Bindingsangst / verlatingsangst

13-06-2019 22:24 20 berichten
Ik heb bindingsangst en dat zit me aardig in de weg bij het aangaan van gezonde relaties. Bindingsangst en verlatingsangst ontstaan door onveilige hechting (meestal in de zeer vroege jeugd) en daar kun je je hele leven last van houden.

Het idee van dit topic is om ervaringen uit te wisselen en hopelijk samen een stapje verder te komen.
.
anoniem_324575 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 21:09
Reden: Idee van topic niet gelukt
99.79% gewijzigd
volgens mij hebben veel mensen last van binding/verlatingsangst in meer of mindere mate. er hoeft helemaal geen trauma onder te liggen, is ook niet relevant de vraag is hoe je er mee om wil gaan
Denk je niet dat het relevant is om te weten waar het vandaan komt om te leren om ermee om te gaan? Bijvoorbeeld als het om onverwerkt verleden gaat?
Fossa schreef:
13-06-2019 23:10
Denk je niet dat het relevant is om te weten waar het vandaan komt om te leren om ermee om te gaan? Bijvoorbeeld als het om onverwerkt verleden gaat?
nee totaal niet relevant.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het bijzonder dat je zegt onveilig gehecht te zijn, maar wel een gelukkige jeugd hebt gehad. Alleen problemen bij de geboorte kunnen toch nooit zoveel invloed hebben op je gevoel van gehechtheid? Volgens mij wordt dat veel meer na je geboorte bepaald. In ieder geval als je er last van ondervindt kun je beter kijken hoe je dit op gaat lossen ipv een vage theorie te bedenken. Maar dat is mijn mening.
dat je je ‘verleden zou moeten verwerken” is echt een achterhaalde psychologische theorie
@chocolol, het is meer een gok vermoeden dat er ergens iets mis is gegaan met de hechting, omdat ik anders niet zou weten waarom ik bindingsangst heb. En wist ik maar hoe ik het op moest lossen...
S-Meds schreef:
13-06-2019 23:12
dat je je ‘verleden zou moeten verwerken” is echt een achterhaalde psychologische theorie
Dat zou fijn zijn. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Fossa schreef:
13-06-2019 23:17
@chocolol, het is meer een gok vermoeden dat er ergens iets mis is gegaan met de hechting, omdat ik anders niet zou weten waarom ik bindingsangst heb. En wist ik maar hoe ik het op moest lossen...

http://richtlijnenjeugdhulp.nl/problema ... hechtheid/ Hechting heeft te maken met je opvoeding en niet je geboorte.
chocolol schreef:
13-06-2019 23:23
http://richtlijnenjeugdhulp.nl/problema ... hechtheid/ Hechting heeft te maken met je opvoeding en niet je geboorte.
Ik herken me (als volwassene) in die vermijdende hechting, maar heb werkelijk geen idee wat er bij mijn opvoeding mis gegaan kan zijn. Hannah Cuppen heeft het in haar boek Liefdesbang wel over het effect van de geboorte. Zie dit stukje bijvoorbeeld (als die link zo werkt):

https://books.google.es/books?id=8cpjDw ... te&f=false

Ik ben geen deskundige. Ik zoek alleen naar verklaringen, omdat ik hoop dat die me aanknopingspunten bieden hoe ik hiermee om kan gaan. Maar andere aanknopingspunten zijn ook goed. Ik heb nu gewoon geen idee wat ik eraan kan doen.
S-Meds schreef:
13-06-2019 23:12
dat je je ‘verleden zou moeten verwerken” is echt een achterhaalde psychologische theorie
Hee Meds :)

Ben jij dan ook van mening dat EMDR nergens voor dient?
Marigold1986 schreef:
13-06-2019 23:38
Hee Meds :)

Ben jij dan ook van mening dat EMDR nergens voor dient?
nee van emdr is de werking bewezen maar emdr gaat niet over het verwerken van je trauma maar over het herprogrammeren van je hersenen dmv een truc
Fossa schreef:
13-06-2019 23:37
Ik herken me (als volwassene) in die vermijdende hechting, maar heb werkelijk geen idee wat er bij mijn opvoeding mis gegaan kan zijn. Hannah Cuppen heeft het in haar boek Liefdesbang wel over het effect van de geboorte. Zie dit stukje bijvoorbeeld (als die link zo werkt):

https://books.google.es/books?id=8cpjDw ... te&f=false

Ik ben geen deskundige. Ik zoek alleen naar verklaringen, omdat ik hoop dat die me aanknopingspunten bieden hoe ik hiermee om kan gaan. Maar andere aanknopingspunten zijn ook goed. Ik heb nu gewoon geen idee wat ik eraan kan doen.
waarom zoek je geen hulp van een cognitieve gedragstherapeut?
Alle reacties Link kopieren
Sja ik word ook doodsbenauwd als er woorden langskomen als ‘relatie’ en heb het liever over ‘kerel’ want dat is neutraal. Mijn hartslag versnelt al als ik ‘mijn vriend’ typ, laat staan als ik het zeg.

Volgens mij heb ik geen trauma en ik ben overtuigd dat hij de leukste is, maar ik ben gewoon wat zwaar op de hand met emoties. Belangrijker dan de oorzaak vind ik te weten hoe met mezelf om te gaan en dat hij weet dat ik 100% in de relatie sta.
S-Meds schreef:
13-06-2019 23:41
waarom zoek je geen hulp van een cognitieve gedragstherapeut?
Goede vraag. Nooit overwogen eigenlijk. Ik ben nogal van het 'zelf doen', geloof ik... :$ Ik zou me dan sowieso eerst eens wat meer in cognitieve gedragstherapie moeten verdiepen.
erizito schreef:
13-06-2019 23:43
Sja ik word ook doodsbenauwd als er woorden langskomen als ‘relatie’ en heb het liever over ‘kerel’ want dat is neutraal. Mijn hartslag versnelt al als ik ‘mijn vriend’ typ, laat staan als ik het zeg.

Volgens mij heb ik geen trauma en ik ben overtuigd dat hij de leukste is, maar ik ben gewoon wat zwaar op de hand met emoties. Belangrijker dan de oorzaak vind ik te weten hoe met mezelf om te gaan en dat hij weet dat ik 100% in de relatie sta.
Maar bij jou is het in ieder geval tot een relatie gekomen. Dat stadium heb ik al 20 jaar niet meer gehaald...
Fossa schreef:
13-06-2019 23:47
Goede vraag. Nooit overwogen eigenlijk. Ik ben nogal van het 'zelf doen', geloof ik... :$ Ik zou me dan sowieso eerst eens wat meer in cognitieve gedragstherapie moeten verdiepen.
oh dat is een gemiste kans. iedereen zou minimaal eens in zijn leven in therapie moeten om te reflecteren op je leven en waar je vastloopt. waarom zou je dat jezelf ontzeggen. je gaat toch ook naar de kapper en naar de pedicure?
S-Meds schreef:
13-06-2019 23:49
oh dat is een gemiste kans. iedereen zou minimaal eens in zijn leven in therapie moeten om te reflecteren op je leven en waar je vastloopt. waarom zou je dat jezelf ontzeggen. je gaat toch ook naar de kapper en naar de pedicure?
Fair enough. Ik heb in mijn leven een keer een paar sessies met een psycholoog gehad (over iets anders) en dat heeft me toen absoluut verder geholpen. Misschien komt het wel omdat ik dit telkens niet acuut genoeg vind.
Fossa schreef:
13-06-2019 23:53
Fair enough. Ik heb in mijn leven een keer een paar sessies met een psycholoog gehad (over iets anders) en dat heeft me toen absoluut verder geholpen. Misschien komt het wel omdat ik dit telkens niet acuut genoeg vind.
ja maar je gaat toch ook niet pas naar de kapper als de uitgroei tot je oren reikt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven