Anonieme hulp ''instantie'' gezocht.

04-08-2019 23:35 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi.

Mijn zus voelt zich al een paar weken heel erg rot.
Ik heb haar gister een dagje mee uit ''ontspannen'' genomen, maar ze heeft bijna alleen maar zitten huilen.
Zelf weet ze niet wat er aan de hand is, ze geeft aan dat haar hoofd erg vol zit en niet weet waarom ze zich zo voelt omdat ze zoveel leuke dingen heeft, en zich nooit eerder zo heeft gevoeld.

In het begin heb ik al een keer geopperd om met iemand te gaan praten. Het lastige is alleen dat mijn familie, vooral mijn vader erg tegen dit soort dingen is. ''Kap met zielig doen en gewoon je schouders eronder''. Praten met een zielenknijper is al helemaal uit den boze. Ze wilt ergens heel graag met iemand praten maar is erg bang voor de reacties, of dat ze misschien een bekende zal tegenkomen, ze een dossier krijgt wat haar voor altijd zal achtervolgen etc. Gister gaf ze aan dat ze toch al wist wat diegene zou gaan zeggen, dat ze zich erover heen moet zetten en ze dat al probeerde. Praten heeft volgens haar ook weinig zin want daar verander je niks mee. Uitgelegd dat diegene dat echt niet zal zeggen, en ze door erover te praten hopelijk wat minder emoties erbij voelt en het een plekje kan geven en misschien tips kan krijgen wat ze kan doen als ze zich zo naar voelt of haar hoofd wat leger kan maken.

Ik ben online al een beetje opzoek gegaan naar een anonieme instantie. Vind vooral veel dingen via chat of persoon maar zou graag iemand voor haar vinden met wie ze persoonlijk kan praten. Alle tips zijn dus welkom.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon naar de huisarts gaan en om een verwijzing vragen.
Alle reacties Link kopieren
Is je zus minderjarig?
Waarom anoniem?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Wat ontzettend rot voor je zus een ook voor jou. Jullie vader klinkt niet als een fijne vader. Als je jezelf niet emotioneel mag ontwikkelen is de kans groot dat je een keer flink in de knoop zal raken.

Je zus kan alleen of met jou naar de huisarts gaan. Dat is vertrouwelijk en daar zal verder niemand iets van weten. Ze kan een doorverwijzing krijgen naar een psycholoog. Alles wat daar wordt besproken zal ook veilig zijn. Praten zal haar goed gaan doen. Misschien moeilijk en overweldigend in het begin, maar erg belangrijk voor haar verdere leven.

Ze kan ook anoniem bellen via de Luisterlijn. Dat heb ik ook wel eens gedaan en dat kan enorm opluchten en inzichten geven.
Alle reacties Link kopieren
Indien een psycholoog/huisarts een dossier aanmaakt, hoelang blijft dit bestaan?
anoniem_388945 wijzigde dit bericht op 05-08-2019 01:20
Reden: -
90.48% gewijzigd
Waar ben je bang voor bij een dossier opbouwen?
Denk zeker 15 jaar
Alle reacties Link kopieren
Een dossier bij de huisarts of psycholoog blijft bij de huisarts of psycholoog zolang jij nergens toestemming voor geeft. Waarom is dat eng?
En als je al toestemming geeft om het te delen is dat vaak tussen bijvoorbeeld huisarts en psycholoog. Ze gaan dit niet delen met een ouder of werkgever ofzo.

Bovendien mag je zelf aangeven dat je wil dat een dossier of iets uit een dossier eerder verwijdert wordt.

Dat je een psycholoog zielenknijper noemt zegt al iets over hoe er tegenaan gekeken wordt (door je vader). Jammer want het klinkt alsof je zus wel iemand kan gebruiken om alles even op een rijtje te zetten en rust in haar hoofd te creëren. Kan ook bij de praktijkondersteuner van de huisarts als het niet ''te groot' is.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, de luisterlijn.
Misschien is dat een eerste stapje voor je zus en dar ze ervaart dat er naar haar geluistert wordt, werkelijk geluisterd, zonder oordeel

https://www.deluisterlijn.nl/
Wellicht kan ze gebruik maken van 113, dat is ook een chat met mensen die er voor opgeleid zijn om over dit soort problemen te praten. Kan anoniem.
Alle reacties Link kopieren
depster schreef:
05-08-2019 07:14
Wellicht kan ze gebruik maken van 113, dat is ook een chat met mensen die er voor opgeleid zijn om over dit soort problemen te praten. Kan anoniem.
Dat is de zelfmoordpreventie lijn ..
k verwacht niet dat zus van TO daar direct bij gebaat is. Online/telefonisch is Sensoor dan een betere optie. Maar via de huisarts kan je ook laagdrempelig terecht bij de praktijk ondersteuner.
discover wijzigde dit bericht op 05-08-2019 07:31
18.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je zus meerderjarig is en geen gevaar voor zichzelf, hoeft niemand iets te weten over haar bezoekjes aan de psycholoog.

Dossiers worden over het algemeen na een jaar gesloten, en dan nog een bepaalde termijn bewaard.

En diegene gaat niet zeggen dat ze zich er overheen moet zetten. Ze krijgt tips om haar hoofd leeg te maken en om anders naar haar problemen te kijken.
Discover schreef:
05-08-2019 07:29
Dat is de zelfmoordpreventie lijn ik verwacht niet dat zus van TO daar direct bij gebaat is.
In een verleden heb ik daar ook hulp gezocht, toen ik geen suïcidale gedachtes had.
Je (medische) dossiers vallen onder het beroeps geheim. Niemand komt er ober te weten zonder toestemming van je zus.

Het klinkt alsof ze echt hulp nodig heeft. De huisarts lijkt mij echt de beste eerste stap.
Alle reacties Link kopieren
depster schreef:
05-08-2019 07:32
In een verleden heb ik daar ook hulp gezocht, toen ik geen suïcidale gedachtes had.
113 is een zelfmoord preventie hulpdienst. Uiteraard staat het een ieder vrij om hun hulpvraag waar dan ook neer te leggen maar persoonlijk zou ik dat ergens anders doen als je niet met zelfmoord(gedachten) zit. Er zijn zoveel mensen die zo diep zijn gevallen en die specifieke lijn hard nodig hebben. Er zijn talloze plekken om te praten over andere zaken dan zelfmoordproblematiek. Waarom dan de lijn 'bezet' houden.

Dus nee, het is niet verboden maar mijn keus zou het in het geval van TO zus niet zijn. (Met de beperkte informatie die we hebben)
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft overduidelijk het even heel erg zwaar, Jullie hebben thuis niet goed meegekregen hoe om te gaan wanneer het leven even wat tegenzit, of hoe je een goede balans in je leven kan hebben.

Wat is er mis dat er een medisch dossier aangemaakt wordt?

De moeilijkste stap is de eerste stap, laat je zus een afspraak maken bij de huisarts. Ze is echt niet uniek er zijn veel meer mensen met vergelijkbare problemen.

Studeert je zus of zit ze op school? Misschien kan ze een afspraak maken bij de studentenpsycholoog of decaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Sensoor kan ze telefonisch of via een chat benaderen.

Maar die gaan waarschijnlijk hetzelfde zeggen als iedereen hier;
- zielenknijpers bestaan niet. Zieltjeszuigers komen uit Harry Potter, en zijn een verzinsel van de schrijfster geweest om precies dat ellendige gevoel dat je zus nu heeft te omschrijven.
- er zijn mensen die je zus kunnen helpen. Psychologen kunnen dat. En, als je in Nederland woont, heeft een huisarts vaak een laagdrempelige hulpverlener, een praktijkondersteuner voor de geestelijke gezondheid (POH-GGZ). Die zeggen niet ‘kom er maar overeen’, maar gaan wel met haar op zoek naar hoe dat dan werkt, eroverheen komen.
- er is niet zoiets als ‘een dossier’. Ja, behandelaars houden bij hoe het met je gaat en wat ze gedaan hebben. Dat is prettig, want als je dan later terugkomt weten ze nog wie je bent en wat er besproken is. Maar de privacy en medisch geheim regels zijn zo streng dat niemand er zo maar in mag kijken. Zeker niet toekomstige werkgevers of scholen of wie dan ook. Dus die angst is onterecht.

Hoe je je zus wel helpt? Door haar te stimuleren naar de huisarts te gaan. Die kan haar aanhoren en met haar op zoek naar wie haar het beste kan helpen. Als je zus ouder dan 16 is, mag de huisarts daar niets over zeggen tegen anderen, dus komt je vader niets te weten.
En verder; leg haar het bovenstaande uit en laat je vader kletsen. Hij mag van alles vinden, het is aan jou en haar om dat te negeren. Voorbeeld; je hebt ongetwijfeld ook een andere muzieksmaak dan hij. Zie zijn mening over hulp in de geestelijke zorg als een andere mening, die je naast je neer kunt leggen.

Ofwel; ga naast haar staan om de juiste dingen te doen ipv haar angst voor instanties en dossiers en de mening van je vader te voeden.
Alle reacties Link kopieren
Liekexxx schreef:
05-08-2019 01:16
Indien een psycholoog/huisarts een dossier aanmaakt, hoelang blijft dit bestaan?
Waarom is dit haar grootste angst?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Liever een dossier en hulp dan geen hulp.
Sensoor lijkt me ook een goed idee. Laat haar eens daar mee bellen.
Alle reacties Link kopieren
Maandag27 schreef:
05-08-2019 08:15

- zielenknijpers bestaan niet. Zieltjeszuigers komen uit Harry Potter, en zijn een verzinsel van de schrijfster geweest om precies dat ellendige gevoel dat je zus nu heeft te omschrijven.
Ziel(e)knijper is van Multatuli en is al anderhalve eeuw in gebruik als gekscherend woord voor Psychiater. Hoewel de meeste mensen van haar vaders generatie het waarschijnlijk van Marten Toonders Bommelsaga hebben. Namelijk door Okkie Zielknijper, een psycholoog/psychiater.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Komen jullie uit een ons-kent-ons-dorp en is je zus bang dat als ze naar de huisarts gaat dat meteen iedereen dat weet?

Haar huisarts heeft zwijgplicht en mag aan helemaal niemand uitspraken doen over haar medische toestand.
Ze kan natuurlijk doen alsof haar pols of enkel verstuikt is en het daadwerkelijke verhaal alleen aan de dokter vertellen als bovenstaande het geval is.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Bij Sensoor kan je ook mailen. Je krijgt antwoord terug van een vaste vrijwilliger. Het is helemaal anoniem. Zo kan er een hele briefwisseling ontstaan. Misschien dat een idee voor haar?
Dat de verzekeraar te zien krijgt dat ze hulp heeft gezocht is onvermijdelijk, als het gaat om hulp die vergoed wordt. Er wordt immers niet anoniem uitbetaald. Nou is dat op zich niet dramatisch omdat werkgevers, ouders en dergelijke die informatie niet te zien krijgen. Tenzij je zus minderjarig is, bij je ouders verzekerd is en die een vergoedingenoverzicht krijgen.

Je zus kan ook hulp zoeken bij een vrijwilligersinstantie, want dan is er geen route via de verzekering. Een andere optie is de hulp zelf betalen. Er zijn psychologen die particulier werken, zonder verzekering, en dan betaal je dus zelf de rekening. Maar dat moet je maar net kunnen betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven