Onbehouwen kritiek leren negeren

11-07-2019 09:42 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zou graag willen leren om me minder aan te trekken van onbehouwen, grove kritiek. Ik trek me zoiets altijd enorm aan en lig vervolgens lang te piekeren, voel me aangevallen en kan het niet van me afzetten. Zoals de volgende situatie (om een beeld te geven van wat ik bedoel):

Ik kreeg na afloop van een diplomauitreiking, waar ik een geslaagde had toegesproken, zware kritiek van de vader van de geslaagde. Mijn woorden hadden de dag verpest, ik was een slechte leraar en ik begreep er helemaal niks van. Je kunt er over twisten of die vader gelijk had, ik had mijn tekst in ieder geval oprecht bedoeld en stond er volledig achter. Die feedback kreeg ik naderhand ook van een collega (niks van aantrekken; ze hebben niet begrepen wat je bedoelde). Maar de onbehouwen manier waarop de vader mij benaderde bleef in mijn hoofd zitten, waardoor ik er de hele avond en halve nacht over heb liggen piekeren. Ik trek me zo’n situatie veel te veel aan.

Ik zou graag willen leren hoe ik beter met dit soort situaties/personen kan omgaan en het beter van me af kan laten glijden. Heeft iemand tips voor goede zelfhulpboeken of suggesties voor een goede coach/trainer op dit gebied in de regio Delft, Rotterdam, Den Haag?

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend naar voor je, wellicht is mindfullness iets voor je? Het heeft mij geholpen om dingen meer te laten zijn zoals ze zijn en door het mediteren krijg ik ook wat meer rust in je hoofd. Het klinkt wat zweverig maar de cursus heeft mij veel gebracht.
Ik geloof niet dat je zoiets kan aanleren door zelfhulpboeken maar dat fysieke begeleiding veel beter is.
Alle reacties Link kopieren
'zo vindt u dat, en wat vindt u van hoe u zelf een boodschap brengt?' gaat ie dan gewoon door dan trek je een wenkbrauw op en zegt 'nou wat jammer, sorry ik heb nog veel te doen maar succes hoor' en wegwandelen...

zoiets?
Lorem Ipsum
Dat herken ik wel, dat opmerkingen zo kunnen blijven hangen, de enige opmerking die ik daarover naar jou kan maken is laat het bij degene die de opmerking maakt. Zeker als je weet dat het niet iets is wat je je moet aantrekken...

Meestal ben ik het wel weer snel kwijt, en als het echt blijft hangen dan is het misschien toch iets om over na te denken. In jouw voorbeeld geval, misschien is het handig om de volgende keer bij zo’n leerling precies het zelfde te zeggen met andere woorden? Soms kun je nl ook van onbehouwen feedback iets leren... niet iedereen is even tactisch. ;-) los van het feit dat oeijoeijoei, kom niet aan mijn kind hè.. in veel gevallen ook nog eens, ouders zien hun kinderen echt anders dan leerkrachten of andere... maar dit is dan specifiek over je voorbeeld... ik snap dat het ook in ander situaties voorkomt.
turquasi schreef:
11-07-2019 09:55
'zo vindt u dat, en wat vindt u van hoe u zelf een boodschap brengt?' gaat ie dan gewoon door dan trek je een wenkbrauw op en zegt 'nou wat jammer, sorry ik heb nog veel te doen maar succes hoor' en wegwandelen...

zoiets?
:proud: Zo zou ik reageren!
turquasi schreef:
11-07-2019 09:55
'zo vindt u dat, en wat vindt u van hoe u zelf een boodschap brengt?' gaat ie dan gewoon door dan trek je een wenkbrauw op en zegt 'nou wat jammer, sorry ik heb nog veel te doen maar succes hoor' en wegwandelen...

zoiets?

Prachtige reactie.... alleen, als ik voor mezelf spreek, kan ik ook overdonderd worden, en bedenk ik me 5 minuten te laat deze opmerking. En ik ben niet op mijn mondje gevallen, in het algemeen, maar ik kan wel degelijk overdonderd worden, zeker als ik het niet aan zie komen... in het voorbeeld van TO denk ik ook dat ze het niet aan zag komen, omdat ze weloverwogen het praatje voor haar leerling heeft voorbereid (neem ik ff aan) niet bedacht dat het ook verkeerd kon vallen. Ik zou ook van slag zijn en gaan twijfelen of ik het niet beter had kunnen doen, (nog los van of dat dan terecht zou zijn..)
Bij onbehouwen kritiek stel ik me eerlijk gezegd wat anders voor dan een vader die teleurgesteld is in de examenspeech over zijn kind. Ik vind het niet meer dan logisch dat je daar even mee zit. Hij kan het lomp hebben gebracht, maar het is wel belangrijk om te weten.

En ik zou dat ook niet aan mezelf willen veranderen, want dit is iets waar ik dan een volgende keer op zou willen letten. Als de mensen voor wie een praatje is bedoeld niet begrijpen hoe je het bedoelt, dan is dat iets om over na te denken.

Maar op zich raakt kritiek mij meestal niet zo, zeker als ik het zelf anders zie, zoals TO. Tja, iets is niet helemaal goed gegaan of iemand is het niet met me eens. Jammer, volgende keer beter.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 11-07-2019 10:09
6.21% gewijzigd
Misschien trek je het je zo aan omdat je voor je idee geen goed weerwoord weet.
Zo iemand dumpt negativiteit bij je en mij helpt het als ik het niet 'aanneem' of weer terugleg waar het hoort.
In dit geval zou ik het wel erg vinden dat een leuk moment ook voor het gezin van de geslaagde zo voor hen aanvoelt.
Ik kies dan dat uit als leermoment voor mezelf en omdat dat mijn bedoeling niet was, bied ik daarvoor mijn excuus aan.
Dat iemand zich niet zo goed kan uitdrukken trek ik me dan niet zo aan verder.
Ik zou proberen me 'boven' de situatie te plaatsen, het gaat om de geslaagde, die moet een leuke avond hebben.
Dus dat zou ik proberen vanuit verbazing 'goh zo heb ik dit niet bedoelt, kunt u uitleggen wat ik dan precies heb gezegd waar u zo boos om bent.
.....
Goh wat jammer, ik zie dat dit u raakt en het is de bedoeling dat dit een leuke avond was. Dus mijn excuses over hoe dit is overgekomen'.
Zo hou je controle, jij bepaalt hoe je met het verhaal omgaat en dan handel je het af.
Ik ga zelf piekeren als er nog 'wat ligt'.
Maar dit soort dingen kun je in een paar minuten uitspreken.
Als iemand dan nog zeurt of doorgaat kun je het afkappen, dat is dan van diegene en kun jij niet oplossen.
turquasi schreef:
11-07-2019 09:55
'zo vindt u dat, en wat vindt u van hoe u zelf een boodschap brengt?' gaat ie dan gewoon door dan trek je een wenkbrauw op en zegt 'nou wat jammer, sorry ik heb nog veel te doen maar succes hoor' en wegwandelen...

zoiets?
Ik vind dit juist geen goede reactie. Als je mij kwetst is het niet aan jou te bepalen hoe ik daarop mag reageren.
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
11-07-2019 09:55
'zo vindt u dat, en wat vindt u van hoe u zelf een boodschap brengt?' gaat ie dan gewoon door dan trek je een wenkbrauw op en zegt 'nou wat jammer, sorry ik heb nog veel te doen maar succes hoor' en wegwandelen...

zoiets?
De vader geeft aan dat zijn dag verpest is door de woorden van to.
De vader geeft aan dat to er helemaal niets van heeft begrepen.

Hele stevige kritiek dus die je niet zomaar uit op de diploma uitreiking van je kind.

Die ouders voelen zich totaal niet serieus genomen door to.

Als to dan gaat reageren op de manier die jij zegt dan zou het wel eens helemaal uit de hand kunnen lopen.

Van zo'n reactie zou in ieder geval mijn bloed gaan koken.

Dan wordt er wel geklaagd over toenemende agressie tegen leerkrachten. Maar als to zo zou reageren dan zou ze dat wat mij betreft zelf uitgelokt hebben.

Hoe je het ook wend of keert to heeft deze familie op een belangrijke dag, namelijk de diploma uitreiking een rot gevoel gegeven.

In plaats van te willen leren hoe ze de kritiek naast zich neer kan leggen zou ze beter kunben leren om op zo'n manier te communiceren met ouders dat je niet de diploma uitreiking van hun kind verpest
Alle reacties Link kopieren
Ik weet natuurlijk niet wat je gezegd hebt. Maar ik heb als ouder ook een zeer nare ervaring met een diploma-uitreiking. Mijn zoon was een doorsnee leerling, hij lag goed bij de meeste mensen ook bij de meeste leraren. Kregen 7 jaar lang positieve feedback over hem. Blijkbaar had 1 leraar de pest aan hem en net die werd uitgekozen om hem toe te spreken (er was steeds een andere docent die een aantal leerlingen toesprak).
Deze leraar had de gelegenheid aangegrepen om zijn gram te halen. Hij heeft mijn zoon totaal afgekraakt echt niet normaal. Verwijten waar ik hem totaal niet in herkende. Verschillende ouders waar hij wel over de vloer kwam kwam kwamen na afloop ontdaan naar me toe. Mede op hun aandringen ben ik er dan ook gelijk wat van gaan zeggen. De docent was er gelijk na zijn toespraakje vandoor (mijn zoon was niet het enige slachtoffer) om boze ouders te ontlopen denk ik, dus ik ben naar de afdelingsleider gegaan om te zeggen dat ik het geen stijl vond. Die zei wel sorry, maar ze kon er ook niks aan doen. Maar deze dag blijft voor altijd een nare herinnering. Ik wou nog steeds dat we gewoon lekker op vakantie waren gegaan en we het diploma hadden laten opsturen. Zoiets is toch echt wel een hoogtepunt in een ouderleven en ja onze dag was inderdaad net als van die vader volledig verpest.

Ik weet dus niet wat je gezegd hebt, maar als het zoiets was als in mijn voorbeeld, dan denk ik dat je je die kritiek gewoon aan moet trekken en ervan moet proberen te leren. Als het onterecht was (maar ja dat vond de leraar van mijn zoon waarschijnlijk ook) moet je toch proberen het naast je neer te leggen. Wel goed dat je hebt nagevraagd wat collega's ervan vonden, denk dat dat een goeie manier van ermee om gaan is. Als iedereen het onzin vindt zegt dat wel iets.
lattemachiato wijzigde dit bericht op 11-07-2019 10:16
8.74% gewijzigd
Het-groepje schreef:
11-07-2019 10:08
Ik vind dit juist geen goede reactie. Als je mij kwetst is het niet aan jou te bepalen hoe ik daarop mag reageren.
Precies, dit voorbeeld is wel even wat anders dan iemand die je verrot scheldt in het verkeer.
Alle reacties Link kopieren
Terugkwetsen zou ik geen goede reactie vinden. Ik zou de kritiek juist ter harte nemen, ook al is die niet prettig verwoord. Een diploma-uitreiking is een viering, een feestje. Een blijde aangelegenheid. Het is jammer als de geslaagde of zijn familie verdrietig worden van je lofrede. Ik zou dus niet op zoek gaan naar manieren om die kritiek naast je neer te kunnen leggen, maar juist bedenken waar het mis ging: als de personen om wie het feestje draait zich onprettig voelden, is het niet hun begrip dat tekort schoot, maar jouw woorden. Dat is pijnlijk om je te realiseren, denk ik, maar een diploma-uitreiking is geen opvoedkundige aangelegenheid, de mensen om wie het draait moeten het niet alleen snappen, maar zich ook in het zonnetje gezet voelen. Voor volgend jaar zou ik dát aanpassen.
Overigens kan netjes gebrachte kritiek ook blijven hangen. Misschien is dat wel gebeurd bij de ouders van het kind toen jij bijvoorbeeld stond te praten over de geslaagde die ondanks een zeer moeilijke thuissituatie door hard werken toch geslaagd was. Compliment voor kind, maar grove kritiek op ouders. Dat blijft dan bij de ander evengoed hangen.

Maar misschien heb je andere voorbeelden waar je mee zat?
Alle reacties Link kopieren
Klopt, Tessa44, ik was inderdaad overdonderd en had niet direct een passende reactie paraat. Dat de kritiek op zich wellicht terecht is is iets om over na te denken en mee te nemen als leerpunt.

Ik kan in ieder geval wel iets met de suggestie van Het-groepje; proberen de controle te houden door door te vragen en daardoor de negativiteit terug te leggen. Vind ik moeilijk maar bewustwording van de mogelijkheden die ik heb is stap 1!

Thanks voor de reacties. Het even van me afschrijven en suggesties krijgen helpt al enorm!
Alle reacties Link kopieren
Interessante reacties.

"Zo vind u dat en wat vind u van de manier waarop u dat brengt" reageert op de vorm.
Zéér terecht, want iemand loopt gewoon zijn emoties af te reageren. Hij is helemaal niet op zoek naar overeenkomsten, maar gewoon naar iemand om uit te schelden zodat hij zich weer beter voelt.

Excuses reageren op de inhoud. Dat heeft vrij weinig effect als de ander nog in de emotie zit. Bovendien zijn de excuses halfhartig: Het was echt goed bedoeld, alleen verkeerd opgevat. Hoe moet je daar excuses voor aanbieden?
Je zoekt eigenlijk begrip (en tijd om te bedenken of die man een punt heeft), en die kerel die zijn emoties niet onder controle heeft, geeft je geen van beide.
Dit pad heeft dus weinig zin.

Andere suggesties?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je gezegd over die leerling dan? Ik vind dat je bij een diploma-uitreiking een positieve draai moet geven aan je toespraak. Ook al was het een kut leerling, kun je toch zeggen dat je blij bent dat hij het jaar goed heeft afgerond en door mag naar ...vul in.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
11-07-2019 10:18
Overigens kan netjes gebrachte kritiek ook blijven hangen. Misschien is dat wel gebeurd bij de ouders van het kind toen jij bijvoorbeeld stond te praten over de geslaagde die ondanks een zeer moeilijke thuissituatie door hard werken toch geslaagd was. Compliment voor kind, maar grove kritiek op ouders. Dat blijft dan bij de ander evengoed hangen.

Maar misschien heb je andere voorbeelden waar je mee zat?
To, kan het zoiets geweest zijn? Bijvoorbeeld dat het een student was die er altijd hard voor moest werken of net met de hakken over de sloot is geslaagd. Dat je er iets (in jouw ogen) prijzend over hebt gezegd (dat je blij bent dat het harde werk beloond is of dat het fijn is dat diegene toch geslaagd is). Maar een ouder kan horen, Jantje is eigenlijk niet slim genoeg en moest daarom keihard werken voor een beetje resultaatof Pietje deed geen flikker is met een hoop mazzel geslaagd.

Misschien eens kritisch kijken naar wat je gezegd hebt?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
11-07-2019 11:15
To, kan het zoiets geweest zijn? Bijvoorbeeld dat het een student was die er altijd hard voor moest werken of net met de hakken over de sloot is geslaagd. Dat je er iets (in jouw ogen) prijzend over hebt gezegd (dat je blij bent dat het harde werk beloond is of dat het fijn is dat diegene toch geslaagd is). Maar een ouder kan horen, Jantje is eigenlijk niet slim genoeg en moest daarom keihard werken voor een beetje resultaatof Pietje deed geen flikker is met een hoop mazzel geslaagd.

Misschien eens kritisch kijken naar wat je gezegd hebt?
Goed punt. Maar wat doe je op zo'n moment dat iemand in de emotie zit? Want die geeft jou hier geen tijd voor en heeft geen ruimte voor nuances.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen probleem met kritiek, wel met onbehouwen kritiek en daar gaat dit topic over. Iemand die vooral boos wil zijn mag dat best maar dan ga ik daar geen aandacht aan besteden. Als iemand me wil uitleggen waarom hij/zij niet zo blij was met mijn woorden krijgt van mij juist weer alle tijd en zonodig excuses. Ik beloon alleen gepast gedrag. Verder hoeven we het niet eens te worden, soms zie je dingen gewoon fundamenteel anders en dat moet ook kunnen. Of de ander daar gelukkig mee is laat ik aan diegene, niet mijn taak hoor.
Lorem Ipsum
SteunEndeToeverlaet schreef:
11-07-2019 11:04
Interessante reacties.

"Zo vind u dat en wat vind u van de manier waarop u dat brengt" reageert op de vorm.
Zéér terecht, want iemand loopt gewoon zijn emoties af te reageren. Hij is helemaal niet op zoek naar overeenkomsten, maar gewoon naar iemand om uit te schelden zodat hij zich weer beter voelt.

Excuses reageren op de inhoud. Dat heeft vrij weinig effect als de ander nog in de emotie zit. Bovendien zijn de excuses halfhartig: Het was echt goed bedoeld, alleen verkeerd opgevat. Hoe moet je daar excuses voor aanbieden?
Je zoekt eigenlijk begrip (en tijd om te bedenken of die man een punt heeft), en die kerel die zijn emoties niet onder controle heeft, geeft je geen van beide.
Dit pad heeft dus weinig zin.

Andere suggesties?
Geef zelf eens een suggestie?
Ik zie het precies andersom turquasi, mij gaat het om wát iemand heeft gezegd of ik het me aantrek. Keurig verwoordde kritiek die ik onzin vind raakt mij minder dan onbeschofte kritiek waarin ik een kern van waarheid voel. En ja, dat iemand boos is kan ik niet verhelpen. Maar het is de inhoud die bij mij nasuddert. Niet het onbehouwene.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 11-07-2019 11:33
4.37% gewijzigd
turquasi schreef:
11-07-2019 11:28
Ik heb geen probleem met kritiek, wel met onbehouwen kritiek en daar gaat dit topic over. Iemand die vooral boos wil zijn mag dat best maar dan ga ik daar geen aandacht aan besteden. Als iemand me wil uitleggen waarom hij/zij niet zo blij was met mijn woorden krijgt van mij juist weer alle tijd en zonodig excuses. Ik beloon alleen gepast gedrag. Verder hoeven we het niet eens te worden, soms zie je dingen gewoon fundamenteel anders en dat moet ook kunnen. Of de ander daar gelukkig mee is laat ik aan diegene, niet mijn taak hoor.
Maar waarom niet?
Wat leer je iemand en wat leer jij door zo te oordelen en af te kappen op jouw normen? Ik ben hier echt benieuwd naar.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
11-07-2019 11:26
Goed punt. Maar wat doe je op zo'n moment dat iemand in de emotie zit? Want die geeft jou hier geen tijd voor en heeft geen ruimte voor nuances.
Om eerlijk te zijn als iemand tegen mij een verhaal houdt waarbij ik niet begrijp waar het over gaat, is mijn automatische reactie vaak: Wat bedoelt u/je? In mijn werk gebeurd het nogal een dat collega's/klanten iets komen vragen, en zelf weten ze dan waarover het gaat (klant A, onderdeel/factuur B/actie Q3), dus ik hoor vaak een onvolledig verhaal. Hierdoor rem ik het verhaal af en 9 van de 10 keer krijg ik meer details over waar we het over hebben. Maar dat is een reflex-antwoord, net zoals sommigen wat of hè zeggen.

turquasi schreef:
11-07-2019 11:28
Ik heb geen probleem met kritiek, wel met onbehouwen kritiek en daar gaat dit topic over. Iemand die vooral boos wil zijn mag dat best maar dan ga ik daar geen aandacht aan besteden. Als iemand me wil uitleggen waarom hij/zij niet zo blij was met mijn woorden krijgt van mij juist weer alle tijd en zonodig excuses. Ik beloon alleen gepast gedrag. Verder hoeven we het niet eens te worden, soms zie je dingen gewoon fundamenteel anders en dat moet ook kunnen. Of de ander daar gelukkig mee is laat ik aan diegene, niet mijn taak hoor.

Als je boos bent kom je vaak al een stuk meer onbehouwen over, zeker als je het niet verwacht. Zolang iemand niet aan het schelden is of zo, zie ik geen reden om met iemand in gesprek te gaan.
dianaf wijzigde dit bericht op 11-07-2019 11:51
34.79% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Het boek: Denk je sterk, van Fred Sterk geeft veel goeie inzichten en tips. Ook youtube filmpjes over assertiviteit kan ik je aanraden.
Ik kan me voorstellen dat zoiets je niet lekker zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven