Konijnen los in de tuin, ervaring?

19-02-2013 15:12 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 konijnen, welke eerst in een ren in de tuin zaten van 2 bij 2 meter. Afgelopen herfst hebben we op die plek een tuinhuisje neergezet, en de ren verplaatst naar het grasveld, waar in de zomer altijd een zwembad staat. Dit grasveld hebben ze in 2 weken helemaal aan gort geholpen, dus binnenkort gaan we het modderveld weghalen en de hele tuin betegelen, is ook een stuk beter voor het zwembad wat we in mei ofzo weer opzetten. Nu moeten we dus bedenken wat we gaan doen met de konijnenren. Stuk gras in de nieuwe tuin voor de konijnen, of zullen ze dat toch weer slopen en kunnen we dus beter alles betegelen? Hoe dan ook zullen we dus een vaste plaats moeten bedenken voor de konijnenren. Waar die nu staat kan niet, ivm het zwembad wat er over een paar maanden weer staat. De enige optie is naast het tuinhuisje, een plek van 1,5 bij 2,5 meter. De ren die ze nu hebben is 3x3 meter, dus lijkt me zo zielig als ze ineens zo'n kleine ren hebben. Mijn vriend zegt echter dat dit reuze meevalt: er zijn zat konijnen die alleen een hok hebben, of een ren van maar 1x1 meter. Wat denken jullie, is dit groot genoeg, 1,5 bij 2,5 meter? Voor 2 konijnen dus. Of toch beter los in de tuin? Dan hebben we meer ruimte in de tuin voor bijv. Het buitenspeelgoed van de kinderen (zo grote tuin hebben we namelijk ook weer niet, scheelt als er enkel een hok in hoeft, en geen ren). De ren die ze nu hebben bestaat uit van die losse elementen, die je bij elke dierenwinkel kan kopen. Dit is echter niet erg stevig, en onze konijnen zijn erg slim, dus het gebeurt nu zeker 2 x per week dat ze uitbreken. Nog nooit zijn ze buiten de tuin gekomen, dus ik ben er vrij zeker van dat ze niet uit de tuin kunnen ontsnappen (zelfs met een gegraven tunnel van een meter konden ze niet ontsnappen). Of levert los lopen in de tuin in de praktijk toch vooral problemen? Zijn er ervaringsdeskundigen, die mij de voor en nadelen kunnen vertellen?
Alle reacties Link kopieren
quote:paperchase schreef op 19 februari 2013 @ 15:12:

Nog nooit zijn ze buiten de tuin gekomen, dus ik ben er vrij zeker van dat ze niet uit de tuin kunnen ontsnappen (

Dat lijkt me niet voldoende zeker



verder zijn konijnen ster in het zichzelf vergiftigen, zeker weten, dat je tuin echt konijnveilig is?
Alle reacties Link kopieren
Ons konijn liep eigenlijk altijd los in de tuin of in huis. Geen ren, gewoon z'n hok open en dan kon ie het allemaal zelf beslissen. Is altijd goed gegaan.
Niet doen: ze graven als konijnen en daarbij lopen er vast ook katten los in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of dat goed gaat, kunnen je konijnen zwemmen?
Een konijn heeft zeker beweging nodig om echt gelukkig te zijn, dus het argument van je vriend dan andere konijnen het slechter hebben vind ik nogal een non-argument.



Ik zou zelf de hele tuin betegelen en geen apart grasstukje voor de konijnen maken. Daar zou ik dan een nachthok inzetten met vrije uitloop maar een flink stuk betegelde grond met een stevig hek er om heen.



Mijn ervaring bij een betegelde vloer is namelijk dat konijnen hier uitstekend op functioneren. Je moet dan natuurlijk wel de keutels weghalen en regelmatig de urine met een sopje schoonmaken, maar verder gaat het prima. Wel vinden ze het dan fijn om iets te doen te hebben, dus gooi er soms een kartonnen doos in, maak dingen waar ze doorheen kunnen lopen of op kunnen zitten enz.



Als je kiest voor een stukje grasland afzetten vinden ze dat heerlijk om te graven, maar dan loop je het risico dat ze een tunnel en in de rest van je tuin gaan lopen.



Ze kunnen natuurlijk ook helemaal vrij in je tuin lopen, maar dan moet je echt zeker weten dat ze niet kunnen ontsnappen.
Alle reacties Link kopieren
Hier wonend in het bos krijg ik vele wilde konijnen op bezoek in mijn tuin. Loslopende konijnen geven overal keuteltjes en omwoeld gras. Maar wel gezellig!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Wat wel helpt tegen het omwoelen is gaas op je gras leggen in de ren. (Heb ik ook bij mijn kippen omdat de vos dan niet naar binnen kan.)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:roodpaars schreef op 19 februari 2013 @ 15:29:

Niet doen: ze graven als konijnen en daarbij lopen er vast ook katten los in de buurt.



Ons konijn liep vaak gewoon los, in de tuin of in huis. Snachts wel in zijn hok. Graven deed het enkel in de bloemperken, meestal in de zomer om verkoeling te zoeken. In het gras heeft het nooit gegraven.



En spijtig dat konijnliefhebbers hun dier niet in hun eigen toon vrij los kunnen laten lopen omdat sommige kattenliefhebbers hun kat niet in hun eigen tuin kunnen houden...
Die van mij is ooit wel weggelopen:(

Had ooit ook een ren en daar heeft die een gat weten te graven en is ervandoor gegaan heb hem nooit meer gezien, is al jaren geleden. Maar zou er wel mee oppassen als ik je advies mag geven.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden trouwens ook geen gras, alleen tegels. Af en toe inderdaad wat oud papier neerleggen, een kartonnen doos, een stoel op z'n kop, blaadjes sla door de tuin verspreiden, een boomstronkje neerleggen en meneer was weer de hele dag aan het klimmen en doen.
Alle reacties Link kopieren
Ah echt geen kleine ren geven hoor! Dat is echt zielig konijnen hebben echt hun bewegingsruimte nodig !

Ons konijn loopt de hele dag los binnen, en als het mooi weer is gaf de deur open en kan hij nog meer rennen!

We gaan wel mee naar buiten hij is al 1 keer gegrepen door een kat, en daar zaten we bij.

Onze poes rent voor het konijn weg! Maar goed.

Wij hebben langs de schutting kippengaas gedaan. Ons konijn kruipt altijd overal achter, en meer gedaan dat hij niet vast komt te zitten.

En katten komen dan ook minder snel de tuin in, omdat de ontsnap route moeilijker is!

Leg op wat plaatsjes gras weg etc. Dat ze zich vermaken.

Konijnen kun je prima los laten! Ze zijn best slim.

Die van ons mag buiten keutelen maar gaat altijd netjes naar binnen naar zijn 'toiletje'.



Maar goed prop ze vooral niet samen in een kleine ren! Straks vechten ze elkaar nog het kot uit. 2,5 vierkante meter per konijn is het echt het minimale! En een hoogte van minimaal 80 cm. Ze moeten recht op kunnen staan.

En anders moet je ze een aantal uurtjes per dag los laten.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat konijnen een stukje gras of zand fijner zullen vinden als tegels. Mijn vader heeft vroeger een stukje tuin afgegraven van een halve meter diep en daar kippengaas opgelegd. Daarna het zand erweer overheen en een hek eromheen met kipengaas en houten paaltjes. Daar had mijn konijn het prima naar zijn zin en hij kon niet 'ontsnappen'
Alle reacties Link kopieren
Tegels kun je trouwens behouden, dan slijten de nageltjes. Anders worden ze te lang! Maar groen is ook belangrijk.
's-Nachts in hun hok doen vind ik een goed idee, want dan kunnen er roofdieren langskomen, zoals wezelachtigen en soms zelfs vossen.



Overigens doen de meeste katten niets met konijnen, maar je hebt er inderdaad soms wel een jagende kat bij. Dat risico moet je dus wel incalculeren.
quote:Koettie schreef op 19 februari 2013 @ 15:33:

Wij hadden trouwens ook geen gras, alleen tegels. Af en toe inderdaad wat oud papier neerleggen, een kartonnen doos, een stoel op z'n kop, blaadjes sla door de tuin verspreiden, een boomstronkje neerleggen en meneer was weer de hele dag aan het klimmen en doen.Ja heerlijk om te zien hè. Ik vond het ook geweldig om te zien hoe druk ze konden zijn met een vers baaltje hooi.
Alle reacties Link kopieren
Vooral boomstronken en dozen vond ie leuk. Leek soms net of hij een stad ging bouwen
Alle reacties Link kopieren
Vier konijnen hier, arme kat die daar bij in de buurt komt.



's nachts idd in een hok, regelmatig controleren op ontsnappingsroutes en denk aub om dat zwembad of ben ik de enige die daar gevaar in ziet?
Alle reacties Link kopieren
We hebben de konijnen nu zo'n 1,5 jaar denk ik, en al die tijd breken ze al zo'n 2x per week uit. Ze proberen ook altijd de tuin uit te komen, maar dat is ze nog nooit gelukt. Mochten we besluiten ze los te laten lopen, gaan we de grond bij de schuttingen wel verstevigen, die tegels rechtop te zetten langs de rand. Giftige planten hebben we niet in de tuin, en als we gaan betegelen sowieso bijna geen planten meer . We willen natuurlijk wel gewoon het hok van de konijnen laten staan, waar ze kunnen schuilen voor katten e.d., en eventueel nog een andere schuilplek.



Zwembad kunnen ze vast niet in, is zo'n opzet ding, dus je moet op een trappetje om er in te komen. Heb de konijnen nog nooit zien klimmen op een ladder . We willen denk ik wel alles betegelen, want we hebben 3 x de ren verplaatst naar een stuk vers gras, en steeds was dat gras binnen no time veranderd in een modderpoel. Msschien dat we dus betegelen en dan een losse grasmat oid er in leggen.



Maar jullie vinden dus dat een ren van 1,5 bij 2,5 meter te klein is?
Alle reacties Link kopieren
quote:Koettie schreef op 19 februari 2013 @ 15:28:

Ons konijn liep eigenlijk altijd los in de tuin of in huis. Geen ren, gewoon z'n hok open en dan kon ie het allemaal zelf beslissen. Is altijd goed gegaan.Hier ook. ik heb vroeger 2 konijntjes gehad die dit ook zo deden en dat ging ook altijd goed.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:_BAM_ schreef op 19 februari 2013 @ 15:46:

Vier konijnen hier, arme kat die daar bij in de buurt komt.



's nachts idd in een hok, regelmatig controleren op ontsnappingsroutes en denk aub om dat zwembad of ben ik de enige die daar gevaar in ziet?

Wellicht is de rand van het zwembad hoog genoeg of is dat zo'n laag rubber dingetje? Als dat laatste het geval is vind ik het onverantwoord als de konijnen dan loslopen.



Edit: TO heeft deze vraag reeds beantwoord.
Mijn buren lieten ook hun konijn los in de tuin lopen.

Ze hadden alleen niet aan de buizerd gedacht, die

in het bos naast ons leeft, geen leuk einde voor het

konijn zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Er zitten hier trouwens zelden katten in de tuin. Zijn wel veel katten in de buurt, maar sinds we een hond hebben die regelmatig rond rent in de tuin hebben we geen kat meer gezien.



Hond is trouwens geen gevaar voor de konijnen. Hij is banger voor de konijnen dan andersom . Het is ook al heel vaak gebeurt dat de hond in de konijnenren klom, of de konijnen uitbraken terwijl de hond buiten was, maar dan zijn ze leuk met zjn drietjes aan het spelen, die doet de konijnen echt geen vlieg kwaad.
Alle reacties Link kopieren
quote:noell schreef op 19 februari 2013 @ 15:52:

Mijn buren lieten ook hun konijn los in de tuin lopen.

Ze hadden alleen niet aan de buizerd gedacht, die

in het bos naast ons leeft, geen leuk einde voor het

konijn zeg maar.



Draden tussen de schuttingen spannen.

(heb je meteen heel veel waslijn)
quote:_BAM_ schreef op 19 februari 2013 @ 15:54:

[...]





Draden tussen de schuttingen spannen.

(heb je meteen heel veel waslijn) Moet ff lachen vanwege de droger-reparatie topic, Bam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven