Dakkapel, waar raam dat open kan??

23-05-2018 07:46 18 berichten
Wij krijg een dakkapel. De kamer die daar door ontstaat is voor onze zoon. Tegen de muur die ons met de buren scheidt komt het bed overdwars.

Waar zouden jullie een raam plaatsen dat open kan.

Er komen 3 ramen in de kapel.

Ik denk dat het niet handig is om het raam gelijk boven het bed te plaatsten, volgens mij is het niet zo lekker als je 'in de tocht' slaapt. Ik vind het iig niet fijn om recht onder een raam te slapen.

Maar de aannemer zegt dat het handig is om het raam helemaal open te kunnen doen. Als we het ergens anders plaatsen kunnen we niets onder het raam zetten, want dan hij hij niet helemaal op (het is ook een klapraam).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alle ramen draai/kiep ramen maken zodat je ze makkelijk kan lappen. Als dat geen optie is zou ik de middelste doen zodat je vanuit dat raam de andere ramen kan doen.
Alle reacties Link kopieren
En 2 ramen die open kunnen?

Ik heb ook 1 raam wat niet helemaal open kan maar 70% ofzo. Niet heel storend. Heb hem toch bijna alleen maar op de kiepstand. Alleen bij het ramen wassen en het inzetten van de hor is het iets onhandiger.
Alle reacties Link kopieren
Ik slaap onder het raam wat open staat. Ik vind het heerlijk. Het tocht niet zolang je er geen raam tegenover open zet. En bij hele koude nachten staat het raam toch niet open. Om schoon te maken is het echt heel handig als de ramen geheel open kunnen.
Dat bed schroef je vast en moet daar altijd blijven staan?

Ik zou voor flexibiliteit gaan en de 2 buitenste ramen draai en kiep doen. De middelste kiep of vast.
En je gaat deze kamer tot in de eeuwigheid in deze opstelling gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
Nurks schreef:
23-05-2018 07:52
Ik zou alle ramen draai/kiep ramen maken zodat je ze makkelijk kan lappen. Als dat geen optie is zou ik de middelste doen zodat je vanuit dat raam de andere ramen kan doen.
Dit hebben wij ook zo. Ideaal. Wn ventilatie rooster en hor :)
Lucky_Birdie schreef:
23-05-2018 07:57
En je gaat deze kamer tot in de eeuwigheid in deze opstelling gebruiken?
Nee, maar de komende 6 jaar wel.

Daarbij zijn wij niet van plan hier ons hele leven te blijven wonen, dus zo ver in de toekomst kijken hoef ik niet.
Alle ramen kantelramen maken. Je hoeft ze dan niet open te zetten, maar het kan wel. Ventileren kan natuurlijk ook overdag.
De twee buitenste of de middelste. In praktijk gebruik ik alleen de kiepstand behalve als ik ramen moet lappen.
Alle ramen draai/kiep of de 2 buitenste draai/kiep. Dan kan je makkelijk zemen en heb je de keus welke je open zet.
Wij hebben paar jaar terug ook een dakkapel laten plaatsen over twee slaapkamers. Bij de oudste drie ramen waarvan de buitenste ramen draaikiep zijn. Bij de jongste het linkerraam draaikiep, aan de muurzijde die aan de kant van de andere slaapkamer grenst.

Als het bed aan de kant met de buren komt dan zal hij niet pal onder het raam komen omdat er altijd een stukje schuine wand overblijft. Dus zit daar meestal nog wel wat speelruimte.
Als je van plan bent het huis in de toekomst te verkopen, dan zou ik zeker zorgen dat je ramen volledig open kunnen. Een ander heeft geen boodschap aan de indeling die voor jullie destijds gold.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat, neem ik aan, om de zolder.

Wij slapen doorgaans juist wel in de tocht. In de zomer, als iedereen moppert over slecht slapen en veeeeel te warm, slapen wij als roosjes omdat we bijna buiten liggen, heerlijk.

En dan wordt het op een zolder meestal ook nog eens flink wat warmer.

Dus ik zou zeggen; hoe meer er open kan, hoe beter. Kun je altijd nog kijken welke je wel open zet en welke niet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ons dakkapel bestaat uit die ramen. Middelste is groot en vast. Twee buitenste is draai/kiep. Kiepstand kan in twee standen.
Maar dat het raam helemaal open kan het uur voordat we gaan slapen: heerlijk!!
Oh en een andere tip: let op het type vensterbanken waar je uit kunt kiezen. Volgens mij moet daar best het een en ander in mogelijk zijn maar wij hebben daar totaal niet aan gedacht en nu een standaard kunststof vensterbank.
Ik zou, als het financieel mogelijk is, alle ramen draai/kiep maken. Vooral voor schoonmaken is dat een absolute pré. Daarnaast is een zolder vaak erg warm, dus hoe meer ventilatie mogelijk is (in de nacht en vroege ochtend) hoe beter.

Zelf heb ik jaren onder een open raam geslapen en ik vond dat altijd zalig.
maritte schreef:
23-05-2018 09:32
Ik zou, als het financieel mogelijk is, alle ramen draai/kiep maken. Vooral voor schoonmaken is dat een absolute pré. Daarnaast is een zolder vaak erg warm, dus hoe meer ventilatie mogelijk is (in de nacht en vroege ochtend) hoe beter.

Zelf heb ik jaren onder een open raam geslapen en ik vond dat altijd zalig.

Ze laat een dakkapel zetten (en blijkbaar een brede als er drie ramen in kunnen), dus ze geeft sowieso al rond de 5.000 euro uit. Dan zou ik die paar honderd euro voor een extra open raam ook nog wel uitgeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven