Werk & Studie alle pijlers

Nemas examen (basiskennis management)

27-07-2007 17:42 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



ik zit er aan te denken om van Nemas het examen basiskennis management te gaan doen. Eigenlijk voornamelijk uit interesse.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die dit examen gedaan hebben? Is het moeilijk? Ik het te doen om zelf gewoon uit een boek te leren of is het aan te raden lessen te volgen? Als ik namelijk naar de exameneisen kijk, worden er voornamelijk theoretische, reproductie vragen gesteld....



Kan iemand mij wat meer over zijn ervaringen vertellen?

Bedankt!

groetjes LL
Alle reacties Link kopieren
Oeps, deze moet natuurlijk naar werk! :$
Alle reacties Link kopieren
Oeps, deze moet natuurlijk naar werk! :$
(Ik zit zó gedachtenloos op dit forum dat ik dat niet eens had gemerkt :P).



Maar bedoel je het Middle Management examen, of is dat weer iets anders? Die heb ik nl. wel gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Suzanne: Zou jij evengoed jouw ervaring kunnen vertellen. Ook of je het gehaald hebt en of je diploma werkelijk zo erkent is?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Suzanne,



eigenlijk bedoel ik basiskennis management, dat is een niveau lager dan middle management. Ik heb geen ervaring met management, maar het lijkt me leuk om daar in de nabije toekomst wel iets mee te gaan doen. Ik ben nu gewoon nog een beetje aan het orienteren, dus ik zou het ook fijn als jij je ervaringen met middle management wil delen.

Bedankt alvast!



groetjes LL
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik goed dat ze alleen examens afnemen en geen lessen/boeken verzorgen? Ik vind het een beetje een vage site moet ik bekennen (http://www.nemas.nl/)



Off topic: dus toch geen OU?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij neemt het NEMAS alleen examens af ja. Het is de Nederlandse Management Stichting.



Ik heb zo'n 8 jaar geleden een middle management opleiding gevolgd via Schoevers en toen het landelijk NEMAS examen gedaan. Dat vond ik wel pittig ja maar het gaat hier dus om middle management - ik weet niet hoe de andere examens zijn.



Je kunt je dus het beste inschrijven bij een instituut dat de opleiding verzorgd en dan deelnemen aan het landelijke NEMAS examen. Vaak is er dan ook nog een apart examen dat door het instituut afgenomen wordt, dat had ik bij Schoevers ook.

Ik moest 1 avond per week naar school, 9 maanden lang, de rest is zelfstudie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Middle Management als thuisstudie gedaan via de NHA en toen het examen bij NEMAS. Ik vond het wel te doen en heb het in 1 keer gehaald.

Qua CV heb ik er nog niet veel aan gehad, dus ik kan je niet vertellen hoe "hoog" het aangeslagen wordt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



bedankt voor jullie reacties!

Het NEMAS neemt inderdaad alleen de examens af. Je kan lessen volgen bij een onderwijsinstelling, maar misschien is het ook haalbaar om zelf de lesstof te bestuderen??



Suzanne, wat vond je van het NHA? Heb je er wel veel aan gehad, hoe was de begeleiding enz. Zou je er iets meer over willen vertellen?



Weet iemand hoe door bedrijven naar de NEMAS diploma's wordt gekeken? Heb je wat aan basiskennis management of is dat alleen leuk als introductie voor mezelf?



Alvast bedankt voor het reageren!



Hoi Kiks, inderdaad waarschijnlijk nog even geen OU. Ik wilde eigenlijk mijn master halen, maar ik vind het toch ook wel fijn om het even een jaartje rustig aan te doen... Ik ben nu dus een beetje aan het rondkijken voor leuke cursussen, ook wel van de OU. Maar voorlopig nog even geen hele opleiding.

Hoe gaat het met jou en met je studie??

Alle reacties Link kopieren
Hoi Lievelente,



Ik vond de begeleiding wel oké, voor zover je van begeleiding kunt spreken (vaak stond er gewoon commenaar op mijn huiswerk). Het werd wel altijd erg snel teruggestuurd, dat was wel fijn.

Maar het is al een aantal jaar geleden dat ik dat gedaan heb, dus waarschijnlijk kun je inmiddels ook wel via e-mail o.i.d. in contact komen met de docenten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer een talencursus via de LOI gevolgd en het ondernemersdiploma via IMKB - ook een thuiscursus.



Huiswerk krijg je inderdaad snel terug maar ik vind niet dat je deze "begeleiding" kunt vergelijken met de begeleiding die je van een docent krijgt als je een of meerdere avonden per week naar "school" gaat. Er wordt natuurlijk tijdens de lessen een schat aan informatie gegeven en er wordt dan ook heel vaak gepraat over dingen die in de praktijk gebeuren, bijv. in je huidige werk.

Omdat je "klasgenoten" hebt die overdag natuurlijk ook gewoon werken worden er veel ervaringen uitgewisseld over specifieke zaken die betrekking hebben op management.

Tijdens de middle management cursus hebben wij bijv. ook rollenspellen gehad (voeren van slecht nieuws gesprekken, sollicitatiegesprekken etc.). Dat soort dingen leer je dan weer niet als je een thuiscursus doet.



Een docent of begeleider van de LOI o.i.d. zet inderdaad alleen wat commentaar bij je huiswerk en verder is er geen uitgebreide toelichting e.d.

Bovendien moet je echt heel erg gedisciplineerd zijn en je zelf ertoe zetten om ook echt elke keer weer aan de slag te gaan thuis.



Ik ben dus meer een fan van "het naar school gaan".
Alle reacties Link kopieren
Hoi Suzanne en Sue,



dat is ook een beetje een dilemma. Zelf vind ik klassikale lessen altijd wel fijn, maar ik zit een beetje met mijn tijd en geld. Meestal zijn de schriftelijke cursussen een stuk goedkoper.



Sue hoe wordt jouw diploma gewaardeerd? Heb je er wel echt iets aan?



groetjes LL
Alle reacties Link kopieren
Lievelente,



Als je de discipline op kunt brengen om het thuis te doen, scheelt dat je idd een hoop geld. Dat was voor mij destijds ook de afweging.



Ik zou gewoon op je CV zetten dat je het diploma hebt behaald (als dat zo is :P). Negen van de tien keer vragen ze toch niet hoe of wat en tenslotte lieg je daar niets mee.
Alle reacties Link kopieren
Ach, ik weet eigenlijk niet in hoeverre het diploma gewaardeerd werd in het verleden. Het staat wel netjes op mijn CV maar eigenlijk heeft nog nooit iemand specifiek vragen gesteld over de opleiding.

Ik heb altijd als directiesecretaresse gewerkt en als iemand vroeg waarom ik de opleiding gevolgd heb, dan was steevast mijn antwoord om meer inzicht te krijgen in het hele management gebeuren en omdat je als directiesecretaresse toch op een bepaald niveau werkt, is het wel handig om zo'n cursus te volgen en wat meer kennis te hebben over bepaalde zaken.



Direct zal er misschien niet veel waarde aan gehecht worden maar indirect denk ik wel, je laat ten slotte zien dat je naast je baan ook een studie kunt/wilt volgen en niet onbelangrijk - dat je die ook afmaakt en diploma behaalt.
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand vertellen wat hoe zij de mondelinge examens hebben ervaren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven