Schoorsteenveegblok?

25-10-2009 17:13 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
In ons nieuwe huis zit een open haard, met een geniale schoorsteen. Je ruikt echt nooit dat je gestookt hebt, kleren zijn nog fris en als je de volgende dag de kamer in loopt, ruik je ook niks. Dat willen we natuurlijk graag zo houden.

Het afgelopen jaar hebben we de schoorsteenveger laten komen, maar bij de Makro zag ik een 'schoorsteenveegblok'. Het leek op zo'n haardblok waarmee luie menschen (moi) de haard aanmaken. Volgens de verpakking brandt het ook een paar uur gezellig, en zuiveren de mineralen (?) die uit het vuur opstijgen de schoorsteen. Zat een certificaat voor de brandverzekering bij. Iemand hier ervaring mee?
Mi zo zo\'n meid, dor kande joare mi veuruit
Alle reacties Link kopieren
Zou toch zeker jaarlijks de schoorsteenveger laten komen voor de zekerheid. Er kan een certificaat voor de brandverzekering bijzitten maar is dat voor jouw brandverzekering voldoende als je af en toe zo'n blok in de haard gooit? Vaak eisen zij schoonmaak door een (erkende) schoorsteenveger anders keren ze bij een eventuele brand niets uit.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij flauwekul. Roet en aanslag in de schoorsteen ontstaan o.a. door nat stoken of met onvoldoende trek. No way dat je dat door "zuiverende mineralen" wegkrijgt.



En zelfs de gewone aanslag die je altijd krijgt van stoken moet gewoon weggeveegd worden. Een schoorsteenveger is echt niet zo duur, het kostte ons twee tientjes. Daar ga ik niet het risico voor lopen dat mijn brandverzekering niet uitbetaalt.



Ik vind het nl ook een volkomen terechte eis dat je je schoorsteen door een erkend bedrijf laat vegen. Iedereen kan wel een onzinverhaal over zuiverende mineralen ophangen en er een certificaat bij photoshoppen.



(vraag me BTW wel eens af hoe dat dan gaat als je bewijsje van de schoorsteenveger ook is verbrand als je huis affikt )
Alle reacties Link kopieren
Haha Snormel, daar heb je wel een punt



Donny en ik zijn ook van mening dat we liever gewoon 1x per jaar de schoorsteenveger laten komen, dat was niet duur, en hartstikke snel en schoon gebeurd. Maar ik was wel heel benieuwd na het zien van die blokken of iemand ze wel eens gebruikt heeft.



Mi zo zo\'n meid, dor kande joare mi veuruit
Alle reacties Link kopieren
Klinkt wel erg ideaal. Maar voor mijn eigen gevoel van veiligheid hier toch ook maar gewoon elk jaar de schoorsteenveger over de vloer! En 't is nog een leuke ook
Alle reacties Link kopieren
Hmm. Ik gebruik regelmatig zo'n blok en ben er heel tevreden over.
Alle reacties Link kopieren
Waar ben je tevreden over dan Yasuko? Hoe weet je hoe je schoorsteen er van binnen uit ziet, en weet je zeker dat je brandverzekering genoegen neemt met zo'n blok?
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-10-2017 16:55
Reden: ivm spam
98.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn huis met open haard heb ik een bakje groene poeder gekregen. Firemaster of zoiets.
Ik moet een schepje hiervan in een levendig vuur gooien en dan zullen de dampen de schoorsteen schoon krijgen.

Het zwarte (roet)gedeelte van de open haard waar de poeder gebrand heeft is inderdaad wel verdwenen. Of dit ook IN de schoorsteen werkt, geen idee. Ik zal wel jaarlijks (laten) schoonvegen. Schoonvegen kost 10 euro. Zo'n potje kost 20. Voor de kosten hoef je het niet te laten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven