Schaduw van mijn Beste vriendin

19-10-2017 23:25 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ik wilde om wat advies vragen. Mijn vriendin lijkt in alles wel beter te zijn. Ik houd heel veel van haar maar soms is het gwn moeilijk om altijd in haar schaduw te lopen. Ik zit op het gymnasium en haal hoge cijfers, en moet daar ook hard voor werken. Mijn beste vriendin haalt hogere cijfers en hoeft daar minder hard voor te werken. Mensen zien haar als heel slim en mij als gewoon... Soms zijn er dus ook opmerkingen als ... heeft waarschijnlijk gelijk, niet gemeen bedoeld maar zij is wat slimmer enzo. Mijn vriendin is sociaal een beetje onhandig maar ik vind dat vaak erg vervelend voor haar, aan het begin van school hebben we veel vrienden gemaakt (we kenden elkaar al), meestal was ik een beetje de aanvoerder van het gesprek en initiatief nemer, maar omdat mijn vriendin lang, sterk gebouwd, slim, sportief, creatief (duidelijke eigenschappen en hobbies heeft) zien mensen mij als de persoon die ze er automatisch bij kregen bij mijn vriendin.
Ik weet dat ik een los persoon ben en dat ik waarschijnlijk ook wel beter ben in sommige dingen, maar dat zijn niet de dingen waar de meeste mensen van mijn leeftijd om geven. bijv. dat ik om iedereen veel geef, mijn vriendinnen noemen mij vaak te lief, normaal zou ik helemaal niet erg vinden. Alleen zeggen ze dan een paar dagen later in bijzijn van anderen dat je ook weer niet te lief moet zijn. Daardoor krijg ik het gevoel dat ik niet echt word geaccepteerd. Mensen uit mijn klas vinden dat ik me nu dat ik nog jong ben niet te veel moet aantrekken van hoe het leven van anderen is (bijv, armere mensen), maar dat is wie ik ben. Ik merk ook dat ik makkelijker kan praten met oudere mensen, zei begrijpen me beter maar dat zouden kinderen uit mijn klas zoieso niet begrijpen.

Mijn ouders praten ook altijd erg lovend over haar. Soms heb ik het idee dat ze haar liever als kind hadden gehad, niet dat ze dat zeggen maar door alles van hier boven maakt het me wel onzeker. Bijv. als ik een 8 heb gehaald vragen ze meteen wat zei heeft gehaald, en voegen ze toe dat het vast heeeeel goed is als ik al een 8 weet te halen (niet precies zo maar dit is hoe het voelt), of als iemand zegt dat ik goed in tekenen ben dan zeg ik dat mijn beste vriendin er nog veel beter in is, als die persoon zegt dat ie dat niet gelooft zeggen mijn ouders meteen ik zou haar maar geloven ... kan heeel mooi tekenen. Hierdoor voel ik me altijd in een schaduw gezet.

Om nog terug te komen op het deel van dat Ik weet dat ik een los persoon ben en dat ik waarschijnlijk ook wel beter ben in sommige dingen, maar dat zijn niet de dingen waar de meeste mensen van mijn leeftijd om geven. Ik weet dat het over zal gaan maar nu is het gwn voor een aantal jaar vervelend.

Als conclusie bedoel ik te zeggen dat mensen naar mijn vriendin opkijken, maar ik ben alleen een (kort) klein, normaal niveau (in letterlijk alles), (vast) niet sterk meisje dat veel te veel geeft om hoe anderen het in het leven hebben.

Hebben jullie tips over hoe ik me minder rot kan voelen?
alvast thanks

ps, sorry voor de lange tekst
Alle reacties Link kopieren
Hoi Mdvtje, ik denk dat je dit beter kunt plaatsen in de pijler Relaties of Psyche, daar krijg je vast meer reacties.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een vriendin zkn die je geen rotgevoel bzrgt?
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
De enige tip die ik je kan geven is er open over te zijn tegenover je ouders, zodat ze begrijpen dat je je zeer ongemakkelijk om ondergewaardeerd voelt als ze zo over haar praten.
Verder zou ik mijn sociale talenten in de strijd gooien, want die heb je en daar kan je van alles mee, als je niet zo onzeker zou zijn, dus grijp jezelf bij je achterwerk en gooi jezelf in de groep, als sociaalste, als grappigste en als een jonge vrouw die haar mannetje staat en dan hoef je nooit meer in een schaduw te staan.


Ik zou me er iets bij voor kunnen stellen als je VMBO zou doen trouwens.
Als ik dit zo lees denk ik dat jij een intelligente, zorgzame vrouw bent. Een vrouw die het goed doet tijdens haar studie en zichzelf ook sociaal prima redt. Iemand die vriendschappen heeft weten op te bouwen.

Je bent waarschijnlijk onzekerder dan nodig. Stop met jezelf vergelijken met anderen.
De enige met wie je jezelf mag vergelijken ben je zelf.
En dan weet ik zeker dat je nu alweer zoveel meer geleerd , bereikt en overwonnen hebt waar je met recht trots op mag zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hôe oud ben je eigenlijk? Jong nog toch? Je zit nog op het gymnasium.Je voelt je gewoon onzeker over jouw lijf en denkvermogen en echt bijna iedereen van jouw leeftijd heeft dit. Jouw vriendin waarschijnlijk ook al zal jij dit vast niet geloven. Haal jezelf niet zo naar beneden, jij bent ook mooi, leuk en slim. Maar je ziet het niet zo omdat het 'maar' over jou gaat.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken delen van wat je schrijft...jij hebt ook kwaliteiten, dag zie je zelf ook. Je bent sociaal, hebt doorzettingsvermogen. Weet je vriendin dit? En weet je hoe zij zich voelt? Misschien kijkt zij wel net naar je op omdat je zo sociaal bent.
Omhels je kwaliteiten! Je hebt zo te lezen mooie eigenschappen. En dat je zo jong al verder denkt dan he eigen kleine wereld, vind ik bewonderenswaardig. Ik ken de relatie met je ouders niet, maar durf je je onzekerheid met hen te bespreken?
Wat ik gemerkt heb met ouder worden, is dat iedereen zijn onzekerheden heeft. Dat helpt om de mijne te relativeren. Het kan zelfs zo zijn dat mensen naar je opkijken om eigenschappen did je van jezelf niet goed genoeg vindt. Het is allemaal relatief he...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat jij denkt dat wat jij denkt iedereen denkt en het de werkelijkheid is. Terwijl in werkelijkheid mensen gewoon veel prettiger in de omgang vinden dan bijzonder slim. Denk gwn minder na over alles en geniet ervan dat je gwn gwn bent.
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo ook gedacht over een vriendin, vroeger. Totdat ik uit verschillende hoeken hoorde, dat ze juist alleen met haar omgingen, omdat ze mijn vriendin was, niet andersom.

En als was dat zo. Je moet jezelf niet met anderen vergelijken. Je kijkt erg naar de dingen, waarin zij volgens jou 'beter\ is, maar ten eerste is dat alleen jouw idee en ten tweede zijn er vast ook genoeg dingen, waarin jij 'beter' zou zijn.

Mensen hebben over het algemeen nogal de neiging om zichzelf als negatief te bezien. Wat je bij een ander leuk vindt, kraak je bij jezelf overkritisch af. Je ziet van jezelf vaak alleen de mankementen: Ik vind dikkere vrouwen bijvoorbeeld heel vaak heel mooi, maar zelf wil ik graag slank zijn. Zoiets. Als ik wat laat vallen, voel ik me stom. Als een ander wat laat vallen, vind ik het sneu voor hen, niet stom . Zo kan ik nog wel doorgaan.

Oftewel: vergelijk jezelf niet. Kijk naar je positieve punten. Praat hier met iemand over. Wees niet zo kritisch naar jezelf. Niemand is perfect en dat hoeft ook niet.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
En probeer minder voor anderen in te vullen. Jij weet helemaal niet wat anderen denken.

Praat met je ouders.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Klinkt ook als een cliché, maar als je dan toch graag nadenkt, bedenk dan dat je maar 1 keer zo oud bent zoals je nu bent. Er is maar 1 gisteren, maar daarentegen vele morgens. En dat je ondanks dat je gewoon bent ook heel speciaal bent.

Je bent in sommige dingen beter.
Je bent initiatiefrijk.
Je geeft veel om iedereen.
Je bent erg lief.

Dat zijn veel positieve eigenschappen die je zelden gebundeld in 1 persoon aantreft.

Dus ben je gewoon speciaal.

:)
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het topic verplaatsen bij het Centraal Moderatortopic in de Overige pijler. Succes en wees niet te hard voor jezelf.
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft geen kwaad woord over je vriendin, alleen over je eigen onzekerheid.
Dat vind ik mooi en krachtig.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Alixane schreef:
19-10-2017 23:31
Hoi Mdvtje, ik denk dat je dit beter kunt plaatsen in de pijler Relaties of Psyche, daar krijg je vast meer reacties.
of op het tina forum of een ander puberella medium.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven