Tips voor de aan- of verkoop van een huis zonder makelaar

31-03-2008 22:48 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, wij willen ons huis gaan verkopen. Als alles goed gaat dan kunnen wij onderhands een huis van familie overnemen, dus daar hebben we geen makelaar voor nodig. Maar hoe zit dat met verkoop? Op internet zie je verschillende bedragen voorbij kopen, van makelaars die een percentage v.d. verkoopprijs berekenen tot vaste bedragen (pakketten) o.a. van Makelaarsland. Maar je kan natuurlijk ook zelf via Marktplaats je woning te koop zetten. Wie heeft er ervaring/tips ermee?? p.s. we hebben vorig jaar ons huis nog laten taxeren voor de hypotheek en we hebben het 3 1/2 jaar geleden verkocht, ik verwacht zelf dat de verkoop niet lang zal duren, het is in een gewilde wijk, huis is goed qua onderhoud, is zo te betrekken. Wie geeft me raad wat te doen qua makelaar?
Bij ons tegenover stonden 2 huizen te koop. De ene werd door de eigenaar zelf verkocht en deze staat nu, anderhalf jaar later, nog steeds te koop. De ander was bij de eerste bezichtiging al weg!



Ik denk zelf dat het er veel mee te maken had dat het ene huis op Funda stond en de andere niet. De meeste zoekers kijken toch eerst bij Funda of ze wat kunnen vinden. (Maar ook de belachelijk hoge vraagprijs van de ander kan natuurlijk een rol spelen...).



Ik zou je in elk geval adviseren om opnieuw een taxatie uit te laten voeren zodat je zeker weet dat je niet te hoog/laag zit met je verkoopprijs.



Wij zijn uiteindelijk in zee met een makelaar die voor 750 euro de foto's op Funda plaatst. Wij doen zelf de rondleidingen en de makelaar doet vervolgens de onderhandelingen en het voorlopig koopcontract als iemand geinteresseerd is. Als het goed is, zijn er landelijk makelaars te vinden die volgens dit principe werken. Op die manier houd je veel zelf in de hand maar tegelijkertijd weet je dat je huis op Funda staat en dat alle juridische zaken goed dichtgetimmerd zijn.
Wij hebben het vorige huis zelf verkocht, dat ging prima. We hebben het voor ¤15.000 meer verkocht dan dat het getaxeerd was. De aankopende partij had wel een makelaar, hij heeft al het papierwerk geregeld, dat was dan wel weer prettig.
Alle reacties Link kopieren
hoi nummerzoveel, ja dat vindt ik inderdaad een heel groot voordeel van de makelaar, dat het op funda komt te staan. Denk dat je zo ook een veel groter publiek bereikt. Is een acceptabel bedrag wat je noemt om zo je huis op funda te hebben en zelf de rondleidingen te doen maar niet met de papierenkwestie te zitten. Bedankt voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een makelaar genomen vanwege de vermelding op Funda (dan wel een NVM-makelaar nemen) en omdat ik geen zin had om tijdens m'n vrije avonden en weekenden bezichtigingen te moeten organiseren. Nu hoefde ik er alleen maar voor te zorgen dat ik de boel 's ochtends netjes achterliet en de makelaar deed de rest.

Overigens heb ik vantevoren drie makelaars uitgenodigd om te komen praten (geselecteerd op basis van bekendheid in de regio en een goeie website). Er zit namelijk verschil tussen de courtages (= percentage van de verkoopsom dat de makelaar krijgt als vergoeding). Uiteindelijk heb ik trouwens niet de goedkoopste makelaar genomen, maar degene die het meest enthousiast was over mijn huis. Hij moet tenslotte ook andere mensen enthousiast kunnen maken. Met andere woorden: neem niet de eerste de beste makelaar, maar kies degene met wie het klikt en die een redelijk percentage vraagt. O ja, vraag ook of dat percentage inclusief of exclusief BTW is en wat er allemaal bij inbegrepen zit (bijv. publicatiekosten)
Alle reacties Link kopieren
Compleet eens met Isa hier. Zelf ook zo gedaan.



En daarnaast de ervaring van nummerzoveel dat het verkopen buiten de gebaande paden van NVM/Funda nog steeds niet net zo snel en goed gaat: ook veel via Makelaarsland nog te koop (en die organisatie staat ook slecht bekend).
Alle reacties Link kopieren
Klopt TD, volgens mij is Makelaarsland een typisch gevalletje van goedkoop=duurkoop. Ik heb er destijds ook wel even naar gekeken, maar je vindt met een beetje googelen vooral negatieve ervaringen. Dat ze slecht bereikbaar zijn bijvoorbeeld, wat niet leuk is voor jou als je net in de onderhandelingen zit, maar ook niet voor potentiële kopers die meer informatie willen...
Alle reacties Link kopieren
Mmhh de verhalen over makelaarsland zijn nogal verdeeld op internet.....(trosradarforum in ieder geval). Heeft iemand zijn woning op marktplaats te koop staan? dat kost maar 25 euro........
Alle reacties Link kopieren
Niet om Makelaarsland te verdedigen hoor (heb me niet in die club verdiept), maar ik zou me niet blind staren op snelle verkoop. Ik heb van verschillende mensen negatieve verhalen gehoord over makelaars die aansturen op zo snel mogelijk verkopen, ten koste van de prijs.



Vriend is ook bezig met verkoop van z'n appartement en heeft besloten om ten minste twee makelaars te vragen voor een waardebepaling (is er nog niet over uit of hij zelf gaat verkopen of via makelaar).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een huis gekocht en heel veel huizen bezichtigd, en van de huizen die via Makelaarsland werden aangeboden was de vraagprijs steevast veel te hoog. En die stonden dus ook lang, heel lang te koop......



Ik snap overigens nooit dat mensen de opdracht geven aan de makelaar die de hoogste prijs noemt, vooral als het zo'n snelle jongen is. Híj hoeft het niet te betalen! Neem liever iemand die heel serieus met je meedenkt en tijd voor je vrijmaakt.
Alle reacties Link kopieren
Nous,als je de bezichtigingen zelf wilt doen maar je wilt je huis wel op Funda zetten kan ik dat wel voor je regelen voor een zeer laag bedrag( inclusief koopcontract ).Nee,ik ben niet van Makelaarsland:-))

Als je dat wilt kun je naar me mailen dan geef ik verdere info.

Zet er dan even bij uit welke provincie je komt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Nous,

Spannend hoor, een nieuwe woning.

Ik vind marktplaats of speurders echt helemaal niks om je woning te verkopen, je woning is toch geen oude bank die je effe kwijt moet?

Ik las net je berichtje en mijn zus heeft via Makelaarsland haar huis verkocht eind vorig jaar. Zij heeft voor ze voor Makelaarsland had gekozen ook een aantal makelaars over de vloer gehad en makelaarsland gebeld voor meer informatie (zij vond makelaarsland trouwens wel goed bereikbaar). Zij heeft van hun cijfers gekregen die aantonen dat zij gemiddeld sneller en voor hogere prijzen verkopen. Dat gaf voor haar de doorslag. Uiteindelijk is zij superblij met de begeleiding die zij heeft gekregen en heeft zij haar huis echt supergoed verkocht. In de reactie van Tia kan ik mij dan ook helemaal niet vinden. Na al die verhalen van mijn zus zou ik zo voor Makelaarsland kiezen (woon echter heerlijk dus zal niet snel gaan verkopen). Misschien een tip om ze even te bellen? Dan kun je wat informatie uit de eerste hand krijgen en meteen even testen wat je zelf vindt van bijvoorbeeld de bereikbaarheid. In ieder geval veel succes met je keuze.
Alle reacties Link kopieren
Heb inderdaad al wat informatie aangevraagd en heel snel gekregen van makelaarsland. Ik heb ook al wat makelaars hier uit de omgeving gebeld voor advies, maar die willen eigenlijk allemaal eerst langskomen om te kijken. Wat lopen die tarieven trouwens uiteen die makelaars vragen......

ElleMichelle bedankt voor je aanbod, zal het zeker in gedachten houden, maar we moeten eerst even wachten of het nieuwe huis wel doorgaat, we zitten momenteel in stevige onderhandeling. Alvast bedankt voor jullie reacties en het meedenken!!
Alle reacties Link kopieren
Om eerlijk te zijn heb ik zelf veel liever een echte makelaar. Als koper vind ik dat toch prettiger tijdens de bezichtigen. Een makelaar weet gewoon hoe het werkt en heeft geen emotionele binden met het huis of de verkoop. Als mensen je zelf rondleiden vind ik het als koper moeilijker om kritische vragen te stellen. Tevens zijn veel mensen niet goed op de hoogte van bouwtechnische en juridische aspecten van een verkoop.



Ik heb maar 1 hele goede tip: zorg voor veel goede foto's!!! Heel erg belangrijk dat je veel foto's hebt die door goede fotograaf zijn gemaakt. Veel makelaars hebben hiervoor speciaal iemand in dienst. Als koper knap ik echt af op slechte (te donker/licht/verkeerd genomen/onscherp etc) of te weinig foto's! Bedenk dat dit voor kopers de eerste keer is dat ze je huis zien. Huizen met zeer slechte of geen foto's vallen bij mij al bijna af. Sommige mensen denken te besparen door zelf te gaan knutselen. Dat moet je dus echt niet doen.



En iedere koper kijkt in deze tijd op funda. Het is echt een must om hier op te staan. Daar zou ik dus ook niet op besparen. Hoe moet een koper jou anders vinden?



Ik zou dus een goede lokale makelaar overwegen. Daar is de kans gewoon veel groter omdat hij/zij jullie stad goed kent. En de woning onder de aandacht van lokale bevolking kan brengen (en daar zal waarschijnlijk de koper vandaan komen). Jullie woning komt in de etalage te hangen, je krijgt een bord in de tuin en je komt in de lokale krant en op funda. Belangrijke zaken.



Bij ons staan veel huizen te koop. Ik weet dat veel kopers (maar ook andere die weten dat bv een familielid op zoek is) door buurten lopen om huize te bekijken. Op die manier kijken ze welke huizen te koop staan en hoe de ligging is. Wij kregen verschillende tips van mensen in onze omgeving. Ze hadden een bord gezien in de tuin van een bepaald huis en gaven dit aan ons door.



Bij verkoop zou ik dus een goede lokale makelaar zoeken!
Een belangrijk aspect heb ik nog niet gelezen hier.



Wat doe je met gevalletjes "is dit een verborgen gebrek of niet" ? De kosten van een rechtszaak, deskundigenberichten e.d. zijn heel wat hoger dan een prijsafspraak maken met een goede makelaar.

Ook het opstellen van koopcontracten en ontbindende voorwaarden zou ik liever aan een professional overlaten als verkoper zijnde.



Voor het kopen hebben we nooit een makelaar nodig gehad, wel hebben we ons huidige huis vóór de aankoop laten keuren door de Vereniging Eigen Huis. Dat heeft ons weliswaar 400 euro gekost, maar dat geld hebben we er 100x uitgekregen (niet gelogen, meer dan veertigduizend euro van de prijs af). Zelf wel keihard de onderhandelingen moeten voeren met de makelaar van de verkoper, maar het is het waard geweest.
Alle reacties Link kopieren
Goed punt van flowerxxx over het belang van duidelijke foto's. Alleen moet je er wel rekening mee houden dat het inhuren van een professionele fotograaf door de makelaar redelijk prijzig is en dat die kosten vaak niet inbegrepen zijn bij de courtage.

Mijn vriend en ik hebben zelf op verschillende momenten van de dag foto's gemaakt (vooral op zonnige dagen!) en de makelaar ook. Toen hadden we een heleboel foto's waar we de beste uit konden kiezen. Misschien heb je wel een goeie hobbyfotograaf in je vriendenkring, kan al een heleboel schelen.

Vraag wel even bij je oriëntatie voor een makelaar of je zelf ook foto's aan mag leveren. Eén makelaar die bij mij op gesprek kwam, weigerde dit en wilde alleen samenwerken met haar eigen fotograaf. Afgezien van de kosten, zit daar nog een ander nadeel aan. Die fotograaf komt op afspraak en je zult net zien dat het dan hondeweer is. Toch jammer als je huis daardoor op de foto's veel donkerder lijkt.

Lang verhaal, maar misschien valt er nog iets nuttigs uit te halen ;-)
Alle reacties Link kopieren
isa26 schreef op 17 januari 2008 @ 11:54:

Mijn vriend en ik hebben zelf op verschillende momenten van de dag foto's gemaakt (vooral op zonnige dagen!)
Hiermee bedoel ik eigenlijk dat je per kamer kunt kijken op welk dagdeel de lichtinval het beste is en dan een foto maken. Hoe lichter een kamer lijkt, hoe beter.
Alle reacties Link kopieren
Belangrijkste is de inzet van de prijs.Bij ons om de hoek staat een villa al bijna 2 jaar te koop en voor de prijs van 1,5 miljoen raken ze die ook nooit kwijt,er zijn makelaars die zetten zo hoog in niet normaal meer,uiteindelijk zal die villa wel verkocht worden voor 9 ton is met een villa daar tegen over ook gebeurt,ze moesten wel want ze woonden al in hun nieuwe huis.

Zet op een reeele prijs in en het is beter om 199500 te vragen dan 202500 aangezien je bij Funda dan terecht komt tussen 200000/225000 en niet tot 200000 wat toch het geliefst is bij starters,dus dan val je net buiten de boot.



En wat foto's betreft als je je huis in de winter te koop zet en je huis staat in de zomer nog te koop,maak dan weer nieuwe foto's,niets zo stom als je in de zomer naar huizenfoto's kijkt en er staat een huis bij met zijn tuin onder de sneeuw bedekt,dan zie je gelijk dat het huis al een tijd in de verkoop staat.

Met foto's kun je je huis en tuin groter laten ogen en belichting doet ook heel wat.Dat programma vroeger,metamorfose van Jan des Bouvrie,altijd zag je de gordijnen dicht en kaarsen overal,dat kan met foto's ook,en met bezichtigingen lijkt een huis in de avonduren toch net iets mooier dan bij dat daglicht van overdag.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie reacties, maar helaas zijn de onderhandelingen van het te kopen huis (voor familielid) helemaal vastgelopen en het hoogste bod wat ze deden werd niet geaccepteerd. Dus zijn de verhuisplannen voorlopig van de baan. Fijn weekend iedereen!
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Wij zijn op zoek naar een koopwoning in een overspannen markt (Utrecht). Wij zijn op zoek naar een jaren '30 woning in een van de topbuurten en met ons velen anderen. Tot nu toe zijn alle huizen die wij bezichtigd hebben boven de vraagprijs weggegaan, vaak middels een inschrijving. Wij zijn nu bijna een jaar aan het zoeken en zijn gisteren bij een aankoopmakelaar langs geweest.

Ik wil graag jullie mening/tips weten... ik denk dat een aankoopmakelaar in onze situatie weinig meerwaarde heeft..

a) het kost 1,5 % vd aankoopwaarde, dus al gauw zo'n 5000 euro.

b) ze kunnen een advies uitbrengen maar aangezien wij waarschijnlijk genoodzaakt zijn om ook te overbieden hebben we aan dat advies niet erg veel.

c) zij zien beter wat er aan de woning gedaan moet worden etc, maar met een bouwkundige keurig onderschep je onze onkunde/onwetendheid ook m.i.

d) voordat alle huizen op funda, jaap etc verschijnen hebben wij ze reeds in onze mailbox gekregen doordat we veel tijdelijke zoekopdrachten (gratis ) bij makelaars hebben lopen...



Dus ik zeg: laten we die 5000 euro besparen...



mee eens?
Dat is helemaal aan jullie zelf of jullie er geld voor over hebben om écht de eersten te zijn. Wij hebben zelf nooit een aankopend makelaar nodig gehad, maar wij zochten dan ook niet in een overspannen markt (provincie Groningen).



Toen wij ons huis gingen verkopen hadden we blijkbaar (te ?) scherp ingezet, want het liep storm. De kopers waren de eerste mensen die een bezichtiging deden, inderdaad via hun aankopend makelaar (die overigens enórm slecht presteerde toen hij daarna hún huis nog moest verkopen, dat stond meer dan een jaar te koop, en ze zijn enorm gezakt in prijs).

We kregen overigens twee biedingen boven de vraagprijs, inderdaad een jaren '30 woning.
Alle reacties Link kopieren
Keuteltje, deze vraag heb je geloof ik al 3x gesteld via lopende topics of zelf geopende topics, dus waarom ga je daar niet verder en open je steeds een nieuw topic, waar ook weer dezelfde antwoorden op komen.......
Alle reacties Link kopieren
He magnolia, wat flauw..



Ik heb nu een vrij specifieke vraag aangaande ons bezoek aan de makelaar afgelopen weekend.. en hoop met deze vraag ook andere mensen te kunnen helpen...

kennelijk was mijn vorige topic toch niet helemaal bevredigend....
Alle reacties Link kopieren
je kreeg gewoon niet genoeg reacties naar jouw mening op de andere topics. Bovendien stel je precies dezelfde vraag.....Geldt ook voor het topic over de vaste lasten wat je geopend hebt
Alle reacties Link kopieren
klopt magnolia, vandaar een nieuw topic met een wat specifiekere vraag... in de hoop op meer lotgenoten die zich in mijn verhaal herkennen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven