Is verhuizen een goed idee voor mij?

19-07-2018 19:55 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond ladies,

Ik loop al een paar dagen te googlen en te piekeren, en toen dacht ik, laat ik het forum eens proberen. Jullie zijn me altijd goed te hulp geschoten in tijden van nood namelijk.

Ik woon op dit moment in een gemiddeld stadje in Zuid-Holland, kom oorspronkelijk uit een dorpje in de polder, maar heb hier op de middelbare school gezeten en ben na wat omzwervingen hier terug gekomen. Sociaal heb ik hier eigenlijk geen binding.
Voor mijn werk in loondienst reis ik heel Nederland door maar woont iedereen eigenlijk in Amsterdam, dat is dan ook de centrale plek vanaf waar de meesten vertrekken. Een enkeling woont ergens anders, en kan daardoor bijvoorbeeld nooit mee carpoolen of iets dergelijks.
Naast mijn fulltime werk in loondienst, werk ik ook nog zo'n 10 uur per week als zzp' er in dezelfde branche, wederom Amsterdam als centraal punt, echter als zzp' er kan ik mijn reiskosten declareren en ben ik de enige die er " last" van heeft dat ik verder weg woon. Ik wil het komende jaar naar een verdeling gaan van 50% loondienst 50% zzp werk. Naast de vergaderingen bij het zzp werk 1 keer in de maand, werk ik voor de rest vanuit huis. En ik hoop over twee jaar alles als zzp' er te kunnen doen.

Nu heb ik een prachtig huis gezien in Noord-Brabant. In het pittoreske Berkel-Enschot. Liefde op het eerste gezicht, financieel allemaal haalbaar. Mocht ik ooit kinderen willen zie ik dat daar al helemaal goed komen (een eventuele partner overtuigen houd ik me nu nog niet mee bezig.)
Echter vraag ik me af of dit een goed idee is of dat ik mezelf dan in de voet schiet. Nu in loondienst is het onhandig, maar als zzp' er ook?

Obstakel 1: Ik heb geen sociale contacten buiten mijn werk, voor hen moet ik nu al naar Amsterdam, ze komen niet mijn kant op. Dat zal zo blijven als ik verder weg ga wonen, prima wat mij betreft want als ik dan een dag naar Amsterdam ga prop ik er zoveel mogelijk in. De vraag is of ik het dan niet toch ga missen. Nu zal ik wel gaan sporten ed. om nieuwe contacten te leggen in mijn nieuwe woonplaats, maar is dit dus voldoende?

Obstakel 2: het dorpse, mijn moeder had een hekel aan het dorp waar ik opgegroeid ben wegens de roddel en achterklap. Ze viel buiten de boot en heeft zich daar nooit thuisgevoeld. Heeft zoiets te maken met je eigen instelling? Of is een dorp toch wel ons-kent-ons en kom je daar niet tussen? (Als iemand ervaring heeft met het betreffende dorp zou het helemaal top zijn!)

Ik denk zelf dat ik er niet minder werk door zal krijgen, maar ik weet ook niet hoe ik dat kan toetsen. Ik heb een (zzp) collega die daar in de buurt woont maar die is zo goed in zijn werk dat hij bij vijf bedrijven klussen kan krijgen en ze tegen elkaar opbieden. Daardoor heeft hij veel werk, reist hij veel voor zijn werk door Nederland, en geeft hij aan minder mee te krijgen van het opgroeien van zijn zoontje.

De groothandels en leveranciers waar ik mee werk zitten allemaal rondom Tilburg, ideaal dus. De opdrachtgevers in Amsterdam. Echter wil ik gewoon echt niet in Amsterdam wonen, en ik merk dat ik me steeds minder thuis voel in de Randstad. Waarom twijfel ik, omdat iedereen zegt dat je in mijn vak in Amsterdam moet wonen, of er vlak naast.

Wegens tunnelvisie hoor ik graag wat jullie denken en vinden, want ik weet het even niet meer. Of stel me vragen die me er nog wat dieper over laten nadenken, ook fijn. Als ik maar even uit mijn gedachtencirkeltje kom.

Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet gebonden aan Amsterdam, of de randstad voor je werk. Ik zou het doen!

Sociale contacten kun je overal opbouwen. Misschien in een dorp nog wel makkelijker dan in een grote stad.

Het dorpse, lastig in the schatten. Ik zou me er niet zoveel van aantrekken.
Heb je een gezin en kinderen?

Want zonder dat kan het wel es lastig worden om in een klein dorp van 0 te moeten beginnen.

Heb je voldoende mensen in 't Amsterdamse waar je af en toe kan blijven logeren als je bijvoorbeeld 2 of 3 dagen achter elkaar in Amsterdam moet zijn?
Alle reacties Link kopieren
@Tornacense, nee ik heb geen gezin en kinderen. Ik heb ook geen relatie op dit moment. Maar ik merk wel dat als ik een gezin wil, ik Berkel-Enschot een fijn dorp vind om kinderen in op te laten groeien. Alles is er te vinden, kinderopvang, meerdere basisscholen en zelfs een middelbare school. Dus het is niet zo dat ik een andere plek moet zoeken als ik wel een gezin krijg, of mijn toekomstige partner net zo enthousiast is over dit huis en deze plek is een tweede, maar daar wil ik me nu niet door tegen laten houden eigenlijk.
Ik zou wel in Amsterdam kunnen blijven slapen ja, maar ik rijd nu ook altijd terug naar huis, de reistijd wordt een halfuurtje langer. Dus dat zal een kwestie van wennen zijn denk ik. Hoop ik. Maar anders kan ik altijd op zoek naar slaapplekken bij collega's of mijn ouders.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan wonen waar je wil wonen. Ik woon zelf in de buurt van A’dam en dat is erg druk en duur. Ik zie absoluut niet in waarom je hier zou gaan wonen als je je hier niet thuis voelt. Bovendien zijn de huizenprijzen hier nu zo absurd, je moet je afvragen of je 3 ton wil betalen voor 45m2.

Wat is nou een uur rijden? In zoveel landen is dat heel normaal.. zeker als je niet elke dag 9-17 aanwezig hoeft te zijn is dat prima te doen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij valt dat roddelen in grotere dorpen tegenwoordig wel mee. En wonen in een dorp is wel fijn, vooral als je mobiel bent. Waarom zeggen ze dat je perse bij Amsterdam moet wonen, als je toch al het hele land moet doorreizen? Omdat het centraler ligt? Daar zit op zich wat in dan. Het zou ideaal zijn als je enige keuze hebt in het reizen. Jij zou dan vooral de zuidelijke regio doen.
Het is wel dat er in Noord-Brabant een iets ruwere cultuur heerst, maar kan ook per regio verschillen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Ik zou het erg veel reistijd vinden. In Amsterdam hoef je zeker niet te wonen, dat is zo duur dat het alleen waard is als je echt verliefd bent op de stad.
Maar Noord Brabant vind ik wel weer ver.

Daarnaast zou ik niet een woning nemen voor een gezin met kinderen. Grote kans dat je iemand gaat ontmoeten die daar niet woont of wilt wonen. Vaak is de plek waar je gaat wonen al een flink heikelpunt tussen mensen die elkaar ontmoeten wanneer ze hun eigen leven al hebben opgebouwd.

Dus kies het huis omdat je het mooi vind voor alleen jezelf, niet voor een eventueel gezin.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een oud topic en de meningen zijn verdeeld, dus of je daar veel aan hebt...

thuis/als-noordhollandse-in-brabant-wen ... es/75071/1
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
@Xanthan, ik hoef inderdaad niet op kantoortijden aanwezig te zijn. Dankjewel voor je bijdrage :)

@kopjekoffie70 k denk dat ze dat zeggen over Amsterdam omdat dat de algemene tendens is. Ik werk in een kunstzinnige omgeving, en dat concentreert zich voornamelijk in onze hoofdstad. Carpoolen gaat ook allemaal vanuit Amsterdam bijvoorbeeld. En me concentreren op 1 regio gaat niet helaas. Ik werk van Friesland tot Zeeland, en Maastricht tot Den Helder. Dat wordt echter wel minder als ik niet meer in loondienst werk, ik verwacht als zzp'er voornamelijk nog richting Amsterdam en Utrecht te hoeven.
Edit: ik had dat topic inderdaad al doorgelezen! Bedankt!

@Essychan: nee ik wil ook niet kiezen voor de woning met een gezin in mijn achterhoofd, het is simpelweg een prachthuis waar ik goed de ruimte heb om te wonen en te werken. En als het zo uitkomt kan ik er blijven wonen met een gezin. Maar ik wil nu ook niet niet verhuizen omdat een toekomstige partner niet daar wil wonen. Beetje ingewikkeld, ik hoop dat je het snapt.
En je twijfels over de afstand deel ik inderdaad. Misschien moet ik het gewoon eens een paar keer rijden om te voelen hoe ik het vind.
Alle reacties Link kopieren
Lange reistijden kunnen je opbreken. Misschien een leuk en middelgroot dorp in Utrecht. Carpoolen jullie vaak en zit er ook nog een netwerk element aan? Als je een beetje in een ons-kent-ons wereldje zit, kan het inderdaad onhandig zijn om buiten beeld te geraken. Maar ja, de huizenprijzen in de regio zullen wel hoog zijn, ook in de dorpen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Mocht je wel kinderen krijgen, zal de reistijd je waarschijnlijk wel gaan opbreken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nu niet al nadenken over mogelijke kinderen en op basis daarvan een keuze maken. Wie zegt dat het ooit zover komt? Zo wel, dat zie je dan wel weer.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel kwetsbaar om je sociaal leven helemaal rond je werk te bouwen. Ik heb dat vroeger ook weleens gedaan. Echter wanneer je opdracht afloopt of wanneer je ergens toch minder goed weggaat dan gaat toch het zakelijke voor en worden die leuke contacten zo een stuk minder.
Ik ben net weg uit Amsterdam en het is niet meer prettig wonen in een drukke chaos en daarbij wil ik ook weleens over iets anders praten dan werk en een ander perspectief van iemand die juist niet uit mijn vakgebied komt. Dat levert soms ook weer nieuwe input voor een leuke hobby of zelfs werk.

Daarnaast ben je ook niet gebonden aan je dorp en zijn er in Leiden, Den Haag en Rotterdam en aan de kust zat leuke plekken om af te spreken.
Maak jezelf minder kwetsbaar via een hobby waar je contacten opdoet of schrijf je in bij zoiets als NMLK en je doet vast leuke contacten op.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Oei Berkel Enschot. Daar woonde mijn ex schoonouders en vrienden van mijn ex. Leuk dorp inderdaad, maar de sociale controle was enorm. Er heerste een heel hoog ons kent ons gehalte inderdaad.

Op verjaardagen zat het hele huis vol met buren en iedereen wist alles van elkaar. Ook versta je als Amsterdammer weinig van het Tilburgse accent. Ik heb er zelf een jaar gewoond en me nog nooit zo een buitenstaander gevoeld. Ik kwam er totaal niet tussen ondanks mijn pogingen tot sociale contacten en voelde me er helemaal niet op mijn gemak. Tilburg voelde voor mij als het buitenland.
Het is een stuk rijden naar Amsterdam hoor, en als je onverwacht met de trein moet nog langer. Was altijd bijna 2,5 uur onderweg met het OV.

Als ik jou was zou ik echt een leuk dorpje in de omgeving opzoeken, maar Berkel Enschot is wel echt een dorp waar ik persoonlijk nog niet dood gevonden zou willen worden. Ik woon nu in een dorp vlakbij Amsterdam, heerlijk. Iedereen bemoeit zich lekker met de eigen zaken en je wordt er met rust gelaten.
Ik zou er nog even heel goed over na denken. De afstand en het volkse van Brabant zou voor mij echt niks zijn. Je krijgt mij met geen tien paarden terug.
Alle reacties Link kopieren
@viva-amber: goed dat je het zegt. Dankjewel. Ik ben nooit heel goed geweest op sociaal gebied, als in, ik heb nooit echt vrienden gehad tot ik in dit wereldje ging werken. Nu blijven er echt niet na elk project mensen hangen, maar ik heb nu toch wel een handjevol mensen die ik altijd mag bellen of waar ik altijd terecht kan. Daarvoor had ik dat nooit, dus in die zin ben ik er al op vooruit gegaan. Wel ben ik van plan om, wanneer ik verhuis, meteen te beginnen met het leggen van sociale contacten bijvoorbeeld in de sportschool, of naar lezingen, of naar de kerk.

@Madrid: oei ik schrik een beetje van je berichtje, wel bedankt. Het Tilburgs komt wel goed, ik heb nu twee collega's uit Tilburg en een zwik uit Limburg en ik versta ze allemaal en switch ook zonder moeite tussen de dialecten. Zolang niemand van mij verwacht dat ik terugpraat in dialect heb ik daar wel vertrouwen in.
Dat ons kent ons vind ik een beetje spannend, kom je daar dan ook echt nooit meer tussen? Die verjaardagen klinken al een beetje horror op zichzelf, wij hadden vroeger ook van die verjaardagen dat iedereen in een kring in de woonkamer zat, en zich opgelaten voelde naast de ander. Wat dat betreft vind ik feestjes leuker in Amsterdam haha! Veel meer levendigheid en mengen onder elkaar, de laatste feestjes die ik meemaakte waren er niet eens voldoende stoelen om in een kring te zitten.
Bedankt voor je input!
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat je vooral last hebt van het dorpse in het dorp waar je zelf bent opgegroeid.

Ik woon niet meer in 'mijn' dorp maar als ik er ben weten ze nog precies dat ik met 2 jaar in het ziekenhuis heb gelegen, dat ik met 16 jaar vriendje X had, dat ik met 23 jaar weer in het ziekenhuis lag, dat ik goed kon leren, etc etc.

En ja, ze kijken in de winkel in je mandje wat je gaat eten, ze kijken hoe laat de gordijnen dicht gaan en weer open, wat er voor auto voor je deur staat als je bezoek hebt. Maar als je er niet vandaan komt, is dat veel minder boeiend.

Jij bedoelt geloof ik dat dit niet hetzelfde dorp is waar je bent opgegroeid he?
Hier wordt overigens dat hele dorpse wel wat minder met het uitsterven van de oudere generatie.
Je kunt méér.
Nou ik ervoer het echt als verstikkend. Mensen wilden graag weten waar ik vandaan kwam en als je omgeving Amsterdam zegt wordt er een beetje op je neergekeken. Ik voelde me er nooit op mijn gemak in elk geval en heb er nooit tussen gepast.

Ik verstond ook niks van de mensen op de verjaardagen dus ik stopte vaak maar met luisteren. Dat probleem heb jij dus niet want jij verstaat het wel.
Ik woonde zelf in Tilburg en heb geprobeerd sociale contacten op te doen via de sportschool en dergelijke maar het lukte mij niet. Jou misschien wel hoor.
Maar ik had verwacht dat het makkelijker zou zijn. Brabanders waren toch zo gezellig en beroemd om hun gastvrijheid? Ja wellicht als je Brabants bent, maar dat is dus niet mijn ervaring geweest. Ben je vaak in Berkel-Eschot geweest? Ik zou er anders een paar keer naartoe gaan om de omgeving een beetje te verkennen, qua natuur is het er erg mooi.

Maar het dorpse daar is totaal anders dan het dorpse hier in omgeving Amsterdam.
Is een dorp in het midden van het land niet een betere optie? Ook qua reistijd.
Oh en ik ben trouwens ook geen ster in sociale contacten, ik heb zelf ook geen vrienden buiten werk om. Maar degene die ik wel op werk heb ben ik erg aan gehecht. Ik weet niet of ik dat zomaar op zou geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 5 jaar geleden verhuis naar een oud arbeiderswijkje. Ik had ook 'gehoord' dat buren zich erg met elkaar bemoeiden, sociale controle etc. De realiteit is dat ik mijn buren bijna nooit zie, zij doen hun eigen ding, ik doe het mijne. We groeten elkaar en daar houdt het mee op. Ik denk dat het ook aan jezelf ligt tot hoeverre je het toelaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven