Onderhandelen over hypotheek

12-05-2008 09:33 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan misschien een nieuwbouwhuis kopen en nu is de rente, t.o.v. wat wij hadden, heel erg gestegen. Nu zie iemand tegen ons dat je ook kunt onderhandelen met de geldverstrekker over de hypotheekrente. Heeft iemand hier ervaring mee of doet iemand dat wel eens en werkt dat inderdaad ?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees met je mee. Vroeg me namelijk van de week hetzelfde af!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de rentepercentages van de diverse vormen op zich wel zo'n beetje vast staan. Bij een nieuwbouwhuis heb je ook te maken met bouwrente. Met name als de verkoop niet storm loopt, schijn je daar wel over te kunnen onderhandelen. Je kunt sowieso proberen te onderhandelen over provisie/taxatiekosten enzo. En misschien kun je wel als je een offerte van een ander hebt, dat laten zien bij een aanbieder en vragen of ze een beter bod hebben. Maar goed, ik zou me niet alleen laten leiden door een lage rente want de voorwaarden zijn ook heel belangrijk (of je de hypo flexibel kunt meenemen enzo). En kritisch blijven over andere producten zoals levensverzekering (men zegt wel dat je hypo en levensverzekering niet bij dezelfde moet afnemen). Of een werkloosheidverzekering die men je probeert aan te smeren. Misschien kun je hierover ook vereniging eigen huis bellen?
Alle reacties Link kopieren
Onderhandlen werkt en ook het uitspelen van offertes tegen elkaar. tevens opletten als op het moment dat je tekend de rente lager staat dan oen je de offerte aanvroeg dan dient de bank de rente van die dag aan te bieden.



De bank is net als alle nadre winkels een comerciele organisatie, waarom zou onderhandelen niet wereken.



het is ons ook gelukt.
Alle reacties Link kopieren
In België is het systeem waarschijnlijk iets anders dan bij jullie, maar ... hier ga je het best alle banken af, leg je je situatie voor, en kijk je wat zij je kunnen bieden. Als je reeds enkele gegevens hebt kun je de banken tegen elkaar uitspelen. zo van 'diene bank biedt mij zo'n (lage) rentevoet, waarom kunnen jullie dat niet' , enz. Of je stapt de immotheek binnen, en zij doen het voor jou.

Hou er wel rekening mee dat als ze je een lage rentevoet aanbieden, het verschil meestal wel ergens anders zit, vb: verplichting om andere rekeningen, verzekeringen bij hun te nemen, etc.

Het is wel de rentevoet van de dag waarop je de lening aanvroeg(=tekende) die telt.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij een bank, en inderdaad, banken tegen elkaar uitspelen helpt! Verder kun je bij mijn weten niet veel doen. Dus laat ze weten dat ze met een goed bod moeten komen. Of als je veel producten bij dezelfde bank hebt, kun je soms ook een klein beetje korting krijgen. De moeite waard om naar te vragen lijkt me. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Maar kijk zeker niet alleen naar de rente!!! Een lagere rente nu, kan wel eens ontzettende duurkoop blijken, omdat er allerlei beperkende voorwaarden zijn (budgethypotheek, instaphypotheek etc etc). Daarnaast zijn er ook verstrekkers die een tweesporig rentebeleid hanteren en dus nu aantrekkelijk lijken, maar dat dus ook niet (echt) zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven