Zus die mij vanaf jeugd bekritiseerd

21-06-2019 00:35 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Sinds mijn jeugd word ik flink bekritiseerd door mijn zus. Altijd eigenlijk al. Vroeger was het zo dat ik geen vrienden had, geen werk, slecht ging op school, niet zelfstandig was en niet sportte....dat ik dan te dun was, niet mannelijk. En dit werd dan enkele keer in mijn gezicht gegooid. Ik was bv dan bang om haar aan te kijken, omdat ik al dacht van ze pakt mij op mijn kwetsbaarheid.

Inmiddels ben ik een stuk ouder en nog steeds gebeurd dit en blijft dit gebeuren...dat ik dingen niet kan, mij naar beneden halen wanneer een vriend langskomt. Mij echt voor schut zetten. Terwijl ik bv volgend jaar aan Columbia Uni. ga studeren, bezig ben met het maken van meer vrienden. Mijn leven is eerlijk gezegd goed...maar dat constante kritiek wat niet weggaat. Het is ook altijd zo specifiek, bv ook van ''je traint niet meer he dat zie ik''. En ja, voor veel mensen zal dit waarschijnlijk niks zijn, maar als je dit je hele leven al hoort en het stopt niet. Ik heb hier al een x een grote ruzie over gehad en daarbij haar en mijn andere zus een cold shoulder gegeven, en ook dit gebruikt ze tegen me, dat ik toen echt ''heel raar deed''. Ze zou haar gedrag veranderen, maar valt dus gewoon mee. Ik voel me altijd gespannen met haar dat ik denk ze gaat me weer op die manier bekritiseren.. Onlangs heb ik haar geholpen met haar scriptie, sterker nog, bijna voor haar geschreven omdat ze al jaren daarover deed en hem niet afkreeg. Ze blijft gewoon hetzelfde. Ze is anderzijds ook heel lief, althans dat kan ze zijn. Maar als er mensen bij zijn dan veranderd ze of soms 1-op-1 als we eten, dan kijkt ze naar mij en doet ze mijn gezicht na, dat ik heel saai kijk. Eerlijk gezegd, haat ik haar echt heel erg van binnen...en ja, het is mijn zus. Maar ik zou eigenlijk geen contact met haar willen, nooit meer. En zijzelf? Geen opleiding na hoeveel jaar, een baan via een uitzendbureau...geen relatie of zo, nooit in het buitenland geweest voor meer dan een paar weken vakantie. Niet dat het wat uitmaakt hoor, boeit me niet. Maar zij heeft zelf helemaal niks denk ik dan, dat je nog durft je bek open te trekken en andere te bekritiseren op hun karakter. Ik walg eigenlijk meer van haar als ik dit typ.

Iemand enige ervaring hiermee? En zo ja, wat te doen?
Alle reacties Link kopieren
Je zus heeft een minderwaardigheidscomplexje. Baalt dat het nu goed met je gaat en probeert jou naar beneden te halen om zichzelf beter te voelen. Gebruik het jaartje buitenland om voor jezelf te bepalen of je nog tijd en moeite wilt steken in een relatie met jouw zus. Afstand nemen van een situatie kan je weer een frisse blik op zaken geven.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
fitch schreef:
21-06-2019 00:43
Je zus heeft een minderwaardigheidscomplexje. Baalt dat het nu goed met je gaat en probeert jou naar beneden te halen om zichzelf beter te voelen. Gebruik het jaartje buitenland om voor jezelf te bepalen of je nog tijd en moeite wilt steken in een relatie met jouw zus. Afstand nemen van een situatie kan je weer een frisse blik op zaken geven.
Het is gewoon vies, zeer vies, want het heeft wel degelijk effect op mij. Dat merk ik de afgelopen tijd steeds meer, dan kan iedereen wel zeggen 'ja eigenwaarde dit dat' en honestly, dat heb ik ook, alleen het wordt echt gekrenkt als ik in haar bijzijn ben. Ook al zeg ik tegen mezelf 'wat ze zegt is niet waar'. Ze bekritiseerd zo specifiek, echt de dingen waar je onzeker over bent. Snap je wat ik bedoel? Bv, ik durf soms mensen niet diep in hun ogen aan te kijken en dat ze dan zegt van 'oh je durft niet, je bent onzeker, dat doen alleen onzekere mannen''. Ze is bijna 30!! Wat is een oplossing? Ik kom zelf ook uit een bepaalde familie, waarin familie juist heel belangrijk is en we elkaar vaak zien. En het is niet dat ze nu baalt, ze doet dit haar hele leven al bij mij....dat is toch niet normaal?

Maar goed, heb wel over contact verbreken gedacht ja. en ik ga pas januari 2020 naar het buitenland...
Alle reacties Link kopieren
En jij ging haar serieus nog helpen met haar scriptie? Ze had van mij in de stront mogen zakken.
Ga jij maar lekker studeren, later lach je haar vierkant uit.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Maar, wonen jullie beide nog bij je ouders?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
21-06-2019 00:51
Maar, wonen jullie beide nog bij je ouders?
We wonen in dezelfde stad, ik woon nog thuis om Columbia te kunnen bekostigen en zij dichtbij. Dus het is niet zo dat ik haar altijd wil zien, is meer zo dat het gewoon gebeurd..kom nog wel eens bij hen (ze woont samen met ander familielid)...vandaar..
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
21-06-2019 00:50
En jij ging haar serieus nog helpen met haar scriptie? Ze had van mij in de stront mogen zakken.
Ga jij maar lekker studeren, later lach je haar vierkant uit.
De reden dat ik contact heb is omdat ze familie is, als ze dat niet zou zijn en ik zou zo'n persoon ontmoeten, dan zou het snel klaar zijn...
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom moet jij haar scriptie schrijven?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Je bent nu ouder. Niet meer dat kleine meisje dat het moest ondergaan. Je mag je zus gewoon op afstand houden als dat beter voor je is/voelt. De reden waarom ze het doet is niet interessant én háár probleem. Niet het jouwe.

Zou je het van een ander pikken? Nee toch.
Waarom zou je het dan wel van haar pikken?
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
21-06-2019 01:12
Maar waarom moet jij haar scriptie schrijven?
Druk van familie en het is mijn zus, voel me dan schuldig, want dan slaagt ze niet en moet ze de gehele studieschuld terugbetalen, ook deels uit medelijden...
Alle reacties Link kopieren
Redhat schreef:
21-06-2019 01:15
Je bent nu ouder. Niet meer dat kleine meisje dat het moest ondergaan. Je mag je zus gewoon op afstand houden als dat beter voor je is/voelt. De reden waarom ze het doet is niet interessant én háár probleem. Niet het jouwe.

Zou je het van een ander pikken? Nee toch.
Waarom zou je het dan wel van haar pikken?
Ik ben een man..maar dank je! Je hebt gelijk, alleen het is wel lastig zeg maar. Ik zou het van een ander niet pikken nee. En ja, enige reden is omdat ze familie is..
Alle reacties Link kopieren
Forever1994 schreef:
21-06-2019 01:18
Ik ben een man..maar dank je! Je hebt gelijk, alleen het is wel lastig zeg maar. Ik zou het van een ander niet pikken nee. En ja, enige reden is omdat ze familie is..
Sorry Forever, ik wist niet dat je een man bent. Dan vervangen we de tekst door: kleine jongen. ;)
Familie is veel waard, als ze veel waarde biedt.
Dat doet ze niet. En het zit je dwars. Maar je mag je eigen keuzes maken. Echt.
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
Forever1994 schreef:
21-06-2019 00:58
De reden dat ik contact heb is omdat ze familie is, als ze dat niet zou zijn en ik zou zo'n persoon ontmoeten, dan zou het snel klaar zijn...
Je bent veel te lief, gaat haar werk zitten doen.. laat haar lekker zelf aan het werk gaan, en 30 jaar :wtf: :bonk:
Ik dacht dat het om een puber ging..

Kijk eens hoe het je bevalt om haar te ontlopen de rest van het jaar, daarna ben je een jaar weg. Geen afscheid van haar nemen of hooguit zeggen: prettig dat ik jou niet hoef te zien komend jaar, en van de anderen wel gewoon afscheid nemen.
Let eens op of je zekerder van jezelf wordt. Hoe het voelt om niet om de haverklap rotopmerkingen te moeten incasseren; ik denk dat je een stuk sterker terugkomt.
Wat ik me nog afvraag: hoe reageren andere familieleden op dat gedrag? Wordt er nooit eens iemand boos op haar, doen ze alsof het heel gewoon is of zien ze het gewoon niet meer omdat ze het gewend zijn?
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
21-06-2019 01:44
Je bent veel te lief, gaat haar werk zitten doen.. laat haar lekker zelf aan het werk gaan, en 30 jaar :wtf: :bonk:
Ik dacht dat het om een puber ging..

Kijk eens hoe het je bevalt om haar te ontlopen de rest van het jaar, daarna ben je een jaar weg. Geen afscheid van haar nemen of hooguit zeggen: prettig dat ik jou niet hoef te zien komend jaar, en van de anderen wel gewoon afscheid nemen.
Let eens op of je zekerder van jezelf wordt. Hoe het voelt om niet om de haverklap rotopmerkingen te moeten incasseren; ik denk dat je een stuk sterker terugkomt.
Wat ik me nog afvraag: hoe reageren andere familieleden op dat gedrag? Wordt er nooit eens iemand boos op haar, doen ze alsof het heel gewoon is of zien ze het gewoon niet meer omdat ze het gewend zijn?
Mijn andere zus heeft weleens aangegeven hoezo ze zo erg op mij haat..en anderzijds gewenning en doen alsof het gewoon is. Dat eerste kwam 1 keer voor, lang geleden. Heb me een keer naar haar niveau verlaagd zelfs en hetzelfde gedaan. Ontstond een grote discussie..

EDIT: Bedankt voor die tip, kijken of er verschil zit als ik het op afstand bekijk allemaal..
anoniem_386302 wijzigde dit bericht op 21-06-2019 02:13
4.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Redhat schreef:
21-06-2019 01:30
Sorry Forever, ik wist niet dat je een man bent. Dan vervangen we de tekst door: kleine jongen. ;)
Familie is veel waard, als ze veel waarde biedt.
Dat doet ze niet. En het zit je dwars. Maar je mag je eigen keuzes maken. Echt.
Ik zit erdoor te twijfelen. Enerzijds doet ze bv soms echt aardig, of naja, dan kunnen we grapjes maken. Maar haar gedrag is zo fucking bitchy dat ik haar soms oprecht wil slaan, en ja het is vrouw. Ik moet me inhouden om niet tegen haar uit te halen verbaal en fysiek.

Dit is niet de eerste keer dat ik het overweeg. Wel eerste keer dat ik het zo online ergens zet. Want ik merk dat ik erdoor niet mijn potentie uit life haal. Klinkt wellicht extreem, maar ik merk dat ik dan denk ‘okeee maybe denken andere mensen dat ook als ze me leren kennen, want kennelijk wordt er naar mij onzekerheden gekeken en ingezoomd’.

Ik ben bang om contact te verbreken of zo, voelt heel onwerkelijk als je begrijpt wat ik bedoel...want ken hen sinds mijn jeugd. Maar de gedachte dat zij uit mijn leven zou gaan alleen al, voelt al heel fijn...Dit loopt mijn hele leven namelijk, en dan gewoon altijd. Het houdt niet op en soms denk ik van ‘oke je stelt je aan, ze i ook weer lief’. Maar dan denk ik van, dat ben ik ook en ik gedraag me altijd netjes of probeer dat te doen..
Alle reacties Link kopieren
Overigens ben ik wel blij dat die scriptie af is. Want kreeg dat jaren te horen van familie dat ik haar moest helpen en verder. Nu is die hoofdpijn alsmede contact momenten weg..
Alle reacties Link kopieren
Forever1994 schreef:
21-06-2019 02:12
Ik zit erdoor te twijfelen. Enerzijds doet ze bv soms echt aardig, of naja, dan kunnen we grapjes maken. Maar haar gedrag is zo fucking bitchy dat ik haar soms oprecht wil slaan, en ja het is vrouw. Ik moet me inhouden om niet tegen haar uit te halen verbaal en fysiek.
Volgens mij heb je een paar issues waar je mee aan de slag moet. Als het een broer was, was het wel oké om een potje te matten? Zet de familiebanden wel op scherp!

Ik heb het idee dat je IQ en EQ niet helemaal in lijn lopen?!?
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind jullie relatie van 2 kanten niet gezond klinken. Zij weet blijkbaar precies wat jouw zwakke plekken zijn en is niet bang om ze tegen jou te gebruiken. Jij kijkt neer op je zus maar hebt ook niet de ballen om tegen haar in te gaan.

Ik snap niet dat mensen hier zeggen dat TO te lief is. Hij typt nota bene dat hij van zijn zus walgt maar nog wel heel slaafs haar scriptie gaat maken. Dat is toch niet lief? Dat vind ik meer zacht ei-ig.

Dus TO kweek wat ruggengraat, besef dat familierelaties complex zijn, geniet van je tijd in het buitenland en kijk dan als je terug komt hoe de zaken ervoor staan. Je hoeft je echt niet te laten beledigen door haar en als ze dat wel doet, dan neem je afstand van haar. Je kunt haar acties misschien niet veranderen, maar wel die van jezelf.

Nog wel 1 vraag: hoe staan je ouders hierin?
chocolol wijzigde dit bericht op 21-06-2019 03:00
0.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat moet dat moeilijk voor je zijn.
Zo te lezen projecteert zij haar eigen onvrede omtrent haar leven op jou.
Maar ja, dat te weten maakt het niet makkelijker.
Inderdaad haar zoveel mogelijk mijden de rest van het jaar. Als je samen met de familie bent gewoon niet in haar buurt gaan staan/ zitten. En altijd met de gedachte in je hoofd: ik verdien beter en ik ga me niet laten verlagen door haar. Punt. Ik ben niet geinteresseerd in wat ze te vertellen heeft.
Als ze op je inwerkt, naar je zit te kijken,geef haar geen aandacht maar negeer haar compleet.

En als je weer thuisbent na een bezoekje aan de familie denk dan alleen hele positieve gedachten over jezelf, zo van: ik heb het toch maar mooi voor elkaar gemaakt in mijn leven, ik ga studeren in Amerika, ik ben blij met de vrienden die ik heb.
Life’s good en ik ben blij met mezelf!
Blijf dat oefenen en geef negatieve gedachten geen kans.
Reinforce continu je tevredenheid over hoe het gaat in je leven
Ik zou haar elke keer dat ze het doet lik op stuk geven. Maakt ze een rotopmerking? Zeg gewoon gelijk terug 'goh voel je je nu goed over jezelf?'. Laat zien dat het je niet meer raakt.

En persoonlijk zou ik haar 1x eens even heel goed de waarheid vertellen. Zeg maar eens wat het op staat : je doet al je hele leven gemeen tegen mij waardoor ik geen zin meer heb om jou in mijn leven te houden, ondanks dat je mijn zus bent. Ik heb m'n leven goed op orde, ik heb jou niet nodig. Sterker nog, op deze manier ben ik beter af zonder jou.

Misschien niet per se noemen dat jij het beter voor elkaar hebt dan zij, want dan ben jij degene die gemeen is. Zeg gewoon waar het op staat en richt je op haar gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Tot nu toe slik je alle opmerkingen maar waarom zou je? Gewoon keihard over die opmerkingen heen spottend wat terug zeggen. Bedenk van tevoren wat zinnen en gebruik die elke keer als ze weer bezig is.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan je dan toch wel tegen haar zeggen. Je kan beter niet inhoudelijk ingaan op de kritiek want dan wordt het een wedstrijd. Maar je kan zeggen dat haar gedrag ervoor zorgt dat je een naar gevoel krijgt als je haar tegenkomt.

Je zegt dat je het niet prettig vindt dat zij je voortdurend naar beneden haalt en je vraagt of ze daarmee wil stoppen. Omdat ze je humeur verpest op die manier.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
fitch schreef:
21-06-2019 02:23
Volgens mij heb je een paar issues waar je mee aan de slag moet. Als het een broer was, was het wel oké om een potje te matten? Zet de familiebanden wel op scherp!

Ik heb het idee dat je IQ en EQ niet helemaal in lijn lopen?!?
Het is meer dat ik het alleen in gedachte heb soms van hoe naar kan je zijn, dat ik denk anders veranderd ze nooit. Maar eerlijk gezegd, denk ik niet dat dit gaat veranderen vanzelf. Is heel lang bezig, natuurlijk doe ik haar niks aan.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
21-06-2019 02:32
Ik vind jullie relatie van 2 kanten niet gezond klinken. Zij weet blijkbaar precies wat jouw zwakke plekken zijn en is niet bang om ze tegen jou te gebruiken. Jij kijkt neer op je zus maar hebt ook niet de ballen om tegen haar in te gaan.

Ik snap niet dat mensen hier zeggen dat TO te lief is. Hij typt nota bene dat hij van zijn zus walgt maar nog wel heel slaafs haar scriptie gaat maken. Dat is toch niet lief? Dat vind ik meer zacht ei-ig.

Dus TO kweek wat ruggengraat, besef dat familierelaties complex zijn, geniet van je tijd in het buitenland en kijk dan als je terug komt hoe de zaken ervoor staan. Je hoeft je echt niet te laten beledigen door haar en als ze dat wel doet, dan neem je afstand van haar. Je kunt haar acties misschien niet veranderen, maar wel die van jezelf.

Nog wel 1 vraag: hoe staan je ouders hierin?
Om eerlijk te zijn: ik kijk niet op haar neer. Het is meer zo dat ik denk van, waarom zeg je dit en dat als je zelf niks hebt kunnen bereiken? Het maakt me niet uit, zolang iemand maar gelukkig is. Dit speelt al 10 jaren...
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
21-06-2019 08:46
Dat kan je dan toch wel tegen haar zeggen. Je kan beter niet inhoudelijk ingaan op de kritiek want dan wordt het een wedstrijd. Maar je kan zeggen dat haar gedrag ervoor zorgt dat je een naar gevoel krijgt als je haar tegenkomt.

Je zegt dat je het niet prettig vindt dat zij je voortdurend naar beneden haalt en je vraagt of ze daarmee wil stoppen. Omdat ze je humeur verpest op die manier.
Dit is een goede opmerking, maar ik ben bang dat ze me hier weer op gaat pakken. Op kwetsbaarheid als ik dit zeg of dat ze me uitlacht. Zoiets, dat heeft zij echt in zich. Maar dit zou wel iets kunnen zijn..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven