Autisme kenmerken

04-07-2019 15:08 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik liep een tijdje bij een ander psychiater/psycholoog,waar ik eerst getest werd en daaruit kwam dat ik BDD heb, dat wist ik al.Maar ook uit de test kwam dat ik ook autisme kenmerken heb,dat zou nog verder onderzocht worden,maar dat is nooit gedaan.Betekent dat dan dat ik alleen de kenmerken heb of dat ik echt autisme kan hebben.De enige kenmerk die ik zie bijmezelf is dat ik geen contacten kan maken en angstig ben tussen groepenb mensen,maar dat is toch niet genoeg om die diagnose te hebben lijkt mij?
Alle reacties Link kopieren
Wat naar, BDD is een hele vervelende stoornis. Wat sociale gevolgen heeft en uiteraard angsten. Dus nee je hoeft niet meteen ook autisme te hebben.
Dat kan ook een angststoornis zijn, maar wij mogen geen diagnoses stellen.

Ik heb ADHD en soms overlappen kenmerken van autisme met ADHD, het kunnen dus ook alleen kenmerken zijn.
Alle reacties Link kopieren
Elk mens heeft kenmerken van autisme maar lang niet elk mens heeft daar last van. Sommige mensen hebben meer kenmerken. Hoe meer kenmerken van autisme je hebt hoe meer last je er van kan hebben. Je moet een bepaalde hoeveelheid kenmerken hebben en het moet ook nog voor een bepaalde hoeveelheid bepalend zijn in je leven om een diagnose in het autistisch spectrum te krijgen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Muisje_37 schreef:
04-07-2019 15:08
Betekent dat dan dat ik alleen de kenmerken heb of dat ik echt autisme kan hebben.
Kan, hoeft niet. Ik zou het diagnosticeren aan de behandelaar laten.
Alle reacties Link kopieren
http://3.bp.blogspot.com/_D7xjmF7w_AM/S ... Image1.jpg

Zie deze afbeelding.

Bovenaan mensen met klassiek autisme en onderaan mensen zonder autisme. Toch hebben ze overeenkomstige kenmerken die binnen het autistisch spectrum vallen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ja Ik dacht ook meer aan een angstoornis,want ik heb veel last van angsten.Ik ga het toch nog even vragen of het dan verder kan onderzocht worden die diagnose.
Het kan best dat je kenmerken hebt van autisme, maar niet genoeg om de diagnose te kunnen stellen.
Het zou ook kunnen dat je wel voldoende kenmerken hebt om de diagnose te stellen, maar daar is uitgebreid verder onderzoek voor nodig.

Autisme en angststoornissen komen vaak samen voor, maar dat hoeft natuurlijk niet. Veel mensen zonder autisme zijn sociaal angstig en zeker met BDD is sociale angst niet vreemd. Autisme heeft een hoop kenmerken die los staan van angst, waar je niets over zegt in je openingspost. Wij kunnen zo niet inschatten of daar bij jou sprake van is.

Ben je op dit moment in behandeling? Dan kun je dit gewoon bespreken met je hulpverlener en aangeven dat je graag meer duidelijkheid wilt over wel of geen autisme.
Niet ieder persoon met de diagnose ASS heeft dezelfde klachten. ASS is nl. een spectrumstoornis. Daarnaast kan er zgn. comorbiditeit, d.w.z. overlap zijn met andere ziektebeelden uit DSM -V, het handboek van de psychiatrie.
Ik adviseer je om uitsluitend op de diagnose van je behandelaar af te gaan. Mocht je het niet vertrouwen, dan kun je altijd nog om een second opinion vragen van een andere psychiater of GZ-psycholoog.

Op de site
https://www.autisme.nl/over-autisme/wat-is-autisme/
kun je meer informatie vinden.

Wat is autisme?
Ruim 1% van de Nederlanders, ongeveer 200.000 mensen, heeft autisme. Het aantal mensen dat te maken heeft met autisme – zoals ouders, broers, zussen, partners, leraren en zorgverleners – is vele malen groter.
Volgens psychiater en hoogleraar autisme Wouter Staal kan autisme het beste worden omschreven als verzamelnaam voor gedragskenmerken die duiden op een kwetsbaarheid op de volgende gebieden: sociale interactie, communicatie, flexibiliteit in denken en handelen en het filteren en integreren van informatie.
Wetenschappers wereldwijd doen al jaren volop onderzoek naar autisme. Desondanks is nog altijd onbekend wat autisme nou precies is. Ook bestaat er geen ‘biomarker’ – zoals een bloed- of DNA-test – waarmee autisme objectief kan worden vastgesteld.
Toch is er ook al veel wél bekend, bijvoorbeeld over de problemen waar mensen met autisme tegenaan kunnen lopen en wat hun sterke eigenschappen zijn.
Ook is duidelijk dat autisme grote invloed heeft op iemands leven. Onder andere doordat informatie door mensen met autisme op een andere manier wordt verwerkt in de hersenen. Daarbij gaat het ook om informatie die binnenkomt via de zintuigen; vaak is er sprake van sensorische over- of ondergevoeligheid.
De diagnose autisme wordt gesteld op basis van gedragskenmerken. De meeste mensen met autisme hebben een normale tot hoge intelligentie. Naar schatting 30 % heeft een verstandelijke beperking.
Sociale intuïtie
Autisme kan op veel verschillende manieren tot uiting komen, daarom spreekt het psychiatrisch handboek DSM-5 van een Autisme Spectrum Stoornis (ASS). Eerdere versies van dit handboek spraken nog van afzonderlijke autismediagnoses zoals de Autistische Stoornis, de Stoornis van Asperger en de Pervasieve Onwikkelingsstoornis niet anderszins omschreven (PDD-NOS).
Sterke punten die vaak in verband worden gebracht met autisme zijn onder andere: oog voor detail, analytisch denken, eerlijkheid, loyaliteit en technisch inzicht. Op sociaal gebied ondervinden veel mensen met autisme echter regelmatig problemen. Hun ‘sociale intuïtie’ lijkt niet goed (of anders) ontwikkeld.
Overgangsperioden
Autisme kan invloed hebben op alle levensterreinen, in alle levensfasen. De mate waarin is sterk individueel bepaald en hangt vaak ook af van de levensfase waarin iemand verkeert. Met name tijdens overgangsperioden hebben mensen met autisme een relatief grote kans om vast te lopen als zij niet tijdig de juiste begeleiding krijgen. Voorbeelden zijn de overgang van basis- naar voortgezet onderwijs of van onderwijs naar stage/ werk.
70% van de mensen met autisme kampt op enig moment in zijn leven met klachten als een stemmingsstoornis/depressie, een angst- en/of dwangstoornis, posttraumatische stress-stoornis (ptss), burn-out of een persoonlijkheidsstoornis. Bij de algemene bevolking is dit 40%.
Ook ADHD en epilepsie komen relatief vaak voor bij mensen met autisme.
suzyqfive schreef:
04-07-2019 15:35
http://3.bp.blogspot.com/_D7xjmF7w_AM/S ... Image1.jpg

Zie deze afbeelding.

Bovenaan mensen met klassiek autisme en onderaan mensen zonder autisme. Toch hebben ze overeenkomstige kenmerken die binnen het autistisch spectrum vallen.
Ah, de bekende streepjescode :-) Die ook niet altijd klopt. Mijn dochter heeft een bovengemiddeld goed taalgevoel, gevoel voor humor, taalgrapjes, een uitblinker op dat gebied. En toch de diagnose PDD-NOS. Haar vader met hetzelfde taalgevoel, maar net wat volhardender in het irritante verhalen vertellen waar niemand naar luistert (haha, sorry), heeft wel asperger (oude diagnoses nu is het allemaal ASS natuurlijk). Wat ze gemeen hebben is dat ze het moeilijk trekken als er iemand een grapje ‘ten koste van hen’ maakt. Dat hoeft helemaal geen gemene pestgrap te zijn, maar ze trekken zich alles enorm en persoonlijk aan.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
04-07-2019 15:31
Elk mens heeft kenmerken van autisme maar lang niet elk mens heeft daar last van. Sommige mensen hebben meer kenmerken. Hoe meer kenmerken van autisme je hebt hoe meer last je er van kan hebben. Je moet een bepaalde hoeveelheid kenmerken hebben en het moet ook nog voor een bepaalde hoeveelheid bepalend zijn in je leven om een diagnose in het autistisch spectrum te krijgen.
+1
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
04-07-2019 16:26
Ah, de bekende streepjescode :-) Die ook niet altijd klopt. Mijn dochter heeft een bovengemiddeld goed taalgevoel, gevoel voor humor, taalgrapjes, een uitblinker op dat gebied. En toch de diagnose PDD-NOS. Haar vader met hetzelfde taalgevoel, maar net wat volhardender in het irritante verhalen vertellen waar niemand naar luistert (haha, sorry), heeft wel asperger (oude diagnoses nu is het allemaal ASS natuurlijk). Wat ze gemeen hebben is dat ze het moeilijk trekken als er iemand een grapje ‘ten koste van hen’ maakt. Dat hoeft helemaal geen gemene pestgrap te zijn, maar ze trekken zich alles enorm en persoonlijk aan.
Het is ook maar illustratief natuurlijk ;)
Mijn ex, geen autist, kon ook niet tegen dat soort grapjes, die is dan weer erg gepest vroeger.

Het moeilijk zelf tot ontwikkelingsstappen komen vind ik wel een passende voor veel mensen met autisme. Een nieuwe stap past niet in het ‘hokje’ of ‘mapje’.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het belangrijk om te weten of je de diagnose hebt of alleen wat kenmerken?
Uiteindelijk gaat er erom dat je weet waar je tegenaan loopt en dat je daarmee om kunt gaan.
.
MinkeDeWit schreef:
04-07-2019 16:26
Ah, de bekende streepjescode :-) Die ook niet altijd klopt. Mijn dochter heeft een bovengemiddeld goed taalgevoel, gevoel voor humor, taalgrapjes, een uitblinker op dat gebied. En toch de diagnose PDD-NOS. Haar vader met hetzelfde taalgevoel, maar net wat volhardender in het irritante verhalen vertellen waar niemand naar luistert (haha, sorry), heeft wel asperger (oude diagnoses nu is het allemaal ASS natuurlijk). Wat ze gemeen hebben is dat ze het moeilijk trekken als er iemand een grapje ‘ten koste van hen’ maakt. Dat hoeft helemaal geen gemene pestgrap te zijn, maar ze trekken zich alles enorm en persoonlijk aan.
Voor pdd-nos is dan ook geen streepjescode te maken. Het is een restcategorie met daarom een enorme variatie. (Dat weet je vast als je dochter het heeft, maar meer voor TO's beeld.)
Ze hebben niet voor niets al die aparte diagnoses losgelaten en er een algemene autismespectrumstoornis van gemaakt. Er is zoveel overlap tussen de aparte diagnoses, en variatie binnen de aparte diagnoses, dat het onderscheid onhoudbaar is.
mandylion schreef:
04-07-2019 17:25
Waarom is het belangrijk om te weten of je de diagnose hebt of alleen wat kenmerken?
Uiteindelijk gaat er erom dat je weet waar je tegenaan loopt en dat je daarmee om kunt gaan.
Deels met je eens. Psycholoog die niet per se voorstander is van diagnoses, hier ;)
Voor een behandeling is een diagnose dan wel weer van groot belang, en voor de acceptatie van eventuele beperkingen vaak ook.
Alle reacties Link kopieren
mandylion schreef:
04-07-2019 17:25
Waarom is het belangrijk om te weten of je de diagnose hebt of alleen wat kenmerken?
Uiteindelijk gaat er erom dat je weet waar je tegenaan loopt en dat je daarmee om kunt gaan.
Omdat ik mijn gedrag gewoon niet vaak zie,Ik zit er gewoon heel erg mee dat ik geen contacten kan maken,en vraag me gewoon af hoe dat kan.
Alle reacties Link kopieren
Muisje_37 schreef:
04-07-2019 22:16
Omdat ik mijn gedrag gewoon niet vaak zie,Ik zit er gewoon heel erg mee dat ik geen contacten kan maken,en vraag me gewoon af hoe dat kan.
Een diagnose is niets meer of minder dan een verzameling van gedragskenmerken. Het geeft geen verklaring van het gedrag.

Maar goed, ik snap ergens ook wel dat het een soort kapstok kan zijn. Hopelijk kun je uiteindelijk voor jezelf stappen in de goede richting zetten.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven