Poes met vermoedelijjk blaasontsteking..hoe urine opvangen?

18-03-2018 23:12 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Sinds vrijdag vertoonde mijn gesteriliseerde poes van 6 jaar voor haar ongebruikelijk gedrag..elke vijf minuten naar de kattenbak en het plassen leek haar maar niet te lukken.
Ik heb dit een paar uur aangekeken en ben met haar naar de dierenarts gegaan.
Die vermoedt dat er sprake kan zijn van een blaasontsteking of blaasgruis en heeft pijnstillers meegegeven en een antibioticakuur. Dat gaat gelukkig goed. Nu heeft de dierenarts ook gevraagd om met behulp van speciale korrels (Katkor) wat urine op te vangen om die te laten onderzoeken. Ik heb echter nog een kater en 2 kattenbakken in huis die ze in principe beide gebruiken...Wat is een goede manier om ervoor te zorgen dat Snorrie (poes) op de speciale korrels gaat plassen in de bak?
Alle reacties Link kopieren
Haar even een dagje apart houden in een 'eigen' kamer met kattenbak?
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
18-03-2018 23:24
Haar even een dagje apart houden in een 'eigen' kamer met kattenbak?
Zo heb ik het gedaan. In een aparte kamer met de speciale kattenbak tot het plasje er was.
Alle reacties Link kopieren
Ikheb wel eens gehoord: kattenbakje met zgn strijkraaltjes, daar gaan ze wel in graven en plassen maar absorbeert natuurlijk niks
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
18-03-2018 23:29
Ikheb wel eens gehoord: kattenbakje met zgn strijkraaltjes, daar gaan ze wel in graven en plassen maar absorbeert natuurlijk niks
Ik denk dat je de Katkor korrels bedoelt die ik noemde?
Ik knipte een vuilniszak kapot en deed die in de kattenbak als vervanging voor het kattengrit. Daar plasten ze dan op en kon je het er zo uitschenken in een bekertje.
Ik heb die van mij in de keuken opgesloten en flink wat natvoer extra aangelengd met water. Helaas deed hij steeds plasjes van drie druppels dus die kreeg ik niet opgezogen in het pipetje. Uiteindelijk heeft de dierenarts een blaaspunctie gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Waarom geen blaaspunctie bij de DA?
Sometimes reality is too complex for oral communication. But legend embodies it in a form which enables it to spread.
Alle reacties Link kopieren
De dierenarts heeft me Katkor meegegeven, dit zijn korrels die de urine niet opnemen maar waar het doorheen loopt zodat je daarna met de pipet wat kunt verzamelen.

Andere vraag, mag de pijnstiller door haar natvoer worden gemengd?
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat plastte naast de bak en dat heb ik op kunnen nemen met het pipet. Bleek genoeg te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
19-03-2018 00:41

Andere vraag, mag de pijnstiller door haar natvoer worden gemengd?
Mijn kat had 3 weken geleden ook een blaasontsteking en toen werd er door de dierenarts gezegd dat ik de pijnstilling ook door zijn voer mocht doen.
Geen idee of er meer dierenartsen in de buurt zijn maar ik zou een andere zoeken. Beetje vreemd/laks dat je DA dit niet allemaal heeft uitgelegd. Ze horen toch te zeggen of de medicijnen gewoon door het eten mogen of juist op een lege maag enz.

Al kan ik wel een beetje begrijpen dat het zo vanzelfsprekend is om evt. andere katten apart te houden tot de zieke kat een plasje heeft gedaan in die korrels dat hij of zij dat niet erbij verteld heeft.
En ook dat jij dat bent vergeten te vragen hoor ;) je denkt daar op zo'n moment vaak niet aan. Snap ik.

Nou ja morgenvroeg meteen even bellen en zeggen dat je vergeten bent te vragen: en dan alle vragen die je nog hebt even stellen.

Schrijf op wat je wilt weten net als je hier doet, en ook wat plan B is als het opvangen van urine niet lukt.

Ik zou de volgende keer als je gaat meer vragen stellen. Als de DA zegt: hier de korrels enz. gewoon zeggen ja maar ik heb nog een kat in huis, hoe dan? En wat als er geen plasje op die korrels gedaan wordt? Als je klein woont is apart houden mss geen optie, beter meteen de situatie uitleggen dan kan de DA met je meedenken of iets anders voorstellen.

Heb ooit een kat gehad die het vertikte om de bak te gebruiken als de korrels niet naar meneer zijn zin waren ;) wel handig om dan meteen te vragen wat te doen als het niet lukt, zeker als je vlak voor het weekend komt. Woonde toen op kamers en had ook 2 katten in één ruimte, gedeelde keuken en douche waar ze niet mochten komen. Zou niet weten hoe ik dat had moeten doen!?! Als je dan hoort dat een blaaspunctie -lees ik hier voor het eerst- ook een optie is ben je toch wat geruster.

Ik hoop dat je kat snel beter is en het kuurtje afdoende is!
Ben nu ook wakker omdat mijn hond duidelijk pijn aangeeft. Geen koorts maar er is duidelijk iets mis, ik denk prostaatproblemen. Zo naar als een dier ziek is, je weet het soms gewoon niet.

Ik hoop zo dat het niets ernstigs is voor jouw kat en ook voor mijn hond..
DA gaat om 8 uur open en is vlakbij dus ik blijf maar even wakker en ga een lijstje met vragen maken, ik denk dat ik wel weet wat het is maar als ik daar straks doodmoe sta weet ik vast opeens niets meer :P

Sterkte en laat nog even weten hoe het is afgelopen!
Weer zo'n dierenarts-prutser die direct naar de antibiotica grijpt terwijl meer dan 85% van de blaasontstekingen bij katten niet bacterieel is. Draagt allemaal bij aan toekomstige antibioticaresistentie.

Een blaaspunctie is bij een blaasontsteking vaak niet mogelijk omdat de blaas leeg is. Als opsluiten met een kattenbak met korrels niet werkt (en geloof me, katten kunnen het dan ineens 24 uur ophouden) dan zou ik haar bij de dierenarts laten opnemen. Infuusje erin, blaaspunctie ineens wel mogelijk. Bovendien is een blaaspunctie de enige manier om een schoon monster te krijgen dat op kweek kan worden gezet.
Alle reacties Link kopieren
Wat raar dat je meteen antibiotica mee krijgt! Blaasontsteking bij katten is meestal stress en bijna nooit door bacteriën..... De dierenarts heeft de urine nog niet eens onderzocht. Pijnstiller is natuurlijk wel heel belangrijk en meestal zijn die ook ontstekingsremmend.

Heeft je kat niet een bepaalde tijd waarop ze meestal plast? (Die van mij meestal in de ochtend.). Dan maak ik de bakken heel schoon en doe die korrels erin. Dan wachten tot ze er op gaat.... en wachten, en wachten... Veel geduld hebben dus.
Ik heb ook wel eens urine opgevangen door snel een propje keukenpapier onder de kat te leggen toen ik zag dat hij ineens ging plassen. Dat was ook genoeg, maar je kunt daarmee wel zien of er een blaasontsteking zit, de ph waarde meten en kijken of er gruis zit. Bacteriën kun je zo niet zuiver meten omdat het niet steriel is. Maar goed, je kat is toch al aan de antibiotica...
Alle reacties Link kopieren
Nu sinds vrijdag zat ze om de vijf a tien minuten op de kattebak. Nu ze de medicatie heeft ligt ze rustig op de bank..maar als ze naar de bak gaat heeft ze er wel duidelijk langer dan normaal voor nodig
Izzy_ schreef:
19-03-2018 06:57
Weer zo'n dierenarts-prutser die direct naar de antibiotica grijpt terwijl meer dan 85% van de blaasontstekingen bij katten niet bacterieel is. Draagt allemaal bij aan toekomstige antibioticaresistentie.

Een blaaspunctie is bij een blaasontsteking vaak niet mogelijk omdat de blaas leeg is. Als opsluiten met een kattenbak met korrels niet werkt (en geloof me, katten kunnen het dan ineens 24 uur ophouden) dan zou ik haar bij de dierenarts laten opnemen. Infuusje erin, blaaspunctie ineens wel mogelijk. Bovendien is een blaaspunctie de enige manier om een schoon monster te krijgen dat op kweek kan worden gezet.
Onze kat kreeg in eerste instantie een soort van spierontspanner en pijnstiller. Later wel antibiotica omdat de kweek toch niet schoon was (geloof ik). Al met al bijna drie weken mee zoet geweest.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ik een plasje kan opvangen moet ik dat binnen de acht uur na de dierenarts kunnen brengen..haar nu apart zetten is daardoor niet handig want het kan best zijn dat ze pas vanavond na zessen weer op de bak gaat..
MinkeDeWit schreef:
19-03-2018 13:20
Onze kat kreeg in eerste instantie een soort van spierontspanner en pijnstiller. Later wel antibiotica omdat de kweek toch niet schoon was (geloof ik). Al met al bijna drie weken mee zoet geweest.
Ja zo hoort het. Vriendin is er overigens vier maanden zoet mee geweest, dus drie weken is netjes.
Ik neem aan dat de DA ook aan haar blaas heeft gevoeld?
Want als het blaasgruis is kunnen ze soms niet meer plassen. Mijn kat heeft blaasgruis gehad en ik had geen dag langer moeten wachten om naar de DA te gaan. Ze hebben toen met een katheter zijn blaas leeg gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ja hij heeft aan haar blaas gevoeld maar deze voelde niet opvallend groter dan normaal. Ze had geen koorts en hij kon haar temperaturen via haar anusje, dus er zat geen ontlasting (poep) vast. Wel gaf de dierenarts aan dat poes iets te dik is.
Doubletree20 schreef:
19-03-2018 15:13
Ik neem aan dat de DA ook aan haar blaas heeft gevoeld?
Want als het blaasgruis is kunnen ze soms niet meer plassen. Mijn kat heeft blaasgruis gehad en ik had geen dag langer moeten wachten om naar de DA te gaan. Ze hebben toen met een katheter zijn blaas leeg gemaakt.
Bij een kater is het inderdaad veel gevaarlijker. Bij een poes kan het minder kwaad.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook het idee dat ze nauwelijks plast. Ze gaat nu veel minder op de bak, wellicht door de pijnstilling, maar als ze op de bak zit kost haar dat zeker een minuut of vijf en zit ze echt te persen...Ik ga zo de Katkor-korrels maar gereed maken en dan poes opsluiten op de slaapkamer en erna zelf even weg. Wanneer zij mij steeds hoort zal ze daar aan de deur blijven krabbelen
Alle reacties Link kopieren
Het is even de omgekeerde wereld geworden: poes zit onder in de woonkamer / open keuken met alleen de kattebak met de speciale korrels ter beschikking. Katertje heb ik zolang op de grote slaapkamer gezet met de andere kattebak en met brokjes en voer.. ik heb geen aparte wc dus kan poes ook niet op de badkamer opsluiten. En doordat ik pas verhuisd ben staat de kleine slaapkamer vol met verhuisdozen. Nu maar hopen dat poes voor ongeveer half 4 op de speciale korrels heeft geplast.. daarna moet ik een 1,5 uur weg. De dierenarts is tot zes uur aanwezig voor afspraken in de praktijk. Wanneer ze er pas vanavond op zou plassen is de opgevangen plas te oud om te onderzoeken
Alle reacties Link kopieren
Mocht ze vanavond nog niet hebben geplast dan zet ik zolang haar oude grit terug tot morgenochtend
Alle reacties Link kopieren
En toen reageerde er niemand meer :s..als er nog iemand wil weten wat de uitslag van het urine-onderzoek was hoor ik het wel..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven