Huis verbouwen zonder vergunning.

28-02-2019 13:02 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je je huis verbouwt zonder vergunning terwijl je die officieel wel nodig hebt, wat gebeurt er dan als de gemeente dat ontdekt? Graag persoonlijke ervaringen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Dan loop je het risico dat je het in oude staat terug moet brengen.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
28-02-2019 13:03
Dan loop je het risico dat je het in oude staat terug moet brengen.
Ja dat snap ik. Maar ik vraag me juist af hoe groot dat risico is.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Dat kunnen wij natuurlijk niet inschatten...
Alle reacties Link kopieren
NosceTeIpsum schreef:
28-02-2019 13:05
Dat kunnen wij natuurlijk niet inschatten...
Daarom vraag ik ook ervaringsdeskundigen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Dan zal de gemeente een vooraanschrijving last onder dwangsom sturen met hierin uitgelegd of de verbouwing te legaliseren is, indien dan zo is dan alsnog een vergunning aanvragen met waarschijnlijk boeteleges en is de kous als je dat netjes doet af. Kan er geen vergunning voor krijgen dan moet je de boel ongedaan maken en houden en als je dat niet niet krijg je een definitieve last onder dwangsom en moet je en een dwangsom betalen en alsnog afbreken. Uiteindelijk indien je nergens naar luistert kan de gemeente op jouw kosten de boel ongedaan maken (bestuursdwang). Even in een notendop zonder alle zienswijzen/bezwaar-beroepsmogelijkheden.

Het is mijn werk heb dus ervaring en nee zielige verhalen (zeg niet dat jij dat zou doen) hebben geen effect
Dat hangt af van jouw gemeente. Je hebt niets aan verhalen van mensen uit andere gemeenten. Sommige gemeenten zijn actief qua handhaving, anderen minder.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
28-02-2019 13:06
Daarom vraag ik ook ervaringsdeskundigen.
Nou, "deskundigen"......
Het is toch vrij stom om je huis zonder vergunning te verbouwen?
Als ze het ontdekken dan is die kans bijna 100% al zal er mogelijk een termijn overheen gaan, de vraag of ze het ontdekken is niet in te schatten.....maar als je al weet dat je een vergunning nodig hebt waarom dan niet gewoon aanvragen of wil je gewoon de leges niet betalen?
Alle reacties Link kopieren
Hier een dorp in Brabant jarenlang niet gehandhaafd waarbij een wildgroei aan van allerlei vergunningplichtige objecten zijn geplaatst. En nu met de nieuwe gemeenteraad zijn ze actief gaan handhaven en hebben diverse mensen al voornemens van dwangssomen gehad als ze de boel niet afbreken of aanpassen. Kortom er is niks zinnigs over te zeggen zelfs na jaren kunnen ze er nog op terug komen of bij een wijziging van beleid. Gewoon netjes een vergunning aanvragen zou mijn advies zijn want hier krijg je geheid problemen mee. Overigens as je je huis wil verkopen kan dit ook nog wel eens lastig worden als je niet de juiste vergunningen en rapporten hebt.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je buren, of iemand anders, het niet eens is met de verbouwing. Dan kunnen ze daar een melding van maken. De gemeente moet daar dan actie op nemen.

Is het iets wat de je aan de buitenkant niet zo snel opmerkt, dan zal het wel meevallen.

Alleen, wat gaat er gebeuren wanneer je het huis wilt verkopen? Verbouwing zonder vergunning, ik zou als potentiële koper daar niet blij mee zijn. Jij weet dit als verkoper, dus bij problemen blijf je aansprakelijk.

Waarom zou je geen bouwvergunning aanvragen?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je dat willen TO?
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
nena78 schreef:
28-02-2019 13:06
Dan zal de gemeente een vooraanschrijving last onder dwangsom sturen met hierin uitgelegd of de verbouwing te legaliseren is, indien dan zo is dan alsnog een vergunning aanvragen met waarschijnlijk boeteleges en is de kous als je dat netjes doet af. Kan er geen vergunning voor krijgen dan moet je de boel ongedaan maken en houden en als je dat niet niet krijg je een definitieve last onder dwangsom en moet je en een dwangsom betalen en alsnog afbreken. Uiteindelijk indien je nergens naar luistert kan de gemeente op jouw kosten de boel ongedaan maken (bestuursdwang). Even in een notendop zonder alle zienswijzen/bezwaar-beroepsmogelijkheden.

Het is mijn werk heb dus ervaring en nee zielige verhalen (zeg niet dat jij dat zou doen) hebben geen effect
Super bedankt voor de uitgebreide uitleg!
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Essentiële informatie in je topic ontbreekt ... . Over wat voor verbouwing hebben we het? Binnen of buiten? Groot of klein?

Een dakkapel zonder vergunning bouwen is bijv. onverantwoord. Voor het openbreken van bijv. een keukenmuurtje naar de woonkamer zodat er een open keuken is, vraagt vrijwel niemand een vergunning aan (voor zover dat nodig zou zijn).
Alle reacties Link kopieren
Zolang het binnenshuis is, is er niet veel aan de hand. En anders kunnen de buren een melding maken of onderzoeken of je wel een vergunning hebt. Zo niet, dan heb je de poppen aan t dansen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Lieve reageerders, geen paniek, ik ga mijn huis niet verbouwen zonder vergunning maar hier in de buurt is iemand zichtbaar zijn huis aan het verbouwen zonder vergunning. Ik vond dat geen slim idee maar vroeg me af wat de consequenties waren als iemand dat gaat melden. Ik ga het niet melden want ik heb er geen last van maar ik vroeg het me gewoon af.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
mevrouwiglesias schreef:
28-02-2019 13:14
Lieve reageerders, geen paniek, ik ga mijn huis niet verbouwen zonder vergunning maar hier in de buurt is iemand zichtbaar zijn huis aan het verbouwen zonder vergunning. Ik vond dat geen slim idee maar vroeg me af wat de consequenties waren als iemand dat gaat melden. Ik ga het niet melden want ik heb er geen last van maar ik vroeg het me gewoon af.
Hoe weet jij zo zeker dat er geen vergunning is?
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
28-02-2019 13:16
Hoe weet jij zo zeker dat er geen vergunning is?
Omdat ik dat weet.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Ik, als buur, zou je direct aangeven.

Dan kunnen er meerdere dingen gebeuren: je krijgt een bouwstop en je moet alsnog een vergunning aanvragen, of je moet het in de oude staat terugbrengen omdat het niet mag wat je hebt gedaan.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
28-02-2019 13:14
Lieve reageerders, geen paniek, ik ga mijn huis niet verbouwen zonder vergunning maar hier in de buurt is iemand zichtbaar zijn huis aan het verbouwen zonder vergunning. Ik vond dat geen slim idee maar vroeg me af wat de consequenties waren als iemand dat gaat melden. Ik ga het niet melden want ik heb er geen last van maar ik vroeg het me gewoon af.

Ah op die manier.

Onverstandig van de buur...
I told you walking was idiotic.
Hier mochten de buren alles afbreken toen de ambtenaar voor controle op de stoep stond.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben (met vergunning) een dakkapel geplaatst. En met vergunning (en officieel) asbest verwijderd.
Gewoon omdat we zeker wilden weten, dat het kon & mocht, en je geen gedoe wil met klikkende buren Want laten we eerlijk zijn, 'ze' komen er alleen achter, als de buren een belletje plegen
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
28-02-2019 13:16
Hoe weet jij zo zeker dat er geen vergunning is?
Of aanvullend op deze vraag, hoe weet je zeker dat de werkzaamheden vergunningplichtig zijn. Binnenshuis is heel veel vergunningsvrij en ook buitenshuis zijn er aardig wat zaken die je zonder vergunning kan uitvoeren.

Vind dat je best wel wat aannames doet TO.
Alle reacties Link kopieren
Onze buren hebben het risico genomen en was niks aan de hand.
Ik had geen zin in gedoe en had geen last van de verbouwing dus heb geen melding gedaan.

Ze hebben later hun huis wel verkocht. Ik vraag me wel eens af hoe dat dan werkt, stel er word alsnog gehandhaafd, moeten de kopers het dan in oude staat herstellen?
gordijn87 schreef:
28-02-2019 13:24
Of aanvullend op deze vraag, hoe weet je zeker dat de werkzaamheden vergunningplichtig zijn. Binnenshuis is heel veel vergunningsvrij en ook buitenshuis zijn er aardig wat zaken die je zonder vergunning kan uitvoeren.

Vind dat je best wel wat aannames doet TO.
Hoezo aannames? Misschien weet to meer dan ze hier zegt. Daar gaat de vraag toch niet over.

Tja niet zo slim van je buren ze hebben kans dat ze het straks weer ongedaan moeten maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven