Inloopkast Ikea pax

04-08-2019 18:57 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Yes! In ons nieuwe huis hebben we zo’n grote slaapkamer dat we een inloopkast kunnen maken! We willen de kast af kunnen sluiten met een schuifdeursysteem en de Paxinrichting van Ikea gebruiken.
Maar er zijn veel opties; roedes, lades (groot en klein), schoenenrek, hanggedeelte voor broeken etc
Wat is nou echt handig en onmisbaar? Iemand ervaring??
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de schoenenplanken, een broekhanger en de diepe plastic uitschuifbakken. Allemaal handig, de bakken zijn mijn favoriet. Kan echt enorm veel in (ik gebruik ze vooral voor hemdjes, ondergoed en sportkleding).
Tshirtje heb ik op hangertjes op een roede, ook handig want zo kreuken ze niet en lekker overzichtelijk. Ze gaan uit de wasmachine direct op een hanger.

De schuifdeuren raad ik je af. Je kan niet zo makkelijk in je kast komen daarmee, er blijft altijd een deel in de weg zitten.
impala wijzigde dit bericht op 04-08-2019 19:03
18.66% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een inloopkast met pax, maar geen schuifdeuren. Ik heb het gewoon open zodat het ook echt een inloopkast is.
Ik heb 6 lades onderin verdeelt over 2 kasten, maar ik wil meer lades erbij, ze zijn toch wel makkelijk.
Ik heb een hoekgedeelte en daar komen ook nog lades in.
Boven de roedes heb ik een plank.
Kast tot plafondhoogte maken!

En dan voor het hoogste deel van die stoffen lades
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 04-08-2019 19:04
47.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja een broekhanger! Die moet er bij mij ook nog bij
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zijn de kasten ook open. Maar dat kan alleen als je niet teveel zonlicht in de kamer hebt, anders verkleuren je kleren.

Ik heb ze niet tot het plafond. Dan zijn de kasten lastig omhoog te zetten (veel extra ruimte nodig bij het kantelen). Bovendien kan ik dan toch niet bij de hoogste plank. Op de kasten liggen mijn koffers, die passen er precies op. Koffers die ik niet meer gebruik zijn gevuld met kleding die ik bijna nooit aanheb en dekbedden.
impala wijzigde dit bericht op 04-08-2019 19:06
56.51% gewijzigd
.
Waarom wil je er een schuifdeur voor zetten? Ik vind het juist zo handig dat ik alles in 1x kan overzien omdat er geen deuren voor zitten.
Afbeelding
Ik heb 6x het rechterdeel van de foto, dus een roede met daaronder een blok. Dat blok is bij mij 4x lades en 2x schoenenrekken. In mijn geval zijn het te weinig schoenenrekken, ik had me ook prima kunnen redden met 2 of 3x lades. Ik heb in de lades alleen t-shirts en truien. Ik heb ondergoed en sokken in een andere (dichte) kast in mijn slaapkamer, dat vond ik handiger dan in de inloopkast-kamer.
Oh bakken bovenop de kasten zijn handig als je een onderscheid in winter- en zomerkleding. Scheelt vooral in de zomer veel ruimte in je lades, als de truien en winterschoenen dan in de bakken bovenop zitten.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
04-08-2019 19:01
Ik heb de schoenenplanken, een broekhanger en de diepe plastic uitschuifbakken. Allemaal handig, de bakken zijn mijn favoriet. Kan echt enorm veel in (ik gebruik ze vooral voor hemdjes, ondergoed en sportkleding).
Tshirtje heb ik op hangertjes op een roede, ook handig want zo kreuken ze niet en lekker overzichtelijk. Ze gaan uit de wasmachine direct op een hanger.

De schuifdeuren raad ik je af. Je kan niet zo makkelijk in je kast komen daarmee, er blijft altijd een deel in de weg zitten.
We zetten een muurtje en de deur schuift open over een muurtje heen, het wordt eigenlijk een kleine kamer zeg maar waar je instapt
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
04-08-2019 19:04
Bij mij zijn de kasten ook open. Maar dat kan alleen als je niet teveel zonlicht in de kamer hebt, anders verkleuren je kleren.
Ja dat is zo, maar ik heb het zelf donker gemaakt met overgordijnen. Ik kan nog een heel gedeelte kast bijmaken (helemaal rond de kamer)
Dat is iets voor later :-)
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
04-08-2019 19:07
We zetten een muurtje en de deur schuift open over een muurtje heen, het wordt eigenlijk een kleine kamer zeg maar waar je instapt
Dus geen schuifdeuren voor de kasten zelf? Dan is het wel ok ja.

Het is wel heerlijk hoor, zo'n grote kast(kamer)!
.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Zoiets zeg maar, eigenlijk maken we van 1 kamer 2 kamers, waarvan de ene kamer een kast wordt en de andere kamer een slaapkamer.

Broekhangers dus toch handig, check!
Ik vind broekhangers niet handig. Broeken kun je gewoon over een kledinghanger hangen, en dan kun je ze aan iedere roede hangen die je wilt. Als je van die broekhangers gebruikt ben je beperkt in wat je met dat deel van je kast kunt doen. Bovendien ben je beperkt in het aantal broeken wat je daar kunt hangen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn broeken liggen nu eigenlijk gewoon gevouwen in de kast.
Hanggedeelte gebruik ik vooral voor lange vesten en jurkjes, dat is wel fijn.
En qua verlichting??
Lievejetje schreef:
04-08-2019 19:28
Mijn broeken liggen nu eigenlijk gewoon gevouwen in de kast.
Hanggedeelte gebruik ik vooral voor lange vesten en jurkjes, dat is wel fijn.
En qua verlichting??
Ik zou voor lampen aan het plafond gaan, gericht op de kast. Geen kast verlichting.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een broekenhanger voor mijn man maar vind dat je er maar weinig broeken op kwijt kunt. Je gaat dan broeken over elkaar hangen en dat is ook niet handig. Ik gebruik van die fluwelen dunne hangertjes van de Action. Daar kan je er heel veel van kwijt op een roede.

Ik heb helemaal onderin van die plastic bakken met een deksel voor spullen die ik niet vaak gebruik. Die onderste laden zijn anders toch wel erg laag.

Ik zou wel de hoogste kast nemen. Die moet je rechtop in elkaar zetten. Is best te doen hoor. Met zijn 2-en kan dat makkelijk. Ik heb op de bovenste plank ook van die stoffen “bakken” en daar ook spullen in die ik niet vaak gebruik of de winter of zomerspullen. Ik heb 2 laden p.p met ondergoed en sokken. Shirts liggen bij mij op een plank. In een la kan je niet zien wat er onder de bovenste ligt en je moet altijd de hele stapel eruit halen of alles raakt door elkaar. Ik heb de t-shirts en hemdjes dus gewoon op een plank. Je zou evt een uitschuifbare plank kunnen gebruiken dan kan je ook makkelijk bij de achterste spullen.

Schoenenhouders zijn ook erg handig. Ik heb er teweinig vind ik. Ik heb ook nog een lade met riemen en sjaals.
Ik heb de uitschuif draadmanden, vind ik heel prettig. Overzichtelijk.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, hou 1 roede over voor lange dingen, dus 1 la minder of geen lade eronder. Wij hebben spotjes direct voor de kasten.
Alle reacties Link kopieren
hier 2 hoge en brede Pax kasten. Broekenhangers vind ik niet handig. Uitschuif draadmanden wel. En veel grote lades (hier nog de massief houten versie maar die zijn er niet meer) Voor de hoge kastruimte heb ik laddertje/stoel nodig maar daar liggen alleen spullen die ik nier vaak nodig heb. (rugzakken, slaapzakken, reserve dekbedden...) Glazen schuifdeuren. Ben er nog altijd blij mee.
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
Wat een hoop tips al, fijn!
We slapen op de zolder, we maken de kast lager en daarboven komt vliering, maar wilde al wel die kasten van 236 nemen en idd die stoffen bakken zag ik ook, lijkt me idd wel handig( desnoods voor de wintersportshirts).
La leek me vooral handig voor onderbroeken en sokken, die heb ik nu onderin de kast in een mandje.
Twijfel wel over laarzen in de kast, dat neemt dan misschien wel veel kastruimte in. Ik zat te denken aan inbouwspotjes in het plafond van de kamer maar op plaatjes zie ik van die “klemmetjes”.
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
04-08-2019 19:28
Mijn broeken liggen nu eigenlijk gewoon gevouwen in de kast.
Hanggedeelte gebruik ik vooral voor lange vesten en jurkjes, dat is wel fijn.
En qua verlichting??
Ik heb geen kastverlichting. Gewoon een plafondspot, gericht op de kast. Juist dit soort flauwekul maakt je kast onnodig duur.
.
Alle reacties Link kopieren
Ipv veel lades, kun je ook gewoon plastic mandjes op de planken zetten. Ik heb wel een aantal brede lades, maar daar heb ik ook weer mandjes in.
.
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
04-08-2019 19:37
Oh ja, hou 1 roede over voor lange dingen, dus 1 la minder of geen lade eronder. Wij hebben spotjes direct voor de kasten.
Ja dat is wel een goeie tip. Kijk even hoeveel jurken en lange jassen je kwijt moet.
.
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
04-08-2019 19:36
Ik heb ook een broekenhanger voor mijn man maar vind dat je er maar weinig broeken op kwijt kunt. Je gaat dan broeken over elkaar hangen en dat is ook niet handig. Ik gebruik van die fluwelen dunne hangertjes van de Action. Daar kan je er heel veel van kwijt op een roede.

Ik heb helemaal onderin van die plastic bakken met een deksel voor spullen die ik niet vaak gebruik. Die onderste laden zijn anders toch wel erg laag.

Ik zou wel de hoogste kast nemen. Die moet je rechtop in elkaar zetten. Is best te doen hoor. Met zijn 2-en kan dat makkelijk. Ik heb op de bovenste plank ook van die stoffen “bakken” en daar ook spullen in die ik niet vaak gebruik of de winter of zomerspullen. Ik heb 2 laden p.p met ondergoed en sokken. Shirts liggen bij mij op een plank. In een la kan je niet zien wat er onder de bovenste ligt en je moet altijd de hele stapel eruit halen of alles raakt door elkaar. Ik heb de t-shirts en hemdjes dus gewoon op een plank. Je zou evt een uitschuifbare plank kunnen gebruiken dan kan je ook makkelijk bij de achterste spullen.

Schoenenhouders zijn ook erg handig. Ik heb er teweinig vind ik. Ik heb ook nog een lade met riemen en sjaals.
Dat van die broekhanger is wel waar. Zijn niet erg efficiënt qua ruimte. Ik zit te overwegen om die broekhanger te vervangen door plastic bakken.
.
impala schreef:
04-08-2019 19:56
Ik heb geen kastverlichting. Gewoon een plafondspot, gericht op de kast. Juist dit soort flauwekul maakt je kast onnodig duur.
Eens!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven