Tips voor maken fotoboek

07-03-2019 20:05 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eindelijk begonnen met het maken van een fotoboek voor de kinderen. De oudste is al 3,5 jaar, dus ik heb wat achterstand.

Inmiddels heb ik de letterlijk duizenden foto's van alle apparaten gehaald, ze gesorteerd per onderwerp/jaar en de echt slechte foto's er uitgehaald. En nog steeds heb ik er heel veel over. Ik wil van die fotoboeken maken die kant en klaar worden afgedrukt, dus geen losse foto's plakken. Dit heb ik nog nooit gedaan, dus ik ben op zoek naar wat tips.

De boeken worden aangeboden met een minimum en maximum aantal pagina's, maar dat zegt mij niet zoveel. Hoeveel foto's geven een leuk boek? Lees: hoeveel foto's moet ik uitzoeken om op te nemen in het boek.
En wat vinden jullie leuker een rechthoekig boek (bijvoorbeeld A4 formaat) of een vierkant boek?
Nog andere tips die ik echt moet weten voordat ik verder ga met mijn project (want zo voelt het inmiddels)?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf fan van Albelli! Ze hebben ook mooie voorbeelden op hun site. Ik maak zelf meestal een jaarboek. Dan blijft het overzichtelijk.

Qua fotoaantal: dat varieert bij mij van 1 tot 4-5 foto's per blz.
Alle reacties Link kopieren
maaike_92 schreef:
07-03-2019 20:09
Ik ben zelf fan van Albelli! Ze hebben ook mooie voorbeelden op hun site. Ik maak zelf meestal een jaarboek. Dan blijft het overzichtelijk.

Qua fotoaantal: dat varieert bij mij van 1 tot 4-5 foto's per blz.
En hoeveel bladzijden neem je ongeveer? Een heel dik boek lijkt me niet handig met terugkijken?
eenhoorn schreef:
07-03-2019 20:11
En hoeveel bladzijden neem je ongeveer? Een heel dik boek lijkt me niet handig met terugkijken?
Jawel hoor. Ik heb er al vele gemaakt, van dikke tot dunne. Ik maak ze via Albelli. Werkt simpel met goed resultaat. Ik vul ze zelf, want dat vind ik het leukste.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst een mozaïek laten maken van een foto van mijn kleindochter, ruim 500 foto's op een grote poster. Er stond bij de site dat ze er ook een foto boek van konden maken, 40 euro, was van moz-art. Dat een idee?
die ik wilde bestaat al...
Ik maak per kind per jaar een boek om het overzichtelijk te houden en niet te dikke boeken te krijgen. Ik gebruik een groot formaat van Albelli en varieer wat qua aantallen foto's per pagina. Soms 4 foto's, maar soms maar ik ook een pagina-vullende collage (van bijvoorbeeld een weekendje weg of zo). Of een paginagrote achtergrondfoto (iets wazig maken) van een giraf en dan de dierentuin-dagfoto's in het klein langs te rand of zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak ieder jaar voor mijn twee zonen een fotoboekje. Ik ben ermee begonnen toen ik thuis zat na twee operaties aan mijn handen (carpale tunnelsyndroom). Ze waren toen 4 en 1 jaar oud, dus ik had ook een achterstand. Ik maak altijd per kind een soort jaaroverzicht in een vierkant boekje van 26 pagina’s. Dat formaat vond ik fijn, niet te groot. En de 26 pagina’s is de standaard hoeveelheid, ik pas de hoeveelheid foto’s aan aan het aantal pagina’s.
Ik zorg eerst dat de foto’s op chronologische volgorde staan en dan kijk ik welke onderwerpen ik in het boekje wil hebben. Bijvoorbeeld spelen in de sneeuw, carnaval, Pasen, meivakantie, verjaardag, kinderfeestje, zomervakantie, sinterklaas, kerst en oud en nieuwjaar en allerlei uitstapjes. En dan kijk ik hoeveel pagina’s ik per onderwerp kan maken, dus 1 voor de carnaval, 2 voor de verjaardag en 4 voor de zomervakantie.
Dan wordt het een stuk gemakkelijker om foto’s te kiezen.
Ik ben wel van veel foto’s op 1 pagina, ik wil eigenlijk zoveel mogelijk foto’s in het boekje zetten.
Ik bestel altijd mijn fotoboekjes bij Cewe, omdat ik daar fijn mee kan werken. Ze hebben veel keuze in achtergronden, kadertjes en aantal foto’s per pagina. Maar veel mensen die ik ken vinden Albelli ook fijn.
Er gaat wel heel veel tijd in zitten, maar ik ben zo blij dat ik er toen aan begonnen ben! Mijn jongens zijn inmiddels 10 en 13 en de fotoboekjes komen hier regelmatig uit de kast.
mida wijzigde dit bericht op 07-03-2019 20:29
0.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik maak ze bij de Hema per jaar van kind. Van verjaardag tot net voor volgende verjaardag. Of de eerste van geboorte tot net voor eerste.
Ik kies vierkanten boeken had er ong 80 blz in met foto’s.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
07-03-2019 20:19
Ik maak per kind per jaar een boek om het overzichtelijk te houden en niet te dikke boeken te krijgen.
Ik wil ze ook per kalenderjaar maken. Dit geeft ook de optie om in de toekomst 1 boek te maken voor beide kinderen, fotoboeken maken is namelijk niet mijn hobby. Ik zou het boek dan wel 2x laten afdrukken.
Kun je iets concreter zijn over een leuk aantal pagina's en hoeveel foto's dat ongeveer zijn? Ik heb namelijk nog steeds te veel foto's en weet niet hoeveel ik er ongeveer uit moet zoeken.
eenhoorn wijzigde dit bericht op 07-03-2019 20:28
0.96% gewijzigd
Bij het babyfotoboek dat ik gemaakt heb, heb ik maandelijks een map gemaakt van de foto's van die maand en daar een selectie uit gemaakt. Bij een ouder kind zou ik kiezen voor iedere 3 à 4 maanden. Hierdoor hoef je niet steeds uit al die foto's te kiezen.
Ik zoek de foto's uit die ik er perse in wil hebben. En dan begin ik gewoon. Ik kijk wat leuk staat samen en kies daarbij een achtergrond. Ik zou u gewoon beginnen en dan zie je het wel.
Ik maak altijd van mijn reizen een fotoboek. Dan heb ik ook super veel foto's van verschillende apparaten (camera, iphone, onderwatercamera).

Dan maak ik een aparte map 'afdrukken' en daar gaan de foto's in die ik per se in m'n boek wil hebben. Dat is eigenlijk het meeste werk. Je kunt ze daarna sorteren op datum. En dan zo'n album vullen.

Ik ben zelf fan van vierkante boeken, maar dat is natuurlijk super persoonlijk. Ik was altijd fan van HEMA, tot ze nieuwe software kregen. Nu doe ik vaak Albelli. Maar ik kijk ook gewoon naar een goeie aanbieding. Soms bij HEMA hebben ze namelijk het 2e album gratis. Dat is leuk, dan kun je eentje aan oma / kind zelf geven.

Het is een werkje, maar het wordt steeds makkelijker. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens ooit, na het overlijden van mijn moeder, al mijn fotoos verbrandt. Alles staat nu op de computer.
die ik wilde bestaat al...
eenhoorn schreef:
07-03-2019 20:26
Ik wil ze ook per kalenderjaar maken. Dit geeft ook de optie om in de toekomst 1 boek te maken voor beide kinderen, fotoboeken maken is namelijk niet mijn hobby. Ik zou het boek dan wel 2x laten afdrukken.
Kun je iets concreter zijn over een leuk aantal pagina's en hoeveel foto's dat ongeveer zijn? Ik heb namelijk nog steeds te veel foto's en weet niet hoeveel ik er ongeveer uit moet zoeken.
Ik maak per jaar dus een boek, per kind. Ik druk de boeken ook 2x af. Als de kinderen ooit willen, kunnen ze hun eigen "set" krijgen en heb ik ook nog een set. Ik wil ze daarom liever ook niet samen in een jaarboek. Regelmatig werk ik de boeken weer met een maandje of zo bij zodat het werk niet teveel wordt.

Oudste is bijna jarig, dus ik heb net even in haar boek gekeken en ik denk dat we dit jaar op ongeveer 42 (grote) pagina uitkomen en zo'n 250-300 foto's, inclusief enkele pagina vullende collages-met-veel-foto's-van-een-evenement. Sommige pagina's zijn dan ook een stuk voller dan andere.

De foto's staan dus ook op chronologische volgorde zoals iemand hierboven ook schrijft: verjaardag, pasen, zomervakantie, eerste schooldag, herfstvakantie, sint maarten etc etc met tussendoor ook gewone dagelijkse dingetjes zoals feestjes, fietstochten, series met gekke-bekken-selfies etc.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
07-03-2019 20:34
Oudste is bijna jarig, dus ik heb net even in haar boek gekeken en ik denk dat we dit jaar op ongeveer 42 (grote) pagina uitkomen en zo'n 250-300 foto's, inclusief enkele pagina vullende collages-met-veel-foto's-van-een-evenement. Sommige pagina's zijn dan ook een stuk voller dan andere.
Dank je, hier kan ik wat mee! Dan ga ik eens kijken of ik uit al die foto's de ongeveer 250 mooiste kan uitzoeken :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook fan van Albelli. Geen idee hoeveel foto's in het hele boek komen, maar gemiddeld staan er op een pagina 5 foto's (denk ik). Ik vind het bij het maken (en kijken) vooral belangrijk dat er structuur in zit.
Vooraf zoek ik de foto's wel uit, maar de uitgezochte foto's komen niet allemaal in het boek. Het hangt er ook een beetje vanaf hoe ik uit kom. Soms staat een foto meer of minder net wat mooier.

Voor de kinderen heb ik een boek gemaakt van hun eerste jaar, maar die zijn voorlopig nog voor mij. Hierna maak ik nog boeken om aan de kinderen te geven. Dit worden het waarschijnlijk boeken van 0 jaar tot en met groep 2, daarna nog een boek voor de rest van de basisschool en dan een boek van de middelbare school.

Voor het eerste jaar heb ik ervoor gekozen om elke maand te beginnen met een pagina grote foto van kind, daarna komen 1 a 2 pagina's met foto's waar kind alleen op staat, dan een pagina met foto's van kind + pa, dan een pagina kind+ma, dan een pagina kind + broer, daarna evt nog pagina's met andere persoonscombinaties en evt een kleine selectie vakantiefoto's.

qua formaat wissel ik, de vakantieboeken en babyboeken zijn grote vierkante boeken, de jaarboeken zijn staand.
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
07-03-2019 20:32
Ik heb trouwens ooit, na het overlijden van mijn moeder, al mijn fotoos verbrandt. Alles staat nu op de computer.
Waarom?!

Mijn oudste is 12 en ik heb alleen een baby album! @( Echt heel erg!
Alle reacties Link kopieren
EmgeeNL schreef:
07-03-2019 20:58
Voor het eerste jaar heb ik ervoor gekozen om elke maand te beginnen met een pagina grote foto van kind, daarna komen 1 a 2 pagina's met foto's waar kind alleen op staat, dan een pagina met foto's van kind + pa, dan een pagina kind+ma, dan een pagina kind + broer, daarna evt nog pagina's met andere persoonscombinaties en evt een kleine selectie vakantiefoto's.
Leuk idee!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alles ingescant Ghost, staat allemaal op de computer. Zoveel oude foto boeken, dozen vol met kinderfotoos die je nooooooooit meer bekijkt, neemt vreselijk veel ruimte in beslag. Was voor mij een manier van afscheid nemen.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Als ik dit zo lees ben ik wel erg fanatiek met m'n foto's. Die worden per maand opgeslagen op de pc en elk jaar maak ik een jaarboek en een vakantieboek. Ik maak veel en graag foto's dus het is elk jaar weer een klus om de leukste uit te zoeken. Als ik die apart heb staan dan komt dat album vanzelf wel. Maar dit alles kost me zo 10 avonden achter de pc. Je kunt ook de pc een album samen laten stellen met de door jou geselecteerde foto's. Maar dat vind ik persoonlijk minder leuk als alles door elkaar zit.

Ik heb per kind een babyalbum apart, daarna elk kalenderjaar een familieboek waar alles inzit. Dit zijn boeken met 600 a 750 foto's, meestal ongeveer 100-120 pagina's. Ik vind het leuk om te doen en ook erg waardevol om terug te kijken (dat doen we ook regelmatig).

Elk jaar maken we een mooie reis, daar maak ik dan nog een apart boek van. Dat laat ik dan drukken op extra mooi papier en helemaal platliggend. De overige vakanties, weekendjes weg, feestjes, uitstapjes ed staan in het jaarboek. Dat is dan om de kosten enigszins te beperken 'gewoon' papier.

Ik geef per jaar ongeveer 300 euro uit aan fotoboeken. Snap dat niet iedereen dat wil....
Alle reacties Link kopieren
Poeh, wat een fanatieke fotoboek-makers allemaal. Hier toen de eerste geboren was een stapeltje foto’s laten afdrukken, daarna niks meer.
Heb dus een jaar of 14 achterstand........ van twee kinderen!

Wat ik me altijd wel afvraag, sommige mensen maken namelijk wel heeel veel en dikke boeken.
Wat moet je kind daarmee als het uit huis gaat, ze hebben gelijk een kast vol fotoboeken als ze op zichzelf gaan wonen.
Hoeveel boeken moeten er mee verhuizen op zijn/haar 20ste.......
summer is a state of mind
Alle reacties Link kopieren
c_est_moi schreef:
07-03-2019 22:06
Wat ik me altijd wel afvraag, sommige mensen maken namelijk wel heeel veel en dikke boeken.
Wat moet je kind daarmee als het uit huis gaat, ze hebben gelijk een kast vol fotoboeken als ze op zichzelf gaan wonen.
Hoeveel boeken moeten er mee verhuizen op zijn/haar 20ste.......
Dat valt best mee hoor, al mijn hele volle fotoboeken nemen in de boekenkast nog geen halve plank in. Digitaal gemaakt nemen ze lang niet zoveel plaatst in als die dikke fotoboeken die er van mijn jeugd zijn. En ze hoeven later niks mee te nemen als ze daar geen zin in hebben... die dikke van vroeger liggen ook nog prima bij m'n moeder op zolder!
Alle reacties Link kopieren
Hier een boek van oudste, van geboorte tot 1e dag kleuterschool. Zijn 115 pagina's. Behalve foto's staat er bv ook in wanneer het eerste tandje kwam, eerste woordjes, wel of niet goed slapen fases, over naar t peuterbedje, hoe t op kdv gaat, wanneer leren fietsen, favo speelgoed, leuke anekdotes. Allemaal bij bijpassende fotos geschreven. Was een heel karwei, maar ik vind het heel leuk geworden. Voor jongste ben ik wel iets meer op tijd begonnen ;).
c_est_moi schreef:
07-03-2019 22:06
Wat ik me altijd wel afvraag, sommige mensen maken namelijk wel heeel veel en dikke boeken.
Wat moet je kind daarmee als het uit huis gaat, ze hebben gelijk een kast vol fotoboeken als ze op zichzelf gaan wonen.
Hoeveel boeken moeten er mee verhuizen op zijn/haar 20ste.......
Als ze de boeken tzt willen (mag ook best tijdje op zolder blijven liggen wat mij betreft) en het zouden er 20 zijn (elk jaar een) dan is dat zo’n 20cm aan boeken. Een dik boek is ongeveer een centimeter. Valt best mee dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven