Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren terwijl je een baan hebt

23-05-2017 14:18 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik heb dringend jullie advies/tips nodig.

Ruim een jaar geleden ben ik afgestudeerd. Na een paar weken zoeken, had ik mijn droombaan gevonden. Echter, na zes maanden, werd mijn contract niet verlengd, omdat het bedrijf geen financiële middelen had om mij verder op te leiden. Het zit zo: ik heb een WO-master in een richting, waarin ik niet wil werken. Mijn droombaan is een HBO functie en, ondanks dat het totaal niets te maken heeft met wat ik heb gestudeerd, wil ik het proberen. Mijn vorige werkgever was ook zeer tevreden over mij en wilde mij niet laten gaan, maar financieel gezien hadden ze geen keus.

Nadat mijn contract niet werd verlengd, zat ik diep in de put. Ik dacht 'het is maar een droom, geef het op en zoek een baan in je eigen richting'. Zo gezegd, zo gedaan. Binnen drie weken had ik een nieuwe baan in mijn eigen studierichting. Goede arbeidsvoorwaarden, werk waar ik eigenlijk al veel over wist en met weinig moeite in kon stappen, doorgroeimogelijkheden. Echter, noem me gek, noem me een dromer: maar het blijft kriebelen. Ik voel me niet gelukkig. Denk dat ik toch nog een keer moet proberen om mijn passie te volgen.

Nu heb ik gesolliciteerd bij een bedrijf en kan ik op gesprek komen. Alleen wordt dit erg lastig. ik werk nu namelijk 40 uur en de sollicitatieprocedure loopt alleen overdag. ik wil de kans niet laten gaan, maar ik wil ook niet aan mijn huidige werkgever laten merken dat ik op gesprek ga. Niets is tenslotte nog zeker, want het is pas een eerste gesprek.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Op welke wijze verlof nemen? Ziek melden is geen optie, want ik kan niet omgaan met de zenuwen 'wat als ik word gepakt?'. Zit ik ook niet lekker op mijn plek tijdens het gesprek.

Tips? Want, stel dat ik hierna op een tweede gesprek mag komen, hoe los ik dit op?

Ik word er zo wanhopig van, dat ik bijna denk 'laat maar gaan'. Maar dan kan ik dus in principe nooit meer ergens solliciteren en ben ik 'vastgeroest' aan deze baan. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?
Kan je niet gewoon een dag(deel) vrij nemen? Je hoeft toch geen reden op te geven?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een dag(deel) vrijnemen. Je hoeft daar geen opgave van je agenda van die dag bij te doen, toch?
'we are all a little broken. but the last time I checked, broken crayons can still color.'
Vrij regelen en niks zeggen of liegen over de reden. Kan prima hoor, jouw werkgever vertelt jou ook niet alles.
Daar heb je dus vrije dagen voor.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.

Het punt is alleen dat het gesprek erg snel is (snelle selectieprocedure) en mijn huidige werkgever erg moeilijk doet met vrije dagen, omdat we met strikte deadlines werken.

Ik ben ontzettend bang dat mijn verzoek geweigerd wordt.
Maar heb je wel al gevraagd of je vrij kan krijgen op de dag van het gesprek? Of neem je aan dat het vast niet kan?
Als ik zeker zou weten dat ik geen vrij zou krijgen zou ik me ziek melden. Maar misschien kun je het oplossen door een paar langere dagen te maken en op je sollicitatiedag een korte dag?
Alle reacties Link kopieren
Eens met Pantax. Nee heb je, ja kun je krijgen. Eerst vragen dus, en anders toch maar ziekmelden.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Sowieso NIET laten gaan!! Ik zit op m'n huidige werk niet op m'n plek en wou dus echt heel graag wat anders. Kwam toen ook de perfecte vacature tegen en ben heel blij met de smoesjes die ik heb bedacht om de twee gesprekken te kunnen bijwonen, want ik heb de baan!!

Ik heb o.a. de tandarts als excuus gebruikt, maar ik neem dan gewoon verlof op, dus het kost de baas niks. Heb de fysio ook wel eens gebruikt (ging tot kort voor dat gesprek ook echt naar de fysio, dus dat was wel geloofwaardig). Als het mooi weer is, kan je dat ook gebruiken. Of dagje sauna, shoppen, museum met je moeder/vriendin ofzo. Of je moet iemand van het vliegveld ophalen. Of je hebt een meubel besteld waarvoor je thuis moet blijven of iets waarvoor je zelf moet tekenen (waardoor je dus niet je buren ermee op kunt zadelen). Of je hebt lekkage in je huis en de loodgieter kan alleen die dag. Er zijn ook genoeg mensen die thuisblijven omdat hun kind ziek is (hoewel ze dan meestal wel thuiswerken), maar dat is denk ik bij jou nog niet van toepassing :) Kan je niet überhaupt thuiswerken?
Als ze moeilijk doen om een vrije dag zou ik inderdaad een smoesje bedenken bv dat je mee met je moeder naar het ziekenhuis moet ofzo. En voorstellen de verloren uren op een andere dag inhaalt, zoals Pantax zegt.
Muurhanger schreef:
23-05-2017 14:32
Eens met Pantax. Nee heb je, ja kun je krijgen. Eerst vragen dus, en anders toch maar ziekmelden.
Maar als je verlof hebt gevraagd voor een bepaalde dag, dat wordt afgewezen, en je meldt je vervolgens diezelfde dag ziek... Dat valt toch op?

(en er zullen heel wat mensen zijn die zeggen dat ziek melden terwijl je niet ziek bent niet mag, maar ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die dat wel eens doen)
Alle reacties Link kopieren
als je in de situatie zit dat de leiding over het algemeen moeilijk doet, dan zou ik me gelijk ziek melden
als je namelijk vrij vraagt, en het wordt geweigerd, dan loop je jezelf in de kijker als je dan daarna ziek meld
dus dan maar gelijk, ziek melden
Alle reacties Link kopieren
lijkt me wel haast erg nederlands om moeilijk te doen over vrije dagen van personeelsleden
Alle reacties Link kopieren
Thuiswerken en proberen om het aan het begin of einde van de dag te plannen. Lunchtijd is ook prima optie.
Ziekmelden vind ik niet slim.
Daar kun je zowel gezeur met je oude werkgever als je nieuwe werkgever mee krijgen.
Als je echt geen vrij kunt krijgen en niet kunt thuiswerken dan zou ik voor de dokter, tandarts of fysio gaan.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het aangekaart en ik kan de uren op een ander moment inhalen.

Vind het alleen over het algemeen zo vervelend dat je bijna gedwongen wordt om te 'liegen' als je voor zoiets vrij wilt. lijkt me iets dat arbeidsrechtelijk beter geregeld kan worden. Ik weet namelijk al dat als ik nog zes maanden in mijn huidige functie zou blijven zitten, dat ik ongelukkig en depressief in de ziektewet terecht kom. Trek het nu al nauwelijks.
Liegen hoort een beetje bij het professionele leven. Iedereen liegt of verzwijgt dingen, of verpakt de waarheid net een beetje leuker. Werkgevers doen dat net zo goed als werknemers; het zorgt ervoor dat alles net wat beter loopt. Jij bent in je eentje BV Jobless, jij bent degene die voor jouw belangen moet opkomen, iemand anders doet het niet. En dus lieg je of verzwijg je of verdraai je als dat zo uitkomt, net zoals al die anderen doen. Als je exact volgens de regels speelt kom je of nooit meer aan een andere baan, of je wordt ontslagen zodra de kans zich voordoet. Beide zijn niet zo aanlokkelijk, dus regel je zelf wat jouw leven leuker maakt.
Maar fijn dat je het hebt weten te regelen! Go BV Jobless :)
Jobless schreef:
23-05-2017 14:58
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het aangekaart en ik kan de uren op een ander moment inhalen.

Vind het alleen over het algemeen zo vervelend dat je bijna gedwongen wordt om te 'liegen' als je voor zoiets vrij wilt. lijkt me iets dat arbeidsrechtelijk beter geregeld kan worden. Ik weet namelijk al dat als ik nog zes maanden in mijn huidige functie zou blijven zitten, dat ik ongelukkig en depressief in de ziektewet terecht kom. Trek het nu al nauwelijks.
Haha, nou nou! Overdrijven is ook een vak geloof ik..

Neem gewoon vrij vanwege een privé-aangelegenheid. Lijkt me toch stug dat ze je dat weigeren. En als ze weigeren zou ik het op de spits drijven, je mag nl gewoon vrij nemen.

Vanwaar je plechtig taalgebruik trouwens?
Alle reacties Link kopieren
Hahahaha thanks. Mocht het niets worden, dan start ik wel mijn eigen bedrijf en noem ik het BV Jobless :P.

@Perzina. Zo plechtig is mijn taalgebruik toch niet? :P Ik schrijf gewoon zo, kan er helaas weinig aan doen haha
Alle reacties Link kopieren
Plechtig taalgebruik?????????
Alle reacties Link kopieren
mms schreef:
23-05-2017 14:35
Maar als je verlof hebt gevraagd voor een bepaalde dag, dat wordt afgewezen, en je meldt je vervolgens diezelfde dag ziek... Dat valt toch op?

(en er zullen heel wat mensen zijn die zeggen dat ziek melden terwijl je niet ziek bent niet mag, maar ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die dat wel eens doen)
Ik had een collega die altijd "ziek" was in de herfstvakantie, als er geen opvang voor haar jonge kind was. Natuurlijk viel dat op, er werd wat om gegrijnsd en het leven ging gewoon verder.
Ik vind het juist heel onprofessioneel om erover te liegen. Zeker als je toch al ongelukkig bent. Hoe erg zou het dan zijn om deze baan te verliezen?

Ik ben blij dat ik bij mijn werkgever hier gewoon open kaart over kan spelen. Iedereen doet dat hier, en met succes. Regelmatig vinden teamleiders binnen het bedrijf andere functies waar mensen wél gelukkig van worden.
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi!

Je moet zeker op gesprek gaan, want gelukkig zijn is erg belangrijk. Hoe langer je wacht hoe vervelender het voor je wordt.

Neem een dagdeel vrij of kies voor een leugentje.
Kiespijn (naar de tandarts), allergie (allergietestjes bij de huisarts).
Als jij een dagdeel vrij neemt en je geeft als reden privé en noodzakelijk, dan kunnen ze je dit niet weigeren.

Wanneer moet je op gesprek? Succes alvast! Ik hoop voor je dat je de baan krijgt!
Alle reacties Link kopieren
Vrij nemen!
Het is idd lastig om dat te doen als er een nogal informele sfeer is. Bij mij wil de baas/collega's ook weten waf ik ga doen. Hou dan ook een reden achter de hand. Niet eerlijk, maar beter dan onduidelijk zijn.
Of je met je ouders meegaat naar een doktersafspraak, een bezichtiging van een huis doet, fysio/tandarts afspraak, afspraak met hypotheek/bankverstrekker, iets wat dicht bij je huidige leven staat, en wat niet te spannend is.
Ik heb ooit vrij moeten nemen voor uitgebreid borstonderzoek ( wat niet gebruikelijk is voor een 20+) maar waar ik niet zo behoefte aan had om te delen. Een collega bleeeeef maar doorvragen wat ik die dag ging doen waar ik vrij voor had. Erg vervelend, ook niet de mond te snoeren met dat t niet haar zaken waren. en ik wou dat ik toen een smoes achter de hand had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven