Alleen wonen en een hond hebben.

15-04-2019 13:27 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi forummers,

Allereerst; ik vind de aanschaf van welk huisdier dan ook een grote verantwoordelijkheid en iets waar je kritisch over na moet denken voordat je eraan begint, dat is dan ook de reden waarom ik hier nu een tijd over nadenk en ik nu naar eerlijk advies van anderen op zoek ben.

Mijn situatie is als volgt; ik woon alleen en zou eigenlijk graag een hond willen. Sowieso geen pup, maar een hond uit of via het asiel (ik kijk nu ook te vaak op bijv. https://www.dierenasiels.com/zoek/dieren/hond :facepalm: ). Ik werk 4 dagen per week in het onderwijs. De voordelen hiervan zijn dat ik relatief veel vakanties heb (en dan dus veel thuis ben) en dat ik regelmatig relatief vroeg naar huis kan na mijn laatste les om thuis nog verder te werken. Ik wandel zelf veel en woon tegenover een bos waar honden naar hartenlust kunnen ravotten. Maar feit blijft natuurlijk wel dat ik 4 dagen van huis ben. Ik heb mij verdiept in hondenuitlaatservice/hondendagopvang in mijn omgeving; dat laatste spreekt mij het meeste aan, maar ik besef ook dat je dan maar net een hond moet treffen die daar tegen kan. Mijn ouders wonen in de buurt, en hoewel ik hen zeker niet als 'vaste opvang' reken, zijn zij dol op honden en zou voor hen oppassen wanneer dit een keer nodig is (bijv. een weekendje weg/ziekenhuisopname) geen probleem zijn; vroeger hebben wij thuis ook een hond gehad.

Maar los van hoe leuk ik het zelf ook zou vinden, ik weet echter niet of een dergelijke situatie wel eerlijk is naar een hond toe, honden zijn immers toch gezelschapsdieren. In geval van twijfel wil ik er niet aan beginnen; elk beestje verdient een goed leven met genoeg zorg en aandacht. Helaas ben ik echt geen kattenmens, dat zou het qua zorg en keuze wel wat makkelijker maken ;-) .

Ik hoor graag van andere forummers hoe jullie een hond combineren met werk en of dit haalbaar is en eerlijk naar het dier toe. Ik merk zelf dat ik vooral naar 'nee' neig en dat is misschien ook wel, helaas, het verstandigst. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Niks mis met een hondenopvang. Boven gezelschapsdieren zijn honden vooral roedeldieren en hele dagen samen zijn met soortgenoten is voor hun helemaal heerlijk en puur natuur. De hond van mijn vriendin gaat daar 5 dgn per week met veel lol heen terwijl hij niet écht enorm een sociaal geval is.

Lekker doen dus. Vind ik.
...
Alle reacties Link kopieren
Kan de hond eventueel mee naar school? Op de school van mijn oudste zoon neemt een van de docenten haar hond altijd mee en die wordt ook ingezet t.b.v. de kinderen. Dit is wel speciaal (voortgezet) onderwijs, dus de groepen zijn klein en er kan best wel out of the box gedacht worden. Niet elke hond is er natuurlijk ook geschikt voor, dat realiseer ik me. De betreffende docent heeft twee honden, maar een van de twee vond het niet prettig om op school te zijn en blijft nu thuis.

Vier dagen alleen is best veel, maar als er hondenuitlaat tussendoor is en je aardig op tijd thuis kunt zijn, is het misschien best te doen. Is twee honden een optie?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit je met de rest van je tijd? Als je niet aan het werk bent, ben je dan meestal thuis of ga je vaak de hort op? Zou je hond dan meekunnen?

Dat je 4 dagen werkt lijkt me niet zo'n probleem als je hond dan naar de opvang gaat. Als je daarbuiten dan maar genoeg tijd voor het dier hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een hond wel goed zit bij jou,alles gelezen te hebben.
Je kon't altaid nog bakker worre
Ik werk 27 uur, hond gaat twee dagen naar de dagopvang. Was wel een pup toen hij voor het eerst ging, maar denk dat ze bij het asiel wel kunnen inschatten hoe de hond met andere honden is.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties al zo snel!

Yella78: Mee naar school is helaas geen optie, al zouden de pubers dat best leuk vinden denk ik ;-D

Chocolol: Ik ben geen type dat hele dagen weg is. Ik vind het heerlijk om thuis een boek te lezen of serie te kijken. Dingen die ik wel buitenshuis doe zijn sowieso geen dagvullende dingen die elk weekend voorkomen; bijv. op zaterdag een uurtje sporten of wandelen, sporadisch high tea'en met vriendinnen, een keertje wat drinken op terras, dat soort dingen. Maar ook heerlijk buiten in de zon zitten thuis.
Alle reacties Link kopieren
Lastig, het ligt namelijk helemaal aan het type hond dat je gaat krijgen en of die dat fijn vind. Mijn vriend heeft een hond en woont alleen (althans ‘’officieel‘’)en neemt elke ochtend zijn hond mee naar werk en brengt haar tussen de middag dan weer thuis. Zij is dan dus een klein dag deel alleen. Nou betreft dit wel een engelse stafford en die staan er om bekend vrij hond intolerant te zijn, dus een opvang/uitlaatservice is geen optie. Maar zodra ik vrij ben van werk spendeer ik toch de dag met haar omdat zij dat toch prettiger vindt.

Persoonlijk denk ik dat het wel kan, mits het ras dit toelaat. Daarnaast zou ik dan als ik jou was een hond nemen tegen de zomer periode aan. Zo kan het beestje eerst aan jou en jouw huisomgeving wennen alvorens je hem/haar ineens elke dag naar een opvang brengt. Honden uit het asiel zitten daar niet voor niets; vaak zijn ze toch enigszins beschadigd alleen al door het feit dat ze achter gelaten zijn.

Altijd uit gaan van je gevoel, maar als jij een hond een liefdevol thuis kan bieden zie ik geen reden waarom je het niet moet doen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al 20 jaar windhonden, soms woon ik alleen, soms met zijn 2en, mijn honden zien gemiddeld 2 vriendinnen in hun leven. Soms werk ik 5 dagen, soms ben ik werkloos, Het is maar net hoe belangrijk je je hond vind, of je hem kan bieden wat hij nodig heeft in zijn levensfase, vaak uit en trainen met puppen, 2 uur lopen en echte inspanning met adulten. Je moet je leven zo plannen dat het past, oudere honden kunnen bij mij een werkdag alleen zijn en dan worden er 's avonds uren leuke dingen gedaan.

Tijdelijke werkloosheid is perfect om een nieuwe pup op te leiden.

Ik heb een tijd thuis gewerkt en bij de juiste belasting deden mijn honden overdag geen zier, ze slapen een uur of 16 in totaal. Ik heb er wel meestal 2.

H
Alle reacties Link kopieren
Het ligt inderdaad aan het karakter van de hond. Sommige honden kunnen echt niet alleen thuis zijn en zullen alles gaan afbreken en continu janken. Maar je hebt ook honden die heerlijk gaan slapen en wachten tot de uitlaat dienst langs komt. Wat dus belangrijk is voor jou; in hoeverre kan jij je aanpassen? Je hebt het over hond opvang. Dat zou al een goede een oplossing zijn!
Je bent dus goed bezig met overal over na denken.

In een Nederlands asiel is vaak al wat informatie bekend, of de hond bijv alleen kan zijn.

Ik denk dat je een prima situatie hebt voor een hond, gezien je zo goed nadenkt over oplossingen. Ik had het anders gevonden als je standaard de hond hele dagen alleen in huis wil houden.

Een hond moet zich in het begin echt even aanpassen dus ik zou daar rekening mee houden.

Heeel veel plezier met je mogelijke nieuwe viervoeter.
Alle reacties Link kopieren
Qua type hond zou ik het liefst er eentje uitzoeken die niet om gedragsredenen in of via een asiel wordt aangeboden, maar wegens andere omstandigheden. Bijv.;

https://www.dierenasiels.com/dier/1fec5 ... 16fb2ebb49 :heart:
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
15-04-2019 13:47
Qua type hond zou ik het liefst er eentje uitzoeken die niet om gedragsredenen in of via een asiel wordt aangeboden, maar wegens andere omstandigheden. Bijv.;

https://www.dierenasiels.com/dier/1fec5 ... 16fb2ebb49 :heart:
Hou er rekening mee dat buitenlandse honden wel bepaalde angsten kunnen hebben. Dat hoeft niet erg te zijn hoor, ik heb zelf gekozen voor 3 buitenlandse honden. Waarvan ik trouwens al wist dat er trauma's in zaten.

Ziet er uit als een leuk beestje. Het beste is wanneer de hond in de opvang zit, zodat je even langs kan gaan en de hond kan ontmoeten. Ook kan je dan veel vragen stellen!
Alle reacties Link kopieren
Mijn 14-jarige weet niet beter dan dat de eerste 6 jaar baasje 1 vier dagen werkte en baasje 2 vijf dagen (ook VO). Meer dan twee middagen hondenopvang heeft hij nooit nodig gehad. Kreeg ook niet de indruk dat hij er zat te verpieteren. Nu is er geen opvang meer nodig door een 3/5 model. Plus een achtjarig baasje dat graag balletjes en stokjes gooit. Naast dat minibaasje is er ook een huisgenoot bij, een dikke kater waarmee hij gezellig op de bank in de mand ligt.

Ochtend, namiddag en laatste wandeling voor het slapen, hebben we iedere dag zelf gedaan. Enkel het rondje rond 12.30 was soms lastig. Maar omdat hij vier keer per dag ging wandelen was het ook geen ramp als dat eens 13.00 werd.

Ik heb nooit gedacht dat ik een slecht baasje was vanwege opvang. Hij gaat mee op iedere vakantie, gaat mee op vele dagjes uit. Het is een gezinslid. En net als zoon wel eens KDV had, had hond ‘puppycrèche’. Inmiddels wil hij met zijn artrose nog maar drie rondjes per dag en slaapt hij 15 uur van de 24.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Wat goed van je dat je eerst goed nadenkt! Ik denk dat het prima kan als je een hond hebt die alleen kan zijn. Je hebt particuliere opvang en professionele opvang. Met jouw werk zou ik ervoor kiezen om in de zomer vakantie een hond te nemen. Dan kan je goed trainen en kijken hoe alles gaat en het karakter inschatten. Vaak leer je ook mensen in de buurt en in het bos kennen en als de honden een goede klik hebben dan zou je eventueel ook aan dat baasje kunnen vragen om op te passen. Dat doe ik ook met mijn buren soms. Is heel leuk dat ze dan bij een 'vriendje' zijn.
Veel plezier met je toekomstige hondje
Alle reacties Link kopieren
ik heb altijd gewerkt van 8u tot 12u, 4 dagen in de week. Hond was dan alleen thuis. Kon overal rondlopen, ook via een klapdeurtje in de tuin. Tweede hond idem. Nooit problemen gehad. Wil er wel bijzeggen dat ik minimum een half uur ging wandelen met hem, meestal veel langer voor ik naar mijn werk vertrok. En bij thuiskomen eerst met de hond gaan wandelen, dan pas lunch.... (waren grote honden) De hond die we nu hebben blijft ook wel iedere dag even alleen maar de tijd varieert meer, soms een uurtje, af en toe 4 uur. Nooit problemen gehad. Ik weet niet of dat belangrijk is maar onze honden hadden nooit een bench. Gewoon een grote mand. En de grote wandeling is nog altijd voor 's avonds.
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
Los van je werktijd scheelt het ook hoe je wanneer je wel thuis bent met die hond omgaat. Ik ken genoeg gezinnen waar de hond brokken krijgt en een paar keer per dag 5 minuten eruit mag om te pissen, maar waar verder geen seconde naar dat beest omgekeken wordt. Als jij om je werk heen gewoon veel met je hond doet dan zal die je daar dankbaar voor zijn.
Alle reacties Link kopieren
Alvast allemaal bedankt voor de reacties, echt fijn!
Ik ga vanavond alles nog even rustig doorlezen.
Alle reacties Link kopieren
Zoals gezegd hangt het erg van de hond af of (bijna) fulltime werken met extra opvang een optie is. Leeftijd speelt vaak een rol (des te ouder, des te minder behoefte aan aandacht), het ras (bijvoorbeeld een Mechelse Herder heeft aanzienlijk meer beweging en denkwerk nodig dan een Bulldog), en de individuele hond (sociaal naar andere mensen en honden of juist niet, enz).

Maar mijn ervaring is dat ook heel veel van jezelf afhangt. Mijn vorige hond kon echt prima tot max. 10 uur alleen blijven. Hij was dan rustig en had geen last van stress, hij kon door zijn eet- en drinkpatroon prima zolang zonder toilet, hij sloopte nooit wat, enz. En toch is het maar sporadisch (misschien 3 of 4x in zijn hele leven, bij echte overmacht) voorgekomen dat we hem ook echt zolang alleen lieten. Want alhoewel de hond dat prima aankon, vond ik dat zelf gewoon heel zielig voor hem, en trok ik het dus zelf niet.

Ik heb er nu één die ik getraumatiseerd en met verlatingsangst uit het asiel heb gehaald. Ook hij kan na rustig opbouwen steeds beter alleen zijn, maar toch blijf ik veel thuis voor hem, omdat hij er (buiten de inmiddels normale routine van weg-ga-momenten om) nog wel altijd stress van heeft. Bovendien is hij niet sociaal naar honden en onzeker/angstig in hun buurt, dus wegbrengen naar een opvang is geen optie.

Overigens vind ik dat ook helemaal niet erg. Ik ben altijd zo gek op mijn honden geweest, dat ik zelf ook graag zoveel mogelijk tijd met hen doorbreng. Ze zijn naast mijn huisdier ook mijn hobby, sport en ontspanning.

Maar wat ik dus wil zeggen; niet alleen de hond heeft zo zijn behoeften, maar het kan ook goed zijn dat je eigen behoeften door de hond veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nog eens goed over nagedacht; en ik heb besloten dat een wat kleinere/middelgrote hond toch wat praktischer is; naar mijn woning moet je een aantal traptreetjes op, en een wat kleinere hond is, zo nodig, toch wat makkelijker te tillen dan een grote.

https://www.dierenopvangkoningen.nl/inshelters/anita/
Ik heb dit hondje gezien, ze lijkt me erg lief, en ik zit er over te denken om een mailtje te sturen met een aantal vragen en wat informatie over mijzelf :$ .
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook in het VO en heb veel alleenstaande collega’s met honden. Volgens mij kan dat prima 😬.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ga in gesprek bij het asiel.
Zij kennen de honden goed die daar zitten.
Als ze een match hebben ga dan eerst een paar keer vrijblijvend wandelen met de hond om te kijken hoe hij zich bij jou aan de lijn gedraagd en of jullie een klik hebben..

Tip: koop geen klein kef hondje of een waakse hond want die blaffen vaak en veel.

Geef goed bij het asiel aan hoe vaak en lang je van huis bent.
Vaak is een hond "bench getraind" dan gaat hij dus in een bench als jij niet thuis bent.

Ik persoonlijk houd niet van deze methode maar ik ken honden die er geen probleem mee hebben en zo minder blaffen als ze alleen zijn.

En honden opvang is ideaal, vaak hebben ze meerdere "groepen" en kijken ze goed in welke groep jouw hond past.

Succes ermee!
Heb je naast je werktijden ook nog lange reistijden? 4 dagen werken zegt niets.
De vraag is hoelang ben je totaal van huis?

Bij mijn vorige werkgever werkte ik 4 dagen 6 uur per dag en had ik maar een kwartier reistijd. Hond kon makkelijk alleen blijven. Lekker wandelen als ik thuis kwam. En ik had nog genoeg tijd om te ontspannen. In de avonden ben ik altijd thuis en weekend ook veel thuis.
Nu heb ik een andere baan van 8 tot half 6 en veel te lang voor de hond, dus fiets ik in mijn pauze naar huis (10 minuten) heb dan 10 minuten voor uit te laten en 10 minuten terug naar werk. Tekort ik weet het. Boterham eet ik op de fiets. Om 18 uur weer een lange wandeling. Mijn avonden zijn te kort om bij te tanken.
Ik begin hierna niet meer aan honden, je weet nooit of je leven ineens verandert door scheiding, werkeloos raken en werk elders moeten vinden.

Wat doe je als de hond ziek is? Kun je hem dan ergens heen brengen? Zijn allemaal dingen waar je over na moet denken.
Alle reacties Link kopieren
Labrujajoder: bedankt voor de tips. Ik heb een asiel gemaild voor een afspraak en heb ook vast een uitleg gegeven over mijn situatie.

Renee_XX: Ik heb 30 min reistijd. Ik begin wel redelijk vroeg, maar ik heb bijv. maximaal tot 15.30 les en ben vaak al eerder vrij, dan natuurlijk nog 30 min naar huis rijden. Natuurlijk moet er dan nog wel werk gedaan worden, maar dat kan ik in principe ook thuis afmaken of op een ander moment (bijv. in het weekend) wat extra werken. Vroeger hadden wij thuis ook een hond waar ik grotendeels voor verantwoordelijk was, maar nu is het inderdaad geheel mijn verantwoordelijkheid. Ik woon al jaren op mijzelf en heb nooit zonder werk gezeten. Scheiding is niet aan de orde, ik ben (ook al jaren :facepalm: ) single. Wanneer de hond ziek is op een werkdag zou ik hem/haar eventueel naar mijn ouders kunnen brengen. Maar je hebt wel gelijk in die zin dat er altijd wat onzekere factoren zullen zijn.
Timetraveler schreef:
15-04-2019 20:55
Labrujajoder: bedankt voor de tips. Ik heb een asiel gemaild voor een afspraak en heb ook vast een uitleg gegeven over mijn situatie.

Renee_XX: Ik heb 30 min reistijd. Ik begin wel redelijk vroeg, maar ik heb bijv. maximaal tot 15.30 les en ben vaak al eerder vrij, dan natuurlijk nog 30 min naar huis rijden. Natuurlijk moet er dan nog wel werk gedaan worden, maar dat kan ik in principe ook thuis afmaken of op een ander moment (bijv. in het weekend) wat extra werken. Vroeger hadden wij thuis ook een hond waar ik grotendeels voor verantwoordelijk was, maar nu is het inderdaad geheel mijn verantwoordelijkheid. Ik woon al jaren op mijzelf en heb nooit zonder werk gezeten. Scheiding is niet aan de orde, ik ben (ook al jaren :facepalm: ) single. Wanneer de hond ziek is op een werkdag zou ik hem/haar eventueel naar mijn ouders kunnen brengen. Maar je hebt wel gelijk in die zin dat er altijd wat onzekere factoren zullen zijn.

Je moet zorgen voor een goed netwerk. Dat heb ik dus niet en dat is echt heel vervelend.
Ik !ees dat je van half 8 tot 4 uur van huis bent. Dan zou je idd moeten zorgen dat er iemand is die je hond uitlaat tussendoor want 8 1/2 uur dat is te lang.
Ik heb een hond van 14 jaar en doe hem natuurlijk niet meer weg maar ik heb vaak wakker gelegen hoe moet het met de hond, als er weer eens een onzekere periode aan kwam. Heb een scheiding meegemaakt, ben in de crisis ontslagen, onzekerheid wb werktijden en reistijden, een verhuizing dus lange dagen van huis geweest. Het is altijd wel goed gegaan maar het is zo zielig vind ik. Ik heb gelukkig een hele gezonde hond en hij is nog nooit ziek geweest maar laatste jaren wel een paar keer onder narcose geweest als er een kies getrokken moest worden. Ik neem dan altijd 2 dagen vrij hiervoor zodat ik ook de volgende dag nog thuis ben. Heb in het verleden met een kat meegemaakt dat hij niet meer goed uit de narcose kwam. Dat is vreselijk als je de volgende dag naar je werk moet en hij alleen moet blijven. Zijn allemaal dingen waar je over na moet denken.
Eerlijk gezegd vind ik 4 dagen van huis te veel. Tenzij je die 4 dagen zorgt dat iemand een flinke ronde met de hond loopt. Je bent wel jaren afhankelijk van iemand die dat voor je doet of neem anders een hondenuitlaatservice. Dan komen er per maand nog extra kosten boven op de kosten die je al kwijt bent voor de hond. 150 euro totaal per maand (incl. voer, vlooiendruppels, dierenartskosten etc). mag je dan zeker wel op rekenen. Mijn vaste dierenartskosten liggen nu per jaar op zo een 500 euro, excl overige kosten. Gebit is slecht bij hem, gaat onder narcose maar vanwege zijn leeftijd komt daar weer een infuus bij en er wordt nu standaard bloed afgenomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven