Angst voor confrontaties; zeer onzeker, onvoldoende weerbaar

19-06-2019 06:20 37 berichten
Heb lang overwogen of ik dit topic moest gaan plaatsen.
Ook wel wat uit angst voor bepaalde reacties etc.
Heb toch maar uiteindelijk de stap gezet om dit topic te plaatsen.

Een groot deel van mijn leven (ben nu 42) heb ik als probleem, dat ik zeer onzeker ben, ook door een laag zelfbeeld.
Daardoor ben ik ook onvoldoende weerbaar en heb angst voor confrontaties, conflicten etc.

Een voorbeeld is dat ik een vrij vervelende situatie heb met een tante van mij.
Eigenlijk loopt het een aantal jaar al niet echt lekker meer tussen ons.
Voorheen hadden we wel meer contact, maar irritaties en verkeerde communicatie voeren steeds meer de overhand.
Ze heeft de neiging om zich erg met me te bemoeien, is vrij dominant en kan vreselijk bot zijn in haar communicatie.
Ook heeft ze mij meerdere keren op een vervelende manier gezegd dat ik niet aan kinderen zou moeten beginnen en dat ik het 'opgegeven' zou hebben in de liefde.
Dat heeft mij behoorlijk gekwetst en ik ben eigenlijk wel behoorlijk klaar met haar en haar gedrag.
Ze ligt sowieso niet zo goed in de familie en ze heeft geen benul (geen zelfreflectie) wat haar gedrag met andere mensen kan doen, zoals met harde uitlatingen anderen voor het hoofd stoten.
Ik voel gewoon steeds meer dat het 'op' is tussen ons.
Overweeg nog om met haar in gesprek te gaan; maar ben hier best wel huiverig voor.

Heb in het verleden wel assertiviteitstrainingen gedaan en dit heeft ergens ook wel iets geholpen.
Toch loop ik in de praktijk nog te vaak tegen moeilijke situaties aan; ook als ik harde opmerkingen bijvoorbeeld krijg
Ik merk dat mijn autisme, laag zelfbeeld, (over)gevoeligheid en kwetsbaarheid mij erg veel parten spelen..

Wie heeft eigenlijk zoal ervaring in het hebben van problemen van confrontaties en ook conflicten?
En heeft iemand tips voor bij een betere communicatie (directer, duidelijker zijn etc)?
Je kan het gesprek aangaan. Maar je kan haar ook gewoon uit je leven houden.
Ik heb jaren geprobeerd met allerlei familie te praten. Ze zijn wie ze zijn. Ik ook. Dat werkte niet. We zijn niet meer afhankelijk van familie. Zoek mensen die WEL leuk tegen je doen. Scheelt een hoop gepraat.
hoi SjakS,

Bedankt voor je reactie.
Wellicht zou het goed gaan om nog een gesprek aan te gaan.
Ook om haar nog een kans te geven en om aan te geven wat mij dwars zit.
Alle reacties Link kopieren
Probeer ambulante begeleiding te zoeken. Een coach waar je dit soort dingen mee kunt bespreken. Zo’n assertiviteitstraining is goed, maar assertiviteit is geen trucje dat je leert. Elke situatie is op onderdelen weer anders en juist dat maakt het lastig voor mensen met autisme. Het is fijn om hierover met een vast professioneel contactpersoon te kunnen schakelen.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
hoi fitch,

Ik heb momenteel een coach (maatschappelijk werker) met wie ik deze problemen ook bespreek.
En heb tevens nog een psychiater; ook ivm gebruik anti-depressiva.
Assertiviteit is inderdaad niet eenvoudig en het is ook een drempel waar je overheen moet.
Upward_spiral schreef:
19-06-2019 06:28
hoi SjakS,

Bedankt voor je reactie.
Wellicht zou het goed gaan om nog een gesprek aan te gaan.
Ook om haar nog een kans te geven en om aan te geven wat mij dwars zit.
Je kan het altijd proberen. Schrijf anders een brief.
Dat zou inderdaad ook nog kunnen.
Alhoewel een gesprek wel iets beter zou zijn.
In een brief kunnen bepaalde zinnen ook weer erg hard overkomen oid.
Upward_spiral schreef:
19-06-2019 06:40
Dat zou inderdaad ook nog kunnen.
Alhoewel een gesprek wel iets beter zou zijn.
In een brief kunnen bepaalde zinnen ook weer erg hard overkomen oid.
In een gesprek ook.

Na de brief kun je ook praten. Dan heb je eerst alles rustig kunnen uitleggen en zij heeft er over na kunnen denken.

Kies je woorden zorgvuldig. Geef aan dat je het kwetsend vind wat ze tegen je zegt. Wat voor gevoel jij erdoor krijgt. In de ik vorm. Niet jij altijd. Maar ik soms. Laat hem een nachtje liggen. Laat iemand anders hem eerst lezen.

Als je niet assertief bent kan een brief prettig werken. Ik ben meestal wel assertief maar soms schrijf ik liever omdat je dan niet onderbroken word.
Alle reacties Link kopieren
Je moet zéker geen persoonlijke brieven schrijven aan mensen met wie je een communicatieprobleem hebt, dat valt gegarandeerd verkeerd.
Ik zou ook geen gesprek aangaan maar contact juist minimaal en oppervlakkig houden
.
Het is misschien inderdaad beter om het contact minimaal en oppervlakkig te houden.
Wat betreft een brief.
In schrijven ben ik wel wat beter dan praten.
Met praten heb ik gauw de neiging om iets af te zwakken en ook om te pleasen.
Daar baal ik vaak wel van.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je schrijven dan? Dat ze zich eens anders zou moeten gedragen?
Dat maakt mensen alleen maar razend, een brief met kritiek. In het beste geval veegt ze haar r**t ermee af.
impala wijzigde dit bericht op 19-06-2019 07:41
43.55% gewijzigd
.
Dat zou kunnen inderdaad.
Maar weet nog niet of ik haar überhaupt wil gaan schrijven.
Het is wat dat betreft nog wat 'hypothetisch'.
Alle reacties Link kopieren
Upward_spiral schreef:
19-06-2019 07:41
Dat zou kunnen inderdaad.
Maar weet nog niet of ik haar überhaupt wil gaan schrijven.
Het is wat dat betreft nog wat 'hypothetisch'.
Hou het maar hypothetisch. Echt niet doen, dat is mijn dringende advies.
.
impala schreef:
19-06-2019 07:37
Wat wil je schrijven dan? Dat ze zich eens anders zou moeten gedragen?
Dat maakt mensen alleen maar razend, een brief met kritiek. In het beste geval veegt ze haar r**t ermee af.
Dat klopt inderdaad ook.
Daarom weet ik nog niet of ik haar überhaupt iets wil gaan schrijven.
impala schreef:
19-06-2019 07:42
Hou het maar hypothetisch. Echt niet doen, dat is mijn dringende advies.
Een vriend van mij zegt weleens van 'je kunt een ander toch niet veranderen'.
Dat is in het geval van mijn tante ook zo.
Daarom hou ik het contact maar minimaal en oppervlakkig,
Alle reacties Link kopieren
Assertief en zelfverzekerd zijn is ook weten wanneer je iets moet láten. En je schouders moet ophalen en je bezig houden met jezelf en niet wijzen naar een ander.
impala wijzigde dit bericht op 19-06-2019 07:46
8.97% gewijzigd
.
impala schreef:
19-06-2019 07:44
Assertief zij ln bis ook weten wanneer je iets moet láten. En he schiuders moet ophalen en je bezig houden met hezekf en niet wijzen naar een ander.
Dat is ook weer zo
Alle reacties Link kopieren
Heb je weleens overwogen om een kort therapie traject te volgen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
19-06-2019 07:45
Heb je weleens overwogen om een kort therapie traject te volgen?
Heb weleens PMT gevolgd en hier had ik wel veel baat bij.
Alle reacties Link kopieren
Upward_spiral schreef:
19-06-2019 07:44
Een vriend van mij zegt weleens van 'je kunt een ander toch niet veranderen'.
Dat is in het geval van mijn tante ook zo.
Daarom hou ik het contact maar minimaal en oppervlakkig,
Dat is ook mijn advies. Je vriend heeft groot gelijk.
.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt in die brief schrijven wat haar gedrag met jou doet, je hoeft de brief niet te versturen. Op die manier krijg je helder wat jouw precies dwars zit. Schrijven geeft inzicht. Je kunt iemand niet veranderen, alleen accepteren dat die persoon zo is. En dan vervolgens kijken wat je daarmee wilt. Weinig of totaal geen contact bijvoorbeeld.
amreg schreef:
19-06-2019 07:50
Je kunt in die brief schrijven wat haar gedrag met jou doet, je hoeft de brief niet te versturen. Op die manier krijg je helder wat jouw precies dwars zit. Schrijven geeft inzicht. Je kunt iemand niet veranderen, alleen accepteren dat die persoon zo is. En dan vervolgens kijken wat je daarmee wilt. Weinig of totaal geen contact bijvoorbeeld.
Dat vind ik een zeer nuttig advies.
Wil dit waarschijnlijk ook gaan doen (brief schrijven, die ik niet ga versturen).
Wel is het belangrijk om voortaan beter, tijdiger en duidelijker mijn grenzen aan te geven.
Alle reacties Link kopieren
Het boek 'denk je sterk' van Fred Sterk is heel fijn om te hebben en regelmatig door te lezen. Ik heb er veel aan gehad. Probeer verder zoveel mogelijk te ontspannen zodat je niet steeds in je hoofd zit. Ga wandelen, de tuin doen, of bv haken of schilderen op nummer. Blijf bij jezelf, je kunt het gedrag van een ander niet veranderen, wel hoe je daarmee omgaat.
Alle reacties Link kopieren
Upward_spiral schreef:
19-06-2019 07:56
Dat vind ik een zeer nuttig advies.
Wil dit waarschijnlijk ook gaan doen (brief schrijven, die ik niet ga versturen).
Wel is het belangrijk om voortaan beter, tijdiger en duidelijker mijn grenzen aan te geven.
En dat hoeft dus niet actief he, door het te zéggen. In veel gevallen is het effectiever de persoon die over je grenzen gaat te vermijden. Of, als dat niet gaat, door wat ze zeggen je ene oor in en je andere oor uit te laten gaan.
.
Oh-happy-day schreef:
19-06-2019 08:04
Het boek 'denk je sterk' van Fred Sterk is heel fijn om te hebben en regelmatig door te lezen. Ik heb er veel aan gehad. Probeer verder zoveel mogelijk te ontspannen zodat je niet steeds in je hoofd zit. Ga wandelen, de tuin doen, of bv haken of schilderen op nummer. Blijf bij jezelf, je kunt het gedrag van een ander niet veranderen, wel hoe je daarmee omgaat.
Bedankt voor je reactie en tips.
Dat boek ken ik inderdaad.
Wil ik zeker gaan lezen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven