Tikkende verwarming, is dat normaal?

12-03-2008 12:46 12 berichten
Het lijkt wel alsof er een man met een hamer in mijn verwarming zit. Af en toe begint hij zachtjes te tikken, en dan word het steeds harder. Vooral 's avonds laat gaat hij uit het niets tikken.



Nu is er iemand langs geweest voor de verwarming. Deze meneer beweerde alleen dat dit tikken normaal is omdat de "lammeletjes" achter de verwarming uitzetten als de verwarming gevuld word met heet water. En toen ging hij gelijk weg.



Maar het is toch raar dat de cv de hele dag zo tikt? En vooral 's avonds?

Heeft iemand dit al eerder meegemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Heb je de verwarming wel eens ontlucht?
Alle reacties Link kopieren
Ontluchten. Dan gaat het volgens mij over.
Alle reacties Link kopieren
Net wat Wen zegt, ontluchten. Maar er is grote kans dat de dingen waarmee de buizen van je cv 'tikken' als de buizen uitzetten door de aanvoer van warm water. Als mijn cv aanslaat, heb ik hier ook tikkende buizen. ;)
ontluchten, en even kijken of de buizen niet rammelen in hun ophanging.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij hoor je bij ontluchten ook borrelende geluiden, heb je die ook. Maar het natuurlijk nooit kwaad. Ik neem aan dat de monteur gekeken heeft of er nog genoeg druk op staat? (Dat bijvullen is altijd leuk klusje hier, kraan zit boven en meter beneden, dus altijd gillen naar elkaar dat de kraan weer dicht moet)
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een tikkende verwarming, ligt bij mij aan het soort radiator. Tenminste, dat denk ik. Het ding is nl netjes ontlucht en in mijn vorige huis had ik er nooit last van. Volgens de monteur was ook alles in orde.
Alle reacties Link kopieren
Heb ik ook, maar schijnt ons hele appartementencomplex te hebben. Komt omdat de kachel niet stevig genoeg ophangt en heeft niets met ontluchten te maken. Je zult dan de kachel eraf moeten slopen en op steverige hangers plaatsen.
We hebben zo'n CV service abbo. Hij heeft de boel inderdaad ontlucht. Daarna ging het tikken dus gewoon door. En er is dus later nog een keer iemand geweest, en die zei dus dat het door die lamelletjes komt. De buizen zitten verder ook niet los.
anoniem_5459 wijzigde dit bericht op 12-03-2008 19:59
Reden: Heerlijk spelfoutje lamme-letjes = lamelletjes
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lammeletjes, lamme-letjes, zijn dat verlamde kleine inwoners van Letland?

Of omeletjes met lamsvlees er in?



Sorry, zwaar ot :-$ , maar zat er echt naar te kijken.....frons frons, wat zijn dat? Lamelletjes denk ik (schoolfrikmodus uit)
Alle reacties Link kopieren
Tikken komt omdat het ijzer van de verwarming uitzet als de verwarming warm of koud wordt. Is op zich niks bijzonders, alleen wel vreselijk irritant
Alle reacties Link kopieren
tikken komt door krimpen en uitzetten door temperatuurverschillen en het kan zowel in de lamellen van de verwarming als in de verwarmingsbuizen gebeuren. Het makkelijkst is om toch evt te ontluchten (altijd goed om af en toe te doen) en te kijken of je de verwarmingsbuizen beter vast kunt zetten aan de muur (als ze in de muur zitten is er weinig aan te doen helaas), kijk ook of de verwarmingen zelf ook redelijk stevig vastzitten aan de muur.



Meer kan je niet doen, komt heel vaak voor en je moet je er verder maar niet al te druk over maken. Bijna elk huis heeft het, apart dat je het nooit eerder meegemaakt hebt eigenlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven