Werk & Studie alle pijlers

opportunisme

02-06-2007 12:08 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Opportunisme....

Ik snap nooit precies wat dat nou inhoud, en de Van Dale geeft me ook niet echt een duidelijk beeld. Wie kan het in Jip en Janneke taal uitleggen?

Heb zelf altijd begrepen dat een opportunistisch iemand is die te positief is/irreeele beelden en verwachtingen heeft o.i.d....

Het frustreert me dat ik het niet precies weet (en he, ik heb een prop. Nederlands...hoe erg!)

Dus...wie verlost me uit mijn lijden:-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd begrepen dat een opportunist iemand is die van anderen 'profiteert'. Een beetje iemand die een kans ziet en hem grijpt, maar dan negatiever.
Alle reacties Link kopieren
Je stelt het maken van een keuze of een voorkeur dan uit tot je weet wat het je op gaat leveren.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij iemand die altijd wel zijn eigen voordeeltjes nastreeft, die dus aan zichzelf denkt en daarop acteert.
Alle reacties Link kopieren
Nederlandse benamingen en gezegden over opportunisten zijn:



Hij draait met alle winden (Weerhaan)

Zoals de wind waait, waait zijn jasje

Met alle winden meewaaien

Zijn huik naar de wind hangen

Bron: Wikipedia
Ik dacht hetzelfde als kiks, iemand die zelf er beter van wil worden en daar ook veel mee bezig is maar dan in een wat negatievere sfeer.
Alle reacties Link kopieren
misschien met een voorbeeld uit te leggen? Ik had een vriendin.... had dus.

Die altijd leuk was en into vanalles als het maar in HAAR straatje paste.

Wilde je iets van haar dat niet in haar straatje paste dan schoof ze je gewoon aan de kant en deed wat voor haar het beste was, ook al was dat niet OK voor mij. Dat is volgens mij opportunistisch gedrag.

Iets/iemand anders aan de kant zetten om een hoger doel voor jezelf te bereiken.



Als jij voor opportunist wordt uitgemaakt wordt waarschijnlijk bedoeld dat je iets of iemand aan de kant schuift ten behoeve van een hoger te bereiken doel. En die ander waardeert dat  dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Van Dale:

"het handelen zonder bepaald beginsel waarbij men ernaar streeft elke omstandigheid ten gunste van zich of zijn partij aan te wenden"



Dus de uitleg van Kiks en Dertig (en...?) zijn m.i. juist.
Alle reacties Link kopieren
en van dezelfde bron: :)

opportunist:

"iemand die profijt probeert te trekken van de omstandigheden"
Alle reacties Link kopieren
Denk aan het woord opportunity (kans, mogelijkheid). Dus je laat dan je handelen bepalen door kansen en mogelijkheden die je kunt gebruiken voor je eigen voordeel, maar zonder verdere principes zoals collegialiteit, of eerlijkheid, of voor wat hoort wat. Het is een beetje het tegengestelde van iemand die zich laat leiden door principes of idealen.

Wat Nina Brink destijds deed (eigen aandelen cashen wat ten nadele kwam van het bedrijf en de beleggers) was typisch opportunistisch gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Of denk aan het briefje van Wim Lex aan Margarita, dat het niet opportuun was als zij en Edwin naar de koninklijke bruiloft kwamen.

Maw, Lex en Max hebben liever geen mensen op het feest die na afloop allerlei details naar de media gaan lekken. (of ze waren gewoon bang voor een ordinaire familieruzie tijdens het banket)
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven