kat is weggelopen

16-06-2019 11:53 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zit op dit moment met een probleem. Mijn lieve binnenkat is vanochtend weggelopen. We hebben hem al 3 jaar lang binnen gehouden en in de tuin (op onze schutting hangt kattenschrikdraad waardoor hij weet dat hij niet over de schutting naar buiten kan). We houden toch altijd ook de voordeur/achterdeur in de gaten dat hij daar niet naar buiten glipt.

Mijn vader heeft hem rond een uur of zeven vanochtend nog gezien. Daarna rond een uur of 9 konden wij hem niet meer vinden. Waarschijnlijk is hij via een tuinstoel toch de schutting op geklommen en is hij nu weg.

Ik heb geen idee wat ik nu moet doen. We wonen in een klein dorp dus we zijn al verschillende straten rond gegaan om te kijken of we hem konden vinden. Maar nu inmiddels nog steeds niet.

Heeft iemand tips wat ik nu het beste kan doen? Of afwachten?
Je raakt al wel heel snel in paniek. Gun het beestje een paar uur de tijd om terug te komen. In tussentijd af en toe wat roepen/lokken en af en toe even rondom je huis lopen en roepen.

Poes is gechipt?
Alle reacties Link kopieren
Amivedi bellen, dierenambulance bellen en maandag gelijk het asiel.

Als je kat normaal nooit buitenkimt is hij nu waarschijnlijk bang.

S avonds durft hij waarschijnlijk beter te voorschijn te komen.

Dus als hij vanavond nog niet terug is vanavond laat een rondje gaan zoeken en roepen.

Vervoernandje meenemen want als je hem dan ziet maar niet mee kan nemen heb je nog niets
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even afwachten of hij vanmiddag of vanavond vanzelf weer terugkomt. Zo niet, dan vanavond laat -als het rustig is op straat- gaan zoeken en roepen (en eventueel met brokjes rammelen). Zaklamp meenemen zodat je de ogen kan zien oplichten. Is de kat gechipt?
...
Tuinpoort open zetten zodat hij in ieder geval de tuin weer in kan en als hij tegen de middag nog niet terug is amivedi bellen. Katten komen over het algemeen vanzelf weer terug.
Alle reacties Link kopieren
Ja hij is gelukkig wel gechipt
Alle reacties Link kopieren
zet de kattenbak in de tuin. Die ruikt hij op afstand
Het komt vast goed. Katten hebben een prima oriëntatievermogen.
Alle reacties Link kopieren
Domme vraag, maar weet je zeker dat de kat (nog) buiten is en zich niet ergens heerlijk in de wasmand ofzo heeft verstopt?
Alle reacties Link kopieren
Dolfine schreef:
16-06-2019 12:09
zet de kattenbak in de tuin. Die ruikt hij op afstand
Beter wat , gebruikte, korrels rond je huis strooien. Dan is met regen niet gelijk de bak aan nieuwe vulling toe.

TO, wel gebruikte korrels en geen nieuwe uit een zak of pak, echt uit de bak pakken.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
En in de avond, als het echt donker is, met een zaklamp in de bosjes schijnen, of onder auto's. Dan zie je de ogen oplichten.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tickel schreef:
16-06-2019 12:34
Beter wat , gebruikte, korrels rond je huis strooien. Dan is met regen niet gelijk de bak aan nieuwe vulling toe.

TO, wel gebruikte korrels en geen nieuwe uit een zak of pak, echt uit de bak pakken.
Mijne heeft een dakje. :-D

En jakkie. Ik ga echt geen ondergepiste korrels rond mijn huis strooien.
Alle reacties Link kopieren
Een buitenkat komt toch ook gewoon terug, waarom een binnenkat dan niet? Het is geen andere soort hoor, als ie honger krijgt staat ie weer voor de deur.
Wij hebben een lokale vermiste huisdieren facebook. Ik zou daar naar zoeken en berichtje plaatsten.

Amivedi kan je online invullen. Bij ons is meteen dierenasiel en ambulance dan ook ingelicht. Maar dat hioeft niet overal zo te zijn.

Verder rondjes lopen en goed bij bosjes roepen en rammelen met het eten.
Alle reacties Link kopieren
Dolfine schreef:
16-06-2019 12:09
zet de kattenbak in de tuin. Die ruikt hij op afstand
Dit. En met zijn etensbakje / pak brokjes of zo rammelen.

Hij zit in de buurt hoor. Hij komt vast wel terug.
En wat iemand anders al zei: weet je zeker dat hij niet binnen ergens is?
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
16-06-2019 12:23
Domme vraag, maar weet je zeker dat de kat (nog) buiten is en zich niet ergens heerlijk in de wasmand ofzo heeft verstopt?
Dit weet ik wel zeker aangezien we echt het hele huis doorzocht hebben, ook alle kleine plekjes waar hij zich wel eens verstopt.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk ben je hem de hele dag kwijt en komt hij vanavond doodleuk aanwandelen. Als katten voor de eerste keer naar buiten gaan, gaan ze eerst de hele buurt verkennen. Mijn katten mochten pas na een jaar naar buiten en bij allemaal was het hetzelfde liedje. Vrouwtje de hele dag in de stress en kat lekker aan het struinen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie tips! Ik hoop echt zo dat ik hem ga vinden. Nu hij weg is merk ik pas hoeveel dat ik hem mis als hij er niet is.
Alle reacties Link kopieren
Ook ooit gehad met onze binnenkat. 2x zelfs (wel verschillende katten)
Allebei langer dan 10jr binnengehad.
Poes 1 kwam na een week zelf terug.
Poes 2 viel uit het raam en is toen wrs vd schrik gevlucht. Uiteindelijk kwam deze ook uit zichzelf terug. Gelukkig.

Brokjes/snoepjes/water hebben we toen neergezet.
En regelmatig rondje door de wijk gelopen.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals bedankt voor jullie tips! Het heeft blijkbaar toch gewerkt want hij is net binnen komen lopen. Ik was zelf niet buiten maar hoorde ineens een belletje in de tuin. Ik had de deur voor hem openlaten en hij heeft dus gelukkig zelf de weg teruggevonden.

Ik weet nu inmiddels ook hoe hij ontsnapt is. Onze containers staan dus tegen de schuur aan en via de container kon hij blijkbaar zo op het dak van de schuur springen. Ik heb het hem namelijk net voor het eerst zo zien doen. Alsof het niks was terwijl het echt nog een enorme afstand is. Nu daar nog maar een oplossing voor bedenken, maar hij is gelukkig weer terecht.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat hij terug is dat is een hele opluchting.
Alle reacties Link kopieren
Fijn, een en ze leefden nog lang en gelukkig topic! :-D
...
Alle reacties Link kopieren
Hey TO. Fijn dat hij terecht is!
Voor de volgende keer: 3 uur weg zijn is kort. Zeker met mooi weer liggen ze vaak in het zonnetje, sowieso slapen ze vast ergens.
Alle reacties Link kopieren
Kortom tis een hele normale kat, alle zintuigen werken en hij is niet geestelijk gehandicapt. :cat:
Alle reacties Link kopieren
Haha, ja ik ben zeker opgelucht. Zeker ook omdat ik het nog nooit meegemaakt heb dat hij zomaar ineens weg is. Dankjulliewel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven