Werk & Studie alle pijlers

Vrijwilliger slachtofferhulp

13-06-2007 14:12 11 berichten
Ik speel een beetje met de gedachte om me aan te melden als vrijwilliger bij Slachtofferhulp. Dit omdat het me leuk en leerzaam lijkt. Na de zomer ga ik beginnen aan een master strafrecht en het lijkt me een goede kans om dat wereldje ook eens van een andere kant te bekijken. (Ik werk momenteel namelijk bij de rechtbank)



Maar ik zou er eigenlijk wel wat meer over willen weten en dan natuurlijk vooral van mensen die ook dit werk doen. Bijvoorbeeld wat je dan precies doet, hoeveel tijd je er aan kwijt bent, hoe flexibel je moet zijn en of het psychisch zwaar werk betreft.



Ik hoop dus hier wat vrijwilligers te vinden!
Alle reacties Link kopieren
Celeone



Ik heb voorheen als maatschappelijk werker bij justitieel welzijnswerk gewerkt en het team slachtofferhulp zat op dezelfde locatie als ons. Ik weet er dus wel iets van.



Je wordt niet zomaar aangenomen, er is eerst een intakegesprek. Er wordt ook een cursus voorzien met allerhande informatie over slachtofferfonds, rouwverwerking, gesprekstechnieken....



Je kan min of meer zelf bepalen hoeveel tijd je erin steekt. Je kan 1 of meerdere cliënten begeleiden namelijk.Je krijgt goede begeleiding van een medewerker, er zijn bijeenkomsten met de andere vrijwilligers.



Het lijkt me inderdaad goed in het kader van je opleiding. Zo zie je ook eens de andere kant/die van de slachtoffers. Het kan mentaal natuurlijk best heftig zijn, dus stel je grenzen.



Meer informatie vind je vast op de site van slachtofferhulp. Misschien kunnen ze jou in contact brengen met andere vrijwilligers. Zo kan je ervaringen uitwisselen.



Succes ermee
Bedankt voor je reactie! Ik had de site al helemaal doorgelezen, maar zou het zo graag eens van een ervaringsdeskundige horen. :) Zo staat er bijvoorbeeld ook nergens hoelang die stoomcursus duurt, heb jij daar enig idee van? Hoe flexibel je moet zijn, ik heb tenslotte ook colleges te volgen... Maar misschien kunnen ze me inderdaad met iemand in contact brengen, da's wel een idee.
Alle reacties Link kopieren
Hier een ervaringsdeskundige. Ik heb 2 jaar bij SOH Haaglanden (Delft) gewerkt. Het is (daar) niet zo vrijblijvend als meissie zegt, maar het zou kunnen dat dat dat per regio verschillend is. In Delft werkt iedereen 2 keer per week (daar horen ook avondspreekuren bij) en eens per zo veel weken heb je piketdienst (oproepbaar in avonden, nachten en weekeinden). Er kan wel een beetje geschipperd worden met andere verplichtingen, maar zeker in het eerste jaar moet je gewoon ook veel ervaring opdoen door (relatief) veel te werken.

De opleiding is in de tussentijd verandert, bij mij was het één dag per week en ik meen 6 of 8 weken lang. Tegelijkertijd liep je al één dag mee met een andere vrijwilliger (je mentor).

Ik vond het ontzettend interessant en leuk (raar woord in dit verband) werk.

Als je nog meer wilt weten, hoor ik het wel.
Wees blij!
Oh, dat wordt dan een beetje teveel van het goede. In het begin dus twee hele dagen... die tijd heb ik helaas niet naast m'n studie en bijbaan. Jammer, want het lijkt me wel "leuk". Bedankt in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je je wel aanmelden om slachtoffers te helpen voegen in de strafzaak. Weet niet of je weet wat dat is daarom even een uitleg. Mensen die slachtoffer worden van een strafbaar feit en waarbij de verdachte wordt gedagvaard, daarbij kunnen slachtoffers hun schade (materieel/immaterieel) proberen te verhalen, dan wordt die (civiele) schade 'meegenomen' in de strafzaak voor zover mogelijk. De formulieren zijn voor leken lastig en smartengeld bijv na geweldsdelict is alleen maar kansrijk als de zaak goed wordt onderbouwd. Anders zal de rechter al gauw vinden dat de zaak zich niet leent voor voegen en dus apart via de civiele weg verhaald moet worden. Slachtofferhulp heeft per 1-9-06 een voegingscontrole-afdeling. Vrijwilligers helpen het formulier invullen en maken een soort schaderapportage en dan komen de formulieren bij het parket en daar zit een voegingsadviseur die weer kijkt of het allemaal reeel is wat er ingevuld is en evt bijstuurt. Bel anders naar 0900-0101 en vraag naar de teamleider voegen. Is een heel leuke bijbaan denk ik, specifiek voor voegen, dus dan hoef je denk ik niet al die algemene trainingen en heb je ook meer juridisch werk.
Ik werk nu als (buiten)griffier bij de rechtbank, dus ik weet wat voegen is, maar bedankt voor de uitleg. ;) Maar ik wist dus niet dat ze daar sinds een jaartje zo'n afdeling voor hebben, dat is wel heel leuk! Ik ga zeker deze week even bellen (na m'n tentamens...). Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Het is sinds 1-9-2005 dat SHN voegingsondersteuning biedt, typfoutje :-)
Alle reacties Link kopieren
Het is sinds 1-9-2005 dat SHN voegingsondersteuning biedt, typfoutje :-)






Sweetie, bedoel je dan als voegingscontroleur?

Bij SOH Haaglanden vullen de vrijwilligers die voegingsformulieren in en in Utrecht worden ze gecontroleerd door betaalde krachten (voor zo ver ik weet, want ik ben er sinds dec. 2005 weg).
Wees blij!
Alle reacties Link kopieren
Ivm herkenning ga ik niet vertellen wat mijn connectie met SHN is, maar ik denk dus dat het voor een rechtenstudente als meisje85/coleone (als ik t goed zeg) heel interessant is om voegingsvrijwilliger te worden. Voegingscontroleur is meestal voor meer uren dan je naast je studie kan behappen.

(In Utrecht zit de helpdesk. Maar op elk parket voegingscontroleurs).
Alle reacties Link kopieren


Ivm herkenning ga ik niet vertellen wat mijn connectie met SHN is, maar ik denk dus dat het voor een rechtenstudente als meisje85/coleone (als ik t goed zeg) heel interessant is om voegingsvrijwilliger te worden. Voegingscontroleur is meestal voor meer uren dan je naast je studie kan behappen.

(In Utrecht zit de helpdesk. Maar op elk parket voegingscontroleurs). 
Sweety, ik vraag ook helemaal niet wat jouw connectie met SHN is, maar ik wil wel graag weten wat een voegingsvrijwilliger is. Bedoel je daar de vrijwilligers die op het PvJ zitten mee? Die van de last-minute zaken?
Wees blij!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven