Gashaard: schoorsteen vegen?

30-11-2008 13:27 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje. In ons nieuwe huis hebben we een gashaard. Hartstikke leuk, zeker nu, maar moet je bij een gashaard nou ook je schoorsteen laten vegen? Er wordt niks verbrand natuurlijk. Googlen levert weinig info op, vind ik voorlopig....Meer mensen met gashaarden hier? Vertel!
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
ik weet niet of het hetzelfde is maar ik heb in een huis gewoond met een gaskachel en die schoorsteen moest echt eens in de zoveel tijf geveegd worden. misschien kun je gewoon zo'n bedrijf bellen en het vragen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een gashaard (met van dat keramisch nephout, off-topic:hoe krijg je dat in vredesnaam stofvrij?). Ik heb wel de schoorsteen laten vegen, niet eens erbij stilgestaan of dat nou wel of misschien niet nodig is. Gewoon een veilig idee eigenlijk. De vegers hebben er ook niks van gezegd. En eerlijk is eerlijk: wat mij betreft is het net als met het hebben van een bad: als je het hebt, gebruik je het (bijna) niet. Dit jaar heb ik dan ook de schoorsteen (nog) niet laten vegen. Haard is toch niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Yep, daar was ik al bang voor. Nu moeten jullie weten dat ik al 2 keer een schoorsteenveger heb laten komen, maar de ene kwam niet opdagen en de andere zei kortaf: 'wij doen geen gashaarden' en was weer weg (raar volk, die schoorsteenvegers). We moesten het maar proberen bij het bedrijf dat deze gashaard heeft nagekeken (is een paar maanden geleden gebeurd en zij repten niet over vegen). Dus nu dacht ik, voor ik dat bedrijf bel, dat het misschien helemaal niet nodig was.....en nu is het zondag en wil ik lekker de gashaard aansteken, maar nou durf ik dat niet zo goed...
't Is al met al een heel gedoe
Wij hebben ook een gashaard (net nieuw, zo'n inbouwding waarin het vuur achter glas zit) en ons is verteld dat vegen niet nodig is. Gas geeft geen roet maar stookt juist "schoon", waardoor vegen niet nodig zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ah, er is nog hoop! Wij hebben ook zo'n inbouwding waarin het vuur achter glas zit. Ik heb net een mailtje gestuurd naar dat bedrijf dat de haard heeft nagegeken, maar ja, zondag he. Ga maar even verder met m'n sintgedichten dan. Bedankt voor jullie reacties alvast!
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een groot aantal jaren een gashaard gehad. Belangrijkst is dat hij regelmatig geinspecteerd wordt of de schoorsteen nog doorgankelijk is (bijv. dat vogels er geen nesten in hebben gebouwd) en gecontroleerd of de trek nog voldoende is. Verder is het belangrijk dat elke twee jaar de gashaard wordt schoongemaakt & onderhouden, dit om koolmonoxide te voorkomen. De branders en leidingen worden dan losgemaakt en doorgeblazen en schoongezogen. Moet zeggen dat ik dat de laatste drie jaar zelf heb gedaan met een stofzuiger. Wel had ik een koolmonoxide detector met geluidssignaal.
Ik heb net ook even gegoogled en sluit me nu aan bij Groll. Idd de kanalen inspecteren op doorgang en de branders en leidingen op lekken, vuil en werking. Glasplaat wordt door de meeste bedrijven dan ook direct even schoongemaakt. :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een gashaard, gewoon zo'n ronde kachel die echt mijn huis moet verwarmen.



Vanuit de woningbouwverening wordt 1x per 2 jaar de schoorsteen gecontroleerd. Inderdaad, gekeken (geluisterd) of hij nog goed doorgankelijk is, en of hij voldoende trekt.

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt dat de boel echt 'geveegd' werd.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ja, toen wij hier in april kwamen wonen is de gashaard dus helemaal gecontroleerd en alles door zo'n installatiebedrijf. Zou dat dan voldoende zijn? Peins...
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Schoorsteen vegen is met een gashaard volgens mij helemaal niet nodig. Wij hebben ook een gashaard gehad in onze vorige woning (in onze nieuwe zit helaas geen schoorsteen). In de ruim 3 jaar dat ik er met mijn lief gewoond heb is hij nooit geveegd en daarvoor volgens mij ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een gekke vergelijking, maar een cv-ketel is ook gasgestookt. Heeft er ooit iemand de afvoerpijp van de cv-ketel laten vegen? Wij niet dus!

Ook wij hebben sinds kort een gashaard en in de gebruiksaanwijzing staat ook dat je een schoorsteenveger moet laten komen, maar ik twijfel of dat echt nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zien nu dat stukje van nummerzoveel over de doorgankelijkheid van de pijp en controle van de branders. dat lijkt me overigens wel zinvol
Pingu, ik zou je verzekeringsmaatschappij bellen. Ze stellen het verplicht bij een houtkachel. Maar het zou zomaar kunnen dat je ook een gashaard jaarlijks moet vegen. Mocht er ooit brand zijn bestaat de kans dat ze niet uitkeren.
Tip voor het schoonmaken van ingebrand glas.



Gewone zwarte thee (Engelse melange van Aldi of Pickwick) zetten, en een nachtje laten staan. Theezakje er inlaten.

De volgende dag met een dot goedkoop (grauw, grijs, hard, olifantenkontenkwaliteit) wc-papier dat je in deze koude thee hebt gedoopt je kachelruitje schoonmaken.



Je weet niet wat je ziet, en je lust ook geen thee meer. Wat moet thee dan wel met je maag doen ?????
Heb je een gemetselde schoorsteen ?

(Vroegere) gaskachels tastten de metselspecie aan, die moet af en toe gecontroleerd worden en bijgevoegd. Ik weet niet of dat nu nog zo is.



Volgens mij jagen ze er gewoon met een grote loden bal doorheen om vogelnesten te verwijderen, maar ik heb er geen ervaring mee.



Waarom bel je de installateur of de fabrikant niet ?
En Pingu? Ga je er 30 euro tegenaan gooien om even te vegen?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ga zeker de schoorsteen laten vegen. Better be safe than sorry....Maar ik ben er nog steeds niet uit of het nodig is.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ook ik heb een gashaard.



Zo eentje met een schouw, met de haard achter glas.

De schoorsteenvegert stond een paar maanden geleden aan de deur. Hij vroeg of de schoorsteen geveegd moest worden.

Nou dat kon wel eens gebeuren!



'U heeft een gashaard' zei hij.

'Ja, dat heb ik'

'Dan hoeft de schoorsteen helemaal niet geveegd te worden!'

'O.'



Hij moest lachen.

Ik ook.



Ik heb uiteindelijk de leverancier van de gashaard achterhaald (via vorige bewoner) en heb hen gebeld voor een controle/schoonmaakbeurt. Hiervoor zijn ze geweest. Ook deze man gaf aan dat de schoorsteen helemaal niet geveegd hoeft te worden.



Hierbij mijn antwoord. Veel plezier met de gashaard!
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
inderdaad: onze cv onderhoudsvrouw heb ik het eens gevraagd en zij zei dat een gashaard (inderdaad een "open haard" achter glas) nauwelijks afvalstoffen afgeeft bij verbranding en dat je daarom niet hoeft te vegen.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-10-2017 16:55
Reden: ivm spam
97.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Anoniem23062015 schreef:
30-11-2008 14:01
Wij hebben ook een gashaard (net nieuw, zo'n inbouwding waarin het vuur achter glas zit) en ons is verteld dat vegen niet nodig is. Gas geeft geen roet maar stookt juist "schoon", waardoor vegen niet nodig zou zijn.
.
.
Dus wanneer er een vogelnestje in de schoorsteen is gebouwd hoef je niet bang te zijn voor een schoorsteenbrand ?
En dan hoef je ook niet bang te zijn dat vanwege onvoldoende trek de verbrandingsgassen in de woning komen ?

Een geiser werkt over het algemeen ook op gas maar kan wel degelijk een bron van koolmonoxide zijn. Hetzelfde geldt voor een gashaard.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Het is een topic van 9 jaar geleden he?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven