Werk & Studie alle pijlers

Capabel onderwijsassistente ervaringen

18-04-2017 23:19 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik ben erg benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met de opleiding Onderwijsassistent van capabel. Hebben jullie stageplek kunnen vinden? Wat zijn jullie na de opleiding gaan doen? Wat vonden jullie van de opleiding zelf?



Ik heb me al ingeschreven voor de voorlichting van capabel maar zij zullen natuurlijk alleen maar positieve dingen vertellen dus ik ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen. Op andere capabel topics heb ik weinig gelezen over de opleiding Onderwijsassistent, vandaar een nieuw topic.



Ik kijk uit naar de reacties !
Leef je leven
Eehm... als onderwijsassistent is er weinig werk, voor zover ik weet. De meeste mensen die ik ken die dat gedaan hebben doen nu of iets anders of zijn uiteindelijk de pabo gaan doen.
Is Capabel ook zo'n thuisstudie iets als LOI enzo? Over het algemeen is het daarmee veel lastiger een stageplek te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Sommige roc's bieden ook een tweejarige sprint-opleiding aan voor onderwijsassistent. Dat lijkt me verstandiger dan een 1-jarige opleiding bij een opleider die bij werkgevers minder bekend staat.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Er is bijna geen werk in te vinden, dus zou het niet doen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Heb in 2011 mijn diploma behaald voor onderwijs assistent.

Heb nog ooit gewerkt als onderwijs assistent... Ik denk dat het zonde van je geld is.. en dat je beter voor een andere opleiding kan kiezen..

Succes ermee
Er ontstaat wel een nieuwe trent in onderwijsland, waarbij leerpleinen worden ingezet. Juist op die leerpleinen worden onderwijsassistenten ingezet. Em dat is vaak ook al bij bijv. Dalton onderwijs.

Maar inderdaad de vraag naar onderwijsassistenten is niet heel groot.
quote:south schreef op 19 april 2017 @ 06:25:

Er ontstaat wel een nieuwe trent in onderwijsland, waarbij leerpleinen worden ingezet. Juist op die leerpleinen worden onderwijsassistenten ingezet. Em dat is vaak ook al bij bijv. Dalton onderwijs.

Maar inderdaad de vraag naar onderwijsassistenten is niet heel groot.Er is vaak geen geld voor onderwijsassistenten. Ook niet op Daltonscholen. In ieder geval niet op de scholen waar ik werk of in contact mee sta. Misschien dat het hele PO in Actie een andere tijd in gaat luiden, maar ik durf er niet op te hopen.
quote:Boogschutter76 schreef op 19 april 2017 @ 07:07:

[...]

Er is vaak geen geld voor onderwijsassistenten. Ook niet op Daltonscholen. In ieder geval niet op de scholen waar ik werk of in contact mee sta. Misschien dat het hele PO in Actie een andere tijd in gaat luiden, maar ik durf er niet op te hopen.

Dit! En als er geld is, is er zelden een officiële vacature. De baan wordt vaak via via al ingevuld. Dus nadat je je diploma hebt moet je gaan zorgen dat heel veel mensen jou leren kennen. Op vacatures komen vaak heel veel reacties en hebben mensen met veel ervaring de voorkeur. Zonder baan geen ervaring, zonder ervaring geen baan, zie maar eens uit die cirkel te komen.

Mijn diploma is zeven jaar oud nu. Ik ga van tijdelijk contract naar tijdelijk contract. Langste zes maanden kortste twee weken. Gelukkig heb ik een kostwinner als partner. Het is een mooi beroep, maar niet om je brood mee te verdienen.
Hier ook een diploma onderwijsassistent.

Daarna 2 jaar pabo gedaan maar wegens omstandigheden niet afgemaakt.

Werk gevonden bij een kinderopvangorganisatie.

Maar ik ga over een paar weken (binnen mijn organisatie, word gedetaceerd) 1 dag in de week aan de slag als onderwijsassistent. Hopelijk kom ik zo een beetje binnen en dan hopen dat de regering besluit dat er meer geld vrij komt om extra handen in de klassen te brengen (dmv onderwijsassistenten)



Ik zou idd wat anders kiezen.....
Ik ben ook onderwijsassistent en er is echt weinig werk. Ik rolde er zelf in via mijn stageschool uiteindelijk.

Vaak is er vraag naar regelmaat in de week dus bijvoorbeeld 4 x een half uur leerling A begeleiden. en 3 x leerling B voor een half uur. Zo is het altijd afwachten of je er een beetje een baan uithaalt met het aantal uur wat jij graag zou willen werken. Elk nieuw schooljaar kan dit weer anders zijn. Ik ken onderwijsassistenten die zo al jaren werken en nooit weten waar ze aan toe zijn. Zelf vond ik het sprokkelen van de uren en een gezin (opvang) erg lastig combineren. Ene dag had ik maar drie uur nodig, andere vier.
quote:liek1976 schreef op 19 april 2017 @ 08:34:

Ik ben ook onderwijsassistent en er is echt weinig werk. Ik rolde er zelf in via mijn stageschool uiteindelijk.

Vaak is er vraag naar regelmaat in de week dus bijvoorbeeld 4 x een half uur leerling A begeleiden. en 3 x leerling B voor een half uur. Zo is het altijd afwachten of je er een beetje een baan uithaalt met het aantal uur wat jij graag zou willen werken. Elk nieuw schooljaar kan dit weer anders zijn. Ik ken onderwijsassistenten die zo al jaren werken en nooit weten waar ze aan toe zijn. Zelf vond ik het sprokkelen van de uren en een gezin (opvang) erg lastig combineren. Ene dag had ik maar drie uur nodig, andere vier.Dat sprokkelen ken ik, maar inmiddels ook wel heel zeker in wat ik wel wil en wat niet. Bij mij in de buurt is nu al tijden een vacature voor 3x 3 uur. Daar ga ik dus niet eens op reageren. Negen uur werken en dan drie dagen in de week bezet zijn vind ik niet de moeite waard. Dan ben ik bezet voor als er wel iets langs komt wat ik zou willen. Het gezinsinkomen is veiliggesteld dus ik kan zo 'arrogant' zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties !



Ik wil na deze opleiding door met het hbo dus dat er geen werk in te vinden is is voor mij niet zo'n groot probleem. Het gaat me vooral om de ervaringen met capabel. Ik het erg zonde vinden om daaraan te beginnen (veel geld te betalen) en er vervolgens mee te moeten stoppen doordat er bijvoorbeeld geen stage plek is.
Leef je leven
Het hbo waar je naar toe wil accepteert en mbo diploma van Capabel?



Dat zou ik effe navragen.
en ik zou zeker kijken hoe het is om een stage te vinden via deze organisatie. Moet je dit zelf regelen of doen zij dit? Ik ben nu ook via de LOI een HBO opleiding aan het doen en het vinden van een stage is niet makkelijk. Ik heb besloten over te stappen naar een reguliere opleiding ook om alles uit de opleiding te halen wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
Capabel is een goede instelling (particulier) alleen onderwijsassistent zou ik absoluut niet voor kiezen,

Maatschappelijke zorg MMZ4 enz. is veel meer werk in te vinden, plus je kunt daarna door naar bijv. de opleiding social work (voorheen SPH)
Alle reacties Link kopieren
Als je het alleen maar als opstap gebruikt naar het HBO is er niet zoveel mis met Capabel.
Een stage vinden als onderwijsassistent is geen probleem, al mijn klasgenoten hadden een stage. Het is wel aanpoten: je krijgt veel stof in een korte tijd en de voortgangstoetsen zijn pittig.
Capabel trekt alleen wel een bepaald soort publiek. Ik had een aantal klasgenoten die al van diverse ROC's waren afgestuurd en die dit dan gingen doen omdat het 'makkelijk' was. Het is ook niet moeilijk, maar wel veel en je moet er wel voor werken. Als je dat kunt, is het geen probleem. Capabel is net zo erkend als ieder ander diploma van een ROC.
Alle reacties Link kopieren
anoniem250620171513 schreef:
19-04-2017 13:57
Het hbo waar je naar toe wil accepteert en mbo diploma van Capabel?



Dat zou ik effe navragen.
Het zijn gewoon officieel erkende mbo4 opleidingen, dus ja elke hbo instelling accepteert dat.

Ik heb een andere mbo4 opleiding bij Capabel gedaan. Heb het ook gebruikt als opstap naar het hbo.
Er zaten inderdaad veel jongeren die al van diverse opleidingen afgetrapt waren. Die haalden het bij Capabel ook niet. Je moet veel doen en goed plannen. Moeilijk is het niet.

Wij hadden iets van 15 leerlingen in de klas en alleen ik en 3 anderen hadden na dat jaar ons diploma. Ondanks dat het niet moeilijk is, moet je wel veel zelf doen. Capabel zelf kan rommelig zijn, dus overal zelf achteraan zitten.

Mijn toenmalige werkgever betaalde de opleiding en ik had het geluk dat ik in de avonden en weekenden kon werken. Op school en tijdens mijn werk (wat toen 's avonds veel wachten was) deed ik veel huiswerk. Zo kon ik 32 uur werken met 32 uur stage en 1 dag school combineren. Ik was 27 toen ik startte en had een huis, dus er moest brood op de plank komen.
Dit is een oud topic omhoog gehaald door een spammer
Alle reacties Link kopieren
FiIee schreef:
20-08-2017 11:07
Dit is een oud topic omhoog gehaald door een spammer
Nou, dat geloof ik niet hoor..
Volgens mij gewoon een nieuwe forummer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven