Wanneer weet je: dit is het koophuis?

13-02-2019 09:15 60 berichten
Wanneer twijfel je niet meer over dat andere huis dat net op Funda staat en een wat grotere tuin heeft of net iets rustiger is gelegen of net iets beter onderhouden is of ...

Moet je echt verliefd worden op een huis? Hoe voelt dat?
Als je er door de tuin en de buurt loopt. Huis zelf kan verbouwd, maar tuin is begrensd en locatie is alles.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje geen idee, wij zijn pas verhuist, iets kleiner maar wel gelijkvloers, heel veel.verboiwd maar uk heb nooit spijt gehad, fijne rustige buurt
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Ik wist het bij beide huizen al toen ik in de buurt liep dus zonder het huis gezien te hebben. Iemand zei ooit tegen mij:' Je kunt alles aan een huis veranderen behalve waar het staat.' Hij gaf mij ook een kompas.

Ik vond het destijds onzin want staarde mij nog blind op mooie badkamers en moderne keukens. Het is echter waarheid als een koe. Er is altijd wel ergens een mooier of een groter huis. De binnenkant kun je naar je smaak inrichten. Wat vooral belangrijk is, is waar het staat.

Mijn eerste huis stond aan het water en ik ging kijken toen de zon onder ging. Mijn tweede huis kijkt uit over een park en om hier te komen loop je tussen de bomen door.

Het is niet het huis, het is de plek.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je er doorheen loopt, je denkt aan hoe het zal zijn om daar te wonen, en je er een heel fijn gevoel bij krijgt, zit 't goed!
Alle reacties Link kopieren
Het is gevoel. Dat is allesbepalend. Je bent daar, en je krijgt een bepaald gevoel, dat vertelt je of je daar gelukkig kunt worden of niet. Het is de sfeer die het uitademt die weerslag op jou heeft. En dat is vaak niet hoe het is ingericht, want dat kun je aanpassen, de meesten kunnen daar doorheen kijken. En het is ook niet de staat waarin het verkeert.

Het is dus je gevoel.

en...…..

je portemonnee natuurlijk. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Zowel bij dit huis, als het vorige huis, wisten we het.
Bij vorige huis, toen we (door de sneeuw komen fietsen) de tuin zagen, het huis zagen en dachten: Dit Kan Van Ons Zijn!

Bij dit huis, was ik al eens alleen langs gefietst, en leek het me al leuk. Toen met man gaan kijken (we zochten al een tijd) en alles viel op zijn plek.
Alle reacties Link kopieren
Verliefd zijn is echt niet voldoende. Je moet ook met nuchtere ogen naar het huis kijken. Past het in het budget, goede buurt, voldoende ruimte, onderhoud, eventuele verbouwing etc.

Een huis is maar een stapel stenen. Je hebt veel meer nodig om een thuis te maken.

Je kan wel verliefd worden op je droomhuis, maar wanneer dit betekent dat er niet voldoende geld is voor een vakantie, uitjes, buffer, etc, dan is het toch je droomhuis niet.

Wees vooral tevreden met de woning die je hebt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Optelsom van de buurt en de woning. Ik vond de buurt geweldig en toen ik door de woning liep en de lichtinval en de ruimtes zag, was het plaatje compleet.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook een compromis inderdaad tussen wat je kan en wil betalen. Ik heb nu een goedkoper huis omdat ik wil sparen en mijn hypotheek versneld wil aflossen. In het juiste huis komt alles samen. Wellicht laat je ook 1 of 2 van je minder belangrijke wensen vallen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het huis is eigenlijk niet zo van belang, is mijn ervaring ook. Natuurlijk moet je wel kijken naar de hoeveelheid kamers en dergelijke en als je een tuin wilt, moet je geen appartement kopen, maar zoals anderen al zeggen: er is veel te veranderen aan een huis.

Wij wisten het door de ruime woonkamer die met een volledige glaswand uitkijkt op de tuin. Ik heb altijd een tuinkamer gewild en ik was daardoor meteen verliefd. Toen zag ik alle vogels, het groen, de ruimte tot onze achterburen (200m), overal speeltuinen, goede scholen, fijne winkels, stadscentrum binnen 15 minuten fietsen. Droombuurt voor ons en tot nu toe maakt het alle beloften waar.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik had gelijk een goed gevoel bij ons huis en vriend gelukkig ook. Maar het paste ook bij ons budget en voldeed aan bijna al onze eisen. Verliefd worden is leuk, maar je moet wel nuchter blijven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Nou we wilden graag in een stad waar de prijzen hoog zijn een huis kopen waar we met een gezin wilden wonen. Dus we hadden een lijstje met eisen. Uiteindelijk streepten we daar elke keer eisen van weg tot we uiteindelijk dit huis vonden wat we in elk geval konden betalen.

Ik ben niet verliefd op mijn huis en dat was ik ook niet. Wel ben ik heel blij met de buurt, en voldoet het aan de basis eisen (aantal slaapkamers, aantal m2 (eigenlijk aan de ondergrens, maar het is heel praktisch ingedeeld dus ruimer dan een jaren 30 huis met dezelfde afmetingen), het heeft een tuin en we hebben ook groen voor de deur.

Al met al meer dan genoeg om er voor te zorgen dat ik elke dag blij thuis kom. lang leve de confirmation bias!
Geruststellend om te lezen dat dat verliefde gevoel bij een huis niet doorslaggevend hoeft te zijn en dat het niet erg is om (ook) zakelijk te blijven.
Ik ben er destijds echt op gevallen. Kreeg ook stress, echt haast om het te kopen, want stel nou dat iemand anders ons voor zou zijn... Zo dus :)
Alle reacties Link kopieren
Hangt er vanaf wie je zelf bent e. Kun je verliefd worden op een huis? Of ben je altijd nuchter?

Ik zal nooit verliefd worden. Na de zoektocht van een jaar nuchter beslist 'dit zullen we kopen'. Nu wonen we er tien jaar en ik blijf denken 'oei dit of dat', maar ik zal dat altijd bij alles hebben.
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen is dat anders. De een heeft heel objectief allerlei wensen en vindt dan precies het huis dat daaraan voldoet, de ander ziet het alleen nog maar op Funda en weet dat dit het is, weer een ander moet het een paar keer gaan bezichtigen en kan dan pas voelen dat hij zichzelf hier wel ziet wonen.
Voor mij is het een bepaalde stijl en sfeer die een huis heeft, niet qua inrichting (die kun je makkelijk veranderen), maar qua bouwstijl. Het moet me meteen iets doen, anders wordt het niets. Bij ons huis had ik dat niet, daarom wil ik nu na 9 jaar nog steeds graag verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Ons eerste huis hebben we in 1991 gekocht vanwege de locatie. Aan het water. Huis zelf was niet heel bijzonder maar was wel prima.

Toen een paar jaar later het oude karakteristieke vrijstaande huis van de buren te koop kwam hebben we geen moment getwijfeld.

Er moest heeeel veel aan verbouwd worden en het huis is eigenlijk net te klein voor ons vieren, maar geen haar op ons hoofd die er aan denkt om te verhuizen. De locatie is top en zeker s zomers geniet ik intens van ons huis.
Alle reacties Link kopieren
na een aantal huizen te hebben bezichtigd die van binnen helemaal af en op en top waren, uiteindelijk gekozen voor een huis die qua afwerking keuken en badkamer niet helemaal onze smaak was , maar wel:

- locatie: hele fijne, groene, kindvriendelijke buurt, dichtbij t centrum
- ruimte: compleet uitgebouwd aan alle kanten en ook nog een grote tuin
- interieur kan je veranderen!
Alle reacties Link kopieren
Echt verliefd op een huis ben ik nooit geweest. Dus geen idee hoe dat voelt. Het is meer dat het éne huis tegenvalt op basis van wat je op Funda hebt gezien en het andere huis niet. Die laatste wordt het dan dus (als de bouwkundige keuring goed is en de prijs ook, ja ik ben ook van het zakelijke).

Voorbeeld: paar jaar geleden heb ik twee huizen bekeken bij elkaar om de hoek. De buurt, afstand tot winkels etc waren dus hetzelfde. Het éne huis had een veel kleinere, vooral smallere tweede slaapkamer dan ik op basis van de foto's had gedacht en ook de ruimte in de keuken viel tegen. Wel een tuin op het zuiden. Over de prijs viel nauwelijks te onderhandelen vanwege restschuld bij de eigenaar. Andere huis had een tuin op het noorden (maar dat wist ik al en dat viel dus niet tegen) en de ruimtes waren veel praktischer ingedeeld voor mij. Er zat nog wat ruimte in de prijs. Die werd het dus. Niet verliefd, maar gewoon tevreden.
The owls are not what they seem
Winterland schreef:
13-02-2019 09:39
Hangt er vanaf wie je zelf bent e. Kun je verliefd worden op een huis? Of ben je altijd nuchter?

Ik zal nooit verliefd worden. Na de zoektocht van een jaar nuchter beslist 'dit zullen we kopen'. Nu wonen we er tien jaar en ik blijf denken 'oei dit of dat', maar ik zal dat altijd bij alles hebben.
Ik ben vrij nuchter ja. Afgelopen weekend een nogal fel gesprek gehad met een vriendin die juist echt een gevoelsmens is. Vriendin wil me behoeden voor een fout en dat begrijp ik wel. Een huis kopen is niet zomaar wat. Daardoor ben ik wat gaan twijfelen aan mijn aanpak. M'n vriend en ik hebben wensen zat, maar helaas is ons budget ernaar dat niet alle wensen realistisch zijn. Daarom maken we onderscheid tussen eisen en wensen en hebben we een bod gedaan op een huis in een leuke buurt dat op zich aan onze eisen voldoet. Eisen gaan o.a. om de omgeving, lichtinval in het huis, aantal slaapkamers, mogelijkheid tot waardevermeerdering (op termijn).

Dat verliefde gevoel op huizen ga ik waarschijnlijk niet krijgen op huizen binnen ons budget. Op de omgeving, dat is een ander verhaal. Ik zie mezelf wel in die buurt wonen en vraag me nu al af en toe af wat ik zou doen als ik nu daar zou wonen en dan word ik wel blij.
Locatie is inderdaad alles. En verder rationeel de voors en tegens afgewogen. De markt is er niet naar om alleen op gevoel af te gaan.
Een huis kun je ook in etappes verbouwen. De grootte van de tuin daar valt niet vaak meer iets aan te doen.
Alle reacties Link kopieren
poesiepoes schreef:
13-02-2019 09:37
Ik ben er destijds echt op gevallen. Kreeg ook stress, echt haast om het te kopen, want stel nou dat iemand anders ons voor zou zijn... Zo dus :)
nou dit dus. ik verhuis deze maand! ik kan niet wachten...
maar dat past wel bij mij, ik heb echt een liefde en passie voor huizen.
Don't cry, buy a bag and move on.
Tiana_76 schreef:
13-02-2019 09:54
Locatie is inderdaad alles. En verder rationeel de voors en tegens afgewogen. De markt is er niet naar om alleen op gevoel af te gaan.
Dit. Locatie is ontzettend belangrijk en verder goed weten wat je ècht wil, en realistisch blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven