Narcisme

12-08-2019 15:37 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit forum wordt regelmatig gegrapt over forumleden die partner, exen, schoonmoeders etc voor narcist uitmaken.

Ik heb me de laatste tijd wat verdiept in deze stoornis en vroeg me het volgende af...

Als ik aan een narcist denk dan denk in in eerste instantie aan iemand die helemaal niet buitengewoon is, maar zichzelf wel zo ziet en vanuit dat beeld denkt op van alles recht te hebben.

Maar wat met mensen die wel buitengewoon zijn? Type iq van boven de 150, ceo van unilever etc. In hoeverre is zo iemand te diagnosticeren als narcist?

Als ik naar de kenmerken van narcisme kijk dan is het in principe ook niet vreemd dat zo iemand zichzelf zo bijzonder vindt gezien eigenschappen en prestaties

Hoe denken jullie hierover?
Cheshire-cat schreef:
12-08-2019 16:37
Yep mijn ex was er zo eentje.
-Hij was een keer aangesproken door een modellenscout en teerde daar jaren later nog op.
-Mijn aandoening was niet serieus, maar toen hij een aandoening bleek te hebben was er alleen nog maar ruimte voor aandacht voor hem.
- Hij ging voortdurend over mijn grenzen heen en wilde mijn volle aandacht. 100% was niet genoeg.
- Hij wilde me naar eigen zeggen auto leren rijden, want dat kon hij zo goed. Hij moest dus serieus over onze relatie nadenken toen ik autorijlessen wilde nemen.
- Hij maakte gerechten klaar waar ik allergisch voor was, want hij vond het lekker. Als ik dan een allergische reactie kreeg, was hij zielig.
- Hij maakte het uit toen ik een baan aangeboden kreeg waarbij ik meer zou gaan verdienen.
Dit is een lul, geen narcist.
Orișa schreef:
12-08-2019 22:33
Het gaat wel wat verder dan jezelf bijzonder vinden.

Precies.

Narcisten oen bijzonder en lijken geweldig. Je krijgt alle aandacht zolang jij beaamt dat de persoon in kwestie geweldig is en een supermens. Wee je gebeente als je de narcist (in het openbaar) van zijn troon stoot. Kapot zal je gaan! Kapot! Hoe haal je in het in je hoofd om die oh zo geweldige persoon zo te kakken te zetten? Ze zullen iedereen tegen je opzetten en je gaat een rottijd tegemoet.

Narcisten vinden zichzelf helemaal niet geweldig. Van binnen zijn ze leeg en zitten ze vol pijn. Die pijn projecteren ze op jou. 't Zijn vreselijke mensen bij wie je uit de buurt moet blijven, maar helaas staat het niet op hun voorhoofd geschreven.

Een tip: narcisten zoeken mensen op die empathisch, naief en kwetsbaar zijn. Als je dat weet van jezelf, dan denk je wel drie keer na voordat je je in laat pakken met mooie praatjes.

Een andere tip: narcisten maken alles kapot. Het ligt niet aan jou. Uiteindelijk zal hun hele omgeving verward en in puinhoop achter blijven.
*TanteSjaan* schreef:
12-08-2019 22:42
Precies.



Een andere tip: narcisten maken alles kapot. Het ligt niet aan jou. Uiteindelijk zal hun hele omgeving verward en in puinhoop achter blijven.
Nee hoor. Er zijn narcisten die het prima doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven