Werk & Studie alle pijlers

Hoe zijn jullie tijdens samenwerken?

21-05-2017 10:14 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Voor mijn studie moet ik met veel projecten samenwerken. In deze periode zit ik met twee mensen in een groepje. Ze zijn heel aardig, maar de samenwerking verloopt ondanks dat niet goed. Stukjes die zij naar mij sturen zitten vol met spelfouten of kloppen niet. Tevens moet er voldaan worden aan een speciaal format. Ik heb alles wat we tot nu toe hadden in dit format geplaatst, wat erg veel werk was. 1 van de personen uit ons groepje heeft dan toch het lettertype en de stijl verandert, terwijl ik al duidelijk had gezegd dat het op deze manier moest (staat ook in het format). Nog steeds geeft zij aan dat zij dat niet heeft gelezen, dus ik moet weer veel tijd investeren om met foto's te bewijzen dat het wel zo moest. Het kost steeds gewoon heel veel moeite. Er wordt helemaal niet efficiënt gewerkt, waardoor er veel te veel tijd wordt gestoken in onnodige dingen. Hoe gaan jullie in zo'n situatie te werk? Licht je je docent/baas in ?

Ik hoor het graag
Oh vreselijk irritant dat soort studiegroepjes.
Mijn ervaring is dat je er geen ruk mee kunt. Klagen bij de docent levert niks op, want die schuift het probleem gewoon naar je terug dat je het maar onderling moet oplossen. Maar als een iemand dus bv steeds een verkeerd format aanlevert of veel spelfouten maakt en je doet daar niks mee, krijgt de hele groep een slechtere beoordeling hierdoor. Dus je bent wel gedwongen alles om te zetten en te verbeteren als die ene student daar niks mee doet.

Dus helaas, de enige oplossing (als praten met de student niet werkt) is het accepteren, zelf een stapje harder werken en de volgende keer die studenten uit je groepje houden.
Ik vind het altijd zo apart dat iedere scholier/student die moet samenwerken vindt dat hij het zelf als enige goed doet.
In mijn werk lukt het tegenwoordig wel om het los te laten dat het volgens mijn standaarden moet. Ik lever de input, liefst doe ik de eerste opzet, en daarna grijp ik alleen nog in als er echt onjuistheden in staan. Ik ga niet meer klagen over opmaak of zinsopbouw e.d. Maar ja, daar krijgen we geen cijfer meer voor, dus op school zijn die randdingetjes ook hard nodig voor een hoog cijfer.
"heeft [..]nog steeds veranderT" is natuurlijk ook niet goed.

Maar, geen ervaring met samenwerking tijdens studie maar tijdens werk doe ik het meeste gewoon alleen, en zo niet dan denk ik 'och ik krijg betaald' en zou ik de baas niet per se inlichten.
Jij hanteert een andere norm dan zij. Dat is lastig, want waar jij vindt dat zij de lat te laag leggen vinden zij waarschijnlijk dat jij de lat te hoog legt. :lightbulb:

Ga dus eerst om de tafel wat het doel en resultaat van deze opdracht moet zijn. Ergens zullen jou perfectionisme en hun Gemakszucht elkaar moeten ontmoeten.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
21-05-2017 10:19
"heeft [..]nog steeds veranderT" is natuurlijk ook niet goed.

Maar, geen ervaring met samenwerking tijdens studie maar tijdens werk doe ik het meeste gewoon alleen, en zo niet dan denk ik 'och ik krijg betaald' en zou ik de baas niet per se inlichten.

Ik dacht al dat iemand zo'n opmerking zou maken. Ik zeg niet dat ik het erg vind dat er een paar spelfouten inzitten. Maar de stukjes die zij opsturen hebben in elke zin wel een fout. En ik studeer dus krijg niet betaald.
Alle reacties Link kopieren
Starshine-2 schreef:
21-05-2017 10:18
Oh vreselijk irritant dat soort studiegroepjes.
Mijn ervaring is dat je er geen ruk mee kunt. Klagen bij de docent levert niks op, want die schuift het probleem gewoon naar je terug dat je het maar onderling moet oplossen. Maar als een iemand dus bv steeds een verkeerd format aanlevert of veel spelfouten maakt en je doet daar niks mee, krijgt de hele groep een slechtere beoordeling hierdoor. Dus je bent wel gedwongen alles om te zetten en te verbeteren als die ene student daar niks mee doet.

Dus helaas, de enige oplossing (als praten met de student niet werkt) is het accepteren, zelf een stapje harder werken en de volgende keer die studenten uit je groepje houden.
Ja ik denk dat je gelijk hebt. Ik vind het gewoon jammer, want als we efficiënter te werk zouden gaan hadden we allang klaar geweest.
MinkeDeWit schreef:
21-05-2017 10:19
Ik vind het altijd zo apart dat iedere scholier/student die moet samenwerken vindt dat hij het zelf als enige goed doet.
In mijn werk lukt het tegenwoordig wel om het los te laten dat het volgens mijn standaarden moet. Ik lever de input, liefst doe ik de eerste opzet, en daarna grijp ik alleen nog in als er echt onjuistheden in staan. Ik ga niet meer klagen over opmaak of zinsopbouw e.d. Maar ja, daar krijgen we geen cijfer meer voor, dus op school zijn die randdingetjes ook hard nodig voor een hoog cijfer.
nou, als een docent zegt dat het werkstuk in een bepaald format moet staan en een van je groepsgenoten doet dat gewoon steeds niet en is ook nog te beroerd om dat zelf na te zoeken in de opdracht, dan kan je best stellen dat deze student er geen moeite voor wil doen.
En ja, natuurlijk klagen alleen de studenten hier die zelf vinden dat ze wel goed werk afleveren. De klaplopers hebben niks te klagen, want alles wordt voor ze gedaan.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
21-05-2017 10:19
Ik vind het altijd zo apart dat iedere scholier/student die moet samenwerken vindt dat hij het zelf als enige goed doet.
In mijn werk lukt het tegenwoordig wel om het los te laten dat het volgens mijn standaarden moet. Ik lever de input, liefst doe ik de eerste opzet, en daarna grijp ik alleen nog in als er echt onjuistheden in staan. Ik ga niet meer klagen over opmaak of zinsopbouw e.d. Maar ja, daar krijgen we geen cijfer meer voor, dus op school zijn die randdingetjes ook hard nodig voor een hoog cijfer.
Volgens mij heeft dit niks te maken met of ik vind dat ik het als enige goed doe. Als er een gegeven format is dient hier volgens mij aangehouden te worden. En het is alleen maar extra werk om het dan alsnog anders te doen. En als ieder zo goed mogelijk zijn stukje aanlevert zonder in elke zin een spelfout te hebben zijn we sneller klaar !
Alle reacties Link kopieren
sssssst schreef:
21-05-2017 10:21
Jij hanteert een andere norm dan zij. Dat is lastig, want waar jij vindt dat zij de lat te laag leggen vinden zij waarschijnlijk dat jij de lat te hoog legt. :lightbulb:

Ga dus eerst om de tafel wat het doel en resultaat van deze opdracht moet zijn. Ergens zullen jou perfectionisme en hun Gemakszucht elkaar moeten ontmoeten.
Succes!
Ja ik zal dit inderdaad eerst proberen. En dan kijken of dat werkt.
lemoi22 schreef:
21-05-2017 10:28
Ja ik denk dat je gelijk hebt. Ik vind het gewoon jammer, want als we efficiënter te werk zouden gaan hadden we allang klaar geweest.
Dat moet je niet denken maar aanpakken. Iemand van jullie groepje moet de anderen gaan benaderen voor het bepalen van de norm. Gaan er voor een zes of gaan we voor een negen? En als zij dan allemaal voor die zes willen gaan wie ben jij dan als je hun werk wilt gaan upgraden naar een negen? Leg je dan neer bij de meerderheid en zoek volgende keer projectpartners die beter aansluiten bij jouw normen.
Alle reacties Link kopieren
Starshine-2 schreef:
21-05-2017 10:30
nou, als een docent zegt dat het werkstuk in een bepaald format moet staan en een van je groepsgenoten doet dat gewoon steeds niet en is ook nog te beroerd om dat zelf na te zoeken in de opdracht, dan kan je best stellen dat deze student er geen moeite voor wil doen.
En ja, natuurlijk klagen alleen de studenten hier die zelf vinden dat ze wel goed werk afleveren. De klaplopers hebben niks te klagen, want alles wordt voor ze gedaan.
Ja precies zo zie ik het ook. Zij laten ook niks van zich horen als ik er niet over begin.
lemoi22 schreef:
21-05-2017 10:30
Volgens mij heeft dit niks te maken met of ik vind dat ik het als enige goed doe. Als er een gegeven format is dient hier volgens mij aangehouden te worden. En het is alleen maar extra werk om het dan alsnog anders te doen. En als ieder zo goed mogelijk zijn stukje aanlevert zonder in elke zin een spelfout te hebben zijn we sneller klaar !
Als jij hun tekst gewoon in het bestand plaatst zonder het te redigeren ben jij ook sneller klaar!
lemoi22 schreef:
21-05-2017 10:30
Volgens mij heeft dit niks te maken met of ik vind dat ik het als enige goed doe. Als er een gegeven format is dient hier volgens mij aangehouden te worden. En het is alleen maar extra werk om het dan alsnog anders te doen. En als ieder zo goed mogelijk zijn stukje aanlevert zonder in elke zin een spelfout te hebben zijn we sneller klaar !
Je hebt gelijk hoor. Ik heb ook wel eens een wanhopige dochter gehad die een half uur voor de deadline naar de docent nog input kreeg van klasgenoten boordevol fouten. Verbazingwekkend dat die kinderen dan tot 5 of 6 vwo zijn gekomen, met hun 'meeliftgedrag'.
Alle reacties Link kopieren
sssssst schreef:
21-05-2017 10:33
Dat moet je niet denken maar aanpakken. Iemand van jullie groepje moet de anderen gaan benaderen voor het bepalen van de norm. Gaan er voor een zes of gaan we voor een negen? En als zij dan allemaal voor die zes willen gaan wie ben jij dan als je hun werk wilt gaan upgraden naar een negen? Leg je dan neer bij de meerderheid en zoek volgende keer projectpartners die beter aansluiten bij jouw normen.
Nou het probleem is dat we op deze manier ook geen 6 krijgen. En ik heb helaas niet de keuze gemaakt om met deze mensen samen te werken. Ik ben zo ingedeeld.
Alle reacties Link kopieren
sssssst schreef:
21-05-2017 10:35
Als jij hun tekst gewoon in het bestand plaatst zonder het te redigeren ben jij ook sneller klaar!
Ja en dan krijg ik een onvoldoende. Dus daar heb ik niks aan.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
21-05-2017 10:35
Je hebt gelijk hoor. Ik heb ook wel eens een wanhopige dochter gehad die een half uur voor de deadline naar de docent nog input kreeg van klasgenoten boordevol fouten. Verbazingwekkend dat die kinderen dan tot 5 of 6 vwo zijn gekomen, met hun 'meeliftgedrag'.
Ik hoor het helaas ook vaak van andere. Is heel frustrerend, maar sommige liften echt mee.
Ik heb een paar keer trouwens in een groepje mogen werken waarvan de leden allemaal graag door wilden pakken. Een genot! Heerlijk! Men kwam tot snelle, constructieve afspraken, het werk werd vlot en eerlijk verdeeld, als er gevraagd was alles op x datum aan te leveren, gebeurde dat ook.
Dus ja, het kan. Het is alleen zaak je groepsleden goed uit te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Starshine-2 schreef:
21-05-2017 10:40
Ik heb een paar keer trouwens in een groepje mogen werken waarvan de leden allemaal graag door wilden pakken. Een genot! Heerlijk! Men kwam tot snelle, constructieve afspraken, het werk werd vlot en eerlijk verdeeld, als er gevraagd was alles op x datum aan te leveren, gebeurde dat ook.
Dus ja, het kan. Het is alleen zaak je groepsleden goed uit te zoeken.
Ik mag vaak helaas niet kiezen met wie ik samenwerk. Ik heb inderdaad wel een keer gehad dat er goede afspraken gemaakt werden en hier ook aangehouden werd. Dat was geweldig!
Ik vond het altijd vreselijk om in groepjes te werken want:
1. Ik kwam in een groep terecht waar mensen alles snel, snel op het laatste moment wilde doen want men kon beter presteren onder stress. Groepsoverleg was niet nodig want men bleef liever wat langer in bed liggen of moest meteen door naar werk,
2. Of ik zat bij mensen die gewoon tegen iedereen zeiden dat ze alles alleen gingen doen en de rest van de groep dus niks hoefde te doen terwijl de rest dus wel ook een deel wilde doen.

Echt de keren dat ik echt prettig samen heb gewerkt in een groep is op een hand te tellen. Ik ben echt niet moeilijk maar ik begin het liefst op tijd omdat ik dus niet goed presteer als alles last minute moet en ik vind goede afspraken waar iedereen zich aan houd erg belangrijk. En een paar keer samen overleggen is gewoon handig om te kijken hoe ver iedereen is enzo.
lemoi22 schreef:
21-05-2017 10:36
Ja en dan krijg ik een onvoldoende. Dus daar heb ik niks aan.
Tja, je kunt het gedrag van anderen niet veranderen, alleen op je eigen reactie op hen heb je invloed.

Je kunt dus kiezen uit meerdere mogelijkheden.

* Je gaat er een stevig gesprek over aan, kost veel energie, resultaat niet gegarandeerd.
* Je accepteert hun laksheid, en bent tevreden met het resultaat dat dat oplevert.
* Je doet alles zelf, zodat het project wel jouw norm haalt en laat hen dus meeliften op jouw succes.

Wel jouw norm halen, zonder stevige gesprekken en hen niet mee laten liften gaat het gewoon niet worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit eens moeten samenwerken met als onderwerp eetstoornissen. 1 groepsgenoot deed het onderdeel BED/eetbuien, dat was toen eigenlijk recent erkend als eetstoornis.
Nou nou nou, het duurde eeuwen voordat ze wat klaar was inderdaad net voor de deadline en het stuk was echt 1 en al vooroordeel erover, tenenkrommende lay-out (totaal niet passend bij de rest en dat wist ze), vol spelfouten maar vooral de inhoud was echt vreselijk.
Heb het geprobeerd aan te passen in de korte tijd die we nog hadden. We kregen net een voldoende maar het was erg duidelijk dat het cijfer enorm gezakt was door haar input.

Heb je het ook al echt teruggekoppeld aan diegene waar het om gaat? Zijn er meer mensen in jouw groepje die dit opvalt en kunnen jullie in zijn geheel een melding doen bij een docent?

Overigens ging ik jaren terug werken als woonbegeleider. Ik nam cliënten over die al een lopend begeleidingsplan hadden dus daar kreeg ik geen extra uren voor toegewezen.
Totdat ik de begeleidingsplannen erbij pakte en zag dat ze echt niet aan de norm voldeden. Niet alleen niet aan mijn eigen norm maar ook niet aan de norm van de mensen die konden komen controleren.
Vond ik wel lastig want het voelt alsof je iemand (een collega in dit geval) in kwaad daglicht gaat stellen maar ik ben toch naar onze teamleidster gestapt met mijn bevindingen en het verzoek voor extra uren zodat ik een kloppend begeleidingsplan kon opstellen met de betreffende cliënten.
Die kreeg ik direct toegewezen maar mijn collega heeft er wel gesprekken over gehad en de eerste begeleidingsplannen die zij weer opstelde moest ze eerst laten "controleren" door mij. Was best heftig voor ons beide maar soms maak je keuzes in het belang van jezelf, client, werkgever en niet in andermans directe belang.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik werd een keer goed ziek 4 dagen voor mijn groepsopdracht ingeleverd moest worden en m'n groepsleden bleken nog niks gedaan te hebben. Omdat ik er zo'n stress van had alles zelf gedaan ondanks dat ik in bed moest liggen. Maar dat in be liggen ging niet door de stress. Dus en dag flink knallen ondanks dat ik ziek was en amper op m'n benen kon staan en toen 3 dagen in bed.
Op inleverdag mezelf naar school gesleept zie ik mijn groepsleden allemaal stressen dus ik vraag hoe ver ze zijn. Ze waren pas net begonnen want ze hadden eigenlijk verwacht dat ze door mijn ziek zijn wel uitstel zouden krijgen :facepalm: Of ik nog snel snel iets wilde doen. Toen gezegd dat ik de opdracht al af had. Werd men kwaad want het was een groepsopdracht en nu deden hun werk voor niks. Toen ik zei dat ik hun namen niet had vermeld werden ze nog bozer. Toen we het in moesten leveren werd het ruzie en zei de docent dat ik een 0 zal krijgen want het was een groepsopdracht. Wat was ik kwaad. Gelukkig kwam ze later tot inzicht dat dat niet eerlijk was. Had al eerder bij haar aangekaart dat er met mijn groepsleden moeilijk te werken viel.
anoniem_129113 wijzigde dit bericht op 21-05-2017 11:29
0.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij verdeelde de taken naar waar iedereen goed in was dan heb je een stuk minder gezeur.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Gewoon een document bijhouden met wie welk deel heeft aangeleverd en dat bij het werkstuk inleveren. En meerdere keren bij de docent aangeven wat er speelt.
Goed bijhouden hoe de communicatie loopt, zodat je indien nodig alles aan de docent kunt overleggen. Je hoeft hen niet op te voeden. Ze moeten zelf volwassen worden. Soms is het dan nodig om eerst op je bek te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven