Stoom afblazen: bejaarde ligt dwars met bezwaarschrift

14-05-2008 23:13 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allemaal gisteren heb ik vraag gesteld over een bezwaarschrift tegen de bouwvergunning van een huis wat ik met mijn vriend gekocht heb. Nav jullie reacties heb ik de gemeente gebeld. Nu wil ik even stoom afblazen.



Gemeente: er is bezwaar gemaakt wegens parkeeroverlast. Dat is dat men bij bouwprojecten moet zorgen voor voldoende parkeerplek. De vergunning is eigenlijk onterecht afgegeven want er zijn regels voor aantallen parkeerplaatsen, in 'de wijk' zouden er 4 plekken moeten zijn en met verkeersonderzoeken komen ze er niet uit of het nu wel of niet kan....Gemeente zit ermee in de maag..terwijl het bezwaar dus zekere grond heeft is men er nog steeds niet uit. Men 'was ermee bezig' sinds december.



MAAR..ik vandaag in de potentiele buurt informeren. Blijkt de drijvende kracht achter het bezwaar een bejaarde te zijn (type dat bij de Rijdende Rechter zit) die een emotioneel verhaal hield wat erop neerkwam dat hij zich geschoffeerd voelde door de bouwer en zeer kwaad was, dacht dat er andere woningen zouden komen bla bla er zijn dus volgens hem fouten gemaakt door gemeente en bouwer. Beginnende met verzuimen het bouwproject in de krant te zetten...en beloftes doen die ze iet nakomen. De man houdt zich fulltime met de kwestie bezig, heeft advocaat ingeschakeld en zal procederen tot het niet verder kan. Hij heeft tegen van alles bezwaar gemaakt, maar wil feitelijk gewoon niet dat die huizen er komen en zal blijven dwarsliggen. Het grootste bezwaar was dat ze tegen een zijmuur zouden opkijken in de tuin....wat juridisch niet standhoudt dus heeft ie er maar parkeerplaatsen van gemaakt.



Nu wil ik even stoom afblazen dat het bouwbedrijf net doet of er niks aan de hand is...er geen problemen zijn en ons bij aankoop ook niet hierover heeft geinformeerd en zelfs gisteren nog meldde 'dat men wachtte op de uitslag van een bezwaar' zonder te melden dat er zeer grote en langlopende haken en ogen aan zitten.



Ik voel me ect zo misleid....dat bouwbedrijf heeft eea kennelijk helemaal verkeerd ingeschat en wij worden straks de dupe met slepende processen en bezwaren....die bejaarde was duidelijk: die gaat niet opgeven. Ik heb trouwens wel op internet opgezet hoe het zat met de vergunning maar daar stond alleen 'verleend' en niks over bezwaar.



GRRRR en bedankt voor de aandacht
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is die bejaarde?



Sorry flauw natuurlijk, maar ik kan me goed voorstellen dat je je behoorlijk misleid voelt, en dat alleen omdat er 1 iemand problemen maakt waar ze niet zijn.



Ik hoop voor je dat het allemaal met een sisser af loopt en dat het geen zaak van jaren gaat worden voordat er duidelijkheid is.

Maar stel dat het wel allemaal heel lang gaat duren, kun je dan nog van de koop afzien?
Alle reacties Link kopieren
Maar het bouwbedrijf heeft je toch sort of misleid? Je bent boos op de verkeerde partij, imo.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben enerzijds boos op de bejaarde (get a life) maar natuurlijk is het bouwbedrijf hier fout...en daarna de gemeente die vergunningen afgeeft die niet voldoen aan de regels en in hun schulp kruipen zodra iemand bezwaar aantekent.

Overigens voelde de man (69) zich vooral geschoffeerd omdat men eerst gratis zijn steegje had willen gebruiken in het bouwplan, toen hij weigerde geen geld boden maar steegje op de nieuwbouwgrond realiseerden...

Kennelijk heeft de man halverwege vorig jaar met getuigen erbij aa de bouwer aangegeven te gaan dwarsliggen op alle mogelijke manieren...zij hebben dat onderschat en nu heeft hij dus wat gevonden



In ons contract staat dat we eaa kunnen ontbinden als de bouwer binnen 6 maanden na tekening de vergunningen niet rond heeft maar of de hypotheekverstrekker bv boetes rekent moet ik morgen navragen
Alle reacties Link kopieren
ps: word er gewoon naar van. De man heeft helemaal geen problemen met dat parkeren - maar zocht gewoon naar iets om de bouwer op te pakken. Het zijn trouwens huizen met 1 parkeerplek op eigen grond dus de extra vraag naar plekken is niet zo groot...gewoon dwarsliggen om het dwarsliggen omdat een bedrijf je beledigd heeft....en daar worden 5 gezinnen de dupe van...die iets kopen wat waarschijnlijk op losse schroeven staat.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed begrijp had het bouwbedrijf bedacht dat ze een stuk(je) van de grond van de oudere meneer konden gebruiken in hun bouwplan?
Alle reacties Link kopieren
Met alle respect, maar alle hobbels moeten genomen zijn voordat je kunt bouwen.Als die oude baas op tijd reageert is het zijn goed recht. Overigens vind ik het inderdaad niet raar als de bouwer meent een stuk van een gezamelijke steeg te kunnen inpikken, dat hij dan weerstand krijgt. Moet je bij mij ook niet doen.
Alle reacties Link kopieren
....dacht dat er andere woningen zouden komen bla bla er zijn dus volgens hem fouten gemaakt door gemeente en bouwer. Beginnende met verzuimen het bouwproject in de krant te zetten...en beloftes doen die ze iet nakomen.

Hij heeft tegen van alles bezwaar gemaakt, maar wil feitelijk gewoon niet dat die huizen er komen en zal blijven dwarsliggen. Het grootste bezwaar was dat ze tegen een zijmuur zouden opkijken in de tuin.




Tja, ik kan me wel een beetje in deze meneer vinden, als het zo is als wat je schrijft.

Ik weet hoe bouwbedrijven de boel kunnen neppen en mooier kunnen voorstellen voor de mensen die er al wonen.

Dan beloven ze kleinschalige bouw en vervolgens komt er een giga appartementencomplex.

Wat voor beloftes zijn ze behalve die krant niet nagekomen?



Misschien woont die man er al zijn halve leven, en dan is het best wel zuur als je ineens een nieuwbouwwijk verschijnt en je tegen een zijmuur opkijkt.

Of is het minder dramatisch als dat?



Ik zou iig boos zijn op het bouwbedrijf en niet op die man, want zíj hebben blijkbaar fouten gemaakt....
Alle reacties Link kopieren
Als de bouwvergunning is verleend kan men toch gaan bouwen.Een bezwaarschrift moet toch toch ingediend worden bij een bepaalde termijn als men voornemens is de bouwvergunning te verlenen,verstrijkt die datum kan men geen bezwaarschrift meer indienen.

Zodra het verleend is kunnen de woningen pas officieel verkocht worden toch?

En beneppen? Ze kunnen niet maar zo afwijken van de bouwtekeningen waar ze bouwvergunning voor hebben gekregen,dus ipv kleinschalige bouw een giga appartementencomplex mag nooit.Ik weet een geval waar de aannemer de dakkapellen weer kon verwijderen omdat op tekening gewoon een raam stond en geen dakkapel.
Alle reacties Link kopieren
Als men vergeten is de bouw openbaar te maken is dat de schuld van de Gemeente,de Gemeente hoort dat te vermelden VOOR de verlening met een datum tot wanneer men nog bezwaar kan aantekenen.
Alle reacties Link kopieren
Schorpioentje, wat vervelend voor je...

Er worden vaak fouten/foutjes gemaakt in procedures als deze. Als je dan de pech hebt dat er zo'n beroepsklager is die zijn klauwen erin slaat...

Je hoort mensen vaak mopperen op de gemeente en dat dingen niet van de grond komen, vooral ook bouwplannen, maar dat komt bijna altijd door bezwaren van omwonenden. 'De buurt is altijd tegen' is een waarheid als een koe.

En dan hoeft er maar een kleinigheidje ontdekt te worden en je bent de lul.

Ik heb in de gemeentepolitiek gezeten, nu alweer 10 jaar geleden begon mijn raadsperiode. Vrij snel hebben we toen een prachtig bouwplan besproken. De schop is nu net in de grond... Eén familie heeft alles tegengehouden en het tot de Raad van State gespeeld om onteigening tegen te gaan. Het ging om een bejaarde man in een huisje dat uiteindelijk zou moeten wijken. Pas toen de man doodging kon alles doorgaan. Ik begrijp best dat zo'n meneer in zijn eigen huis wil blijven wonen, maar ik vind ook dat je soms naar het grotere geheel moet willen kijken. De laatste jaren stond dat huisje eenzaam en alleen aan een braakliggend stuk grond. Is dat dan een feest?

Enfin, ik hoop voor je dat dit allemaal wat beter uitpakt...

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Tja, die bejaarde maakt gewoon gebruik van zijn rechten. Kan je vervelend vinden, maar om hem nou neer te zetten als een Rijdende Rechter-zeur die niets beter te doen heeft dan jou dwars te zitten... De bouwer heeft kennelijk steken laten vallen, dus daar moet je zijn met je klachten en je irritatie.

Bovendien is dit nou eenmaal onderdeel van het hele proces van nieuwbouw. Je bent de eerste niet die er last van heeft, en zal de laatste niet zijn. Tegenwoordig wordt zo ongeveer tegen alles bezwaar ingediend dus in wezen had je er rekening mee kunnen houden dat het langer ging duren (overigens duurt nieuwbouw - net als verbouw - sowieso altíjd langer dan gepland :-| )



Volgens mij is de norm trouwens 1,6 parkeerplek per woning. Voor een projectje van 5 huizen dus 8 parkeerplekken. Minus de 5 op eigen terrein is nog 3.



De vergunning is kennelijk verleend, alleen is er bezwaar tegen gemaakt. Dat bezwaar heeft niet automatisch opschortende werking, oftewel het betekent niet automatisch dat er niet begonnen kan worden met de bouw. Soms wel, maar dan moet het meen ik in de vergunning staan. Zo niet, dan kan in principe begonnen worden met de bouw. Zal de bouwer vaak niet willen, want die loopt het risico dat als hij gaat bouwen en uiteindelijk blijkt er toch een fundamentele fout in de vergunning te zitten, hij alles op eigen kosten weer moet afbreken. Maar goed, het kán dus wel.



Ik zou eens voor een goed gesprek naar de bouwer gaan, vragen hoe hij denkt dit te gaan oplossen. Lees de koopovereenkomst eens goed door: staat daar iets over een termijn waarbinnen begonnen moet worden met de bouw?

Ben je lid van de Vereniging Eigen Huis? Die kunnen je vermoedelijk veel meer vertellen over wat mogelijk en onmogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Dhelia schreef op 16 mei 2008 @ 20:23:



Lees de koopovereenkomst eens goed door: staat daar iets over een termijn waarbinnen begonnen moet worden met de bouw?Ben je lid van de Vereniging Eigen Huis? Die kunnen je vermoedelijk veel meer vertellen over wat mogelijk en onmogelijk is.
Dat moet haast wel. Zit er uberhaupt een woonbestemming op het peceel wat jullie hebben gekocht?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven