en verder geen stappen in het medische hebben ondernomen en hun weg gevonden hebben om ermee om te gaan?

Tip voor het bijhouden van dingen; de app ‘Daylio’. Dagelijks je stemming aangeven met een smiley, en je kunt activiteiten bijhouden en eventueel notities toevoegen. Supersimpel en basic, en de app rammelt er mooie overzichtjes en statistieken voor je uit. :lol:
.
Alle reacties Link kopieren
Oeh handig!!
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
23-04-2019 14:38
Tip voor het bijhouden van dingen; de app ‘Daylio’. Dagelijks je stemming aangeven met een smiley, en je kunt activiteiten bijhouden en eventueel notities toevoegen. Supersimpel en basic, en de app rammelt er mooie overzichtjes en statistieken voor je uit. :lol:
thx! Heb hem ook gelijk gedownload
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven