Werk & Studie alle pijlers

Zelfstandig ondernemer kinderopvang aan huis

26-11-2007 22:07 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een moeder van 24 jaar en heb een zoontje van 18 maanden. Ik zit er zelf dus over na te denken om zelfstandige ondernemer te worden als gastouder. Ik ben echt helemaal gek op kinderen. Heb alleen geen spw diploma, maar wel heel veel oppas ervaring o.a op mijn broertje en zusje tot dat ze een jaar of 12 waren en daarnaast nog wat oppas baantjes gehad... Alleen zit ik nog wel een beetje te twijfelen omdat ik bang ben dat mensen me raar aan gaan kijken omdat ik dan een jonge zelfstandige ondernemer ben, en dat ze dan niet hun kinderen bij mij achter willen laten. Moet ik er toch gewoon voor gaan (aangezien ik echt super gek op kinderen ben en daar toch wel wat mee wil gaan doen) of kan ik het toch beter achter me laten?? Heeft iemand tips voor mij??



groetjesssss

--------------------------------------------------------------------------------
?



Ik snap niks van je verhaal.

Waar ben je precies bang voor?
Een oud-collega van mij is ook een opvang begonnen. Zij woont in een oud schoolgebouw en heeft dus veel ruimte tot haar beschikking. Het loopt inmiddels heel goed.



Zij heeft een cursus gevolgd bij www.thuishuis.nl Die helpen je met een goede basis. Maar ik geloof dat ze alleen in het noorden van het land werken, dus voor jou misschien niet of moeilijk bereikbaar.



Veel succes! Ik zou er gewoon voor gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je angst wel hoor. Ik heb zelf op kinderdagverblijven gewerkt en weet wat het ongeveer inhoud. Ik denk alleen wel dat je iets van een opleiding of cursussen moet gaan doen voor je dit gaat opstarten. Dan kan je veel verstand hebben van kinderen maar hoe ga je te werk in nood situaties. Ehbo cursus is heel belangrijk en in de kinderopvang verplicht te hebben. Ook de omgang met ouders is belangrijk. Je kan soms in hele moeilijke situaties terecht komen en dan moet je wel weten wat je moet doen.



Tuurlijk is het in de praktijk altijd weer anders maar je basis moet er wel zijn vind ik.



Ik vind het wel lef hebben hoor. Ik zou het ook zo graag willen maar ik heb er niet de capiciteiten voor jammer genoeg.



groetjes bubbles
Alle reacties Link kopieren
Hallo Dreatjuh,



Ik ben zelf zelfstandig ondernemend gastouder. Ik kan je er best wel wat over vertellen, maar daar heb ik nu op dit moment niet zoveel tijd voor. Wel heb ik 2 links naar topics waarin ik ook al eens gereageerd heb:



Gastouder worden

Een eigen kinderdagverblijf starten
Alle reacties Link kopieren
Er komt heel wat meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt. Maar dat moet geen reden zijn om het niet te doen. Woon je groot? Ruimte is wel belangrijk als er meerdere kinderen in huis zijn. Heb je er al over nagedacht dat je spullen die in huis staan veel te lijden zullen krijgen? Ik merk het al met mijn eigen kinderen, dat alles zo snel slijt en lelijk wordt (krassen op tafels, witte muren smoezelig, laminaat bekrast door het zand, overal vuile vingers op, en noem maar op. EN dan ben ik best ene poetsgraag iemand. Van je eigen kinderen kun je dat wel hebben, anders had je niet aan kids moeten beginnen. Maar hoe zit dat met "vreemde"kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Dreatjuh schreef op 26 november 2007 @ 22:07:

Ik ben een moeder van 24 jaar en heb een zoontje van 18 maanden. Ik zit er zelf dus over na te denken om zelfstandige ondernemer te worden als gastouder. Ik ben echt helemaal gek op kinderen. Heb alleen geen spw diploma, maar wel heel veel oppas ervaring o.a op mijn broertje en zusje tot dat ze een jaar of 12 waren en daarnaast nog wat oppas baantjes gehad... Alleen zit ik nog wel een beetje te twijfelen omdat ik bang ben dat mensen me raar aan gaan kijken omdat ik dan een jonge zelfstandige ondernemer ben, en dat ze dan niet hun kinderen bij mij achter willen laten. Moet ik er toch gewoon voor gaan (aangezien ik echt super gek op kinderen ben en daar toch wel wat mee wil gaan doen) of kan ik het toch beter achter me laten?? Heeft iemand tips voor mij??



groetjesssss

--------------------------------------------------------------------------------


`



Om even een kort antwoord te geven op je vraag: je denkt dat mensen hun kinderen niet bij jou zullen brengen omdat je nog maar zo jong bent.



Het is maar net wat jij uitstraalt. Als jij een instelling hebt van 'oei, ik weet niet hoe dat allemaal moet en ojee als er wat gebeurt', dan zullen anderen er al helemaal geen vertrouwen in hebben dat het allemaal wel goed komt. Maar als jij over voldoende zelfvertrouwen beschikt, en dat ook uitstraalt, dan zullen anderen daarop vertrouwen. Natuurlijk, met 24 jaar ben je nog relatief jong. Maar iemand van 24 kan in haar leven al meer hebben meegemaakt dan wat iemand anders in 50 jaar meemaakt.



Je zult in eerste instantie misschien wel mensen moeten overtuigen dat je écht met kinderen overweg kunt. Daar moet je wellicht meer je best voor doen dan een ervaren moeder van 35. Maar waar een wil is, is een weg!
Alle reacties Link kopieren
Zij heeft een cursus gevolgd bij www.thuishuis.nl Die helpen je met een goede basis. Maar ik geloof dat ze alleen in het noorden van het land werken, dus voor jou misschien niet of moeilijk bereikbaar.





Wie zegt dat ze misschien wel niet in het noorden woont?Verder zou ik er ook gewoon voor gaan!Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle leuke reacties...



En even om op zomerkind verder te gaan:



Het zelfvertrouwen is er wel... En als er wat gebeurd zijn er altijd wel oplossingen dat is geen probleem. Ik heb zelf al heel wat in het leven mee gemaakt waar ik veel van geleerd heb en ook veel zelfstandiger van geworden ben. Zoals ik al zei ik heb best veel oppas ervaring en in het verleden heb ik ook stage's gelopen op kinderdagverblijf en bij een bedrijf met blinde kinderen waar ik ook een hoop van geleerd heb. Daarnaast leer ik nu dus veel van me eigen zoontje wat ik ook weer in de praktijk kan gebruiken.



Ik heb inmiddels contact opgenomen met peek a boo... is dit een verstandige keus? Ik wil wel erkend worden aangezien de ouders dan terug gaaf krijgen van de belasting. zijn er nog meer mogelijkheden?
Alle reacties Link kopieren
Gastouderbureau Het Speelkwartier



Hier werk ik mee samen. Ze werken voornamelijk in de Randstad: Amsterdam/Den Haag/Utrecht, maar breiden zich langzaam maar zeker uit naar alle windstreken van Nederland. En dus ook in het oosten, daar woon ik.



Ik ben erg tevreden over Gastouderbureau Het Speelkwartier. Ze geven je alle instrumenten in handen zodat jij verder volledig zelfstandig kunt werken. Ook in pedagogisch opzicht krijg je alle ondersteuning die je wenst.



De info die ze op hun website is erg summier, maar als je ze belt zijn ze zeker bereid je meer info te geven. Je mag bij een evt. telefoongesprek mijn naam noemen als referentie. (Die naam wil ik je wel geven, maar dan niet op het forum, ivm privacy)



Mag ik weten waar jij woont, Dreatjuh?
Alle reacties Link kopieren
Ja natuurlijk mag je dat weten ;)



Ik woon in Almere
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu dus informatie binnen gekregen van peek a boo... Daar moet ik dus een vrij hoog bedrag in leggen. En dan krijg ik van hun alle hulp die ik nodig heb en voorbeeld contracten en facturen en dat soort informatie, hoe zit dat dan bij het speelkwartier?
Alle reacties Link kopieren
ik heb niet alles gelezen. maar het viel me op dat je bang was dat mensen je te jongen zouden vinden. mijn zoontje wordt opgevangen door iemand van 25 en daar heb ik juist heel bewust voor gekozen, ik wil niet iemand die denkt het allemaal beter te weten en ze heeft ook nog eens heel veel energie en doet ontzettend leuke dingen met hem, dus ik denk dat het wel mee zal vallen. is inderdaad hoe jij overkomt op mensen. als je er zelverzekerd in staat zullen er heel wat het juist leuk vinden dat je jong bent
Alle reacties Link kopieren
Het Speelkwartier vraagt bij aanvang van de samenwerking wel een soort borg van ¤ 150. Dit vragen ze omdat ze alleen in zee gaan met mensen die het écht écht écht graag willen, dat zelfstandig ondernemend gastouderschap. Ze bouwen een website voor je, leveren je ca. 2500 flyers, visitekaartjes etc. etc.



Op het moment dat jij je eerste oppaskindje binnenkrijgt, krijg je ¤ 50 terug van de borg, zo ook bij de 2e en de 3e. Uiteindelijk kost de samenwerking met Het Speelkwartier je dus niets, als je maar kinderen werft. Ik ken Peek-a-boo niet, geven zij ook die borg terug of is het daar eens gegeven blijft gegeven?



Natuurlijk wordt, voordat de samenwerking daadwerkelijk van start gaat, wel eerst bekeken of jij in hun profiel past. Dus of je geschikt bent, en of je opvangruimte (je huis dus) geschikt is voor het opvangen van kinderen. Dat gaat door middel van een bezoek bij jou thuis met een soort sollicitatiegesprek.
Alle reacties Link kopieren
Hmz dat klinkt een stuk beter dan bij peek a boo... bij hun moet je dus een bedrag van 600 euro excl. btw betalen, wat ik naar mijn verdere weten niet terug ga krijgen.. dus zoals ik al zei een behoorlijk groot bedrag... Bij peek a boo heb je vooraf gaand ook gewoon een gesprek enzo.. maar bij het speelkwartier klinkt het op deze manier wel een stuk goedkoper idd.. Morgen belt peek a boo mij voor een afspraak te maken, ik ga er wel heen aangezien ik wel wil weten wat ze allemaal te bieden hebben voor zon groot bedrag. En ook wil ik nog contact opnemen met het speelkwartier.



En de ouders als ze een contract met jou aan gaan, krijgen ze dan ook een factuur maandelijks van het gastouderbureau van zon 89 cent per uur? of zoiets dergelijks?



En wat kan ik verwachten bij zon soort van sollicitatiegesprek??
Alle reacties Link kopieren
Ja, de ouders van mijn oppaskinderen hebben allemaal recht op kinderopvangtoeslag. Hoeveel dat per uur is weet ik eerlijk gezegd niet, want dat is afhankelijk van het inkomen van beide ouders. En ik weet niet wat zij per maand verdienen.



De ouders krijgen elke maand een factuur met daarop gefactureerd de bureaukosten (of bemiddelingskosten) en de vergoeding van de gastouder. Die vergoeding voor de gastouder wordt naar mij overgemaakt. Op deze manier hoef ik nooit ouders achter de broek te zitten omdat ze nog niet betaald hebben. Er zijn ook bureau's die enkel een factuur naar de ouders sturen voor bemiddelingskosten, en dan moet je als gastouder dus achter je geld aanvangen.

Dus ja, inderdaad, de ouders betalen ook maandelijks een bedrag aan het Speelkwartier. Dat werkt trouwens bij alle gastouderbureaus zo. Dit omdat de gastouderbureaus een controlerende functie hebben. En daarbij: die bureau's moeten ook ergens van leven...



Zo'n sollicitatiegesprek vindt plaats bij jou thuis. Ze bekijken meteen of je huis enigszins geschikt is voor kinderopvang, en of ze het 'zien', de kinderen bij jou thuis. Tja, en verder kun je vragen verwachten t.a.v. je ervaring met kinderen: oppaservaring, jeugdkamp-organisaties, sporttraining bij de mini's? Je moet vooral laten zien dat je affiniteit hebt met kinderen en waar dat uit blijkt.

Ook een belangrijke vraag: waarom wil je dit, zelfstandig ondernemend gastouder worden? Denk niet dat het 'gemakkelijk geld' is om te verdienen.

Ze zullen ook wat vragen stellen mbt je gezinssituatie, heb je een partner, staat hij/zij erachter? Want het gebeurt allemaal in je eigen huis, het komt erg binnen in je privé wereld. En dan moet je partner er wel achter staan. Dat kun je sowieso goed gebruiken, als ondernemer.



Ik zal je even toevoegen als contact hier op de vivasite, dan kan ik je wat meer gegevens geven: mijn naam en website-adres bijv.
Alle reacties Link kopieren
En weer bedankt voor deze informatie... Hier heb ik weer heel veel aan en weet ik ook wat ik kan verwachten als ze komen... Ik ben zowiezo al van plan om de hele woonkamer te veranderen haha. De computers gaan naar boven , de fretten gaan naar boven we gaan daarna onze bank en kast anders zetten en dan hebben we weer heel wat meer ruimte.



Ja is wel makkelijk om even wat gegevens uit te wisselen dat zou fijn zijn..
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat vrienden toevoegen lukt voor geen meter volgens mij... Ik heb de Angel gevraagd om mijn adres naar je door te sturen.
Alle reacties Link kopieren
haha ik had je al 2x toegevoegd ofzo.. idd wil niet echt lukken dus...

En euuh de wie?? De angel wie is dat dan??
Alle reacties Link kopieren
De angel? Dat is de moderator. Die kan, in tegenstelling tot het gewone gepeupel, waar wij ook toe behoren, mijn e-mailadres lezen en ook de jouwe. Ik denk dat je binnenkort een mailtje kunt verwachten van de Angel. Mail me dan maar!
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht het even af... In ieder geval heel erg bedankt voor t goeie gesprek hier



groetjesssss
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil graag even een reactie plaatsen. Ik ken iemand in Lelystad die via peek-a-boo het concept heeft afgenomen. Je word wel goed geholpen, maar het is een aanzienlijk bedrag waar je niets van terug ziet. Er zijn genoeg andere gastouderbureau's die ook een concept hebben waar je vel minder voor betaald. Je krijgt dan ook een pedagogisch plan, ze helpen je aan voorbeeld facturen en aan voorbeeld contracten en helpen je met je belasting formulier en inschrijving bij de kvk.



Als je meer wilt weten mag je altijd mailen op info@gastouderbureauhandinhand.nl. Op mijn website staat nog niets over de concepten die wij hebben, maar kan je wel aan info helpen als je dat wilt.



Ben benieuwd of je uiteindelijk via peek-a-boo concept gaat werken of niet



Groetjes lin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven