Werk & Studie alle pijlers

Leuke baan, maar salaris onbekend

16-02-2008 17:52 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Onlangs dat het nog tijden duurt voordat ik afgestudeerd ben, ben ik toch vast aan het kijken naar leuke banen (voor dan dus). Maar wat mij opvalt, heel vaak staat er geen salaris bij :-| Ook als je kijkt op het banendeel van de grote detacheringsbureau's, nergens worden salarissen genoemd.

Voor de P&O-ers onder ons: Waarom niet?



En daarop aansluitend, hoe kom ik dan te weten wat ze betalen? Binnenkort ga ik naar een banenbeurs, en ernaar vragen komt voor mij zo over als "als jullie niet voldoende betalen, wil ik de job niet", en alsof salaris het belangrijkste is. Tegelijkertijd wil ik natuurlijk wel binnen bepaalde grenzen verdienen en heeft het geen zin om interesse te tonen, terwijl later blijkt dat het salaris echt niet binnen mijn grenzen valt.

Dus: Hoe doen jullie dat? Netjes vragen wat het schuift, en afpoeieren als het onvoldoende is?
Alle reacties Link kopieren
Als je bij vacatures binnen de overheid solliciteert kun je altijd vragen om welke schaal het gaat. De salarissen behorende bij een functieschaal kun je gewoon opzoeken op internet. Als starter hoef je ook echt niet in trede 1 te beginnen. Verder zou ik mij als ik jou was vooral laten leiden door werk dat je leuk vindt, als de werkgever jou ook ziet zitten vormt salaris zelden een heikelpunt.
Alle reacties Link kopieren
Als je een advertentie ziet kun je natuurlijk altijd even contact opnemen en vragen naar de hoogte van het salaris. Ik vind het ernaar vragen geen kwestie van hebberigheid maar normale interesse. Als vind ik wel dat je redelijk moet blijven in de hoogte van je salaris. Naar mate je meer en meer werkervaring hebt in de functie waarin je afgestudeerd hebt kun je natuurlijk de hoogte van je salaris daarop aanpassen. Begin je net dan zul je toch in je achterhoofd moeten houden dat je niet maar "kunt vragen wat je wilt". Kans zit er dan in dat men je dit salaris nog niet waard vind. Daarbij wil ik niet zeggen dat je een dief van je eigen portemonee moet zijn. Dat is ook weer onzin. Er moeten online wel sites te vinden zijn die in jouw vakgebied aangeven wat de hoogte is van bepaalde functies. Daaraan kun je je eventueel spiegelen.
Google eens op woorden als "loonwijzer" en "salarischeck", dan kun je prima uitvinden wat een gangbaar salaris is voor de functie die je zoekt. En ook op deze pijler is een topic geopend waarin de forummers hier een boekje open doen over hun salarissen, misschien kun je daar ook een indicatie uithalen.



Realiseer je dat je, wanneer je net van school bent, nog niet al te veel zult gaan verdienen. Je zult eerst het vak in de praktijk moeten leren en dan moeten bewijzen dat je het salaris waard bent.



In overheidsadvertenties wordt vaak gesproken over "salaris maximaal x, salarisschaal y". Houdt er rekening mee dat in dat geval het maximum salaris van de salarisschaal wordt genoemd. Als je begint, dan begin je bij het minimum salaris van die schaal (of zelfs 1 schaal lager) en daar kan behoorlijk wat verschil tussen zitten (honderden tot zelf 1500-2000 euro per maand!)! De mensen die het hoogste bedrag krijgen, zijn de mensen met minimaal 10 jaar ervaring. Uiteindelijk kom jij er ook wel op, maar dat duurt dus wel die ca. 10 of 11 jaar!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!

Bij de overheid staat het idd altijd keurig aangegeven. (dat van die schaal lager voor het startjaar weet ik, aangezien ik zelf bij de overheid werk als leidinggevende en het voor mijn personeel ook zo gaat) Maar ik wil dus naar het bedrijfsleven, en in een ander vakgebied (vandaar dat ik wel soort van starter ben) en de grote kantoren (deloitte etc) zetten nooit een salaris erbij (why not?).

Tip van op baan / salaris topic kijken ga ik meteen oppakken!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven