Trap beter begaanbaar maken

24-07-2019 10:46 18 berichten
Hallo allemaal,

Wij hebben ons oog laten vallen op een heel leuk huis. Compleet gerenoveerd.
Er zit alleen een nogal steile trap in naar de boven verdieping met redelijk ondiepe treden. Een compleet nieuwe trap is geen optie.
Samen met de timmerman hebben wij nu bedacht om er een zogenaamde Zweedse trap van te maken. Dat betekent dat de treden om en om links en rechts een stukje dieper worden,
Heeft iemand hier ervaring mee?
Doe eens een foto hiervan?
Alle reacties Link kopieren
Ha, ik ken het. Ik heb jaren in een huis met een steile smalle trap gewoond. Uiteindelijk wende het best. Een goede trapleuning is essentieel en geen grote dingen mee naar boven nemen ook. Ik had er een mooie loper op zodat de trap niet meer zo glad was en minder hard toen ik er vanaf gleed.

Die Zweedse variant heb ik ook overwogen trouwens en zelfs bijna gedaan. Maar dit is jaren goed gegaan, zelfs met een baby en de kraamzorgmevrouw heeft er ook niks van gezegd toen ze de situatie op kwam nemen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Ik had er vroeger twee, nu alleen nog een van het eerste naar tweede verdiep.
Het is even wennen, maar daarna doe je het even vlot als een gewone trap. Ook voor mijn zoontje is het nooit een probleem geweest omdat hij niet anders gewend was. Gewoon bij het afdalen even nadenken dat je met de juiste voet vertrekt :biggrin:
2019 schreef:
24-07-2019 10:48
Doe eens een foto hiervan?
Doe eens Google?
Alle reacties Link kopieren
Ziet er leuk uit, zo'n Zweedse trap!

De eerste verdiepte trede zal waarschijnlijk rechts komen (er zijn meer mensen rechts dan links); denk dat het voor een linkshandige (en dan meestal ook linksbenige) even schakelen is. Ik ben zelf links en zou dan de eerste stap op de trap met mijn rechterbeen moeten zetten en dat is onlogisch, maar went waarschijnlijk wel snel.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
aspirientje schreef:
24-07-2019 10:52
Ik had er vroeger twee, nu alleen nog een van het eerste naar tweede verdiep.
Het is even wennen, maar daarna doe je het even vlot als een gewone trap. Ook voor mijn zoontje is het nooit een probleem geweest omdat hij niet anders gewend was. Gewoon bij het afdalen even nadenken dat je met de juiste voet vertrekt :biggrin:
Dank je aspirientje!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een steile trap, maar dat went echt super snel. Je zou hem ook een beetje schuin kunnen laten maken.

Dus dat 1 kant van de trap een langere trede heeft. Schijnt vroeger heel vaak gedaan te zijn. Dat hebben ze in ons huis ook gedaan. Moest echt kijken om te snappen waarom de trap nou scheef leek.


Scheluwtrap is dat
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Hecamel schreef:
24-07-2019 15:45
Afbeelding
Ik begrijp het idee maar ook dat is in dit geval niet mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Dat wordt ook wel een 'ganzentrap' genoemd (waggelwaggel...) Hadden wij ook in ons vorige huis, even wennen, daarna prima te doen!
Alle reacties Link kopieren
Maak je er gewoon een glijbaan naast. Op met de trap, naar beneden met de glijbaan.
https://www.gertfiksthet.nl/wp-content/ ... jbaan3.jpg

kan nog geen plaatjes plakken.
Alle reacties Link kopieren
Een wenteltrap of zeg ik nu iets geks?
"Boring conversation anyway"
BriannaF schreef:
02-08-2019 08:13
Een wenteltrap of zeg ik nu iets geks?
Daar is geen ruimte genoeg voor.
Alle reacties Link kopieren
Mayapril schreef:
24-07-2019 16:10
Ik begrijp het idee maar ook dat is in dit geval niet mogelijk.
Waarom is dat niet mogelijk? Je hebt er nu toch ook een trap zitten? Dit neemt niet meer ruimte in beslag dan een andere trap. Alleen een kant is breder dan de andere.
Hecamel schreef:
05-08-2019 23:11
Waarom is dat niet mogelijk? Je hebt er nu toch ook een trap zitten? Dit neemt niet meer ruimte in beslag dan een andere trap. Alleen een kant is breder dan de andere.
Een wenteltrap heeft een bepaalde en minimale doorsnede. Die ruimte hebben we niet.
Alle reacties Link kopieren
Mayapril schreef:
06-08-2019 10:07
Een wenteltrap heeft een bepaalde en minimale doorsnede. Die ruimte hebben we niet.
Ik heb het niet over de wenteltrap maar over de trap die ik aanraadde.
Hecamel schreef:
06-08-2019 14:08
Ik heb het niet over de wenteltrap maar over de trap die ik aanraadde.
Oh sorry, je had het inderdaad over een andere trap. We hebben inmiddels besloten om voor een Zweedse trap te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven