Mijn vriendin is mogelijk misbruikt, help!

06-07-2019 09:18 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, wellicht wat vreemd, een berichtje van een man op het Viva Forum maar ik hoop hier wat meningen te kunnen verzamelen over een groot probleem.
Sinds enkele maanden heb ik een ontzettend leuke en mooie relatie met mijn vriendin. We praten veel en hebben geen geheimen voor elkaar. Na een paar weken vertelde ze me dat ze onder behandeling van een psycholoog stond en sind langere tijd met een "burnout" ziek thuis zat.
Ze kon en kan het probleem niet goed beschrijven maar uit testen is gebleken dat ze een lichte vorm van borderline heeft.
Om een lang verhaal kort te maken, ik maak me enorme zorgen. Haar band met haar familie (vader en moeder en broer) is behoorlijk verstoord, haar vader controleerd haar bijna dagelijks en dit lijkt behoorlijk obsessief en zet haar enorm onder druk.
Haar broer heeft enkele jaren geleden psychische problemen gehad en heeft toen aan haar opgebiecht dat hij sexueel misbruikt is door hun vader echter heeft dat verhaal later weer ingetrokken en dacht dat hij deze beschuldigingen onterecht geuit had daar hij op dat moment enorm veel psychische problemen had.
Van de week vroeg ik haar of dat een mogelijkheid zou zijn en of dat niet een paar zwaarwegende problemen zou kunnen verklaren, veel uit haar jeugd lijkt te zijn "uitgewist" en ze kan zich weinig herinneren.
Ze vertelde me dat ze het niet weet maar zich wel wist te herinneren dat haar vader haar ooit zijn geslachtsdeel heeft laten zien en heeft laten zien hoe een man de voorhuid terug kon rollen. Educatie? Of toch meer?
Nou werd het dus echt bizar toen ze vertelde me dat zij dat moest doen bij hem!
Voor mij volstrekt onacceptabel en dit zet alles in een heel vreemd daglicht. Ik bedoel, welke vader doet zoiets bij zijn dochter? Ik ben zelf geen vader maar vind dat op zijn minst gezien "heel vreemd" en in mijn ogen onacceptabel gedrag.
Ik zit hier dus echt mee in mijn maag en weet echt niet wat ik hiermee moet!
Ik weet natuurlijk niet of dit ook echt gebeurd is maar het geeft me een erg onrustig gevoel.
waarom geeft het jou een onrustig gevoel? je vriendin is in behandeling, laat haar therapie daar plaatsvinden
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt me een onderwerp voor haar behandelaar.
Jij bent niet haar behandelaar, dus wees een partner, maar ga niet hobbyen met dit soort zaken.
Alle reacties Link kopieren
Jij hoeft er niks mee. Je vriendin is in behandeling en als het zo is, heeft ze genoeg aan zichzelf.

Het lijkt me onzinnig dat iemand jou moet helpen met andermans trauma. Laat therapie over aan de deskundige en zorg goed voor haar. All you can do.
Alle reacties Link kopieren
Jij moet hier helemaal niks mee.
Alle reacties Link kopieren
Je onrust lijkt op sensatie trouwens.
Bestaat er een lichte vorm van borderline? :wtf:
Het is nog altijd erger voor haar dan voor jou.
Laat de behandeling aan haar therapeut over en gedraag je als haar vriend.
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze dit ook besproken met haar behandelaar? Daar zou ik wel op aandringen. Verder zou ik er voor haar proberen te zijn zonder in de rol van de behandelaar te kruipen.
Alle reacties Link kopieren
Voor het geval dat dit een serieus topic is : zorg er in ieder geval voor dat je haar niet belast met jouw gevoelens hierover.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Help??!! Jij/ wij moeten helpen?! Ze is toch onder behandeling van een deskundige? Wat dacht jij te kunnen doen voor haar?
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
06-07-2019 10:26
Bestaat er een lichte vorm van borderline? :wtf:
Ja. Nagenoeg alle psychische stoornissen bestaan op een spectrum en kun je dus in sterkere of minder sterke mate hebben. Ik zou zelfs erg benieuwd zijn of er een stoornis is waarbij dat níet zo is, die je alleen maar wel of niet hebt, als een aan-uit-knop. Volgens mij is het nooit zo binair
Alle reacties Link kopieren
Je had je hier nooit mee mogen bemoeien. Dit is iets wat ze met haar behandelaar moet spreken en hij kan de middelen aanleveren om eventueel misbruik te verwerken.

Dus TO stop met wroeten in haar verleden en wees haar partner.
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
06-07-2019 10:26
Bestaat er een lichte vorm van borderline? :wtf:
Tuurlijk, is toch net als alle andere persoonlijkheidsstoornissen en karaktertrekken een glijdende schaal. Hij bedoelt denk ik dat de dynamiek relatief mild is en de emotieregulatie redelijk intact.
Alle reacties Link kopieren
En voor als je je afvraagt wat normaal is. Ik heb het geslachtsdeel van mijn vader ook wel eens gezien. Mijn vader heeft nooit laten zien hoe hij zijn voorhuid terug kan rollen. Ook niet uit educatie. Ik heb het ook nooit aangeraakt maar was toeval dat ik het zag als hij uit de douche kwam ofzo. En alleen heel jong. Mijn vader was er zelf toch wel ongemakkelijk onder en wilde het liever niet. Ook nooit samen gedoucht ofzo. Natuurlijk komt er ook een moment dat het voor een dochter ongemakkelijk is maar dat is mijn vader absoluut voor geweest.

Mijn jonge dochter doucht wel eens samen met mijn vriend. Weet dat hij een piemel heeft en ziet die ook. Weet ook dat papa niet wil dat ze hem aanraakt en dat papa's en andere jongens daar nu eenmaal mee plassen en meisjes daarvoor een klein plasgaatje hebben. Zodra dit voor een van de twee ongemakkelijk wordt stoppen we hiermee. Ik weet niet vanaf welke leeftijd dat zal zijn eigenlijk.

Ik weet niet of dit de 'normale' manier is verder.
duizel wijzigde dit bericht op 06-07-2019 10:40
Reden: Verduidelijken
2.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Om het misschien wat duidelijker te maken, de therapie loopt niet hiervoor, niemand weet dit dus ook haar therapeut niet.....
Alle reacties Link kopieren
radeloosnl schreef:
06-07-2019 10:40
Om het misschien wat duidelijker te maken, de therapie loopt niet hiervoor, niemand weet dit dus ook haar therapeut niet.....
En toch moet je hier niks mee.
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
06-07-2019 10:39
En voor als je je afvraagt wat normaal is. Ik heb het geslachtsdeel van mijn vader ook wel eens gezien. Mijn vader heeft nooit laten zien hoe hij zijn voorhuid terug kan rollen. Ook niet uit educatie. Ik heb het ook nooit aangeraakt maar was toeval dat ik het zag als hij uit de douche kwam ofzo. En alleen heel jong. Mijn vader was er zelf toch wel ongemakkelijk onder en wilde het liever niet. Ook nooit samen gedoucht ofzo. Natuurlijk komt er ook een moment dat het voor een dochter ongemakkelijk is maar dat is mijn vader absoluut voor geweest.

Mijn jonge dochter doucht wel eens samen met mijn vriend. Weet dat hij een piemel heeft en ziet die ook. Weet ook dat papa niet wil dat ze hem aanraakt en dat papa's en andere jongens daar nu eenmaal mee plassen en meisjes daarvoor een klein plasgaatje hebben. Zodra dit voor een van de twee ongemakkelijk wordt stoppen we hiermee. Ik weet niet vanaf welke leeftijd dat zal zijn eigenlijk.

Ik weet niet of dit de 'normale' manier is verder.
Snap ik helemaal maar ik vindt het feit dat je je dochter vraagt dit bij hem te doen nogal schokkend eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
radeloosnl schreef:
06-07-2019 10:40
Om het misschien wat duidelijker te maken, de therapie loopt niet hiervoor, niemand weet dit dus ook haar therapeut niet.....
Als je in therapie bent mag je ook andere dingen bespreken dan waarvoor je in eerste instantie om therapie bent gekomen. Mijn ervaring is wel dat therapeuten wel vragen hoe dingen in je jeugd zijn gegaan.
Ben jij tegen vriendin begonnen over seksueel misbruik of zij tegen jou?
Alle reacties Link kopieren
Je probeert haar te helpen. Dat snap ik want je geeft om haar. Toch denk ik dat jij niet diegene bent die hierin te diep moet gaan wroeten. Vraag haar om dit wel te bespreken met haar behandelaar.
Alle reacties Link kopieren
radeloosnl schreef:
06-07-2019 10:43
Snap ik helemaal maar ik vindt het feit dat je je dochter vraagt dit bij hem te doen nogal schokkend eerlijk gezegd.
Ik ken mensen van zeer nabij die nog wel schokkendere dingen mee hebben gemaakt en daar behoorlijk goed mee om kunnen gaan, daar gewoon geen last van hebben. Dat kan hè?
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
06-07-2019 10:43
Als je in therapie bent mag je ook andere dingen bespreken dan waarvoor je in eerste instantie om therapie bent gekomen. Mijn ervaring is wel dat therapeuten wel vragen hoe dingen in je jeugd zijn gegaan.
Ben jij tegen vriendin begonnen over seksueel misbruik of zij tegen jou?
Zij is er over begonnen nadat ze het verhaal van haar broer vertelde. Ik vroeg toen of dat echt gebeurd was en hebben over haar broer gesproken en zij vertelde toen dat ze het niet weet maar zich wel heel ongemakkelijk voelt en zelf vermoedt dat hier in het verleden wel "dingen" zijn gebeurd. Ze wist zich dit voorval te herinneren en vroeg mij of dat "normaal" was. En heb mijn mening toen gegeven...
Verder begrijp ik echt heel goed dat ik geen therapeut ben en wil me daar ook niet actief mee gaan bemoeien, mijn "help" was dus eerder gericht op de vraag wat ik daarmee moet...
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
06-07-2019 10:47
Ik ken mensen van zeer nabij die nog wel schokkendere dingen mee hebben gemaakt en daar behoorlijk goed mee om kunnen gaan, daar gewoon geen last van hebben. Dat kan hè?
Dat kan inderdaad, mensen zijn verschillend, wat voor de 1 schokkend is is voor de ander normaal. Maar ik geloof wel dat als een vader zijn dochter vraagt even zijn voorhuid naar achteren te schuiven dat je dan wel een probleem hebt! Dat andere mensen dat misschien "normaal" vinden kan, maar ik vindt dit verwerpelijk...
radeloosnl schreef:
06-07-2019 10:40
Om het misschien wat duidelijker te maken, de therapie loopt niet hiervoor, niemand weet dit dus ook haar therapeut niet.....

Dan is het aan haar om dat met haar therapeut te bespreken. Met er nu in te gaan zitten prikken doe je alleen maar kwaad.

Wel opvallend trouwens, mannen die hier voor hun vriendin komen schrijven hebben zo goed als dezelfde schrijfstijl.
RikM schreef:
06-07-2019 10:26
Bestaat er een lichte vorm van borderline? :wtf:
Ja. Ook borderline komt in gradaties (net als bijv autisme). Iemand kan meer last hebben van borderlinetrekken dan een ander.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven